Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (άρθρα 70-79)Σχόλιο του χρήστη Ελληνικός Σύνδεσμος Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας – ΕΣΣΗΘ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 17:15
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας – ΕΣΣΗΘ επισημαίνει κάποια σημεία στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης και κυρίως σε ό,τι αφορά το ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (άρθρα 70-79). 1.Άρθρο 71, παρ. 1 & 2: Όπως έχει διατυπωθεί και σε προηγούμενες ανακοινώσεις του ΕΣΣΗΘ, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν πως οι μονάδες ΣΗΘΥΑ διαστασιολογούνται και λειτουργούν ώστε να ακολουθούν το θερμικό φορτίο διεργασιών και η επιβολή περιορισμών έγχυσης για λόγους λειτουργίας του ηλεκτρικού δικτύου μπορεί να έχει καταστρεπτικές συνέπειες στις συνδεδεμένες θερμικά εφαρμογές (π.χ. θερμοκήπια). Στη διατύπωση των παραγράφων αυτών δεν γίνεται κάποια διάκριση με γνώμονα το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό των εγκαταστάσεων ΣΗΘΥΑ. 2.Άρθρο 71, παρ. 4: Οι σταθμοί ΣΗΘΥΑ θα πρέπει να περικόπτονται με πολύ χαμηλή προτεραιότητα από το δίκτυο. Σχετικά με το εδάφιο «Κατά παρέκκλιση του πρώτου εδαφίου, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), δύναται να καθορίζονται ειδικές κατηγορίες έργων Α.Π.Ε./Σ.Η.Θ.Υ.Α., για τις οποίες εφαρμόζεται μέγιστο όριο περιορισμών έγχυσης για λόγους τοπικής συμφόρησης, όπως αυτό το όριο προσδιορίζεται με την ίδια απόφαση.», επισημαίνεται ότι οι μονάδες ΣΗΘΥΑ αποτελούν συνολικά τέτοιες ειδικές κατηγορίες αναλογιζόμενοι και ζητήματα καταπόνησης εξοπλισμού (πρόκειται για μονάδες βάσης) και ασφάλειας που μπορεί να προκύψουν λόγω διαδικασιών περικοπών. Σύμφωνα με την παρ. 6 του Άρθρου 13 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/943 επισημαίνεται πως η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται με διαδικασία συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης υπόκειται σε καθοδική ανακατανομή μόνον εάν δεν υφίσταται καμία άλλη εναλλακτική λύση, εκτός από τον καθοδική ανακατανομή εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ή εάν άλλες λύσεις θα οδηγούσαν σε δυσανάλογο κόστος ή σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια του δικτύου. Επίσης, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εφαρμόζεται η κατανομή κατά προτεραιότητα για τις ΣΗΘΥΑ σύμφωνα με το Άρθρο 12 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/943. 3.Άρθρο 71, παρ. 11: Προτείνεται προς το ΥΠΕΝ πως η αναφερόμενη δίκαιη κατανομή των περιορισμών έγχυσης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του κλάδου ΣΗΘΥΑ στην Ελλάδα, η οποία είναι αρκετές φορές μικρότερη σε σχέση με τις ΑΠΕ που είναι συνδεδεμένες στο δίκτυο. 4.Άρθρο 72: Οι αρμόδιοι διαχειριστές οφείλουν περιοδικά να παρουσιάζουν αναλυτικά τις συνθήκες που τους οδήγησαν σε περιορισμούς έγχυσης και πώς οι περικοπές αυτές κατανεμήθηκαν ανά σταθμό ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Επισημαίνεται επίσης η υποχρέωση των διαχειριστών σύμφωνα με την παρ. 4 του Άρθρου 13 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/943 για την υποβολή εκθέσεων, όπως για παράδειγμα σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη μείωση της ανάγκης καθοδικής ανακατανομής εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων στην ψηφιοποίηση των υποδομών δικτύου και στις υπηρεσίες που βελτιώνουν την ευελιξία. 5.Άρθρο 72: Σημειώνεται πως ειδικά για τις μονάδες ΣΗΘΥΑ και εφόσον συνεχίσουν να υπάγονται σε περικοπές αντίστοιχα με τις ΑΠΕ, θα πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί πλαίσιο αποζημιώσεων που να καλύπτει τουλάχιστον τις επιπτώσεις στις διεργασίες που οι εγκαταστάσεις ΣΗΘΥΑ εξυπηρετούν θερμικά. Επιπλέον, ο ΕΣΣΗΘ κάνει αναφορά στην παράγραφο 7 του Άρθρου 13 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/943, όπου θεσπίζεται υποχρέωση οικονομικής αποζημίωσης παραγωγών. Ειδικά στην περίπτωση (α) υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά στις εγκαταστάσεις ΣΗΘΥΑ και σε σχέση με τις θερμικές διεργασίες που αυτές καλύπτουν.