Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Γ΄ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ, ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΓΙΩΝ Ε.ΥΔ.ΑΠ.» – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ (άρθρα 40-46)Σχόλιο του χρήστη ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 20:43
Συμμετοχή Δήμου Κρωπίας επί της Δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ» Το σχόλιο-κείμενο περιέχεται στην υπ. αριθμό 45/27.02.2025 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κρωπίας στην έκτακτη 6η συνεδρίασή του Άρθρο 40 παράγραφοι 2-4 : ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ επί των αναγραφομένων στην παρ. 2: 1. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί η αρμοδιότητα διαχείρισης του δικτύου ομβρίων υδάτων από την ΕΥΔΑΠ , τι περιλαμβάνει ο όρος «αρμοδιότητα διαχείρισης»; και πολλώ μάλλον δε όταν ο καθαρισμός των φρεατίων ομβρίων παραμένει ή περιέρχεται στους ΟΤΑ 2. Θα πρέπει να οριστεί χρόνος για την σύμβαση παροχής υπηρεσίας και μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΕΥΔΑΠ 3. Μέχρι να υπογραφεί η αναφερόμενη σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και ΕΥΔΑΠ και η αρμοδιότητα «διαχείρισης» - κι όπως αυτή η αρμοδιότητα αποσαφηνιστεί με το παρόν νομοσχέδιο- του δικτύου ομβρίων θα ασκείται από τους ΟΤΑ , να δοθούν και οι αντίστοιχες πιστώσεις από το ΥΠ Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προς τους Δήμους. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ επί των αναγραφομένων στην παρ. 4 Διακρίνεται, λοιπόν κι από την πλευρά της ΕΥΔΑΠ ΑΕ , ότι δεν είναι διατεθειμένη να αναλάβει την αρμοδιότητα παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, που λειτουργούν στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, εάν δεν υπάρξει προηγούμενη πιστοποίηση από την Ρ.Α.Α.Ε.Υ. της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων, ώστε να θεωρηθούν επαρκείς ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους και το επίπεδο ικανοποίησης των κριτηρίων που προβλέπονται στο άρθρο 12Β παρ. 4 του ν. 4001/2011 ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Αναφέρουμε δε ότι η Ρυθμιστική Αρχή υποκαθιστά τα αρμόδια Υπουργεία και ιδίως το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) στον σχεδιασμό και την εποπτεία εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών διαχείρισης της ύδρευσης, της αποχέτευσης. Eίναι χαρακτηριστικό δε ότι η Ρυθμιστική Αρχή δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα να εισηγηθεί προς τα αρμόδια Υπουργεία (ΥΠΕΝ, ΥΠΕΣ, ΥΠΑΝΕ) τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις, διοικητικά μέτρα και τη χρηματοδότηση των παρόχων, που θα διαπιστώσει ότι απαιτούνται κατά την άσκηση του ρυθμιστικού και ελεγκτικού ρόλου της. Επομένως, εξ ορισμού θα είναι υποχρεωμένη για όλες τις δυσλειτουργίες που θα βρίσκει, «να τις κρύβει κάτω από το χαλί» και να παραβλέπει τις ελλείψεις, τις αδυναμίες και τις καθυστερήσεις των υπερκείμενων διοικητικών επιπέδων και να καταλογίζει, επιβάλλοντας και πρόστιμα, όλες τις δυσλειτουργίες στους παρόχους των υπηρεσιών. Άρθρο 43 παράγραφοι 3 έως 9 : ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ επί των αναγραφομένων στις ανωτέρω παρ.3, 4,6 ,7,8 και 9 Από τα κείμενα της υπό διαβούλευσης νομοθετικής ρύθμισης η ΕΥΔΑΠ ΑΕ έχει θέσει προς τροποποίηση τις παραγράφους 4, 6 και 7 και διαγραφή των παραγράφων 8 και 9 του άρθρου 43 ως κατωτέρω: Διακρίνεται λοιπόν κι από την πλευρά της ΕΥΔΑΠ ΑΕ , ότι δεν είναι διατεθειμένη να λαμβάνουν άμεσα γνώση οι Δήμοι για την τιμολογιακή πολιτική και τον προγραμματισμό έργων υποδομής ,παραβαίνοντας κάθε διάταξη περί ενημέρωσης τόσο του δημοτικού συμβουλίου , όσο και των δημοτών . Επίσης δεν γίνεται σαφές εάν στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, πέραν της συντήρησης και της επισκευής του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, στις περιοχές όπου επεκτείνεται γεωγραφικά η αρμοδιότητά της, εάν η εταιρεία θα προβεί σε προγραμματισμό έργων αντικατάστασης- επέκτασης δικτύων ύδρευσης ή αποχέτευσης, που μέχρι σήμερα δεν διαθέτουν . Ο οποιοσδήποτε προγραμματισμός έργων υποδομής ύδρευσης -αποχέτευσης από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ θα πρέπει να τίθενται εγκαίρως υπόψη του Δήμου και πριν την λήψη οποιασδήποτε απόφασης από το συμβούλιο της εταιρείας Δημοτικού Συμβουλίου. Το κόστος έκθεσης αποτίμησης ορκωτού ελεγκτή – λογιστή, ο οποίος προτείνεται από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ να ορίζεται με κοινή απόφαση του Ο.Τ.Α. και της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. , καθώς και το κόστος για όλες τις μελέτες που θα χρειαστούν να εκπονηθούν για την εκχώρηση δικαιωμάτων επί των παγίων περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, θα πρέπει να περιγραφεί από ποιο συμβαλλόμενο μέρος θα καταβληθεί. Περαιτέρω δεν προκύπτει σε κανένα σημείο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, τι προβλέπεται για την συντήρηση -επισκευή και επέκταση δικτύου ύδρευσης σε εκτός σχεδίου περιοχές που διαθέτουν οι Δήμοι της Αττικής , ή σε οικισμούς που δεν διαθέτουν εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο αλλά διαθέτουν δίκτυο ύδρευσης και θα πρέπει να αποσαφηνιστεί. Δεν γίνεται καμία αναφορά σχετικά με την διατήρηση των συγχρηματοδοτούμενων δράσεων, όπου ο κύριος του έργου έχει υποχρέωση διατήρησης επί δεκαετία και ευθύνη ανειλημμένη από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και που βαρύνουν τους υπόλογους φορείς (Δήμαρχο και υπεύθυνο πράξης). Άρθρο 44 παράγραφοι 2-3 : ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ επί των αναγραφομένων στις ανωτέρω παρ. 2,3 Δεν γίνεται καμία αναφορά σχετικά με την διατήρηση των συγχρηματοδοτούμενων δράσεων, όπου ο κύριος του έργου έχει υποχρέωση διατήρηση επί δεκαετία και ευθύνη ανειλημμένη από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και που βαρύνουν τους υπόλογους φορείς (Δήμαρχο και υπεύθυνο πράξης). Άρθρο 46 παράγραφοι 1-7 : Μεταφορά προσωπικού ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ επί των αναγραφομένων στις ανωτέρω παρ. 1,2,3 έως 7 Από τα κείμενα της υπό διαβούλευσης νομοθετικής ρύθμισης η ΕΥΔΑΠ ΑΕ έχει θέσει προς τροποποίηση τις παραγράφους 1, 2 ,3 έως 7 του άρθρου 46 ως κατωτέρω: Το προσωπικό που υπηρετεί στην υπηρεσία ύδρευσης του Δήμου Κρωπίας δεν εξυπηρετεί αυστηρά και μόνον ανάγκες παροχής ύδρευσης και μέτρησης κατανάλωσης, αλλά ταυτόχρονα απασχολείται και στη συντήρηση κτιρίων και υποδομών (πχ πρασίνου) που αφορά υδραυλικές εγκαταστάσεις, όπως σχολεία, δημοτικά καταστήματα κλπ. Η διατύπωση του άρ. 46 είναι γενική και θα πρέπει να εξειδικευτεί για το προσωπικό υπηρεσιών ύδρευσης, καθώς οι δήμοι είναι ήδη υποστελεχωμένοι και η μεταφορά του προσωπικού, όπως διατυπώνεται στο νομοσχέδιο, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην κάλυψη ουσιωδών αναγκών και αρμοδιοτήτων των δήμων που θίγονται. Ο Δήμος Κρωπίας κρίνει επιτακτική την ανάγκη την παραμονή του ελάχιστου ήδη σε αριθμό (12 εργαζόμενοι) προσωπικού ύδρευσης (τεχνίτες, υδραυλικούς, χειριστές, διοικητικούςκλπ ) στον δήμο για την κάλυψη των επιτακτικών αναγκών του και δηλώνει την εναντίωση του στην μεταφορά του προσωπικού ύδρευσής του στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ .