Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ ΑΕ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 20:26
Ο Σύλλογος Μηχανικών Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ Α.Ε. ζητά την άμεση απόσυρση του εν θέματι νομοσχεδίου, διότι με αυτό το νομοσχέδιο δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον λειτουργίας για την ΕΥΔΑΠ στο οποίο το μέλλον της Εταιρείας διαγράφεται αβέβαιο, ασαφές και πολύ γενικό σε σχέση με το τι ακριβώς αναλαμβάνει η Εταιρία. Παραθέτουμε συνοπτικές παρατηρήσεις επί του θέματος: • Η ΕΥΔΑΠ δεν πρέπει να αναλάβει τις οφειλές των ΟΤΑ που ως γνωστόν αποτελούν τη χρόνια παθογένεια της τοπικής αυτοδιοίκησης τη στιγμή μάλιστα που δεν γνωρίζει ούτε το ύψος αυτών. • Δεν είναι σαφής ο τρόπος υλοποίησης της πλήρους ενσωμάτωσης των ΔΕΥΑ στην ΕΥΔΑΠ. • Η ΕΥΔΑΠ θα αναλάβει να χρηματοδοτήσει με δικά της κεφάλαια και δανεισμό ουσιαστικά την εξυγίανση των ΔΕΥΑ, ενώ προβλέπεται ως μόνη επιδότηση της η διαγραφή του 70% των οφειλών τους που αφορούν ηλεκτροδότηση και εφόσον η μεταφορά αρμοδιότητας λάβει χώρα εντός του έτους 2025. • Η ΕΥΔΑΠ δεν μπορεί να αναλάβει τον ρόλο του κράτους και να διευκολύνει την κυβέρνηση ώστε να σταματήσει να επιχορηγεί τους δήμους. • Δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο προς διαβούλευση καμία ρήτρα διασφάλισης της ΕΥΔΑΠ από την ανάληψη υπέρογκων χρεών και λοιπών υποχρεώσεων που μπορεί να έχουν οι εταιρίες που σχεδιάζεται να αναλάβει. • Η ΕΥΔΑΠ είναι ήδη υποστελεχωμένη στις τεχνικές της υπηρεσίες και δεν διαθέτει το αριθμητικά ανάλογο προσωπικό ώστε να αναλάβει όλες τις νέες αρμοδιότητες που θα της αναθέσουν. • Η ΕΥΔΑΠ δεν μπορεί να αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία των δικτύων τα οποία δεν είναι καταγεγραμμένα και οι διαρροές σε αυτά μπορεί να ξεπερνούν το 40 και 50%. • Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός και μελέτες που να αξιολογούν αν η προσάρτηση ενός δικτύου -η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι υποχρεωτική- είναι και συμφέρουσα για την ΕΥΔΑΠ ή είναι ζημιογόνα. • Δεν έχει γίνει κάποια εκτίμηση του κόστους και των κινδύνων για την ΕΥΔΑΠ, όλου αυτού του σχεδίου και των συνεπειών που θα έχει αυτό για τη βιωσιμότητα της Εταιρείας. • Προβλέπεται με απόφαση του Δ.Σ. της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. να ανατίθενται η ωρίμανση, η διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών και η παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Ανώνυμη Εταιρεία (Υπερταμείο). Δεδομένου ότι η ΕΥΔΑΠ έχει την τεχνική επάρκεια, τεχνογνωσία και επαρκή στελέχωση, θα πρέπει το κράτος να της αναθέσει πλήρως το αντικείμενο. Είναι σαφές ότι ανάθεση στην ΕΕΣΥΠ έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του ΣτΕ για τον Δημόσιο χαρακτήρα των Εταιρειών Ύδρευσης και Αποχέτευσης. • Κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού στην περιοχή των οποίων οι αρμοδιότητες ύδρευσης και αποχέτευσης ασκούνται από την ΕΥΔΑΠ, ορίζει έναν (1) εντεταλμένο σύμβουλο που καλείται και συμμετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ. και ο οποίος θα λαμβάνει μηνιαία αποζημίωση από την ΕΥΔΑΠ ίση με χίλια (1.000) ευρώ. Επίσης προβλέπονται Γενικοί Διευθυντές από τον ιδιωτικό τομέα με πλήρη απελευθέρωση των αμοιβών τους (μεγαλύτεροι μισθοί από του Γεν. Γραμματέα Υπουργείων παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α176)) και μεταφέρονται στην ΕΥΔΑΠ υπάλληλοι των ΔΕΥΑ που διατηρούν το μισθολογικό τους καθεστώς (ενιαίο μισθολόγιο). Έτσι η ΕΥΔΑΠ διαμορφώνεται σε μία εταιρεία που θα διοικείται από ακριβοπληρωμένους άεργους πολιτευτές στις θέσεις Γενικών Διευθυντών και εντεταλμένους συμβούλους από τη μία πλευρά και χαμηλόμισθους εργαζόμενους όπως και υπηρεσιακά στελέχη (έως το βαθμό του διευθυντή) με μισθολόγια πολλών ταχυτήτων, από την άλλη. Οι αρμοδιότητες που καλείται να αναλάβει η ΕΥΔΑΠ και ο τρόπος που θα υλοποιηθεί το νέο σχήμα συνεπάγονται μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και εξυγιάνσεις δικτύων μέχρι να γίνει βιώσιμο. Αν σε όλο αυτό προσθέσουμε και τις επενδύσεις για την λειψυδρία, η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο και γίνεται επικίνδυνη και απειλητική για το μέλλον της ΕΥΔΑΠ. Εύλογα δημιουργούνται τα εξής ερωτήματα: • Πού θα βρεθούν τα κονδύλια; • Θα δώσει χρήματα το κράτος; Η ΕΥΔΑΠ δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. • Θα χρησιμοποιηθούν τα αποθεματικά της εταιρίας; Φυσικά ναι, είναι άλλωστε εύκολα προσβάσιμα. • Το επενδυτικό πρόγραμμα των 3 δις που έχει ανακοινωθεί σχεδιάζεται να χρηματοδοτηθεί και από δανεισμό. Όλα αυτά τα κόστη πώς θα ανακτηθούν και με τί χρονικό ορίζοντα; Θα μετακυλήσουν στην κοινωνία με υπέρογκες αυξήσεις των τιμολογίων; Ο πραγματικός εκσυγχρονισμός της παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στη χώρα δεν γίνεται με πρόχειρους νόμους. Γίνεται με σοβαρές, τεκμηριωμένες μελέτες, μελέτες που καταγράφουν την υφιστάμενη κατάσταση, την αναλύουν, ώστε να καταλήξουν στις βέλτιστες τεχνικά και οικονομικά λύσεις και πρακτικές. Τέτοιες μελέτες αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν και ούτε προβλέπεται να γίνουν. Για τo Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Μηχανικών Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ ΑΕ Η Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας Μαίρη Λιάπη Ελευθερία Μερκουρίδου