ΜΕΡΟΣ Β΄ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (άρθρα 20-27)

Άρθρο 20   

Οικονομική διαχείριση και έλεγχος

  1. Η οικονομική διαχείριση κάθε Δ.Ε.Υ.Α. διενεργείται σύμφωνα με ιδιαίτερο προϋπολογισμό εσόδων και εξόδων, ο οποίος καταρτίζεται και παρακολουθείται από το οικείο Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.). Τα άρθρα 158 και 160 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), περί δαπανών και διάρκειας της ισχύος του προϋπολογισμού, εφαρμόζονται αναλόγως από τις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης. Η επιχείρηση έχει ταμειακή υπηρεσία. Διατάκτης των δαπανών αυτής είναι ο Γενικός Διευθυντής με τη σύμπραξη του προϊσταμένου των οικονομικών υπηρεσιών της επιχείρησης, ή οι νόμιμοι αναπληρωτές τους.
  2. Η διαχειριστική χρήση αρχίζει την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους και τελειώνει την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους.
  3. Με τη λήξη του ημερολογιακού έτους κλείνουν οι ετήσιοι λογαριασμοί, διενεργείται η απογραφή της περιουσίας της επιχείρησης και συντάσσονται οι ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, καθώς και έκθεση πεπραγμένων, σε παράρτημα της οποίας ενσωματώνεται πίνακας εκτέλεσης του ετήσιου προϋπολογισμού.
  4. Έως την 31η Μαρτίου του επομένου έτους, η έκθεση πεπραγμένων και οι ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις υποβάλλονται στο Δ.Σ. προς έγκριση. Οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις υπογράφονται από τον Πρόεδρο του Δ.Σ., τον Γενικό Διευθυντή και τον κατά νόμο υπεύθυνο λογιστή για τη σύνταξή τους και συνοδεύονται από την έκθεση ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή. Σε περίπτωση διαφωνίας ως προς τη νομιμότητα του τρόπου κατάρτισης των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, τα πρόσωπα του δευτέρου εδαφίου εκθέτουν εγγράφως τις αντιρρήσεις τους στο Δ.Σ..
  5. Αμέσως μετά την έγκρισή τους, η απόφαση του Δ.Σ., η έκθεση πεπραγμένων και οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις, συνοδευόμενες από την έκθεση ελέγχου: α) αναρτώνται σε διακριτή ενότητα της ιστοσελίδας της επιχείρησης όπου παραμένουν για δέκα (10) τουλάχιστον έτη από τη δημοσίευσή τους, και β) αποστέλλονται στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.).
  6. Ο τακτικός οικονομικός έλεγχος της διαχείρισης της επιχείρησης διενεργείται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές, σύμφωνα με τον ν. 4449/2017 (Α΄ 7), οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ορκωτών Λογιστών της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 226/1992 (Α΄120) και οι οποίοι επιλέγονται με απόφαση του Δ.Σ. της οικείας Δ.Ε.Υ.Α.. Η αμοιβή των ορκωτών ελεγκτών βαρύνει τη Δ.Ε.Υ.Α..
  7. Ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του Δήμου της έδρας της Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και η Ρ.Α.Α.Ε.Υ., δύνανται, βάσει των υποβαλλόμενων οικονομικών καταστάσεων και εκθέσεων πεπραγμένων, να διατάξουν τη διενέργεια έκτακτου διαχειριστικού και ταμειακού ελέγχου από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές. Η αμοιβή των ορκωτών ελεγκτών βαρύνει τη Δ.Ε.Υ.Α..

 

Άρθρο 21

Κανονισμοί λειτουργίας και διαχείρισης

  1. Με Κανονισμούς, που καταρτίζονται από το Δ.Σ. της κάθε Δ.Ε.Υ.Α. ρυθμίζονται κάθε φορά τα σχετικά με τη λειτουργία και τη διαχείριση της επιχείρησης, σύμφωνα με τις γενικής παραδοχής λογιστικές και οργανωτικές αρχές.
  2. Οι ανωτέρω Κανονισμοί δύνανται να τροποποιούνται, εφόσον επιβάλλεται από τις ανάγκες λειτουργίας της επιχείρησης, κατά την παρ. 1.
  3. Μέχρι τη σύνταξη των Κανονισμών από τα Δ.Σ. των Δ.Ε.Υ.Α. του άρθρου 5, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί των Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980 (Α’ 191).

 

Άρθρο 22

Συμβολή Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

Οι μελέτες και οι κατασκευές των πάσης φύσεως έργων, που ανήκουν στην αρμοδιότητα των Δ.Ε.Υ.Α. μπορούν να επιχορηγούνται από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.), σύμφωνα με τον ν. 5140/2024 (Α’ 154) και το ειδικό πλαίσιο των Προγραμμάτων που χρηματοδοτεί το Α.Π.Δ.Ε., εντός των εγκεκριμένων ορίων των οικείων Προγραμμάτων και των ετήσιων πιστώσεων της παρ. 6 του άρθρου 18 του παρόντος.

 

Άρθρο 23   

Εποπτεία

Ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των Δ.Ε.Υ.Α., διενεργείται από τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σύμφωνα με τα άρθρα 225 έως 238 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87).

 

Άρθρο 24

Είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών

Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις Δ.Ε.Υ.Α., μετά την παρέλευση ενός (1) έτους από τη λήξη της προθεσμίας αποπληρωμής τους και κατόπιν εντολής του Γενικού Διευθυντή τους, βεβαιώνονται και εισπράττονται κατά τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190), σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται δυνάμει της παρ. 3 του άρθρου 67.

 

Άρθρο 25  

Κυρώσεις σε περίπτωση σωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας

  1. Προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός τριών (3) μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής τους. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οφειλές των Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
  2. Αν για τρία (3) συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του δέκα τοις εκατό (10%), αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, ο Γενικός Διευθυντής της οφειλέτιδας Δ.Ε.Υ.Α. παύεται αυτοδικαίως από την άσκηση των καθηκόντων του. Ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ενημερώνει τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ή την παράλειψη τήρησης της ρύθμισης και ακολούθως εκδίδεται πράξη του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με την οποία διαπιστώνεται η παύση του Γενικού Διευθυντή.
  3. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οφειλές των Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που: α) καθίστανται ληξιπρόθεσμες ή β) των οποίων η ρύθμιση συμφωνείται, μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος.

 

Άρθρο 26  

Ρύθμιση οφειλών

  1. Οι συνολικές οφειλές προς τις Δ.Ε.Υ.Α., που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, μπορούν να ρυθμιστούν με αίτηση του οφειλέτη στην οικεία Δ.Ε.Υ.Α.. Η ρύθμιση περιλαμβάνει εξόφληση εντός πέντε (5) ετών, σε έως και εξήντα (60) δόσεις, με επιτόκιο δύο κόμμα πενήντα τοις εκατό (2,5%) ετησίως. Στη ρύθμιση του παρόντος υπάγονται νομικά και φυσικά πρόσωπα, ανεξάρτητα από την ύπαρξη εμπορικής ιδιότητας, τη διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ή τη διακοπή ή αλλαγή της ιδιότητας λόγω της οποίας δημιουργήθηκε η οφειλή, εφόσον ο οφειλέτης:

α) έχει υποβάλλει όλες τις δηλώσεις εισοδήματος για την τελευταία πενταετία, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του οικονομικού έτους, κατά το οποίο υποβάλλεται η αίτηση ρύθμισης οφειλών,

β) κατά τον χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση δεν έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία.

  1. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας καταβολής δόσης ανέρχεται σε τριάντα (30) ευρώ.
  2. Σε περίπτωση ένταξης στη ρύθμιση ισχύουν όλα τα ευεργετήματα των άρθρων 110 έως και 117 του ν. 4611/2019 (Α’ 73) και των άρθρων 165 έως και 172 του ν. 4764/2020 (Α’ 256), όπως η αναστολή της συνέχισης της αναγκαστικής εκτέλεσης επί των οφειλών που ρυθμίζονται.
  3. Οι αιτήσεις των οφειλετών για υπαγωγή στη ρύθμιση υποβάλλονται προς την οικεία Δ.Ε.Υ.Α., μέσω του διαδικτυακού τόπου της, ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  4. Η παραγραφή των οφειλών, για τις οποίες υποβάλλεται αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση, αναστέλλεται και δεν συμπληρώνεται πριν παρέλθει ένα (1) έτος από τη λήξη της ρύθμισης.
  5. Η ρύθμιση χορηγείται με απόφαση που εκδίδεται από τα αρμόδια κατά περίπτωση όργανα της παρ. 2 του άρθρου 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114).
  6. Η υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση συντελείται με την καταβολή της πρώτης δόσης. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα υποβολής της αίτησης. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα από την καταβολή της πρώτης δόσης. Με την απόφαση υπαγωγής στη ρύθμιση καθορίζονται το ποσό και ο αριθμός των δόσεων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
  7. Ο οφειλέτης δύναται να επιλέξει, σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, την εφάπαξ εξόφληση του υπολοίπου των ρυθμισμένων οφειλών, χωρίς επιβάρυνση επιτοκίου.
  8. Η ρύθμιση του παρόντος απόλλυται, εάν ο οφειλέτης:

α) δεν καταβάλει ποσό δόσεων που αντιστοιχεί σε δύο (2) συνεχόμενες δόσεις της ρύθμισης ή β) δύο (2) λογαριασμούς, που αντιστοιχούν στις τρέχουσες οφειλές του για ύδρευση και αποχέτευση, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμοι.

  1. Η απώλεια της ρύθμισης κατά την παρ. 9 επιφέρει:

α) την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης,

β) τη μετατροπή σε άμεσα απαιτητού, του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των αντίστοιχων με το ποσό αυτό προηγούμενων τόκων, πρόσθετων τελών και προσαυξήσεων,

γ) την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.

  1. Με την απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 67 προσδιορίζονται τα δικαιολογητικά, που προσκομίζει ο οφειλέτης για την υπαγωγή των οφειλών του σε ρύθμιση.

 

Άρθρο 27

Λύση – Εκκαθάριση

1. Οι Δ.Ε.Υ.Α. λύνονται με απόφαση του οικείου ή των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων, η οποία λαμβάνεται με ενισχυμένη πλειοψηφία των τριών τετάρτων (3/4) του συνόλου των μελών τους και πράξη του αρμόδιου Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.2. Τη λύση της επιχείρησης ακολουθεί η εκκαθάριση αυτής. Μετά την εκκαθάριση της επιχείρησης, όσα περιουσιακά στοιχεία απομένουν περιέρχονται στον Δήμο που την είχε συστήσει.

  1. Η εκκαθάριση διενεργείται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ορκωτών Λογιστών της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 226/1992 (Α΄120), οι οποίοι επιλέγονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Δ.Ε.Υ.Α., ύστερα από διαδικασία υποβολής προσφορών που διενεργείται από την επιχείρηση, με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά. Η αμοιβή των ορκωτών ελεγκτών βαρύνει τη Δ.Ε.Υ.Α.. Η απόφαση του Δ.Σ. περί επιλογής των ορκωτών ελεγκτών υποβάλλεται στον Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος ορίζει τους ορκωτούς ελεγκτές που επιλέχθηκαν.
  • 28 Φεβρουαρίου 2025, 08:17 | Ναλμπαντης Τριανταφυλλος

    Δυνατότητα χορήγησης δανείων στις ΔΕΥΑ για αναπτυξιακούς σκοπούς αλλά και πληρωμές οφειλών.

  • 28 Φεβρουαρίου 2025, 06:29 | Τριανταφυλλος Ναλμπάντης

    Θα πρέπει να υπάρξει διαφορετική τιμολόγηση στα τιμολόγια της ηλεκτρικής ενέργειας .
    Απαράδεκτη η παύση από τα καθήκοντα του Γενικού Διευθυντή σε περίπτωση οφειλών προς την ΔΕΗ όπως αναφέρεται στο Άρθρο.
    Πρέπει να εξαλειφθεί από το σχέδιο.Νόμου.
    Θα υπάρξει τεράστιο πρόβλημα στην εφαρμογή στην εφαρμογή στο ίδιο έτος καθώς οποιαδήποτε προσπάθεια ανάκτηση κόστους που θα επιχειρηθεί για να μπορέσουν οι ΔΕΥΑ να αντεπεξέλθουν στα έξοδα τους θα έχει αποτέλεσμα τουλάχιστον από το επόμενο έτος.
    Απαράδεκτος ο διαχωρισμός χρηματοδότησης ως προς τα χρέη σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας σε ΔΕΥΑ που δεν θα συγχωνευθούν. Προσχηματική η βούληση για οικειοθελής συγχώνευση με αυτόν τον όρο .
    Δώστε το δικαίωμα στις ΔΕΥΑ που μπορούν να ανταπεξέλθουν μόνες να λειτουργήσουν ως έχουν
    Για τις οφειλές προς τις ΔΕΥΑ ,ως προς τον χρόνο τον τρόπο και ειδικές λεπτομέρειες, θα πρέπει να αποφασίζει το Διοικητικό Συμβούλιο με εισήγηση του Γενικού Διευθυντή.

    Προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και για την υλοποίηση μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός τριών (3) μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής τους. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οφειλές των Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Αυτό το άρθρο θα πρέπει να εξαλειφθεί.Δεν έχουμε διαβάσει άλλοτε πιο εκβιαστική διάταξη .
    Να υπάρξει ένα ελεγκτικός μηχανισμός ως προς την διαχείριση των οικονομικών στοιχείων.

  • 28 Φεβρουαρίου 2025, 06:09 | Τριανταφυλλος Ναλμπάντης

    Θα πρέπει να υπάρξει διαφορετική τιμολόγηση στα τιμολόγια της ηλεκτρικής ενέργειας . Απαράδεκτη η παύση από τα καθήκοντα του Γενικού Διευθυντή σε περίπτωση οφειλών προς την ΔΕΗ όπως αναφέρεται στο Άρθρο. Πρέπει να εξαλειφθεί από το σχέδιο. Νόμου. Θα υπάρξει τεράστιο πρόβλημα στην εφαρμογή στην εφαρμογή στο ίδιο έτος καθώς οποιαδήποτε προσπάθεια ανάκτηση κόστους θα πραγματοποιηθεί για να μπορέσουν οι ΔΕΥΑ να αντεπεξέλθουν στα έξοδα τους θα έχει αποτέλεσμα τουλάχιστον από το επόμενο έτος. Απαράδεκτος ο διαχωρισμός χρηματοδότησης ως προς τα χρέη σε παροχους ηλεκτρικής ενέργειας σε ΔΕΥΑ που δεν θα συγχωνευθούν. Προσχηματική η βούληση για οικειοθελής συγχώνευση με αυτόν τον όρο . Δώστε το δικαίωμα στις ΔΕΥΑ που μπορούν να ανταπεξέλθουν μόνες να λειτουργήσουν ως έχουν . Για τις οφειλές προς τις ΔΕΥΑ ,ως προς τον χρόνο τον τρόπο και ειδικές λεπτομέρειες. θα πρέπει να αποφασίζει το Διοικητικό Συμβούλιο με εισήγηση του Γενικού Διευθυντή.

    Προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και για την υλοποίηση μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός τριών (3) μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής τους. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οφειλές των Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Αυτό το άρθρο θα πρέπει να εξαλειφθεί.Δεν έχουμε διαβάσει άλλοτε πιο εκβιαστική διάταξη .
    Να υπάρξει ένα ελεγκτικός μηχανισμός ως προς την διαχείριση των οικονομικών στοιχείων.

  • 28 Φεβρουαρίου 2025, 00:07 | ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΔΕΥΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

    Άρθρο 25
    Η διάταξη πρέπει να αφαιρεθεί επιβάλλει αυθαίρετες κυρώσεις στους Γενικούς Διευθυντές καθώς επίσης ευνοεί τους παρόχους ενέργειας σε βάρος κοινωφελών επιχειρήσεων όπως είναι οι ΔΕΥΑ.
    Άρθρο 27
    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 20:02 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΩΤΑΚΗΣ

    ΑΡΘΡΟ 27
    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 19:13 | ΣΑΦΑΡΙΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Επί άρθρου 25

    Η παράγραφος 1 του άρθρου 25 με τίτλο «Κυρώσεις σε περίπτωση σωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας», όπου αναφέρει «…Προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός τριών (3) μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής τους. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οφειλές των Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος…», πρέπει να διαγραφεί γιατί λειτουργεί τιμωρητικά στους δημότες, λόγω του ότι θέτει ως προϋπόθεση την μη ύπαρξη οφειλών σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και συνδέει το εν λόγω γεγονός με την μη δυνατότητα ένταξης του παρόχου ύδρευσης σε χρηματοδοτικά εργαλεία, γεγονός που θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα σε Δήμους με ανάγκη υλοποίησης έργων που συμβάλλουν στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της περιοχής.
    Η παράγραφος 2 του ίδιου άρθρου 25 αναφέρει «…Αν για τρία (3) συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του δέκα τοις εκατό (10%), αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, ο Γενικός Διευθυντής της οφειλέτιδας Δ.Ε.Υ.Α. παύεται αυτοδικαίως από την άσκηση των καθηκόντων του. Ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ενημερώνει τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ή την παράλειψη τήρησης της ρύθμισης και ακολούθως εκδίδεται πράξη του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με την οποία διαπιστώνεται η παύση του Γενικού Διευθυντή…». Η εν λόγω διάταξη επίσης είναι τιμωρητική, γιατί ως γνωστό ο Γενικός Διευθυντής μπορεί να εισηγηθεί για την αναπροσαρμογή της τιμολόγησης που θα επιφέρει επιπλέον έσοδα στην υπηρεσία, αλλά τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που θα τεθούν στο ΔΣ είναι αρμοδιότητα του Προέδρου. Δεν θεωρείται ορθό να διώκεται κάποιος, ο οποίος προβαίνει σε ενέργειες, αλλά δεν εισέρχονται στο ΔΣ με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία πληρωμών της επιχείρησης. Θεωρούμε ότι πρέπει να διαγραφεί η εν λόγω παράγραφος 2 του άρθρου 25, γιατί εκ του νόμου κυρίαρχο όργανο είναι το ΔΣ της Επιχείρησης. Η εν λόγω ρύθμιση μεταθέτει το βάρος ευθύνης στον Γενικό Διευθυντή και προβλέπει παύση αυτού με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος διαθέτει δυνατότητα επιβολής πειθαρχικών κυρώσεων μόνο επί των αιρετών (άρθρο 214 ν. 3852/2010). Δεν προβλέπεται, δυνατότητα επιβολής εκ μέρους του Συντονιστή κύρωσης σε βάρος υπαλλήλου των νομικών προσώπων, που υπάγονται στο πεδίο του ασκούμενου από τον ίδιο ελέγχου. Παράλληλα, πέρα από τα προβλήματα αρμοδιότητας που θα προκύψουν, ενδεχόμενα θα υπάρχουν και θέματα επέμβασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σε θέματα σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

    Επί άρθρου 26

    Το εδάφιο α) της παραγράφου 1 του άρθρου 26 που αναφέρει «έχει υποβάλλει όλες τις δηλώσεις εισοδήματος για την τελευταία πενταετία, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του οικονομικού έτους, κατά το οποίο υποβάλλεται η αίτηση ρύθμισης οφειλών, β) κατά τον χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση δεν έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία», πρέπει να διαγραφεί, γιατί σκοπός είναι αφενός να αυξηθεί η εισπραξιμότητα και αφετέρου να μην είναι τιμωρητική η διάταξη για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις.
    Η παράγραφος 4 του άρθρου 26 που αναφέρει: «Οι αιτήσεις των οφειλετών για υπαγωγή στη ρύθμιση υποβάλλονται προς την οικεία Δ.Ε.Υ.Α., μέσω του διαδικτυακού τόπου της, ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου», πρέπει να τροποποιηθεί ως ακολούθως: «…Οι αιτήσεις των οφειλετών για υπαγωγή στη ρύθμιση μπορούν να υποβάλλονται προς την οικεία Δ.Ε.Υ.Α. και μέσω του διαδικτυακού τόπου της, ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου…»
    Η παράγραφος 6 του άρθρου 26 με τίτλο «Ρυθμίσεις Οφειλών», όπου αναφέρει «…Η ρύθμιση χορηγείται με απόφαση που εκδίδεται από τα αρμόδια κατά περίπτωση όργανα της παρ. 2 του άρθρου 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114)…», πρέπει να τροποποιηθεί γιατί αφορά ΔΕΥΑ και όχι Δήμους.

  • Στο ΑΡΘΡΟ 24 διατυπώνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις ΔΕΥΑ μετά την παρέλευση ενός έτους κατόπιν σχετικής εντολής του Γενικού Διευθυντή της, εισπράττονται κατά τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Πέρα από το ότι το διάστημα του ενός έτους θεωρείται μικρό, οι λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας θα ορισθούν με Π.Δ. σύμφωνα με το άρθρο 67, παρ. 3 του Σχεδίου Νόμου. Είναι προφανής ο κίνδυνος «παραπομπής στις καλένδες» της όλης διαδικασίας.
    Στο ΑΡΘΡΟ 25 διατυπώνεται ότι προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των ΔΕΥΑ καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός το αργότερο τριών (3) μηνών από την λήξη τους, ενώ ο Γενικός Διευθυντής τους παύεται από τη θέση του σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας είτε αναφορικά με την καταβολή των οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση.
    Δυστυχώς, όπως αναφέρθηκε και στα γενικά σχόλια της παρούσας Εισήγησης η Πολιτεία χωρίς να λαμβάνει άμεσα μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ και την προώθηση της ενεργειακής τους αυτάρκειας τις τιμωρεί, τιμωρώντας ταυτόχρονα και τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες που θα στερηθούν τις αναπτυξιακές τους υποδομές, διογκώνοντας το πρόβλημα. Κι αυτό διότι το Πρόγραμμα «Απόλλων» θα καθυστερήσει να αποφέρει μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ, ενώ η τιμή της ενέργειας είναι σήμερα υψηλή και οι ΔΕΥΑ εξακολουθούν να τιμολογούνται από τους ενεργειακούς παρόχους με τιμολόγιο ανάλογο με το οικιακό. Επομένως, αυτή η διάταξη θα στερήσει από τις ΔΕΥΑ τη δυνατότητα να συνεχίσουν απρόσκοπτα το επενδυτικό τους έργο με συνέπειες και στους πολίτες που εξυπηρετούν. Και είναι σοβαρότατο το ενδεχόμενο για να αποφύγουν τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την παραπάνω διάταξη να αναγκασθούν να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, αυξάνοντας σημαντικά τα τιμολόγια νερού.
    Περαιτέρω, η τιμωρία των Γενικών Διευθυντών με παύση από τα καθήκοντά τους και μάλιστα με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης, σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, είναι ηθικά και νομικά απαράδεκτη, αφού η Πολιτεία, ενώ δεν έχει διασφαλίσει την μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ απαιτεί την απρόσκοπτη πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος.
    Επιπλέον, ο Γενικός Διευθυντής της ΔΕΥΑ είναι μεν επικεφαλής του υπηρεσιακού της μηχανισμού, αλλά υπεύθυνος για τη ΔΕΥΑ είναι το ΔΣ της που λαμβάνει όλες τις κρίσιμες αποφάσεις για την λειτουργία και την πορεία της επιχείρησης. Είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της παραπάνω διάταξης θα διαταράξει σοβαρά την εύρυθμη λειτουργία των ΔΕΥΑ, αφού θα προτάσσεται η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος σε βάρος άλλων υποχρεώσεων των ΔΕΥΑ. Για όλους, λοιπόν, τους προαναφερθέντες λόγους, η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί.
    Στο ΑΡΘΡΟ 27 διατυπώνονται ρυθμίσεις για τη διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης της ΔΕΥΑ. Ωστόσο, δεν περιλαμβάνει καμιά πρόβλεψη για το προσωπικό των ΔΕΥΑ σε περίπτωση λύσης της επιχείρησης.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 12:37 | mmmd

    Αρθ27 Δεν υπάρχει καμμία πρόβλεψη για την τύχη του προσωπικού σε περίπτωση λύσης υφιστάμενης ΔΕΥΑ, όπως αντίστοιχα υπήρχε στο Ν3852/2010, περί μεταφοράς του προσωπικού στον οικείο Δήμο

  • Άρθρο 27
    Λύση-Εκκαθάριση
    Το άρθρο αυτό ρυθμίζει τη διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης της Δ.Ε.Υ.Α.
    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α. Προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η προσθήκη παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • Άρθρο 25
    Κυρώσεις σε περίπτωση σωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας
    Με το άρθρο αυτό ως προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α. καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός το αργότερο τριών (3) μηνών από την λήξη τους, ενώ ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. παύεται από τη θέση του σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας είτε αναφορικά με την καταβολή των οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση.
    Δυστυχώς, όπως αναφέρθηκε και στα γενικά σχόλια η Πολιτεία χωρίς να λαμβάνει άμεσα μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. και την προώθηση της ενεργειακής τους αυτάρκειας τις «τιμωρεί», τιμωρώντας ταυτόχρονα και τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες που θα στερηθούν τις αναπτυξιακές τους υποδομές, διογκώνοντας το πρόβλημα. Κι αυτό διότι το Πρόγραμμα «Απόλλων» θα καθυστερήσει να αποφέρει μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. (εκτιμάται ότι σε τουλάχιστον τρία χρόνια θα φέρει αποτελέσματα αν δεν υπάρξουν αλλαγές) ενώ η τιμή της ενέργειας είναι σήμερα υψηλή και οι Δ.Ε.Υ.Α. εξακολουθούν να τιμολογούνται από τους ενεργειακούς παρόχους με τιμολόγιο ανάλογο με το οικιακό. Επομένως, αυτή η διάταξη θα στερήσει από τις Δ.Ε.Υ.Α. τη δυνατότητα να συνεχίσουν απρόσκοπτα το επενδυτικό τους έργο με συνέπειες και στους πολίτες που εξυπηρετούν. Και είναι σοβαρότατο το ενδεχόμενο για να αποφύγουν τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την παραπάνω διάταξη να αναγκασθούν να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, αυξάνοντας σημαντικά τα τιμολόγια νερού.
    Παραπέρα, η «τιμωρία» των Γενικών Διευθυντών με παύση από τα καθήκοντά τους και μάλιστα με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης (με ποια αρμοδιότητα παρεμβαίνει στις εσωτερικές υποθέσεις Δημοτικής Επιχείρησης), σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας , είναι ηθικά και νομικά απαράδεκτη, αφού η Πολιτεία, ενώ δεν έχει διασφαλίσει την μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. απαιτεί την απρόσκοπτη πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος.
    Η διάταξη του αρ.25 του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματική, καθώς παραβιάζονται συνδυαστικά οι διατάξεις 25 παρ.1, 102 και 24 του Συντάγματος. Προτάσσεται το ιδιωτικό κέρδος των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και καθίσταται ρυθμιστής όσον αφορά στη χρηματοδότηση για την υλοποίηση προγραμμάτων υπηρεσιών ύδατος, δηλαδή υπηρεσιών και έργων, που διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών σε υγιεινό και πόσιμο νερό καθημερινά και εις το διηνεκές. Με τις ρυθμίσεις αυτές παρεμβαίνει τρίτος ιδιώτης, αλλά και ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι οποίοι είναι αναρμόδιοι να αποφασίσουν για θέματα προσωπικού, ενώ αρμόδιο είναι αποκλειστικά το ΔΣ των Δ.Ε.Υ.Α. Είναι αδιανόητο να ευθύνεται ένα πρόσωπο για την αδυναμία αποπληρωμής οφειλών, καθώς παραλείπονται αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε μη τήρηση ρύθμισης και αδυναμία πληρωμής, πχ. ακραίες καταστροφές από ακραία φαινόμενα που φυσικά προτεραιότητα έχουν έργα που διασφαλίζουν την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών και όχι φυσικά των παρόχων ενέργειας, ενώ καμία αναλογικότητα δεν προκύπτει από τη ρύθμιση αυτή σε σχέση με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα που επιδιώκει. Πρόκειται για ακραια αντισυνταγματική πρόταση που προσκρούει σε τρεις (3) Συνταγματικές επιταγές.
    Επιπλέον, ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. είναι μεν επικεφαλής του υπηρεσιακού της μηχανισμού, αλλά υπεύθυνο για τη Δ.Ε.Υ.Α. είναι το Δ.Σ. της που λαμβάνει όλες τις κρίσιμες αποφάσεις για την λειτουργία και την πορεία της επιχείρησης. Είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της παραπάνω διάταξης θα διαταράξει σοβαρά την εύρυθμη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. , αφού θα προτάσσεται η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος σε βάρος άλλων υποχρεώσεων των Δ.Ε.Υ.Α.
    Γενικά, με αυτήν τη διάταξη η Πολιτεία δεν λαμβάνει υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες στον ενεργειακό τομέα και φαίνεται να ευνοεί τους ενεργειακούς παρόχους σε βάρος κοινωφελών επιχειρήσεων όπως είναι οι Δ.Ε.Υ.Α.
    Για όλους τους παραπάνω λόγους, η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί.

  • Άρθρο 24
    Είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών
    Με το άρθρο αυτό οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις Δ.Ε.Υ.Α. μετά την παρέλευση ενός έτους κατόπιν σχετικής εντολής του Γενικού Διευθυντή της Δ.Ε.Υ.Α., εισπράττονται κατά τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Πέρα από το ότι το διάστημα του ενός έτους θεωρείται μικρό, οι λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας θα ορισθούν με Π.Δ. σύμφωνα με το άρθρο 67 παρ. 3 του νομοσχεδίου. Είναι προφανής ο κίνδυνος «παραπομπής στις καλένδες» της όλης διαδικασίας.
    Επίσης, από τον Οκτώβριο του 2024 η ΑΑΔΕ δεν δέχεται χειρόγραφους χρηματικούς καταλόγους για την βεβαίωση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι Δ.Ε.Υ.Α. προκειμένου να πιστοποιηθούν από την ΑΑΔΕ καθώς και από τον κόμβο διαλειτουργικότητας είναι εξαιρετικά πολύπλοκη, δαιδαλώδης καθώς και χρονοβόρα. Μέχρι σήμερα Δ.Ε.Υ.Α. οι οποίες δεν είχαν Υπουργική Απόφαση προκειμένου να βεβαιώνουν στην ΑΑΔΕ δεν μπορούν να πιστοποιηθούν. Κατά την γνώμη μου, αυτό πρέπει να αλλάξει, να απλοποιηθεί άμεσα η διαδικασία για όλες τις Δ.Ε.Υ.Α. διότι η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών συμβάλλει στη βιωσιμότητα της κάθε Δ.Ε.Υ.Α..

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 08:34 | ΔΕΡΒΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 08:57 | ΕΡΑΤΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 08:33 | ΚΟΣΜΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 08:09 | ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΣΤΑΣ

    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 27 Φεβρουαρίου 2025, 08:43 | ΠΟΠΗ ΚΟΤΖΑΜΑΝΗ

    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 26 Φεβρουαρίου 2025, 11:01 | Γιάννης Γκουντιός

    Άρθρο 25
    Είναι αδιανόητο το γεγονός ότι το νομοσχέδιο δίνει προτεραιότητα στην αποπληρωμή των παρόχων ενέργειας επί ποινή παύσης του Γεν. Δ/ντη και δεν προτεραιοποιεί καν τη μισθοδοσία των εργαζομένων. Θα πρέπει να προβλεφθεί προτεραιότητα ή εξαίρεση της μισθοδοσίας του προσωπικού από τη διαδικασία αποπληρωμής της ενέργειας.

  • 26 Φεβρουαρίου 2025, 09:50 | Χριστίνα Χρηστογιώργου

    Άρθρο 27
    Η παρούσα ρύθμιση καθορίζει τη διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α., θέμα που μέχρι σήμερα ρυθμιζόταν από τον ν. 3852/2010 (άρθρο 109) και όχι από τον ν. 1069/1980. Δεδομένου ότι επιλέγεται πλέον η ενσωμάτωσή του στο προτεινόμενο σχέδιο, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφων του άρθρου και η προσθήκη νέας παρ. 2, σύμφωνα με την οποία:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Οι εργαζόμενοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατατάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων τους, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η προϋπηρεσία τους λαμβάνεται υπόψη για τη μισθολογική και βαθμολογική κατάταξη.»
    Αντίστοιχη ρύθμιση προβλέπεται και στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.

  • 24 Φεβρουαρίου 2025, 13:11 | ΜΑΡΙΑ Κ.

    ΑΡΘΡΟ 25: Απαράδεκτη η κύρωση σε Γενικούς Διευθυντές ως προς την πληρωμή των λογαριασμών για ενέργεια διότι δεν είναι στην διακριτική του ευχέρεια να πληρώσει ή όχι.
    Είναι δεδομένο ότι εξ ανάγκης μένουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, όπως το 2022 με την υπέρμετρη αύξηση της τιμής της kwh και της ρήτρας αναπροσαρμογής. Σημειωτέον ότι οι Δ.Ε.Υ.Α χρησιμοποιούν για την άντληση του νερού ενεργοβόρες εγκαταστάσεις οι οποίες τιμολογούνται με οικιακό τιμολόγιο και όχι βιομηχανικό . Για να υπάρξει ανταποδοτικότητα αυτό το κόστος θα πρέπει να μετακυλησθεί στους πολίτες, απόφαση που εντάσσεται στις αρμοδιότητες του εκάστοτε Διοικητικού Συμβουλίου και όχι στον Γενικό Διευθυντή.

    ΆΡΘΡΟ 26: Η ρύθμιση των οφειλών να εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια κάθε Δ.Σ. και να είναι πιο φιλική στον πολίτη ώστε να έχει κίνητρο για την αποπληρωμή της οφειλής του. Εφόσον κάνει ρύθμιση δεν θα πρέπει να πληρώνει επιτόκιο. Η υπηρεσία είναι ανταποδοτική και όχι κερδοσκοπική.

    ΑΡΘΡΟ 27: Σε περίπτωση αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας μιας ΔΕΥΑ το προσωπικό της να μεταφέρεται αυτοδίκαια στον οικείο Δήμο όπως όριζε ο αρχικός Ν.3801/2009 του τότε Υπουργού Εσωτερικών κ. Νάκου Αθανάσιου

    ΚΑΙ Αντισυνταγματική η διάκριση στην επιχορήγηση για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ενέργειας για συγχωνευόμενες και μη ΔΕΥΑ.

    ΚΑΙ Πρόσβαση στα στοιχεία Κτηματολογίου (παροχή κωδικών όπως σε Δικηγόρους), Δήμου και ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό των οφειλετών.

  • 23 Φεβρουαρίου 2025, 16:32 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ(ΠΟΕ ΔΕΥΑ)

    ΑΡΘΡΟ 27
    Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
    «Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
    Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.
    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΔΕΥΑ

  • 22 Φεβρουαρίου 2025, 08:04 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΣΚΩΝΗΣ

    Δεν καθορίζεται το λογιστικό σχέδιο για την οικονομική διαχείριση. Θα πρέπει και οι ΔΕΥΑ να υποχρεωθούν να εφαρμόσουν το Λογιστικό Πλαίσιο του ΠΔ54/2018, ανεξάρτητα αν είναι φορείς Γενικής Κυβέρνησης, για να μπορεί να είναι πιο ευκολά ελεγχόμενοι από τους ΟΤΑ στους οποίου ανήκουν.

  • 20 Φεβρουαρίου 2025, 16:12 | Γιώργος

    1. Θα πρέπει να προβλεφθεί 20ετής παραγραφής πάσης φύσεως απαιτήσεων των ΔΕΥΑ.
    2. Πρόσβαση στα στοιχεία Κτηματολογίου (παροχή κωδικών όπως σε Δικηγόρους), Δήμου και ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό των οφειλετών.
    3. Η ρύθμιση των οφειλών να εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια κάθε Δ.Σ.
    4. Απαράδεκτη η κύρωση σε Γενικούς Διευθυντές ως προς την πληρωμή των λογαριασμών για ενέργεια.
    5. Αντισυνταγματική η διάκριση στην επιχορήγηση για συγχωνευόμενες και μη ΔΕΥΑ.
    6. Να συσταθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών ειδική διεύθυνση για θέματα ΔΕΥ Α με γνωμοδοτική και καθοδηγητική αρμοδιότητα.
    7. Να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα σύστασης υπόγειας δουλείας διέλευσης αγωγών άνευ ανταλλάγματος σε αδόμητα ακίνητα ή στα αδόμητα τμήματα ακινήτων.

  • 20 Φεβρουαρίου 2025, 13:36 | Γιώργος Κρ.

    1. Θα πρέπει να προβλεφθεί 20ετής παραγραφής πάσης φύσεως απαιτήσεων των ΔΕΥΑ.
    2. Πρόσβαση στα στοιχεία Κτηματολογίου (παροχή κωδικών όπως σε Δικηγόρους), Δήμου και ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό των οφειλετών.
    3. Η ρύθμιση των οφειλών να εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια κάθε Δ.Σ.
    4. Απαράδεκτη η κύρωση σε Γενικούς Διευθυντές ως προς την πληρωμή των λογαριασμών για ενέργεια.
    5. Αντισυνταγματική η διάκριση στην επιχορήγηση για συγχωνευόμενες και μη ΔΕΥΑ.
    6. Να συσταθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών ειδική διεύθυνση για θέματα ΔΕΥ Α με γνωμοδοτική και καθοδηγητική αρμοδιότητα.
    7. Να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα σύστασης υπόγειας δουλείας διέλευσης αγωγών άνευ ανταλλάγματος σε αδόμητα ακίνητα ή στα αδόμητα τμήματα ακινήτων.

  • 19 Φεβρουαρίου 2025, 06:44 | Τζένη

    Όσον αφορά το άρθρο 23, καλό θα ήταν να διατυπωθεί ως: «Ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων των οργάνων διοίκησης των Δ.Ε.Υ.Α., διενεργείται από τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης και μετά την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α., από τον κατά τόπον αρμόδιο Επόπτη Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις οι οποίες διέπουν τον έλεγχο νομιμότητας (άρθρα 225 έως 238 του ν. 3852/2010)».