Άρθρο 6
Διοικητικό Συμβούλιο των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) κάθε Δ.Ε.Υ.Α. διαμορφώνει τη στρατηγική ανάπτυξης της επιχείρησης, και είναι αρμόδιο για κάθε πράξη διοίκησης και διαχείρισης.
- Η θητεία του Δ.Σ. της κάθε Δ.Ε.Υ.Α. είναι πενταετής. Η συγκρότηση του Δ.Σ. λαμβάνει χώρα εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία ανάληψης καθηκόντων των οικείων δημοτικών αρχών, η οποία άρχεται την 1η Ιανουαρίου του επόμενους έτους της διεξαγωγής των εκλογών, κατά το άρθρο 5 του ν. 4804/2021 (Α’ 90).
Άρθρο 7
Συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου
- Η Δ.Ε.Υ.Α. που συστήνεται σε έναν (1) Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), το οποίο ορίζεται από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο με τους αναπληρωτές του. Το Δ.Σ. αποτελείται από τον Δήμαρχο, ή τον οριζόμενο από αυτόν σύμβουλο, ως Πρόεδρο και πέντε (5) ακόμη αιρετούς εκπροσώπους του Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, εκ των οποίων οι τρεις (3) ανήκουν στην παράταξη του Δημάρχου. Επίσης, ως μέλος του Δ.Σ. ορίζεται, με τον αναπληρωτή του, ένα (1) μέλος ως εκπρόσωπος των εργαζομένων, που υποδεικνύεται από την πλέον αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση στην επιχείρηση ή, εφόσον ελλείπει τέτοια, από το σύνολο των εργαζομένων, τους οποίους ο Πρόεδρος του Δ.Σ. συγκαλεί σε γενική συνέλευση για τον σκοπό αυτό. Ο Αντιπρόεδρος ορίζεται κατά την πρώτη συνεδρίαση του Δ.Σ. με ψηφοφορία μεταξύ των μελών του. Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου.
- Η Δ.Ε.Υ.Α., στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι του ενός Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, διοικείται από Δ.Σ., ο αριθμός των μελών του οποίου αποτελείται από τον αριθμό των εκπροσωπουμένων Ο.Τ.Α. πολλαπλασιαζόμενο επί δύο, συν του ενός (1) μέλος που είναι εκπρόσωπος των εργαζομένων στην επιχείρηση. Τα μέλη που εκπροσωπούν τους Ο.Τ.Α. ορίζονται από τα οικεία Δημοτικά Συμβούλια, με τους αναπληρωτές τους.
- Πρόεδρος του Δ.Σ. της διαδημοτικής επιχείρησης είναι ο Δήμαρχος της έδρας της επιχείρησης ή ο οριζόμενος από αυτόν σύμβουλος. Ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. είναι ο Δήμαρχος του μεγαλύτερου σε πληθυσμό Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που συμμετέχει στην επιχείρηση, πλην του Ο.Τ.Α. α’ βαθμού της έδρας της επιχείρησης, ή ο οριζόμενος από αυτόν σύμβουλος. Ο πληθυσμός των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού προσδιορίζεται, σύμφωνα με την εκάστοτε πιο πρόσφατη απογραφή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
- Εφόσον ο Δήμαρχος ορίσει άλλον δημοτικό σύμβουλο ως Πρόεδρο της επιχείρησης, δεν κωλύεται να συμμετέχει στο Δ.Σ. ως αιρετός εκπρόσωπος της παράταξής του. Η θητεία του Δ.Σ. ακολουθεί τη θητεία του Δημοτικού Συμβουλίου και, σε κάθε περίπτωση, λήγει το αργότερο τρεις (3) μήνες από τη συγκρότηση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου.
- Τα αιρετά μέλη του Δ.Σ. είναι δυνατόν να αντικαθίστανται κατά τη διάρκεια της θητείας τους, με αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που τα όρισε, η οποία λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του. Για την αντικατάσταση του εκπροσώπου των εργαζομένων, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του οργάνου που τον υπέδειξε.
- Στο Δ.Σ. της επιχείρησης μετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ως εισηγητής θεμάτων προς συζήτηση, ο Γενικός Διευθυντής της επιχείρησης.
- Για τα μέλη του Δ.Σ. που είναι αιρετοί εκπρόσωποι Δημοτικών Συμβουλίων, ισχύουν οι διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114), περί μη εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων.
- Αν στη Δ.Ε.Υ.Α. συμμετέχουν πάνω από ένας Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, η ψήφος του μέλους του Δ.Σ. που είναι εκπρόσωπος των εργαζομένων, έχει συντελεστή βαρύτητας δέκα τοις εκατό (10%), ο οποίος αφαιρείται από το σύνολο των ψήφων, και απομένει ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) αναφορικά με τον προσδιορισμό των ψήφων των αντιπροσώπων των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, που εντάσσονται στη γεωγραφική αρμοδιότητα κάθε Δ.Ε.Υ.Α.. Ο συντελεστής βαρύτητας των αντιπροσώπων των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ορίζεται ως το ποσοστό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του υπολειπόμενου ποσοστού ενενήντα τοις εκατό (90%) των ψήφων, επί το πηλίκο, που προκύπτει από τη διαίρεση του πληθυσμού του κάθε Δήμου, που συμμετέχει στη Δ.Ε.Υ.Α., διά του αθροίσματος του πληθυσμού όλων των Δήμων, που συμμετέχουν στη Δ.Ε.Υ.Α.. Ο πληθυσμός των Δήμων προσδιορίζεται σύμφωνα με την εκάστοτε πιο πρόσφατη απογραφή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Στη συνέχεια το επιμέρους ποσοστό του κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού διαιρείται με τον αριθμό των αντιπροσώπων του κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που συμμετέχει στη Δ.Ε.Υ.Α..
Άρθρο 8
Σύγκληση του Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. συγκαλείται στην έδρα της, εντός δέκα (10) ημερών από τον ορισμό των μελών του, ύστερα από πρόσκληση του αντιπροσώπου του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ βαθμού της έδρας της Δ.Ε.Υ.Α.. Στη συνεδρίαση αυτή το Δ.Σ. συγκροτείται σε σώμα. Ο ορισμός του ίδιου προσώπου με παραπάνω από μια (1) ιδιότητες δεν επιτρέπεται.
- Καθήκοντα γραμματέα του Δ.Σ. εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. ασκεί υπάλληλός της, που ορίζεται, μαζί με τον αναπληρωτή του, από τον Πρόεδρό του Δ.Σ..
3 Μέλη του Δ.Σ. δεν μπορεί να είναι φυσικά πρόσωπα που: α) συμβάλλονται οι ίδιοι με Δ.Ε.Υ.Α., ως εργολάβοι ή προμηθευτές, β) μετέχουν, ελέγχουν, διοικούν ή συνδέονται με οποιαδήποτε μορφή απασχόλησης σε εταιρίες που συμβάλλονται ως εργολάβοι ή προμηθευτές των Δ.Ε.Υ.Α., γ) είναι σύζυγοι ή συμβιούντες ή συγγενείς μεταξύ τους εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού.
- Στον Πρόεδρο του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., αν δεν είναι Δήμαρχος, μπορεί να καταβάλλεται αποζημίωση που καθορίζεται με απόφαση του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ύστερα από εισήγηση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α.. Η αποζημίωση αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) της αντιμισθίας του Δημάρχου, σύμφωνα με το άρθρο 92 του ν. 3852/2010 (Α’ 85). Σε περίπτωση απουσίας του Πρόεδρου, λόγω ασθένειας ή άδειας, μεγαλύτερης του ενός (1) μηνός, η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται εξ ημισείας σε αυτόν και στον αναπληρωτή του.
- Η αποζημίωση του Προέδρου, του Αντιπροέδρου, των Μελών, καθώς και του Γραμματέα του Δ.Σ. των Δ.Ε.Υ.Α., για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Δ.Σ., καθορίζεται με την κοινή απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 67.
Άρθρο 9
Λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) των Δ.Ε.Υ.Α. συνεδριάζει: α) τακτικά μια (1) φορά μηνιαίως, εντός του πρώτου πενθημέρου κάθε μήνα, και β) εκτάκτως, όταν οι υποθέσεις της επιχείρησης το απαιτούν.
- Το Δ.Σ. συγκαλείται: α) από τον Πρόεδρό του, με έγγραφη πρόσκληση προς κάθε μέλος, που επιδίδεται δύο (2) τουλάχιστον πλήρεις ημέρες, πριν από την οριζόμενη συνεδρίαση, β) υποχρεωτικά, εφόσον το ζητήσει το ήμισυ τουλάχιστον του όλου αριθμού των μελών του. Η πρόσκληση αναφέρει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης και σε κατεπείγουσες περιπτώσεις μπορεί να επιδοθεί ακόμα και την ημέρα της συνεδρίασης. Το Δ.Σ. δύναται να αποφασίσει και επί θέματος εκτός της ημερήσιας διάταξης, εφόσον είναι παρόντα όλα τα μέλη του Δ.Σ. και κανένα δεν αντιλέγει στη συζήτησή του.
- Η πρόσκληση, η οποία περιλαμβάνει την ημερήσια διάταξη, μπορεί να γίνει και με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή με άλλο πρόσφορο μέσο, εφόσον το σχετικό αποδεικτικό τηρείται στην επιχείρηση.
- α) Το Δ.Σ. κάθε Δ.Ε.Υ.Α. συνεδριάζει στην έδρα της και ευρίσκεται σε απαρτία, εφόσον παρίσταται πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του. Η απαρτία πρέπει να υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης. Αν, κατά την πρώτη συνεδρίαση, διαπιστωθεί έλλειψη απαρτίας, το όργανο καλείται με πρόσκληση εκ νέου σε συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιείται το νωρίτερο σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες, στον ίδιο τόπο και με την ίδια ημερήσια διάταξη. Κατά τη συνεδρίαση αυτή, υπάρχει απαρτία αν μετέχουν στη σύνθεση τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ..
β) Αν στη Δ.Ε.Υ.Α. συμμετέχουν περισσότεροι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, για τη διαπίστωση της απαρτίας απαιτείται να παρίσταται πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. και τα εν λόγω μέλη να συγκεντρώνουν ποσοστό πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) των δικαιωμάτων ψήφου. Η απαρτία πρέπει να υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης. Αν, κατά την πρώτη συνεδρίαση, διαπιστωθεί έλλειψη απαρτίας, το όργανο καλείται με πρόσκληση εκ νέου σε συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιείται το νωρίτερο σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες, στον ίδιο τόπο και με την ίδια ημερήσια διάταξη. Κατά τη συνεδρίαση αυτή, υπάρχει απαρτία αν μετέχουν στη σύνθεση τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. και συγκεντρώνουν ποσοστό τουλάχιστον σαράντα τοις εκατό (40%) των δικαιωμάτων ψήφου.
- α) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., που συστήνεται από έναν Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων.
β) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, εφόσον υφίσταται απαρτία, λαμβάνονται με πλειοψηφία ψήφων με συντελεστή βαρύτητας ποσοστού τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%), που υπολογίζεται στο άθροισμα του ποσοστού των ψήφων των μελών που παρίστανται. Αν δεν καθίσταται δυνατός ο σχηματισμός της πλειοψηφίας του προηγούμενου εδαφίου, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται.
γ) Σε περίπτωση ισοψηφίας κατά την εφαρμογή των περ. α) και β), υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου.
- α) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., με τις οποίες εγκρίνονται ο προϋπολογισμός της επιχείρησης, ο προγραμματισμός των έργων, το πενταετές στρατηγικό πρόγραμμα και οι αναθεωρήσεις του, καθώς και η τιμολογιακή πολιτική, λαμβάνονται με απαρτία και πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ., που εκπροσωπούν πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., που συστήνεται από έναν Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού.
β) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. για τα θέματα της περ. α), στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, λαμβάνονται με απαρτία και πλειοψηφία των μελών Δ.Σ., που εκπροσωπούν πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών και συγκεντρώνουν ποσοστό πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) των δικαιωμάτων ψήφου.
γ) Αν δεν καθίσταται δυνατός ο σχηματισμός της απαρτίας και της πλειοψηφίας των περ. α) και β), η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται. Αν ούτε κατά τη δεύτερη συνεδρίαση του Δ.Σ. καταστεί δυνατός ο σχηματισμός της πλειοψηφίας των περ. α) και β), το ζήτημα διαβιβάζεται στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, η οποία αποφαίνεται εντός δύο (2) μηνών.
- Η συνεδρίαση του Δ.Σ. εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. δύναται να διεξάγεται: α) δια ζώσης στην έδρα της ή β) με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή γ) με μικτό τρόπο (διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη). Τα πρακτικά των συνεδριάσεων του Δ.Σ. εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. μπορούν να υπογράφονται από τα μέλη και διά περιφοράς, καθώς και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
Άρθρο 10
Αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. διοικεί την επιχείρηση, διαχειρίζεται την περιουσία και τους πόρους αυτής και αποφασίζει για το σύνολο των θεμάτων και των υποθέσεων της επιχείρησης, εκτός αν ορίζεται ειδικότερα στον παρόντα.
- Το Δ.Σ. έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) επιλέγει τον Γενικό Διευθυντή της επιχείρησης, σύμφωνα με το άρθρο 11,
β) εγκρίνει, κατά το πρώτο έτος της δημοτικής περιόδου, το Γενικό Σχέδιο Υπηρεσιών Ύδατος πενταετούς διάρκειας της παρ. 1 του άρθρου 35 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), στο οποίο αποτυπώνονται οι στρατηγικές προτεραιότητες και οι ποσοτικοποιημένοι στόχοι της ανά υπηρεσία, αναφορικά με: βα) τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους τελικούς καταναλωτές και χρήστες, ββ) την επέκταση, αναβάθμιση, συμπλήρωση και συντήρηση των δικτύων και των λοιπών υποδομών της, βγ) τα οικονομικά αποτελέσματα και τους χρηματοοικονομικούς δείκτες της, βδ) την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της και βε) οποιοδήποτε άλλο ζήτημα κρίνεται απαραίτητο να περιλαμβάνεται σε αυτό,
γ) εγκρίνει τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης και ελέγχει τον βαθμό επίτευξης των στόχων του στρατηγικού προγράμματος,
δ) αναθεωρεί το στρατηγικό πρόγραμμα της επιχείρησης όποτε το κρίνει σκόπιμο,
ε) ορίζει διαφορετική έδρα της επιχείρησης, κατά τον παρόντα,
στ) εγκρίνει τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της επιχείρησης, σύμφωνα με τον παρόντα,
ζ) εγκρίνει την τιμολογιακή πολιτική σύμφωνα με τον παρόντα,
η) εγκρίνει, έναν (1) τουλάχιστον μήνα, πριν από την έναρξη κάθε οικονομικού έτους, τον ετήσιο προϋπολογισμό και το ετήσιο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων, παρακολουθεί την υλοποίησή τους και τα τροποποιεί όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο,
θ) ασκεί τα καθήκοντα αποφαινόμενου οργάνου αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Γενικού Διευθυντή και αποφασίζει για την έγκριση και παραλαβή των πάσης φύσεως μελετών, σύμφωνα με το άρθρο 189 του ν. 4412/2016 (Α’ 147). Ειδικά για τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232), ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής και κατά το στάδιο εκτέλεσης αυτών, και αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή του οικονομικού αντικειμένου τους, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης σύμπραξης και της, κατά περίπτωση, εφαρμοζόμενης νομοθεσίας,
ι) αποφασίζει την αποδοχή των πάσης φύσεως μελετών που αφορούν σε έργα και παροχές τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, οι οποίες συντάσσονται από τις τεχνικές υπηρεσίες της επιχείρησης,
ια) αποφασίζει για την υποβολή προτάσεων εκ μέρους της επιχείρησης για τη χρηματοδότηση ή επιχορήγηση δράσεων, προγραμμάτων και αντίστοιχων έργων από εθνικούς πόρους, πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή οποιουδήποτε άλλου φορέα και, όπου απαιτείται, για την αποδοχή χρηματοδότησης ή επιδότησης ή επιχορήγησης πράξεων που εντάσσονται στα πάσης φύσεως αναπτυξιακά προγράμματα ή προγράμματα επιχορήγησης,
ιβ) αποφασίζει για τη σύναψη πάσης φύσεως δανείων της επιχείρησης από πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελληνική Επικράτεια για τη σύναψη συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης, καθώς και για την εκχώρηση του συνόλου ή μέρους των εσόδων της επιχείρησης, ή για την εγγραφή υποθήκης σε ακίνητα, με την επιφύλαξη του άρθρου 29, προς εξασφάλιση των δανείων από πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελληνική Επικράτεια,
ιγ) αποφασίζει για κάθε εκποίηση ή εκμίσθωση ακινήτων ή κινητών που ανήκουν στην επιχείρηση,
ιδ) εγκρίνει τη συμμετοχή φυσικών ή νομικών προσώπων ή Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας στη δαπάνη κατασκευής αγωγών, των οποίων η κατασκευή ζητείται κατά προτεραιότητα από τους ανωτέρω και καθορίζει τους όρους καταβολής της δαπάνης της συμμετοχής, τις τυχόν εγγυήσεις και κάθε συναφή λεπτομέρεια,
ιε) αποφασίζει για τη μετακίνηση και την έγκριση της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης των μελών του Δ.Σ. για εκτέλεση υπηρεσίας, σύμφωνα με την υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94),
ιστ) αποφασίζει για την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που αφορούν σε έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της επιχείρησης ή δημόσιους υπαλλήλους,
ιζ) αποφασίζει για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών των οφειλετών της, σύμφωνα με το άρθρο 26,
ιη) αποφασίζει για συμβιβασμούς, δικαστικούς ή εξώδικους, καθώς και για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές, καθώς και για την άσκηση ή μη ένδικων βοηθημάτων και μέσων, ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά, πλην των περιπτώσεων που αφορούν στον προσδιορισμό ή τη μετατροπή της εργασιακής σχέσης μεταξύ εργαζομένων και επιχείρησης, στις οποίες η άσκηση ενδίκων μέσων είναι υποχρεωτική. Δεν επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση ανώτατου δικαστηρίου. Η απόφαση του Δ.Σ. λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η έλλειψη της οποίας συνεπάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης,
ιθ) αποφασίζει την απόσπαση ή μετάταξη προσωπικού από και προς τη Δ.Ε.Υ.Α., κατόπιν προηγούμενης εισήγησης του Γενικού Διευθυντή,
κ) υποβάλλει, κάθε έτος, προς έγκριση, την έκθεση προγραμματισμού της παρ. 3 του άρθρου 35 του ν. 5037/2023 στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων.
- Ο Πρόεδρος ή, σε περίπτωση κωλύματος αυτού, ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ.: α) εκπροσωπεί την επιχείρηση ενώπιον των δικαστηρίων και κάθε αρχής, β) μπορεί, σε περίπτωση προφανούς κινδύνου από την αναβολή, και χωρίς απόφαση του Δ.Σ., να εγείρει και να αντικρούει αγωγές, να ασκεί ένδικα μέσα, να διορίζει πληρεξουσίους και να προβαίνει σε κάθε δικαστική ή εξώδικη πράξη για την προστασία των συμφερόντων της επιχείρησης, υποβάλλοντας τις πράξεις αυτές αμέσως στο Δ.Σ. για έγκριση.
1. Συνένωση των ΔΕΥΑ όταν υπάρχουν δύο δήμοι στον Νομό.
Θεωρούμε προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της ΔΕΥΑ που θα προκύψει κατόπιν συνένωσης, ότι θα πρέπει οι αποφάσεις να λαμβάνονται με σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων των δύο δήμων καθότι με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ο ένας δήμος έχει συντελεστεί βαρύτητας 32,13% , και ο μεγαλύτερος Δήμος 57.87%.
Τα θέματα που θεωρώ κρίσιμα είναι :
Προϋπολογισμός
Τιμολογιακή πολιτική
Τεχνικό πρόγραμμα
Διαχείριση πηγών
Αναθέσεις άνω των 5000 €
Ορισμός γενικού διευθυντή
Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας.
2.Οι αποφάσεις του Δ.Σ για την διενέργεια των δημόσιων συμβάσεων ως τα όρια της ανάθεσης τουλάχιστον ως και την δέσμευση του ποσού από έναν ΚΑΕ θα πρέπει να τις λαμβάνει υπηρεσιακός παράγοντας .
Άρθρο 8
Στην σύνθεση των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΥΑ δεν συμμετέχει πλέον εκπρόσωπος των πολιτών και των φορέων. Συνεπώς υπάρχει πλήρη απουσία της κοινωνίας από την διοίκηση μίας δημοτικής επιχείρησης που διαχειρίζεται ένα τόσο κρίσιμο δημόσιο αγαθό όπως το νερό.
Άρθρο 9
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων ήτοι μία ανεξάρτητη αρχή δεν είναι δυνατόν να παρεμβαίνει στις αποφάσεις μίας δημοτικής επιχείρησης (καταλύεται η έννοια του αυτοδιοίκητου των νομικών προσώπων ΟΤΑ Α’ Βαθμού).
Άρθρο 10
Οι ΔΕΥΑ δεν είναι Αναθέτουσες Αρχές είναι Αναθέτοντες Φορείς και μάλιστα εμπίπτουν στους εξαιρούμενους τομείς. Κάθε τέτοια αναφορά θα πρέπει να διορθωθεί.
Το 2ο εδάφιο της παρ. ιη) θα πρέπει να αφαιρεθεί. Να συμπεριληφθεί διάταξη ανάλογη με αυτή που ρυθμίζει τις διαφορές με αναδόχους και προμηθευτές όπου επιτρέπεται ο συμβιβασμός ή η κατάργηση δίκης.
Επί άρθρου 8
Στην παρ. 4 του άρθρου 8 αναφέρεται ότι «Στον Πρόεδρο του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., αν δεν είναι Δήμαρχος, μπορεί να καταβάλλεται αποζημίωση που καθορίζεται με απόφαση του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ύστερα από εισήγηση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α.. Η αποζημίωση αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) της αντιμισθίας του Δημάρχου, σύμφωνα με το άρθρο 92 του ν. 3852/2010 (Α’ 85). Σε περίπτωση απουσίας του Πρόεδρου, λόγω ασθένειας ή άδειας, μεγαλύτερης του ενός (1) μηνός, η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται εξ ημισείας σε αυτόν και στον αναπληρωτή του». Με δεδομένο ότι σε περίπτωση συνενώσεων ο πληθυσμός απογραφής της ΔΕΥΑ θα ξεπερνά αυτόν του Δήμου της Κεντρικής ΔΕΥΑ, η αποζημίωση του Προέδρου θα πρέπει να ακολουθεί την αμοιβή του Δημάρχου όπως αυτή προσδιορίζεται από την αντιμισθία αυτών βάσει των πληθυσμιακών δεδομένων της συγχωνευμένης ΔΕΥΑ.
Επί άρθρου 9
Το εδάφιο α) της παρ. 6 του άρθρου 9 με τίτλο «Λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου», θεωρούμε ότι πρέπει να συμπληρωθεί ως ακολούθως: «α) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., με τις οποίες εγκρίνονται ο προϋπολογισμός της επιχείρησης, ο προγραμματισμός των έργων, το πενταετές στρατηγικό πρόγραμμα και οι αναθεωρήσεις του, το Γενικό Σχέδιο Υπηρεσιών Ύδατος πενταετούς διάρκειας της παρ. 1 του άρθρου 35 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), καθώς και την έκθεση προγραμματισμού της παρ. 3 του ίδιου άρθρου, καθώς και η τιμολογιακή πολιτική, λαμβάνονται με απαρτία και πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ., που εκπροσωπούν πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., που συστήνεται από έναν Ο.Τ.Α. α’ βαθμού»
Επί του άρθρου 7 παράγραφος 8, προτείνεται ο συντελεστής βαρύτητας των αντιπροσώπων των Δήμων (ΟΤΑ) στο Διοικητικό Συμβούλιο να μην καθορίζεται επί του πηλίκου που προκύπτει από τη διαίρεση του συνολικού πληθυσμού κάθε Δήμου που συμμετέχει στη Διαδημοτική Επιχείρηση δια του αθροίσματος του πληθυσμού όλων των Δήμων. Να προκύπτει από τη διαίρεση του πληθυσμού μόνον των Δημοτικών Ενοτήτων που έχουν στην αρμοδιότητά τους οι ΔΕΥΑ που συγχωνεύονται.
Άρθρο 9
Λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου
Η ρύθμιση του παρ.6 γ΄ του νομοσχεδίου περί αποφασιστικής αρμοδιότητας της ΡΑΕΕΥ σε μη σχηματισμό πλειοψηφίας επί αποφάσεων του Δ.Σ. είναι αντισυνταγματική (αντίθετη με το αρ. 102 του Συντάγματος), αφού η ΡΑΑΕΥ δεν αποτελεί συνταγματικά προβλεπόμενη ανεξάρτητη αρχή, αλλά νομοθετικά προβλεπόμενη.
Άρθρο 8
Σύγκληση του Διοικητικού Συμβουλίου
Το εδάφιο α) της παρ. 6 του άρθρου 9 με τίτλο «Λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου», προτείνεται να συμπληρωθεί ως ακολούθως: «α) Οι αποφάσεις του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., με τις οποίες εγκρίνονται ο προϋπολογισμός της επιχείρησης, ο προγραμματισμός των έργων, το πενταετές στρατηγικό πρόγραμμα και οι αναθεωρήσεις του, το Γενικό Σχέδιο Υπηρεσιών Ύδατος πενταετούς διάρκειας της παρ. 1 του άρθρου 35 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), καθώς και την έκθεση προγραμματισμού της παρ. 3 του ίδιου άρθρου, καθώς και η τιμολογιακή πολιτική, λαμβάνονται με απαρτία και πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ., που εκπροσωπούν πάνω από το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., που συστήνεται από έναν Ο.Τ.Α. α’ βαθμού».
Επίσης, στο άρθρο αυτό που ρυθμίζει την σύγκληση του Δ.Σ. δεν περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για ανάθεση πλήρους απασχόλησης σε μέλος του με αμοιβή όπως προβλέπει ο ν. 1069/80(αρ. 3 παρ. 10). Η παράλειψη αυτή δημιουργεί πραγματικό πρόβλημα σε Δ.Ε.Υ.Α. στις οποίες απασχολούνται μέλη Δ.Σ. με πλήρη απασχόληση διότι τα ΦΕΚ με τα οποία ορίσθηκαν αναφέρουν ότι η πλήρης απασχόληση έχει διάρκεια όση η θητεία του παρόντος Δ.Σ. (πέντε έτη).
Άρθρο 7
Συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου
Το άρθρο αυτό αναφέρεται στην συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου των Δ.Ε.Υ.Α. Από τη διατύπωση, ωστόσο, του άρθρου (παρ. 1) προκύπτει ότι από την σύνθεση του Δ.Σ. των Δ.Ε.Υ.ΣΑ. απουσιάζει παντελώς εκπρόσωπος της κοινωνίας (σε αντίθεση με τον ν. 1069/80). Η έλλειψη αυτή είναι σημαντική διότι στερεί το Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. από τις γνώσεις και την εμπειρία ανθρώπων που έχουν σχέση με το αντικείμενο της επιχείρησης (όπως π.χ. εκπρόσωπος του ΤΕΕ). Θα πρέπει δύο τουλάχιστον μέλη του Δ.Σ. να προέρχονται από την κοινωνία.
Επίσης, η παρ. 2 του άρθρου ορίζει ότι ‘’Δ.Ε.Υ.Α., στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι του ενός Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, διοικείται από Δ.Σ., ο αριθμός των μελών του οποίου αποτελείται από τον αριθμό των εκπροσωπουμένων Ο.Τ.Α. πολλαπλασιαζόμενο επί δύο, συν του ενός (1) μέλος που είναι εκπρόσωπος των εργαζομένων στην επιχείρηση’’
Η διατύπωση είναι ασαφής και χρειάζεται επαναδιατύπωση. Από την ανάγνωση προκύπτει ότι το ΔΣ της διαδημοτικής Δ.Ε.Υ.Α. από δύο ΟΤΑ, θα είναι πενταμελές.
Σε συνδυασμό και με το 2ο εδάφιο της παραγράφου 8, θα πρέπει, όπως γίνεται και στη παράγραφο 1, ο συνολικός αριθμός των μελών του ΔΣ να ορίζεται επακριβώς (πχ. ενδεκαμελές ή άλλο). Τα μέλη των εκπροσωπούμενων ΟΤΑ θα προκύπτουν από το υπολειπόμενο ποσοστό 90% με την εφαρμογή της αναλογίας του πληθυσμού κάθε ενός ΟΤΑ, όπως ορίζει η παράγραφος 8.
NA ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ Η ΠΑΡ.3 ΑΡΘΡΟΥ 10 Ν.1069/80 ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΈΠΕΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΠΑΣΧΌΛΗΣΗ ΜΕΛΟΥΣ ΜΕ ΑΜΟΙΒΉ .ΈΧΟΥΝ ΠΡΟΣΦΈΡΕΙ ΜΈΧΡΙ ΣΉΜΕΡΑ ΤΕΡΆΣΤΙΑ ΒΟΉΘΕΙΑ ΣΤΟ ΔΣ ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΩΝ ΔΕΥΑ
καταργείται η δυνατότητα των Διοικητικών συμβουλίων να ορίζουν ένα εκ των μελών του με πλήρη απασχόληση και αμοιβή (παρ.10,άρθρο 3,ν.1069/80).Τα μέλη αυτά προσφέρουν τεράστια υπηρεσία στις ΔΕΥΑ .Παρακαλώ να υπάρχει μια σχετική πρόβλεψη και για στα νέα συμβούλια των επιχειρήσεων
k
Η παράγραφος 2 στο άρθρο 7 είναι ασαφής. Τι σημαίνει,,, ο αριθμός των μελών των εκπροσώπουμενων ΟΤΑ διπλασιάζεται; Αν είναι δύο οι ΘΤΑ δύο επί δύο, δηλαδή τέσσερα συν ο εκπρόσωπος των εργαζομένων και ο Πρόεδρος, δηλαδή εξαμελες το Διοικητικό Συμβούλιο; Τα μέλη αυτά από ποιον ΟΤΑ θα προέρχονται; Κι αν η διαδημοτική ΔΕΥΑ προέρχεται από περισσότερους των δύο ΟΤΑ ποια η σύνθεση του ΔΣ;
Σημεία και τέρατα γίνονται στις ΔΕΥΑ. Αποφάσεις κραυγαλέα παράνομες, κυκλοφορούν στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Τα Διοικητικά Συμβούλια είναι παρεούλες που περνάνε ό,τι θέλουν. Διαχειρίζονται χρήμα, αποφασίζουν για τους εργαζομένους και ΔΕΝ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΥΘΕΝΑ!!!!! Καμία νομιμότητα, πλήρης ασυδοσία.. Ουσιαστικός έλεγχος νομιμότητας είναι το 1ο που πρέπει να θεσπιστεί.
Άρθρο 7
Συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου
Στην παράγραφο 4 αναφέρετε: Εφόσον ο Δήμαρχος ορίσει άλλον δημοτικό σύμβουλο ως Πρόεδρο της επιχείρησης, δεν κωλύεται να συμμετέχει στο Δ.Σ. ως αιρετός εκπρόσωπος της παράταξής του. Η θητεία του Δ.Σ. ακολουθεί τη θητεία του Δημοτικού Συμβουλίου και, σε κάθε περίπτωση, λήγει το αργότερο τρεις (3) μήνες από τη συγκρότηση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου.
Προτείνω να διαμορφωθεί ως εξής:
Εφόσον ο Δήμαρχος ορίσει άλλον δημοτικό σύμβουλο ως Πρόεδρο της επιχείρησης, δεν κωλύεται να συμμετέχει στο Δ.Σ. ως αιρετός εκπρόσωπος της παράταξής του. Εφόσον ο Δήμαρχος ορίσει άλλον δημοτικό σύμβουλο ως Αντιπρόεδρο της επιχείρησης, δεν κωλύεται να συμμετέχει στο Δ.Σ. ως αιρετός εκπρόσωπος της παράταξής του. Η θητεία του Δ.Σ. ακολουθεί τη θητεία του Δημοτικού Συμβουλίου και, σε κάθε περίπτωση, λήγει το αργότερο τρεις (3) μήνες από τη συγκρότηση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου.
Στη σωστή κατεύθυνση το νομοσχέδιο αλλά να διορθωθεί το μισθολόγιο τών εργαζομένων καί νά εξαιρεθούν οι εργαζόμενοι από το ενιαίο μισθολόγιο για να λυθούν οι αδικίες.