Άρθρο 3
Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης
Οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου της παρ. 4 του άρθρου 252 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114) και έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Οι Δ.Ε.Υ.Α. ρυθμίζονται από τον παρόντα, ανεξαρτήτως του τρόπου και του χρόνου σύστασής τους, και διέπονται από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από τον παρόντα, τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, και τον ν. 3852/2010 (Α` 87), περί της νέας αρχιτεκτονικής της αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και του Προγράμματος «Καλλικράτης».
Άρθρο 4
Αρμοδιότητες Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων
- Στην περιοχή ευθύνης της, κάθε Δ.Ε.Υ.Α. και δημοτική υπηρεσία ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, αντιστοίχως, είναι αρμόδια για:
α) την παραγωγή και διανομή στους καταναλωτές του προϊόντος «νερό ανθρώπινης κατανάλωσης», του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Δ1(δ)/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών (Β΄ 3525), όπως εκάστοτε ισχύει,
β) τη συλλογή των λυμάτων από τους εγκεκριμένους καταναλωτές του οικείου ή των οικείων δήμων και την παραγωγή του προϊόντος «επεξεργασμένα αστικά λύματα, κατάλληλα για ασφαλή διάθεση στο περιβάλλον», σύμφωνα και με την υπό στοιχεία ΟΙΚ.5673/400/5.3.1997 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Γεωργίας και Υγείας και Πρόνοιας (Β’ 192), όπως εκάστοτε ισχύει,
γ) τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, εκμετάλλευση, διοίκηση και λειτουργία: γα) των έργων υδροληψίας και επεξεργασίας νερού, γβ) των δικτύων μεταφοράς νερού, διανομής ύδρευσης και αποχέτευσης ακάθαρτων και ομβρίων υδάτων, γγ) των μονάδων επεξεργασίας αστικών υγρών αποβλήτων, διάθεσης του προϊόντος της περ. β) και επεξεργασίας και διάθεσης του υπολείμματος των ανωτέρω διαδικασιών επεξεργασίας,
δ) τη διαχείριση ομβρίων υδάτων, καθώς και
ε) κάθε άλλη δραστηριότητα, την οποία έχουν ήδη αναπτύξει οι Δ.Ε.Υ.Α., κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
Δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των Δ.Ε.Υ.Α. οι υπηρεσίες άρδευσης που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος παρέχονται από τους Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων, από τον Αρδευτικό Οργανισμό Στυμφαλίας Ασωπού Κορινθίας, από τις Προσωρινές Διοικούσες Επιτροπές και τις Τοπικές Επιτροπές Άρδευσης που συστήθηκαν με το ν.δ. 3881/1958 (Α΄ 181) και από υπηρεσίες των Περιφερειών βάσει του άρθρου 46 του ν. 4456/2017 (Α΄ 24).
- Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, που εγκρίνεται από τον Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι αρμοδιότητες κάθε Δ.Ε.Υ.Α. μπορεί να διευρύνονται και να περιλαμβάνουν, και άλλες συναφείς δραστηριότητες, ιδίως:
α) την εμφιάλωση και εμπορία νερού,
β) την ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών και ενεργειακών δραστηριοτήτων και κυρίως τη μελέτη, κατασκευή, εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση, αναβάθμιση, επέκταση και εκμετάλλευση έργων παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης φωτοβολταϊκών συστημάτων,
γ) την παραγωγή ύδατος προς επαναχρησιμοποίηση, καθώς και την εκμετάλλευση μη πόσιμου ύδατος, κυρίως για αρδευτικούς σκοπούς, για τον εμπλουτισμό υπόγειων υδροφορέων, για βιομηχανική και δημοτική χρήση, καθώς και για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση δικτύων άρδευσης τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα ενιαίου δικτύου ύδρευσης – άρδευσης του παρόχου, και
δ) τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, εκμετάλλευση, διοίκηση και λειτουργία των δικτύων τηλεθέρμανσης.
Άρθρο 5
Διαδικασία οικειοθελών συγχωνεύσεων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων των Δήμων
- Οι Δ.Ε.Υ.Α. δύνανται να προβαίνουν σε οικειοθελείς συγχωνεύσεις μεταξύ τους, είτε με μια, είτε με περισσότερες. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ βαθμού δύνανται να προβαίνουν σε οικειοθελή μεταφορά των αρμοδιοτήτων των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων σε Δ.Ε.Υ.Α., κατόπιν απόφασης των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων. Tο εβδομήντα τοις εκατό (70%) της οφειλής εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980 (Α’ 191) προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας επιδοτείται, σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 5167/2024 (Α’ 207).
- Οι Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και οι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, που αποφασίζουν τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων των οικείων υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων σε Δ.Ε.Υ.Α., συστήνουν νέες Δ.Ε.Υ.Α., στις οποίες μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων των υφισταμένων, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, καθώς και το σύνολο των αρμοδιοτήτων των οικείων δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων. Oι συγχωνεύσεις της παρ. 1 δύναται να διεξάγονται και μέσω απορρόφησης μιας ή περισσοτέρων Δ.Ε.Υ.Α. από άλλη υφιστάμενη Δ.Ε.Υ.Α του ν. 1069/1980, ή μέσω μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των οικείων δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων σε άλλη υφιστάμενη Δ.Ε.Υ.Α του ν. 1069/1980. Με πράξη του αρμόδιου Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, διαπιστώνεται, μετά από έλεγχο νομιμότητας, η συγχώνευση των Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, καθώς και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων των οικείων δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων σε Δ.Ε.Υ.Α.. Το πρώτο Δ.Σ. κάθε Δ.Ε.Υ.Α. συνέρχεται στην έδρα της, εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης του προηγούμενου εδαφίου, σε ιδρυτική συνεδρίαση, κατά την οποία συγκροτείται σε σώμα, σύμφωνα με το άρθρο 8. Οι Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, καθώς και οι μεταφερόμενες υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, μέχρι την έναρξη λειτουργίας των οικείων Δ.Ε.Υ.Α. του παρόντος, συνεχίζουν να λειτουργούν και να ασκούν τα καθήκοντά τους στις περιοχές δραστηριότητάς τους, λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μεριμνούν για την ομαλή μετάβαση των λειτουργιών τους στις Δ.Ε.Υ.Α. στις οποίες συγχωνεύονται ή μεταφέρονται οι αρμοδιότητές τους.
- Η επωνυμία των δημοτικών επιχειρήσεων της παρ. 2 συντίθεται, αφενός από τις λέξεις «Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης» (Δ.Ε.Υ.Α.), αφετέρου από τον γεωγραφικό προσδιορισμό της οικείας περιοχής αρμοδιότητας της κάθε επιχείρησης. Ως έδρα της κάθε Δ.Ε.Υ.Α. ορίζεται ο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που διαθέτει τον μεγαλύτερο πληθυσμό μεταξύ των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού της γεωγραφικής αρμοδιότητας της Δ.Ε.Υ.Α.. Με απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., που λαμβάνεται με πλειοψηφία μεγαλύτερη του πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού αριθμού των μελών του Δ.Σ. και με πλειοψηφία ψήφων με συντελεστή βαρύτητας μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%) των δικαιωμάτων ψήφου, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 7, δύναται να ορίζεται άλλος Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ως έδρα της επιχείρησης. Η απόφαση του Δ.Σ. του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνεται από τον Γραμματέα της κατά τόπον αρμόδιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
- Οι Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2 συνεχίζουν την εκτέλεση πάσης φύσεως συμβάσεων έργων, προμηθειών, υπηρεσιών και κάθε είδους χρηματοδοτικό πρόγραμμα, εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές, ως καθολικοί διάδοχοι των υφιστάμενων Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980.
- Οι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που διαθέτουν δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, οι αρμοδιότητες των οποίων περιέρχονται στις Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2 συνεχίζουν την εκτέλεση πάσης φύσεως συμβάσεων έργων, προμηθειών, υπηρεσιών και κάθε είδους χρηματοδοτικό πρόγραμμα, εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές, έως την ολοκλήρωσή τους, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 14. Οι ανωτέρω Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ενημερώνουν τη Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2 για τα έργα του προηγούμενου εδαφίου.
- Κάθε κινητό ή ακίνητο περιουσιακό στοιχείο των Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, καθώς και κάθε κινητό ή ακίνητο περιουσιακό στοιχείο επί του οποίου έχουν δικαίωμα αποκλειστικής ή μη χρήσης οι Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, περιέρχεται στην περιουσία της Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2, αυτοδικαίως και χωρίς υποχρέωση καταβολής οιουδήποτε φόρου, τέλους, ή οιουδήποτε άλλου δικαιώματος.
- Τα περιουσιακά στοιχεία των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α. προσδιορίζονται σε Έκθεση Καταγραφής και Απογραφής Περιουσίας των Δ.Ε.Υ.Α., η οποία διενεργείται με μέριμνα του Δ.Σ. κάθε Δ.Ε.Υ.Α. που συγχωνεύεται, και η οποία εγκρίνεται με απόφαση του Δ.Σ. της νέας Δ.Ε.Υ.Α.. Η απόφαση έγκρισης, η οποία συνοδεύεται από απόσπασμα της έκθεσης του πρώτου εδαφίου που περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα ακίνητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ατελώς.
- α) Αν η αρμοδιότητα παροχής των οικείων υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού μεταφέρεται στις Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2, η κυριότητα των υφιστάμενων περιουσιακών στοιχείων παραμένει στον οικείο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Οι Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2 έχουν την κατοχή των πάγιων περιουσιακών στοιχείων που συνδέονται με την παροχή από αυτές των υπηρεσιών τους.
β) Στην περιουσία του οικείου Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ανήκουν τα υπό εκτέλεση και συμβασιοποιημένα έργα τα οποία ολοκληρώνονται σύμφωνα με την παρ. 5 από τον οικείο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Με απόφαση του κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, η οποία λαμβάνεται πριν από την έναρξη λειτουργίας της Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2, καθορίζονται τα εκτελούμενα έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιοτήτων της δραστηριότητας παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, οι φορείς ή οι μονάδες υλοποίησης αυτών, καθώς και κάθε απαραίτητη λεπτομέρεια για την ομαλή εκτέλεση και ολοκλήρωσή τους. Μέχρι την έκδοση της απόφασης του προηγούμενου εδαφίου τα εν λόγω έργα συνεχίζουν να υλοποιούνται από τους υφιστάμενους φορείς υλοποίησης αυτών.
γ) Με σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2 και του Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που βρίσκεται εντός της περιοχής δραστηριότητας της Δ.Ε.Υ.Α., δύναται να συμφωνηθεί η περιέλευση του ήδη κατασκευασμένου δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης και των λοιπών συναφών υποδομών του Ο.Τ.Α., κατά κυριότητα, στη Δ.Ε.Υ.Α της παρ. 2.
- Οι Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2 αναλαμβάνουν τη συντήρηση, την επισκευή και την αντικατάσταση του δικτύου και των υπολοίπων υποδομών, στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Τα δίκτυα και οι υποδομές, που κατασκευάζονται ή αντικαθίστανται από τις Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2, περιέρχονται αυτοδικαίως στην κυριότητά τους.
- Τα ταμειακά διαθέσιμα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των υφιστάμενων Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, μεταφέρονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς των αντίστοιχων Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2 και χρησιμοποιούνται, κάθε έτος και για πέντε (5) έτη, σε ποσοστό τουλάχιστον είκοσι τοις εκατό (20%) για την αποπληρωμή των χρεών τους. Αν μετά την αποπληρωμή των χρεών, υπάρχουν πρόσθετοι διαθέσιμοι πόροι από την περαιτέρω αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τις Δ.Ε.Υ.Α., τα πρόσθετα έσοδα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την υλοποίηση έργων στη γεωγραφική περιοχή ευθύνης της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980.
- Στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, διαθέτουν δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, οι αρμοδιότητες των οποίων περιέρχονται στις Δ.Ε.Υ.Α. της παρ. 2, παραμένει το σύνολο των ταμειακών διαθεσίμων και των υπολοίπων τραπεζικών λογαριασμών που σχετίζονται με τις υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, καθώς και το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους.
- Το καταστατικό των Δ.Ε.Υ.Α. που συντάσσεται από τα Δ.Σ. τους, υπόκειται σε έλεγχο νομιμότητας και εγκρίνεται με απόφαση του Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης της έδρας κάθε Δ.Ε.Υ.Α., η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΜΕΡΟΣ Β΄ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΑΡΟΧΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΟΜΒΡΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΟΜΒΡΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ (άρθρα 3-5)"
#1 Σχόλιο Από Vasilieios Psaromatis Στις 14 Φεβρουάριος, 2025 @ 08:42
Bravo well done
#2 Σχόλιο Από Νίκος Στις 16 Φεβρουάριος, 2025 @ 12:08
Αφού δεν είμαστε δημόσιοι υπάλληλοι γιατί εμείς που έχουμε προσληφθεί μετά το 2015 δεν μας αναγνωρίζεται η συνολική προϋπηρεσία? Σε όσους έχουν προσληφθεί πρίν και στις ΕΥΔΑΠ καί ΕΥΑΘ αναγνωρίζεται η συνολική προϋπηρεσία έστω και με την άδικη προσωπική διαφορά.επισης Στις τελευταίες έχουν και δώρα.ποσο δίκαιο και συνταγματικό είναι αυτό? εμείς οι εργαζόμενοι δεν είμαστε ενάντια στο νομοσχέδιο αλλά να διορθωθούν και οι τεράστιες μισθολογικές αδικίες.
#3 Σχόλιο Από ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΑΚΗ Στις 17 Φεβρουάριος, 2025 @ 12:10
Παρατηρήσεις επί του Νομοσχεδίου:
– Δεν κατοχυρώνεται κανένα από τα σημερινά δικαιώματα των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.
– Δεν προβλέπεται τι θα γίνει το προσωπικό σε περίπτωση λύσης μίας ΔΕΥΑ.
– Δεν κατοχυρώνεται η προσωπική διαφορά.
– Δεν κατοχυρώνεται το επίδομα θέσης.
– Δεν επιλύεται το χρόνιο αίτημα μας για την αμοιβή της επιφυλακής.
– Δεν άρει την αδικία που χρόνια γίνεται σε βάρος των μηχανικών των ΔΕΥΑ. Ο πόρος από τα έργα των ΔΕΥΑ θα συνεχίσει να αποδίδεται στους μηχανικούς του δημοσίου παρόλο που τα περισσότερα έργα κατασκευάζονται από τις ΔΕΥΑ
– Δεν προφυλάσσονται οι εργαζόμενοι από αυθαίρετες μετακινήσεις σε περίπτωση συγχωνεύσεων των ΔΕΥΑ.
– Αποσύρθηκε η πρόταση για τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ότι δεν αναζητούνται.
– Αποσύρθηκε η πρόταση για το κίνητρο επίτευξης στόχου των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.
– Αποσύρθηκε η ρύθμιση για παραμονή στη ΔΕΥΑ που υπηρετούν για λόγους υγείας και συνυπηρέτησης.
– Δεν κατοχυρώνεται στους εργαζομένους οι οποίοι εντάχθηκαν στις ΔΕΥΑ ως αορίστου χρόνου με το νόμο 4483/17, άρθρο 13.
Εκτιμώ πως κάποιοι επόμενοι σχολιαστές θα εστιάσουν σε ακόμη περισσότερα άρθρα – σημεία του Νομοσχεδίου
Με εκτίμηση
#4 Σχόλιο Από ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΑΚΗ Στις 17 Φεβρουάριος, 2025 @ 12:17
– Δεν κατοχυρώνει τίποτα από τα σημερινά δικαιώματα των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.
– Δεν προβλέπει τι θα γίνει το προσωπικό σε περίπτωση λύσης μίας ΔΕΥΑ.
– Δεν κατοχυρώνει την προσωπική διαφορά.
– Δεν κατοχυρώνει το επίδομα θέσης.
– Δεν επιλύει το χρόνιο αίτημα μας για την αμοιβή της επιφυλακής.
– Δεν άρει την αδικία που χρόνια γίνεται σε βάρος των μηχανικών των ΔΕΥΑ. Ο πόρος από τα έργα των ΔΕΥΑ θα συνεχίσει να αποδίδεται στους μηχανικούς του δημοσίου.
– Δεν προφυλάσσει τους εργαζομένους από τις αυθαίρετες μετακινήσεις σε περίπτωση συγχωνεύσεων.
– Απέσυρε τη δική του πρόταση για τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ότι δεν αναζητούνται.
– Απέσυρε την πρόταση του για κίνητρο επίτευξης στόχου στους εργαζόμενους στις ΔΕΥΑ.
– Απέσυρε τη ρύθμιση για παραμονή στη ΔΕΥΑ που υπηρετούν για λόγους υγείας και συνυπηρέτησης.
– Δεν κατοχυρώνει τους συναδέλφους που εντάχθηκαν στις ΔΕΥΑ ως αορίστου χρόνου με το νόμο 4483/17, άρθρο 13.
#5 Σχόλιο Από Κων/νος Αδαμόπουλος Στις 17 Φεβρουάριος, 2025 @ 12:39
Πρόταση τροποποίησης της παραγράφου 2 του Άρθρου 14:
Προσθήκη περίπτωσης “ε” στην παράγραφο 2
ε) «Οι Δ.Ε.Υ.Α. δύνανται να αναλαμβάνουν, κατόπιν σχετικών συμβάσεων, την είσπραξη λογαριασμών τρίτων φορέων και επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας μέσω των ταμείων τους, με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και την ενίσχυση των εσόδων τους.»
Αυτή η προσθήκη της δυνατότητας είσπραξης λογαριασμών άλλων εταιρειών (όπως ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνικές εταιρείες κ.λπ.) από τα ταμεία των Δ.Ε.Υ.Α. θα προσφέρει σημαντικά οφέλη:
Βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών – Οι Δ.Ε.Υ.Α., ως φορείς με φυσικά σημεία εξυπηρέτησης σε δημοτικά διαμερίσματα, μπορούν να λειτουργήσουν ως κέντρα πληρωμών για τους πολίτες, διευκολύνοντας όσους δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές συναλλαγές ή τραπεζικά καταστήματα.
Αύξηση της εισπραξιμότητας – Η ύπαρξη πολλαπλών επιλογών πληρωμής στο ίδιο σημείο ενδέχεται να ενισχύσει τη συνέπεια των καταναλωτών στην πληρωμή των λογαριασμών τους.
Πρόσθετο έσοδο για τις Δ.Ε.Υ.Α. – Η δυνατότητα παροχής αυτής της υπηρεσίας θα συνοδεύεται από την συνηθισμένη προμήθεια ανά συναλλαγή, ενισχύοντας τα έσοδα των Δ.Ε.Υ.Α. τη βιωσιμότητα του ταμείου τους και της θέσης εργασίας του ταμία.
#6 Σχόλιο Από ΜΑΡΙΑ ΣΧΟΙΝΑ Στις 19 Φεβρουάριος, 2025 @ 11:29
Στα πλαίσια της βιώσιμης διαχείρισης του νερού ως ανθρώπινο δικαίωμα και μη εμπορικό αγαθό, στο α.4 για τις αρμοδιότητες των ΔΕΥΑ θα πρέπει να περιληφθεί και η διαχείριση των απωλειών του δικτύου, που σε κάποιες περιπτώσεις δήμων αποτελεί μεγάλο %.
#7 Σχόλιο Από ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΣΚΩΝΗΣ Στις 22 Φεβρουάριος, 2025 @ 09:02
-Δεν γίνεται αναφορά για την οικειοθελή συγχώνευση με τις ΔΕΥΑ, στους Συνδέσμους Ύδρευσης .
-Δεν γίνεται αναφορά για την επιδότηση οφειλή για ηλεκτρική ενέργεια, των ΟΤΑ Ά βαθμού και των Συνδέσμων Ύδρευσης.
-Δεν γίνεται αναφορά για την απορρόφηση του προσωπικού των Συνδέσμων Ύδρευσης.
#8 Σχόλιο Από Σάκης Στις 22 Φεβρουάριος, 2025 @ 12:40
Δεν μπορεί οι υπάλληλοι των δευα να υπολείπονται έναντι των συναδέλφων Στις ΕΥΔΑΠ ΚΑΙ ΕΥΔΑΠ ούτε στα εργασιακά ούτε στα μισθολογικά ούτε στις αποσπάσεις, μεταθέσεις είναι άδικο να ευνοεί ένα νομοσχέδιο μόνο τούς υπαλλήλους των ΕΥΔΑΠ καί ΕΥΑΘ.
#9 Σχόλιο Από Petros Mylonopoulos Στις 23 Φεβρουάριος, 2025 @ 16:03
Λόγω της κλιματικής αλλαγής οι διαθέσιμοι υδάτινοι πόροι προς αξιοποίηση είναι ελάχιστοι. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην διαχείριση των απωλειών από τα δίκτυα ύδρευσης με παροχη κινήτρων η αντικινήτρων ανάλογα. Υπάρχουν περιπτώσεις με απώλειες δικτύων που ξεπερνούν το 50%.
#10 Σχόλιο Από Μιχαήλ Παπαδόπουλος Στις 25 Φεβρουάριος, 2025 @ 13:59
Η ΔΕΥΑ ΘΕΡΜΗΣ να αναδιοργανωθεί διοικητικά, αλλά να παραμείνει αυτοτελής ως έχει. Κάθε πιθανότητα συγχώνευσης να έχει προαπαιτούμενο το δημοτικό δημοψήφισμα και αν αυτό καταλήξει σε απόφαση αντίθετη από την προτεινόμενη από το Δήμαρχο αυτό να έχει και ως αποτέλεσμα την έκπτωσης της δημοτικής αρχής!Έτσι θα διασφαλιστεί η μη εξυπηρέτηση συμφερόντων άλλων από των δημοτών!
#11 Σχόλιο Από Νίκος Στις 25 Φεβρουάριος, 2025 @ 21:25
Σε εμάς με ενιαίο μισθολόγιο καί χωρίς προσωπική διαφορά ούτε είμαστε στην κλαδική σύμβαση εργασίας τής Πόε δευα που εργαζόμαστε στα δίκτυα αποχέτευσης γιατί δεν ισχύει το ωράριο των υπαλλήλων των δήμων πού δουλεύουν 6,5 ώρες με λιγότερο άγχος εργασίας και λιγότερες αρμοδιότητες αφού παίρνουμε τα ίδια χρήματα?
#12 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΕΥΑΜ ΒΟΛΟΥ Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 07:45
Πέρα των όσων σχολίων έχουν ήδη αναφερθεί, τα οποία εκφράζουν και τις δικές μας ανησυχίες και τους προβληματισμούς μας, εστιάζουμε στα εξής σημεία.
1. Σήμερα όλες οι ΔΕΥΑ επιβαρύνονται με ιδιαίτερο υψηλό λειτουργικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Παρά το γεγονός της επιδότησης στο 70% επί των οφειλών ρεύματος, αν συνεχιστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική ηλεκτρικού ρεύματος είναι βέβαιο πως θα δημιουργηθούν σύντομα εκ νέου οφειλές. Το νομοσχέδιο πρέπει να προβλέπει ειδικό μειωμένο τιμολόγιο ηλεκτρικού ρεύματος για τις ΔΕΥΑ. Διαφορετικά η ευκολότερη λύση είναι η αύξηση της τιμής του νερού με άμεση επιβάρυνση των νοικοκυριών, σε μία εποχή που η ακρίβεια ολοένα και αυξάνεται.
2. Επισημαίνουμε το γεγονός ότι, για πολλές ΔΕΥΑ κρατικοί φορείς είναι μεγάλοι οφειλέτες, και θα πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά – υποχρέωση για την άμεση αποπληρωμή των οφειλών τους. Δεν είναι δυνατόν οι ΔΕΥΑ να υποχρεώνονται και να αναγκάζονται να λαμβάνουν αυστηρά μέτρα, έναντι των δημοτών, για την είσπραξη των οφειλών ώστε να μην έχουν οικονομικές υποχρεώσεις προς τη ΔΕΗ, και οι κρατικοί φορείς να αντιμετωπίζονται διαφορετικά.
#13 Σχόλιο Από Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 09:13
Άρθρο 4
Το άρθρο αυτό αναφέρεται στις αρμοδιότητες των Δ.Ε.Υ.Α. στην περιοχή ευθύνης τους, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει ποια είναι η περιοχή ευθύνης τους ( θα πρέπει να είναι ο αστικός ιστός , η περιοχή των δικτύων τους).
Θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ε.Υ.Α. ως προς την εκτέλεση δράσεων (πχ. ως τώρα για έργα εκτός αστικού ιστού οι δημότες συνεισέφεραν για έργα κατά προτεραιότητα).
Επίσης, θα πρέπει να διευκρινισθεί αν η άρδευση περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες των Δ.Ε.Υ.Α. διότι από τη διατύπωση του άρθρου δεν είναι σαφές.
Tέλος, στην παρ. 2 του άρθρου αυτού η διεύρυνση της αρμοδιότητας της Δ.Ε.Υ.Α. γίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου που εγκρίνεται από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και όχι με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με αποτέλεσμα η διάταξη αυτή να είναι αντίθετη με το αρ. 102 του Συντάγματος για τη διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ.
#14 Σχόλιο Από Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 09:15
Άρθρο 5
Στο άρθρο αυτό περιγράφεται η διαδικασία των οικειοθελών συγχωνεύσεων των Δ.Ε.Υ.Α. καθώς και της οικειοθελούς μεταφοράς σε Δ.Ε.Υ.Α. των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών ύδρευσης. Ωστόσο, παραπέμποντας στο άρθρο 47 του ν. 5167/2024 προκύπτει ότι επιδοτεί κατά 70% της συνολικής οφειλής μόνο όσες Δ.Ε.Υ.Α. συγχωνεύονται ή επεκτείνουν την περιοχή αρμοδιότητάς τους σε όμορο Δήμο, ενώ ενισχύει κατά 30% της συνολικής οφειλής τις υπόλοιπες και μάλιστα με αυστηρές προϋποθέσεις (αν στις 15/1/2026 έχουν διαχειριστική επάρκεια), προϋποθέσεις που δεν ισχύουν για τις Δ.Ε.Υ.Α. που θα συγχωνευθούν.
Από το άρθρο αυτό προκύπτει ότι κατάφωρα ευνοούνται οι συγχωνευόμενες Δ.Ε.Υ.Α. ώστε να εξαναγκασθούν όλες οι Δ.Ε.Υ.Α. να συγχωνευθούν ή να επεκταθούν. Δημιουργούνται, λοιπόν, Δ.Ε.Υ.Α. δύο ταχυτήτων, εξέλιξη που έχει και ζητήματα συνταγματικής τάξης κι επομένως εμπεριέχει τον κίνδυνο δικαστικής ανατροπής.
Ειδικότερα, η επιδότηση μόνο των Δ.Ε.Υ.Α. που συγχωνεύονται σύμφωνα με το αρ.5 παρ.1 για τις οφειλές των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, ουσιαστικά αποτελεί όχι μόνο παράβαση του αρ.102 του Συντάγματος για τη διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αλλά και της αρχής της αναλογικότητας σε όλα τα επίπεδα της (αρ.25 παρ.2 του Συντάγματος), καθώς αποτελεί κανόνα δικαίου συνταγματικής βαθμίδας και είναι απαραβίαστη. Δεν δύναται να ασκείται τιμωρητική πολιτική έναντι όσων Δ.Ε.Υ.Α. δεν συγχωνευθούν και να επικροτείται η διαδικασία συγχώνευσης με την επιδότηση ιδιωτικού χρέους προς τρίτους και μάλιστα παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ το συνταγματικά ορθό θα ήταν η πρόβλεψη διασφάλισης προς όλους τους πολίτες σύμφωνα με το αρ.24 του Συντάγματος, καθώς σύμφωνα με άρθρο 24 του Συντάγματος απορρέει υποχρέωση της νομοθετικής και εκτελεστικής εξουσίας να προβαίνουν σε θετικές ενέργειες για την προστασία του περιβάλλοντος με τη λήψη των απαιτούμενων νομοθετικών, διοικητικών, προλη¬πτικών και κατασταλτικών μέτρων, παρεμβαίνοντας στον αναγκαίο βα¬θμό και στην οικονομική ή άλλη ατομική ή συλλογική δραστηριό¬τητα, όπως είναι αυτή της υπέρογκης και ανεξέλεγκτης ενεργειακής κρίσης σε βάρος των Δ.Ε.Υ.Α. Αντιθέτως, με το συγκεκριμένο άρθρο αντί να ρυθμίζεται το ιδιωτικό κέρδος εμποδίζεται η εύρυθμη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. που σκοπό έχουν τη διασφάλιση καθημερινά υγιεινού και πόσιμου νερού προς όλους τους δημότες της χωρικής τους αρμοδιότητας. Επί της ουσίας πρόκειται για αναγκαστικές συγχωνεύσεις όλων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος σε επίπεδο νομού και όχι οικειοθελείς.
Αντισυνταγματικός σύμφωνα με τις ανωτέρω συνταγματικές ρυθμίσεις είναι και ο έλεγχος των ταμειακών διαθέσιμων των Δ.Ε.Υ.Α. σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου καθώς και η αναγκαστική χρήση του 20% σε αποπληρωμή χρεών (προφανώς σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας) και μόνο μετά από αυτή την αποπληρωμή μπορούν τα πρόσθετα έσοδα να διατεθούν σε έργα.
#15 Σχόλιο Από Κωνσταντίνος Αλλαγιάννης Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 09:32
Άρθρο 5 : Στις ΔΕΥΑ επιδοτείται το 70% των οφειλών τους που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Δεν εντάσσονται οι Δήμοι σε αυτή τη ρύθμιση γιατί οι εν λόγω οφειλές παρακρατούνται από τους ΚΑΠ των Δήμων.
Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής απορρόφησης από την Ε.ΥΔ.Α.Π. όλων των παρόχων ύδρευσης και αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής (άρθρο 40 του παρόντος) θα πρέπει να επιδοτηθούν όλες οι οφειλές των Δήμων προς την ΕΥΔΑΠ, ρυθμισμένες και ανεξόφλητες πριν την μετάβαση των δικτύων ύδρευσης – αποχέτευσης στην ΕΥΔΑΠ.
Άρθρο 19: Να αποδοθεί στο Δήμο ειδικό τέλος.
Με δεδομένο ότι τα δίκτυα είναι απαρχαιωμένα έχουν αποσβέσει την αξία τους, ενώ εάν αφορούν σε νέα δίκτυα που προέρχονται από χρηματοδότηση, δεν μπορούν να τύχουν επιδότησης, εντούτοις πέρα των δικτύων ύδρευσης – αποχέτευσης, θα πρέπει πριν την μετάβαση των δικτύων στην ΕΥΔΑΠ, να γίνει αποτίμηση πρόσκτησης σε κάθε Δήμο για τις τσιμεντοδεξαμενές και μεταλλικές δεξαμενές, αντλιοστάσια, γεωτρήσεις εντός οικοπεδικών χώρων ιδιοκτησίας των Δήμων καθώς και για τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων (βιολογικοί καθαρισμοί) σε οικόπεδα κυριότητας των Δήμων, η εκτίμηση των οποίων θα γίνει με συμβόλαια αγοράς ή συγκριτικά στοιχεία ανάλογων παγίων κατασκευών. Τα πάγια των Δήμων θα πρέπει να εκτιμηθούν και με την μέθοδο εκτίμησης της παρούσας αξίας των Μελλοντικών Καθαρών Ταμειακών Ροών που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των παγίων από την ΕΥΔΑΠ, έτσι ώστε να προκύψει το ειδικό τέλος.
Τα ειδικό τέλος που θα προκύψει εδράζεται στις ως ανωτέρω παραδοχές και προκύπτει δια του συμψηφισμού αμοιβαίων ανταπαιτήσεων αντισυμβαλλομένων σύμφωνα με τις διατάξεις που αφορούν : την εκχώρηση και την ενεχυρίαση εσόδων από ανταποδοτικά τέλη (ύδρευσης) για την εξασφάλιση κάθε είδους δημοσίων συμβάσεων ιδίως έργου, προμήθειας, υπηρεσίας, παραχώρησης, σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα κατά το ν. 3389/2005 και σύμβασης ενεργειακής απόδοσης κατά το ν. 3855/2010.
Άρθρο 16: Θα πρέπει να συμπεριληφθούν ειδικά τιμολόγια:
– Αυστηρά για την πυρόσβεση και την άρδευση αγροτεμαχίων εκτός σχεδίου πόλεως
– Να διατηρηθούν τα κοινωνικά τιμολόγια σε πολυτέκνους και ευπαθείς ομάδες
– Να μην πληρώσουν εκ νέου και καθολικά οι υφιστάμενοι καταναλωτές τέλη σύνδεσης ύδρευσης και αποχέτευσης (παρ. 5 του Άρθρου 16 του παρόντος)
Άρθρο 84, παρ. 2 : Για το μόνιμο προσωπικό των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, των οποίων η σχετική αρμοδιότητα μεταφέρεται στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. να αλλάξει η διατύπωση στο πεδίο «αποσπάται, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.» σε «οικειοθελής μεταφορά του προσωπικού των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού με σχέση εργασίας ΙΔΟΧ, ΙΔΑΧ και μόνιμο προσωπικό στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.» καθότι:
– Το εν λόγω προσωπικό εξυπηρετεί τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες των συστημάτων ύδρευσης στα σχολεία, σε αθλητικούς χώρους, στο αστικό πράσινο – χώροι πρασίνου και στα δημοτικά κτίρια.
– Οι Δήμοι που σήμερα δεν διαθέτουν δικά τους δίκτυα ύδρευσης , έχουν εντάξει στον Οργανισμό Εσωτερικό Υπηρεσίας τους αυτές τις ειδικότητες είτε στην Τεχνική υπηρεσία είτε στην Υπηρεσία Πρασίνου, ενώ οι Δήμοι που διαθέτουν δικά τους δίκτυα έχουν συγκεντρώσει όλο το προσωπικό σε μία υπηρεσία ύδρευσης – αποχέτευσης, η οποία εξυπηρετεί όλες τις ανάγκες όλου του Δήμου.
Θα μπορούσε συμπληρωματικά στο πεδίο της οικειοθελούς μεταφοράς του προσωπικού να υπάρχει και η πρόβλεψη/δέσμευση από τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού να συνδράμουν την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. σε εργασίες των τοπικών δικτύων.
#16 Σχόλιο Από Κωνσταντίνος Αλλαγιάννης Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 09:50
Άρθρο 5 : Στις ΔΕΥΑ επιδοτείται το 70% των οφειλών τους που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Δεν εντάσσονται οι Δήμοι σε αυτή τη ρύθμιση γιατί οι εν λόγω οφειλές παρακρατούνται από τους ΚΑΠ των Δήμων.
Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής απορρόφησης από την Ε.ΥΔ.Α.Π. όλων των παρόχων ύδρευσης και αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής (άρθρο 40 του παρόντος) θα πρέπει να επιδοτηθούν όλες οι οφειλές των Δήμων προς την ΕΥΔΑΠ, ρυθμισμένες και ανεξόφλητες πριν την μετάβαση των δικτύων ύδρευσης – αποχέτευσης στην ΕΥΔΑΠ.
#17 Σχόλιο Από Θωμάς Ψαρράς Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 13:43
Επί του άρθρου 5 παράγραφος 3, προτείνουμε να προβλεφθεί ως έδρα της ΔΕΥΑ (Διαδημοτικής Επιχείρησης) που προκύπτει από την οικειοθελή συγχώνευση να ορίζεται η μεγαλύτερη ΔΕΥΑ καθώς υπάρχουν ΔΕΥΑ που δεν καλύπτουν το σύνολο των ενοτήτων των δήμων τους. Αναφέρθηκε το παράδειγμα των Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου Ωραιοκάστρου (η σημερινή ΔΕΥΑ καλύπτει τις δύο από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες), ενώ κάτι αντίστοιχο ισχύει για παράδειγμα και για Δημοτικές Ενότητες του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη.
#18 Σχόλιο Από ΙΑΚΟΥΜΠ ΦΩΤΕΙΝΗ Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 13:44
To επαρκές και ποιοτικό νερό ύδρευσης είναι απαραίτητο για να ζήσουν αξιοπρεπώς οι άνθρωποι. Δεν είναι δυνατό να συζητείται η συγχώνευση κλπ, μόνο και μόνο με όρους κερδοφορίας. Με το ηλεκτρικό ρεύμα να ακριβαίνει, τα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης να ακριβαίνουν, το Δημόσιο Σύστημα Υγείας υποστελεχωμένο να διαλύεται , τώρα και το νερό ……………….
Τι θετικό εχει αύτο για τον πολιτη…….??????ελεος ποια
#19 Σχόλιο Από ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 16:39
Ο Δήμος Διονύσου απορρίπτει κατηγορηματικά το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας “Εκσυγχρονισμός του πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και επείγουσες ενεργειακές και πολεοδομικές ρυθμίσεις” και συντάσσεται και με τις σχετικές θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).
Το ΥΠΕΝ φέρνει με μια προσχηματική διαβούλευση ένα Σχέδιο Νόμου, το οποίο είχε αποσύρει το Δεκέμβριο του 2024 αλλάζοντας κατ’ ουσία μόνο τον τίτλο.
Καταρχήν, πρέπει να σημειωθεί ότι επισπεύδον Υπουργείο είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΥΠΕΝ), το οποίο ενώ έχει μόνο την αρμοδιότητα σχεδιασμού και παρακολούθησης της εφαρμογής της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης, επιμένει να παρεμβαίνει στην αλλαγή του διοικητικού συστήματος των Δήμων για την άσκηση της αρμοδιότητας ύδρευσης και αποχέτευσης, που αποτελεί διαχρονικά αντικείμενο του Υπουργείου Εσωτερικών (ΥΠΕΣ), το οποίο όχι μόνον έχει τη γνώση και μακρόχρονη σχετική εμπειρία, αλλά είναι και ο αρμόδιος φορέας της Κεντρικής Διοίκησης για τη νομοθέτηση των όρων συγκρότησης και λειτουργίας του εν λόγω διοικητικού συστήματος (συγκρότηση, στελέχωση, οργάνωση, εποπτεία).
Το Σχέδιο Νόμου δεν έρχεται να απαντήσει σε καμία περίπτωση στα σοβαρά θέματα που ταλανίζουν τις Δημοτικές Υπηρεσίες Ύδρευσης όπως η σοβαρή υποστελέχωσή τους, η διαχείριση του ενεργειακού κόστους τους και η ενεργειακή αυτάρκειά τους. Παράλληλα, δίνει αποκλειστική προτεραιότητα στο αστικό νερό που αποτελεί το 12% της συνολικής κατανάλωσης του νερού στη Χώρα μας και αγνοεί παντελώς το αρδευτικό νερό, η χρήση του οποίου (περίπου 85%) δημιουργεί κατά κύριο λόγο την εξάντληση του συγκεκριμένου πολύτιμου φυσικού πόρου. Στην ίδια λογική δεν προκύπτει καμία ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας που, ως γνωστόν, οξύνεται λόγω της κλιματικής κρίσης.Το δε συγκεκριμένο πρόβλημα αντιμετωπίζεται στο Σχέδιο Νόμου με την ανάθεση έργων δημόσιου χαρακτήρα αποκλειστικά στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ για την Αττική.
Ιδιαίτερα, για τον Δήμο Διονύσου που αποτελεί τον σημαντικότερο πράσινο Δήμο της Αττικής, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποτελούν τροχοπέδη στην παραμονή του ως τέτοιος καθώς δημιουργούνται συνθήκες που δεν θα επιτρέπουν τη διατήρηση του φυσικού πλούτου αλλά και θα οδηγήσουν στον οικονομικό στραγγαλισμό των δημοτών και του Δήμου με την υποχρεωτική μεταφορά όλων των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Η μεταφορά θα προκαλέσει εκτόξευση των λογαριασμών ύδρευσης & αποχέτευσης με αποτέλεσμα τον περιορισμό των δραστηριοτήτων διατήρησης του φυσικού πλούτου της περιοχής.
Αποδεικνύει με αυτόν τον τρόπο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας την έλλειψη πραγματικού ενδιαφέροντος για τη δημοτική διαχείριση του αστικού νερού αλλιώς δεν θα αρκούνταν σε ρυθμίσεις περισσότερο διαχειριστικού χαρακτήρα που δεν δημιουργούν προοπτικές.
Τα άρθρα του Σχέδιου Νόμου που αφορούν την υποχρεωτική παραχώρηση της αρμοδιότητας παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ είναι καταφανώς προβληματικά καθώς στην προσπάθεια παράκαμψης της αντισυνταγματικότητας της απορρόφησης από την ΕΥΔΑΠ των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης υπάρχει η πρόβλεψη ότι η περιουσία των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης παραμένει κατά κυριότητα στους Δήμους, ενώ η κατοχή και η δυνατότητα χρήσης των παγίων μένουν στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Οι συγκεκριμένες προβλέψεις εγκυμονούν μεγάλο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια καθώς για πρώτη φορά διασπάται ο ενιαίος κύκλος της διαχείρισης του νερού που αφορά τόσο το δίκτυο και τον εξοπλισμό όσο και το πιο πολύτιμο δημόσιο αγαθό, το νερό.
Τέλος, αφαιρεί από τους Δήμους τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας, να επιλέγουν τα τιμολόγια τους όσο και τις κοινωνικές ομάδες που δύνανται να τύχουν ευνοϊκότερων ρυθμίσεων και προωθεί μια οικονομική αποτίμηση των πάντων που οδηγεί αναπόδραστα στην εμπορευματοποίηση του νερού.
Ο Δήμος Διονύσου διαχρονικά έχει επενδύσει είτε με ίδιους πόρους είτε μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου δικτύου υποδομών ύδρευσης το οποίο με το νομοσχέδιο θα περάσει υποχρεωτικά στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ, το οποίο αποτιμάται σε δεκάδες εκατομμύρια και χωρίς να διευκρινίζεται η διαδικασία και οι όροι.
Για τους παραπάνω λόγους ο Δήμος Διονύσου απορρίπτει συνολικά το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου και θα συντονίσει τις ενέργειες του με τη ΚΕΔΕ αλλά και άλλους φορείς για την μη εφαρμογή του.
#20 Σχόλιο Από Σαφαρίκας Νικόλαος Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 19:13
Επί άρθρου 4
Στο άρθρο 4 που αναφέρεται στις Αρμοδιότητες Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, πρέπει να ξεκαθαρισθεί η χωρική αρμοδιότητα των ΔΕΥΑ ως προς την εκτέλεση δράσεων (πχ. ως τώρα για έργα εκτός αστικού ιστού οι δημότες συνεισέφεραν για έργα κατά προτεραιότητα). Σήμερα αυτό δεν γίνεται κατανοητό και πρέπει να επαναδιατυπωθεί.
Επί άρθρου 5
Στο άρθρο 5 που αναφέρεται στην Διαδικασία οικειοθελών συγχωνεύσεων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων των Δήμων, διαπιστώνεται σαφής παραβίαση της ισότητας μεταξύ των παρόχων, λόγω του γεγονότος ότι αν ληφθεί υπόψη το άρθρο 47 του ν. 5167/2024 προκύπτει ότι επιδοτεί κατά 70% της συνολικής οφειλής μόνο όσες Δ.Ε.Υ.Α. συγχωνεύονται ή επεκτείνουν την περιοχή αρμοδιότητάς τους σε όμορο Δήμο, ενώ ενισχύει μόνο κατά 30% της συνολικής οφειλής τις υπόλοιπες και μάλιστα με αυστηρές προϋποθέσεις (αν στις 15/1/2026 έχουν διαχειριστική επάρκεια), οι οποίες δεν ισχύουν για τις Δ.Ε.Υ.Α. που θα συγχωνευθούν. Η εν λόγω διαδικασία ενδεχομένως αποτελεί παράβαση του Συντάγματος για την διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αλλά και της αρχής της αναλογικότητας σε όλα τα επίπεδα της.
#21 Σχόλιο Από ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΔΕΥΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 00:27
Άρθρο 3
Θα πρέπει να καθοριστεί με σαφήνεια η φύση των ΔΕΥΑ. Ο διφυής χαρακτήρας του κατά την προηγούμενη περίοδο έχει δημιουργήσει πολλές ασάφειες και προβλήματα στην λειτουργία τους.
Άρθρο 4
Σε ένα ολιστικό σχέδιο διαχείρισης του τομέα ύδατος δεν μπορεί να επικρατεί πάλι κατακερματισμός. Δεν μπορεί να υπάρχουν διαφορετικά νομοθετήματα για την διαχείριση του πόσιμου νερού και του νερού άρδευσης. Επίσης θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για την ύπαρξη σαφής ρύθμισης για την περαιτέρω λειτουργία των Συνδέσμων Ύδρευσης όπως αυτός που λειτουργεί στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων (ΣΥΛΙ).
Άρθρο 5
Θα πρέπει να οριστούν με σαφήνεια οι όροι της οικειοθελούς συγχώνευσης των ΔΕΥΑ.
Είναι τελείως άδικοι οι όροι επιδότησης του κόστους ενέργειας μεταξύ των ΔΕΥΑ που συγχωνεύονται εθελοντικά και αυτών που δεν συγχωνεύονται. Η διάταξη κρίνεται τιμωρητική και άδικη διότι η αδυναμία των ΔΕΥΑ να ανταποκριθούν στις αυξήσεις του κόστους ενέργειας είναι κάτι που οφείλεται αποκλειστικά στην έλλειψη ενισχύσης τους από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, κάτι που έγινε και στους δήμους και στα νοικοκυριά.