- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - https://www.opengov.gr/minenv -

ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)

Άρθρο 1

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων. Ειδικότερα, επιδιώκονται η βελτίωση της παροχής των εν λόγω υπηρεσιών στην Ελληνική Επικράτεια, ο εξορθολογισμός του διοικητικού και οικονομικού κόστους και η διασφάλιση της αποτελεσματικότερης επιχειρησιακής λειτουργίας των παρόχων υπηρεσιών, καθώς και η επίλυση επειγόντων ενεργειακών ζητημάτων.

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος αποτελούν:

α) η οικειοθελής αναδιοργάνωση των υφιστάμενων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (εφεξής Δ.Ε.Υ.Α. ή επιχείρηση) και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, καθώς και η επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου των Δ.Ε.Υ.Α.,

β) η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας Ανώνυμης Εταιρείας (εφεξής Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.) και της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης Ανώνυμης Εταιρείας (εφεξής Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.),

γ) η επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητας της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., καθώς και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Εταιρεία Παγίων Ε.ΥΔ.ΑΠ.»,

δ) η ίδρυση της Εταιρείας Άρδευσης Βόλβης – Λαγκαδά Α.Ε., και

ε) η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)"

#1 Σχόλιο Από ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 20:23

«Παρατηρήσεις- προτάσεις στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου «Εκσυγχρονισμός του Πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και Επείγουσες Ενεργειακές και Πολεοδομικές Ρυθμίσεις»

Ο Δήμος Βριλησσίων, με σημερινό πληθυσμό περί τις 40.000 κατοίκους υδροδοτείται από δημοτικό δίκτυο ύδρευσης, που διαχειρίζεται, σύμφωνα με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Δήμου μας, η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, διά του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων Πόλης (Τ.ΗΛ.Ε.Π.), στο οποίο εργάζονται συνολικά δεκατρείς (13) εργαζόμενοι. Αντικείμενο των αρμοδιοτήτων του, είναι η συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία του συνολικού συστήματος δικτύου παροχής ύδατος προς οικιακή χρήση, καθώς και του δικτύου παροχής ύδατος προς άρδευση, προερχόμενου από τις γεωτρήσεις του Δήμου. Το δημοτικό δίκτυο ύδρευσης Βριλησσίων αποτελείται από εκτεταμένο δίκτυο αγωγών ύδρευσης, μήκους περί τα 80 χιλιόμετρα, καθώς και από τέσσερεις υδατοδεξαμενές/αντλιοστάσια, για την αποθήκευση και την διαχείριση του ποσίμου νερού που ο Δήμος προμηθεύεται αποκλειστικά από το δίκτυο ύδρευσης της ΕΥΔΑΠ. Ειδικότερα, μέσω αγωγών του δικτύου που διαχειρίζεται η ΕΥΔΑΠ, μεταφέρεται στις δεξαμενές αποθήκευσης ύδατος του Δήμου Βριλησσίων και διανέμεται απ’ ευθείας προς ανθρώπινη κατανάλωση χωρίς καμία περαιτέρω επεξεργασία. Το νερό που προμηθεύεται ο Δήμος Βριλησσίων για την ενίσχυση του δικτύου ύδρευσης της πόλης, παρέχεται μέσω πέντε (5) παροχών από το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ. Οι παροχές αυτές τροφοδοτούν τις τρείς (3) δεξαμενές αποθήκευσης νερού από τις οποίες (δεξαμενές) και μέσω τριών (3) αντλιοστασίων διανέμεται το νερό στο δίκτυο.
Ο Δήμος Βριλησσίων παρέχει μέσω της λειτουργίας ολοκληρωμένης υπηρεσίας ύδρευσης νερό κατάλληλο για ανθρώπινη κατανάλωση σύμφωνα με τις ισχύουσες στην Ελλάδα προδιαγραφές εντός των ορίων του Δήμου Βριλησσίων. Το νερό χορηγείται, κατά απόλυτη προτεραιότητα για ύδρευση οικιών και καταστημάτων και ακολούθως προς ικανοποίηση άλλων επαγγελματικών αναγκών, όπως άρδευση κήπων, κτημάτων κ.λ.π. Από το υφιστάμενο δίκτυο ύδρευσης υδρεύονται συνολικά 16.000 παροχές.
Αυστηρά για τις ανάγκες άρδευσης των δημοτικών κήπων και πλατειών, ο Δήμος λειτουργεί και έξι (6) δημοτικές γεωτρήσεις, μία εκ των οποίων μπορεί να παρέχει νερό για άρδευση κήπων οικιών.
Για τη λειτουργία του δικτύου ύδρευσης ο Δήμος μας έχει εγκρίνει Κανονισμό Λειτουργίας, με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (που διέπει και τη λειτουργία της ΕΥΔΑΠ).
Παράλληλα, ο Δήμος τακτικά και ανελλιπώς προβαίνει σε εργασίες όχι μόνο συντήρησης κι επισκευής του δικτύου, αλλά και στην αναβάθμισή του, με αντικατάσταση των σωληνώσεων και των υδρομετρητών με νέους τεχνολογικά προηγούμενους, καθώς και με τη χρήση νέου τεχνολογικού εξοπλισμού (ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης δικτύου/αντλιοστασίων).
Υπό το ανωτέρω πλαίσιο, η λειτουργία του δικτύου του Δήμου μας είναι πλήρως αποτελεσματική, χωρίς εκτεταμένες ή συνεχείς φθορές και βλάβες, πλην εκτάκτων περιστατικών που αντιμετωπίζονται άμεσα λόγω της τεχνογνωσίας και της εγγύτητας του προσωπικού, με θετική ανταπόκριση από τους κατοίκους της πόλης για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών από το Δήμο και αντίστοιχα με αυξημένη εισπραξιμότητα των τρεχουσών, αλλά και ληξιπρόθεσμων οφειλών. Σημειωτέον μάλιστα ότι η τήρηση του μητρώου καταναλωτών ύδρευσης από το Δήμο μας έχει ιδιάζουσα σημασία και για την εισπραξιμότητα και έτερων οφειλών προς το Δήμο, καθώς το αρχείο του Δήμου ενημερώνεται άμεσα για τυχόν μεταβολές στην κυριότητα κλπ. και αντίστοιχα ενημερώνεται η Ταμειακή Υπηρεσία και το Τμήμα Εσόδων του Δήμου για την αναζήτηση τυχόν εκκρεμών οφειλών από άλλες (πλην της ύδρευσης) αιτίες.
Με το τεθέν σε Δημόσια Διαβούλευση από 13.02.2025 σχέδιο νόμου: «Εκσυγχρονισμός του Πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και Επείγουσες Ενεργειακές και Πολεοδομικές Ρυθμίσεις» επιχειρείται μια άνευ προηγουμένου ριζική επέμβαση στο θεσμικό πλαίσιο για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.ΕΥ.Α.) και τις οικείες δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, η οποία, παρ’ότι σε ορισμένα σημεία είναι σε θετική κατεύθυνση (ενδεικτικά ως προς την σκοπούμενο εξορθολογισμό της λειτουργίας των ΔΕΥΑ ή την ενίσχυση του ρόλου της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), εντούτοις ειδικά όσον αφορά την προβλεπόμενη αναγκαστική απορρόφηση των υπηρεσιών ύδρευσης από την ΕΥΔΑΠ (ή την ΕΥΑΘ αντίστοιχα) θίγει ευθέως την συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., τον πυρήνα της άσκησης των αρμοδιοτήτων από τους Ο.Τ.Α., αλλά και την προστασία της δημοτικής περιουσίας και ειδικότερα:
1) Με τη διάταξη του άρθρου 40 (και 41 αντίστοιχα για την περιοχή της Θεσσαλονίκης) προβλέπεται η αναγκαστική απορρόφηση των υπηρεσιών ύδρευσης/ΔΕΥΑ του συνόλου των Δήμων της Περιφέρειας Αττικής από την ΕΥΔΑΠ, χωρίς την διατύπωση σύμφωνης γνώμης των δημοτικών συμβουλίων των Δήμων και χωρίς καν προηγούμενα να έχει διαπιστωθεί η τυχόν αναποτελεσματική λειτουργία των παρεχομένων υπηρεσιών ύδρευσης καθεμίας από τις απορροφώμενες υπηρεσίες/ΔΕΥΑ, που θα μπορούσε να αιτιολογήσει την σκοπούμενη απορρόφηση, όπως αιτιολογείται από το Υπουργείου, δηλαδή για επέκταση της εκμετάλλευσης της τεχνογνωσίας της ΕΥΔΑΠ προς όφελος των καταναλωτών. Με αυτό το περιεχόμενο και χωρίς την πρόβλεψη για συγκατάθεση εκ μέρους των Δημοτικών Συμβουλίων των Ο.Τ.Α. στην απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ ή για δικαίωμα εξαίρεσης από την μεταφορά των εν λόγω αρμοδιοτήτων ύδρευσης (όπως ειδικά και ορθά παρέχεται για συγκεκριμένους Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 40 του σχεδίου νόμου), γεννώνται σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας της προτεινόμενης διάταξης του άρθρου 40 παρ. 1 διότι: α) από τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 2, 5 και 21 παρ. 3 του Συντάγματος συνάγεται ότι το κράτος και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης οφείλουν να μεριμνούν, για τον συνεχή εφοδιασμό όσων κατοικούν ή διαμένουν στην Χώρα με επαρκή για τις προσωπικές και οικογενειακές τους ανάγκες ποσότητα πόσιμου ύδατος, το οποίο πληροί τους απαραίτητους όρους υγιεινής και διατίθεται σε προσιτή τιμή. Η υπό τους ανωτέρω όρους εκπλήρωση της αποστολής αυτής του κράτους και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον το Σύνταγμα δεν διακρίνει σχετικώς, μπορεί να επιδιώκεται είτε με υπηρεσίες που ανήκουν οργανικά στο κράτος και στους ΟΤΑ ή με νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, στα οποία μετέχουν κατά πλειοψηφία το κράτος ή οι ΟΤΑ (ΟλΣτΕ 190/2022), σε κάθε δε περίπτωση εξακολουθούν να έχουν εφαρμογή οι συνταγματικές επιταγές για συνεχή, επαρκή, υπό όρους υγιεινής και σε προσιτή τιμή παροχή πόσιμου ύδατος και β) σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 102 του Συντάγματος κατοχυρώνεται η αυτοτέλεια των ΟΤΑ και ειδικότερα η τοπική αυτοδιοίκηση ως θεσμική εγγύηση αναλύεται σε τρία επίπεδα: α) Στην εγγύηση υπέρ των ΟΤΑ ως οργανωτικών μορφών που διαθέτουν υποκειμενική υπόσταση, β) στην αντικειμενική – λειτουργική εγγύηση υπέρ της τοπικής αυτοδιοίκησης με τα θεμελιώδη στοιχεία της, δηλαδή την αρμοδιότητα των ΟΤΑ στις τοπικές υποθέσεις και την αυτοτέλεια τους, γ) στην κατοχύρωση της έννομης προστασίας των ΟΤΑ απέναντι σε προσβολές σε βάρος των δύο ως άνω επιπέδων (άρθρο 102 και 20 παρ. 1 Σ.). Θεσμικές εγγυήσεις και θεμελιώδη δικαιώματα διασταυρώνονται, ειδικά μάλιστα όταν πρόκειται για τη θεσμική εγγύηση της τοπικής αυτοδιοίκησης που υποδέχεται και μετουσιώνει το θεμελιώδες πολιτικό δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στους ΟΤΑ. Οι εν λόγω θεσμικές εγγυήσεις προσβάλλονται κατάφωρα όταν αφαιρείται η άσκηση ρητά προβλεπόμενης από το νόμο –κατ’εξουσιοδότηση του αρ. 102 του Συντάγματος- αρμοδιότητας για την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης σε τοπικό επίπεδο από Ο.Τ.Α., χωρίς τη συγκατάθεση των δημοκρατικά εκλεγμένων οργάνων των Ο.Τ.Α. και χωρίς η αναγκαστική αυτή αφαίρεση αρμοδιότητας να τεκμηριώνεται επαρκώς σε αναποτελεσματική άσκησή της από τους Ο.Τ.Α.
Δεδομένου ότι ο Δήμος Βριλησσίων επηρεάζεται άμεσα κι ευθέως από την σκοπούμενη μεταφορά της αρμοδιότητας ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ, προτείνεται προς διασφάλιση και των συνταγματικών επιταγών: α) η μεταφορά της αρμοδιότητας να είναι μόνο οικειοθελής γι’όσους Ο.Τ.Α. το επιθυμούν και όπως αυτό θα προκύπτει από απόφαση του Δημοτικού τους Συμβουλίου, β) σε κάθε περίπτωση η συμπερίληψη του Δήμου Βριλησσίων στους Ο.Τ.Α. της παρ. 6 του άρθρου 40 για τους οποίους παρέχεται ορθά και σύννομα το δικαίωμα της εξαίρεσης με απόφαση των Δημοτικών τους Συμβουλίων και γ) η θέσπιση της προϋπόθεσης της διαπίστωσης αδυναμίας πιστοποίησης από την Ρ.Α.Α.Ε.Υ. της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων, ώστε να θεωρείται ότι δεν είναι επαρκείς ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους και το επίπεδο ικανοποίησης των κριτηρίων που προβλέπονται στο άρθρο 12Β παρ. 4 του ν. 4001/2011, για να τεκμηριώνεται επαρκώς η σκοπούμενη μεταφορά αρμοδιότητας στην ΕΥΔΑΠ
2) Σε κάθε περίπτωση και κατά παράβαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της αναλογικότητας (αρ. 25 παρ. 2 Συντάγματος), η απορρόφηση/μεταβίβαση της αρμοδιότητας παροχής υπηρεσιών ύδρευσης σε τοπικό επίπεδο, γίνεται χωρίς την πρόβλεψη οποιουδήποτε αντισταθμιστικού οφέλους για τους Ο.Τ.Α., των οποίων οι υπηρεσίες απορροφώνται αναγκαστικά, παραβλέποντας το γεγονός ότι για την έως σήμερα λειτουργία του δικτύου ύδρευσης σε τοπικό επίπεδο έχουν δαπανηθεί σημαντικοί οικονομικοί πόροι των Ο.Τ.Α. και έχουν διοχετευθεί κονδύλια επιχορηγήσεων για την αναβάθμιση του δικτύου «σε βάρος» άλλων αναγκαίων τοπικών έργων, που θα μπορούσαν να είχαν προκριθεί προς επιχορήγηση/επιδότηση μέσω κρατικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
Συνεπώς και ανεξάρτητα από την τυχόν μεταβίβαση δικαιωμάτων επί των παγίων περιουσιακών στοιχείων, απαιτείται η πρόβλεψη για σύνταξη έκθεση αποτίμησης ορκωτού ελεγκτή-λογιστή αναφορικά με την αποτίμηση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων του μεταφερόμενου κατά χρήση δικτύου ύδρευσης και επίσης η πρόβλεψη: α) για εφάπαξ καταβολή αντισταθμιστικού τέλους από την ΕΥΔΑΠ στον ΟΤΑ για τη μεταβίβασης λειτουργίας και δικαιώματος χρήσης του δικτύου ύδρευσης, βάσει της ανωτέρω αποτίμησης και β) η καταβολή ετησίου τέλους χρήσης του δικτύου από την ΕΥΔΑΠ προς τον Ο.Τ.Α.
3) Σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 40, ενώ η αρμοδιότητα διαχείρισης του δικτύου ομβρίων υδάτων περιέρχεται στην ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει και αντίστοιχους πόρους και την υποδομή/εργατοτεχνικό προσωπικό για την αποτελεσματική άσκηση της εν λόγω αρμοδιότητας, ειδικά και εξαιρετικά ο καθαρισμός των φρεατίων ομβρίων υδάτων παραμένει/περιέρχεται στην αρμοδιότητα των οικείων Δήμων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους θα απαιτηθεί να δαπανήσουν πόρους για την ανάθεση των εν λόγω εργασιών καθαρισμού σε εξωτερικά συνεργεία.
Προκειμένου να διασφαλίζεται το σύννομο και η αναλογικότητα της συγκεκριμένης πρόβλεψης προτείνεται η διασφάλιση της αποτελεσματικής άσκησης της εν λόγω αρμοδιότητας καθαρισμού από τους ΟΤΑ α΄ βαθμού με την θέσπιση υποχρεωτικής επιχορήγησης των Δήμων της Περιφέρειας Αττικής από την ΕΥΔΑΠ.
4) Η προβλεπόμενη με την παρ. 7 του αρ. 40 του σχεδίου νόμου επιδότηση των 70% των οφειλών αποκλειστικά των απορροφωμένων από την ΕΥΔΑΠ ΔΕΥΑ προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν του ότι είναι προβληματική καθώς αφορά μόνο τις απορροφώμενες ΔΕΥΑ, παραβλέπει παντελώς το γεγονός ότι και οι Δήμοι, που διατηρούν Υπηρεσίες ύδρευσης (και όχι ΔΕΥΑ) κατέβαλαν κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα (από το 2022 και εντεύθεν) υψηλότατο ενεργειακό κόστος για τη λειτουργία του δικτύου ύδρευσής τους, πλην όμως, επειδή τα δημοτικά τέλη συνεισπράττονται μέσω λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, δεν ήταν δυνατή η δημιουργία οφειλής προς τους παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς οι λογαριασμοί κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος (συμπεριλαμβανομένης της χρέωσης για λειτουργία του δικτύου ύδρευσης και των εγκαταστάσεων ύδρευσης) συμψηφίζονται με τα δημοτικά τέλη προς απόδοση στο Δήμο. Έτσι, όμως πρόκειται για διακριτική μεταχείριση των Δήμων, όπως ο Δήμος Βριλησσίων, που λειτουργούν δημοτική υπηρεσία ύδρευσης έναντι των ΔΕΥΑ, γι’αυτό και πρέπει αντίστοιχα να υπάρξει στο σχέδιο νόμου πρόβλεψη για επιδότηση ποσοστού 70% της πραγματοποιηθείσας από το 2022 έως σήμερα δαπάνης κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος των Δήμων, που αφορά τη λειτουργία δικτύου ύδρευσης.
5) Οι προβλέψεις των άρθρων 43 και 44 για – υπό όρους- περιέλευση της κυριότητας των υφισταμένων παγίων περιουσιακών στοιχείων στον οικείο ΟΤΑ α΄ βαθμού σε περίπτωση απορρόφησης ΔΕΥΑ ή μεταφοράς της αρμοδιότητας υπηρεσίας ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ είναι τουλάχιστον προβληματικές, ασαφείς και αντιφατικές και ειδικότερα: α) σε Δήμους όπως ο Δήμος Βριλησσίων, που λειτουργεί δικό του δίκτυο ύδρευσης, οι εγκαταστάσεις ανήκουν ήδη στο Δήμο κατά κυριότητα και συνεπώς δεν είναι κατανοητή η πρόβλεψη για «περιέλευση» της κυριότητας των παγίων αυτών περιουσιακών στοιχείων στο Δήμο, καθώς η πρόβλεψη αυτή αφορά μόνο την περίπτωση απορρόφησης από ΔΕΥΑ, β) περαιτέρω η περιέλευση στην κυριότητα των ΟΤΑ α΄ βαθμού γίνεται κατά τη ρητή διατύπωση του εδαφ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 43 «σύμφωνα με το άρθρο 44», με το άρθρο δε αυτό, το οποίο κατ’ουσίαν αφορά και πάλι την περιουσία μόνο των ΔΕΥΑ, και σύμφωνα με την παρ. 2 αυτού του άρθρου (44) προβλέπεται «2. Στην περιουσία του οικείου Δήμου ανήκουν: α) τα εκτελεσθέντα και υπό έγκριση έργα, καθώς και οι εγκεκριμένες ή υπό έγκριση, μελέτες, που αφορούν προγραμματιζόμενα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, αν η χρηματοδότηση αυτών γίνεται από τον οικείο Δήμο, β) τα πάγια στοιχεία που δημιουργήθηκαν ή δημιουργούνται από τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, αν η χρηματοδότηση αυτών γίνεται από τον οικείο Δήμο». Με τη διάταξη αυτή τίθεται ως προϋπόθεση για την κυριότητα περιουσιακών στοιχείων από τον οικείο Δήμο η χρηματοδότηση εκάστου παγίου στοιχείου από το Δήμο και συνεπώς τυχόν υποδομές που έχουν γίνει με κρατική χρηματοδότηση, σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη, δεν θα ανήκουν κατά κυριότητα στο Δήμο. Η εν λόγω διάταξη, συνδυαστικά μάλιστα προς τη διάταξη του άρθρου 43, είναι απαράδεκτη, καθώς η τυχόν χρηματοδότηση έργων αναβάθμισης του δικτύου ύδρευσης έγινε στο παρελθόν κατόπιν πρωτοβουλίας των οικείων ΟΤΑ, όπως ο Δήμος μας, με την πεποίθηση ότι το δίκτυο ύδρευσης είναι και θα παραμείνει πάγιο περιουσιακό στοιχείο του Δήμου και αντί άλλων δημοτικών έργων, που θα μπορούσαν να έχουν προκριθεί προς χρηματοδότηση, εάν υπήρχε η πιθανότητα αφαίρεσης της αρμοδιότητας λειτουργίας δικτύου ύδρευσης από το Δήμο, γ) σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 43 του σχεδίου νόμου: «5. Τα δίκτυα και οι υποδομές, που κατασκευάζονται ή αντικαθίστανται από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., περιέρχονται αυτοδικαίως στην κυριότητά τους.», δηλαδή θα παρατηρηθεί το παράδοξο λχ. μια σωλήνωση του δικτύου ύδρευσης κατά ένα τμήμα της (πχ μεταξύ 2 οδών όπου υπήρχε βλάβη και αντικαταστάθηκε) να ανήκει στην ΕΥΔΑΠ κατά το υπόλοιπο τμήμα της να ανήκει στον οικείο Ο.Τ.Α., ενώ δεν υπάρχει καμία διασφάλιση για το πώς θα επιβεβαιώνεται και από τον ΟΤΑ ότι πράγματι σε τμήμα του δικτύου ή σε συγκεκριμένη υποδομή έγινε πράγματι «αντικατάσταση» και όχι επισκευή ή εργασία συντήρησης από την ΕΥΔΑΠ, καθώς αυτή η πρόβλεψη μπορεί να αποτελέσει μελλοντικά έρεισμα για σταδιακή απέκδυση των Δήμων από την κυριότητά τους επί δικτύων και υποδομών που εξυπηρετούν τους κατοίκους σε τοπικό επίπεδο και δ) δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για περιουσιακά στοιχεία που έχουν «διττή» χρήση, όπως στην προκειμένη περίπτωση στο Δήμο μας ακίνητα, όπου έχουν κατασκευασθεί μεν υποδομές υδρότησης (πχ αντλιοστάσια), πλην όμως στη λοιπή τους έκταση έχουν κοινόχρηστο χαρακτήρα (μικρά πάρκα), με αποτέλεσμα και λόγω της μεταβίβασης της κατοχής και της χρήσης στην ΕΥΔΑΠ να γεννάται αμφιβολία για το δικαίωμα χρήσης για το ευρύ κοινό των χώρων, κατά το τμήμα τους που δεν αφορούν το δίκτυο ύδρευσης. Συνεπώς προτείνεται η αφαίρεση κάθε αντιφατικής διάταξης και η ρητή και σαφής διατύπωση ότι κάθε είδους πάγιο περιουσιακό στοιχείο αφορά δίκτυο ύδρευσης ανήκει κατά κυριότητα στον οικείο ΟΤΑ α΄ βαθμού.
6) Η πρόβλεψη της παρ. 7 του άρθρου 43 του σχεδίου νόμου για συμμετοχή εντεταλμένου συμβούλου από τους ΟΤΑ από τους οποίους αφαιρείται η αρμοδιότητα λειτουργίας δικτύου ύδρευσης, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στις συνεδριάσεις του ΔΣ της ΕΥΔΑΠ προκειμένου να εκφράσει τις απόψεις αυτού για τα θέματα που αφορούν τον ΟΤΑ, ιδίως της τιμολογιακής πολιτικής και του προγραμματισμού των έργων υποδομής στην περιοχή του οικείου ΟΤΑ, καθώς και για να λειτουργεί ως σύνδεσμος της εταιρείας με τον οικείο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, σε συνδυασμό μάλιστα με την κατάργηση του ν. 1069/1980 μεταξύ άλλων και σχετικά με το κοινωνικό τιμολόγιο και τιμολόγια ειδικών κατηγοριών για τις ευπαθείς ομάδες, αντιβαίνει ευθέως στην ανωτέρω διάταξη του άρθρου 102 του Συντάγματος, καθώς τα Δημοτικά Συμβούλια είναι αυτά που εγκρίνουν και επιβλέπουν τις ειδικότερες οικονομικές συνθήκες και ανάγκες των δημοτών τους σε τοπικό επίπεδο και συμφωνούν και εγκρίνουν την τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμόζεται εντός των ορίων τους, καθώς και κάθε δικαίωμα λήψης μέτρων κοινωνικής προστασίας από τους ΟΤΑ, καθώς με την προτεινόμενη διάταξη αποφασιστική αρμοδιότητα θα έχει μόνο το ΔΣ της ΕΥΔΑΠ, χωρίς την προηγούμενη έγκριση των τοπικών κοινωνιών, μέσω των αιρετών εκπροσώπων τους, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα. Συνεπώς, προτείνεται η θέσπιση προϋπόθεσης προηγούμενης έγκρισης κάθε θέματος που αφορά την τιμολογιακή πολιτική και τον προγραμματισμό των έργων υποδομής στην περιοχή του οικείου ΟΤΑ με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου.
7) Η πρόβλεψη του άρθρου 46 του σχεδίου νόμου για την μεταφορά του συνόλου του υπηρετούντος (είτε με σχέση δημοσίου δικαίου είτε με σχέση ιδιωτικού δικαίου) προσωπικού από τις υπηρεσίες ύδρευσης των Δήμων στην ΕΥΔΑΠ δημιουργεί πολύ σοβαρό πρόβλημα, καθώς οι εν λόγω υπηρεσίες, οι οποίες στο πλαίσιο ισχυόντων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας λειτουργούν είτε σε επίπεδο αυτοτελών διευθύνσεων είτε σε επίπεδο τμήματος υπαγόμενου σε ευρύτερη Διεύθυνση (όπως εν προκειμένω στο Δήμο μας που υπάγεται στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών), θα απογυμνωθούν παντελώς από απαραίτητο προσωπικό (υδραυλικούς) για την συντήρηση των υδραυλικών εγκαταστάσεών τους στο σύνολο των δημοτικών κοινωφελών και κοινοχρήστων χώρων. Η μεταφορά του συνόλου του εν λόγω προσωπικού θα έχει ως άμεση συνέπεια την αδυναμία άμεσης συντήρησης κι επισκευών στις ανωτέρω δημοτικές εγκαταστάσεις και κατ’επέκταση την σοβαρή διατάραξη των δημοτικών υπηρεσιών, αλλά και έτερων λειτουργιών, όπως η λειτουργία των σχολείων. Συνεπώς, απαιτείται να προβλεφθεί ως προϋπόθεση για την μεταφορά προσωπικού η προηγούμενη απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου που θα εγκρίνει τον ακριβή αριθμό και την ειδικότητα καθενός από τους μεταφερόμενους εργαζόμενους, λαμβάνοντας υπ’όψιν τις ανάγκες των δημοτικών υπηρεσιών ανά ειδικότητα.

#2 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ ΑΕ Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 20:39

Ο Σύλλογος Μηχανικών Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ Α.Ε. ζητά την άμεση απόσυρση του εν θέματι νομοσχεδίου, διότι με αυτό το νομοσχέδιο δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον λειτουργίας για την ΕΥΔΑΠ στο οποίο το μέλλον της Εταιρείας διαγράφεται αβέβαιο, ασαφές και πολύ γενικό σε σχέση με το τι ακριβώς αναλαμβάνει η Εταιρία.

Παραθέτουμε συνοπτικές παρατηρήσεις επί του θέματος:

• Η ΕΥΔΑΠ δεν πρέπει να αναλάβει τις οφειλές των ΟΤΑ που ως γνωστόν αποτελούν τη χρόνια παθογένεια της τοπικής αυτοδιοίκησης τη στιγμή μάλιστα που δεν γνωρίζει ούτε το ύψος αυτών.
• Δεν είναι σαφής ο τρόπος υλοποίησης της πλήρους ενσωμάτωσης των ΔΕΥΑ στην ΕΥΔΑΠ.
• Η ΕΥΔΑΠ θα αναλάβει να χρηματοδοτήσει με δικά της κεφάλαια και δανεισμό ουσιαστικά την εξυγίανση των ΔΕΥΑ, ενώ προβλέπεται ως μόνη επιδότηση της η διαγραφή του 70% των οφειλών τους που αφορούν ηλεκτροδότηση και εφόσον η μεταφορά αρμοδιότητας λάβει χώρα εντός του έτους 2025.
• Η ΕΥΔΑΠ δεν μπορεί να αναλάβει τον ρόλο του κράτους και να διευκολύνει την κυβέρνηση ώστε να σταματήσει να επιχορηγεί τους δήμους.
• Δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο προς διαβούλευση καμία ρήτρα διασφάλισης της ΕΥΔΑΠ από την ανάληψη υπέρογκων χρεών και λοιπών υποχρεώσεων που μπορεί να έχουν οι εταιρίες που σχεδιάζεται να αναλάβει.
• Η ΕΥΔΑΠ είναι ήδη υποστελεχωμένη στις τεχνικές της υπηρεσίες και δεν διαθέτει το αριθμητικά ανάλογο προσωπικό ώστε να αναλάβει όλες τις νέες αρμοδιότητες που θα της αναθέσουν.
• Η ΕΥΔΑΠ δεν μπορεί να αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία των δικτύων τα οποία δεν είναι καταγεγραμμένα και οι διαρροές σε αυτά μπορεί να ξεπερνούν το 40 και 50%.
• Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός και μελέτες που να αξιολογούν αν η προσάρτηση ενός δικτύου -η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι υποχρεωτική- είναι και συμφέρουσα για την ΕΥΔΑΠ ή είναι ζημιογόνα.
• Δεν έχει γίνει κάποια εκτίμηση του κόστους και των κινδύνων για την ΕΥΔΑΠ, όλου αυτού του σχεδίου και των συνεπειών που θα έχει αυτό για τη βιωσιμότητα της Εταιρείας.
• Προβλέπεται με απόφαση του Δ.Σ. της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. να ανατίθενται η ωρίμανση, η διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών και η παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Ανώνυμη Εταιρεία (Υπερταμείο). Δεδομένου ότι η ΕΥΔΑΠ έχει την τεχνική επάρκεια, τεχνογνωσία και επαρκή στελέχωση, θα πρέπει το κράτος να της αναθέσει πλήρως το αντικείμενο. Είναι σαφές ότι ανάθεση στην ΕΕΣΥΠ έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του ΣτΕ για τον Δημόσιο χαρακτήρα των Εταιρειών Ύδρευσης και Αποχέτευσης.
• Κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού στην περιοχή των οποίων οι αρμοδιότητες ύδρευσης και αποχέτευσης ασκούνται από την ΕΥΔΑΠ, ορίζει έναν (1) εντεταλμένο σύμβουλο που καλείται και συμμετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ. και ο οποίος θα λαμβάνει μηνιαία αποζημίωση από την ΕΥΔΑΠ ίση με χίλια (1.000) ευρώ. Επίσης προβλέπονται Γενικοί Διευθυντές από τον ιδιωτικό τομέα με πλήρη απελευθέρωση των αμοιβών τους (μεγαλύτεροι μισθοί από του Γεν. Γραμματέα Υπουργείων παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α176)) και μεταφέρονται στην ΕΥΔΑΠ υπάλληλοι των ΔΕΥΑ που διατηρούν το μισθολογικό τους καθεστώς (ενιαίο μισθολόγιο).
Έτσι η ΕΥΔΑΠ διαμορφώνεται σε μία εταιρεία που θα διοικείται από ακριβοπληρωμένους άεργους πολιτευτές στις θέσεις Γενικών Διευθυντών και εντεταλμένους συμβούλους από τη μία πλευρά και χαμηλόμισθους εργαζόμενους όπως και υπηρεσιακά στελέχη (έως το βαθμό του διευθυντή) με μισθολόγια πολλών ταχυτήτων, από την άλλη.

Οι αρμοδιότητες που καλείται να αναλάβει η ΕΥΔΑΠ και ο τρόπος που θα υλοποιηθεί το νέο σχήμα συνεπάγονται μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και εξυγιάνσεις δικτύων μέχρι να γίνει βιώσιμο. Αν σε όλο αυτό προσθέσουμε και τις επενδύσεις για την λειψυδρία, η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο και γίνεται επικίνδυνη και απειλητική για το μέλλον της ΕΥΔΑΠ.

Εύλογα δημιουργούνται τα εξής ερωτήματα:
• Πού θα βρεθούν τα κονδύλια;
• Θα δώσει χρήματα το κράτος; Η ΕΥΔΑΠ δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
• Θα χρησιμοποιηθούν τα αποθεματικά της εταιρίας; Φυσικά ναι, είναι άλλωστε εύκολα προσβάσιμα.
• Το επενδυτικό πρόγραμμα των 3 δις που έχει ανακοινωθεί σχεδιάζεται να χρηματοδοτηθεί και από δανεισμό. Όλα αυτά τα κόστη πώς θα ανακτηθούν και με τί χρονικό ορίζοντα; Θα μετακυλήσουν στην κοινωνία με υπέρογκες αυξήσεις των τιμολογίων;

Ο πραγματικός εκσυγχρονισμός της παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στη χώρα δεν γίνεται με πρόχειρους νόμους. Γίνεται με σοβαρές, τεκμηριωμένες μελέτες, μελέτες που καταγράφουν την υφιστάμενη κατάσταση, την αναλύουν, ώστε να καταλήξουν στις βέλτιστες τεχνικά και οικονομικά λύσεις και πρακτικές. Τέτοιες μελέτες αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν και ούτε προβλέπεται να γίνουν.

Για τo Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Μηχανικών Π.Ε. & Τ.Ε. ΕΥΔΑΠ ΑΕ

Η Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας
Μαίρη Λιάπη Ελευθερία Μερκουρίδου

#3 Σχόλιο Από Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος αγ. Ιωάννη Θεολόγου ΟΣΜΑΕΣ Δήμου Λοκρών Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 22:27

Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε τί θα γίνει με τα δίκτυα ύδρευσης των Συνεταιρισμών.
Θα ενταχθούν και αυτά στις Δ.Ε.Υ.Α.;;;;;
Το ΔΣ του Συλλόγου

#4 Σχόλιο Από Ομάδα χαμηλόμισθων εργαζομένων δευα Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 22:45

Ο εργοδότης υποχρεούται να εφαρμόζει σε όλους τους εργαζόμενους που απασχολεί την αρχή της ίσης μεταχείρισης και να προβαίνει σε καλόπιστη και ηθική χρήση των δικαιωμάτων του που απορρέουν από τη σύμβαση εργασίας (ΑΚ 288). Οφείλει δηλαδή να μεταχειρίζεται τους εργαζόμενους με τον ίδιο τρόπο, χωρίς διακρίσεις, εκτός εάν αυτές δικαιολογούνται αντικειμενικά από τη φύση της παρεχόμενης εργασίας.
Απαγορεύεται η διαφορετική μεταχείριση των εργαζομένων που έχουν τα ίδια προσόντα, παρέχουν την ίδια εργασία, με τους ίδιους όρους και υπό τις ίδιες συνθήκες, για την εξυπηρέτηση αναγκών της ίδιας κατηγορίας, δηλαδή εφόσον βρίσκονται στις ίδιες υπηρεσιακές γενικά καταστάσεις από άποψη χρόνου πρόσληψης και παροχής υπηρεσίας, αδιακρίτως φύλου.
Απαγορεύεται στον εργοδότη διαφορετική και άνιση μεταχείριση των εργαζομένων που να εκδηλώνεται με την εξαίρεση ενός ή μερικών από αυτούς από τις οικειοθελείς παροχές που καταβάλλει στους υπόλοιπους εργαζόμενους, οι οποίοι ανήκουν στην ίδια κατηγορία και ειδικότητα, εργάζονται με τις ίδιες συνθήκες, έχουν τις ίδιες ικανότητες και την ίδια απόδοση και επιδεικνύουν την ίδια επιμέλεια στην παροχή των υπηρεσιών τους.
Η αρχή της ίσης μεταχείρισης αναφέρεται όχι μόνο στη μισθολογική μεταχείριση των εργαζομένων, αλλά και σε κάθε άλλη παροχή, όπως είναι η προαγωγική εξέλιξη, η μείωση του νομίμου ωραρίου εργασίας, η αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης κλπ.
Περαιτέρω, διατάξεις σχετικά με την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, όσον αφορά την πρόσβαση στην απασχόληση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και ανέλιξη, στους όρους και στις συνθήκες εργασίας και άλλες συναφείς διατάξεις περιέχονται στους Ν. 3767/2009, 3896/2010 και 4443/2016.

#5 Σχόλιο Από Μάνος Τουρπάλης Στις 27 Φεβρουάριος, 2025 @ 23:57

Κατηγορηματικά αντίθετος για τους εξής λόγους:
– Ανορθολογική και άγονη προσέγγιση: αντί να αντιμετωπίζονται (υπαρκτά και χρόνια) προβλήματα με ανάλυση – και να εξασφαλίζονται βοήθεια και πόροι σε τοπικούς φορείς, αντίθετα, επιχειρείται υπερσυγκέντρωση σε υπερ-υδροκέφαλα σχήματα, με αμφίβολα κίνητρα και απαξίωση αυτοδιοίκησης
– το κόστος μεταφέρεται στους Δήμους, ουσιαστικά στους πολίτες, για ζητήματα υποδομών – περιοχών ευθύνης του κράτους με κάθε έννοια
– η πρόσβαση σε αγαθό και υπηρεσίες απομειώνεται

#6 Σχόλιο Από ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΔΕΥΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 00:26

Το σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό των Δ.Ε.Υ.Α που τελικά κατέληξε το ΥΠΕΝ να δώσει σε διαβούλευση δημιουργεί ένα ακόμη πιο ασφυκτικό περιβάλλον λειτουργίας για τις Δ.Ε.Υ.Α. χωρίς να παρέχει τα αναγκαία μέτρα για την βελτίωση της βιωσιμότητας τους. Η έλλειψη μέτρων μείωσης των υπέρογκων χρεώσεων στο κόστος ενέργειας και της αντιμετώπισης της υποστελέχωσης σε συνδυασμό με τις μειώσεις των κρατικών επιχορηγήσεων για την κατασκευή των έργων ύδρευσης και αποχέτευσης, δημιουργεί συνθήκες αύξησης των τιμολογίων νερού και περαιτέρω επιβάρυνσης των καταναλωτών.
Ειδικά περιοχές όπως είναι τα νησιά μας όπου η ζήτηση είναι αυξημένη και η προσφορά περιορισμένη θα αναγκαστούν να πάρουν ειδικά μέτρα για να καλύψουν τους όρους που επιβάλει η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για την Τιμολόγηση και η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων για την ύπαρξη διαχειριστικής επάρκειας στις ΔΕΥΑ..
Οι ΔΕΥΑ κατάφεραν όλα αυτά τα χρόνια να ικανοποιήσουν τις συνολικές βασικές ανάγκες των κατοίκων των παραπάνω περιοχών, τόσο στον τομέα των υδάτων όσο και στον τομέα της αποχέτευσης ακαθάρτων και όμβριων υδάτων. Ως εκ τούτου, αποτελούν φορείς που υλοποιούν τα επιχειρησιακά τους προγράμματα στο πλαίσιο ολιστικών παρεμβάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους, ενσωματώνοντας αρχές όπως η κυκλική οικονομία και η καινοτομία.
Απεναντίας, με το νέο νόμο που προτείνεται επιτυγχάνεται :
– Να κατακερματιστεί η διαχείριση του τομέα των υδάτων την στιγμή που δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την διαχείριση του αρδευτικού νερού
– Να καταργηθούν κρίσιμες για την λειτουργία και βιωσιμότητα των ΔΕΥΑ διατάξεις του υπάρχοντος νόμου (1069/1980), ο οποίος έχει με επιτυχία εφαρμοστεί στην ελληνική περιφέρεια και έχει εκσυγχρονιστεί αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια.
– Να αναπτυχθεί ένα ασαφές νομικό πλαίσιο για την διαδικασία της οικειοθελής συγχώνευσης των ΔΕΥΑ.
– Να μην υπάρχει καμία πρόβλεψη για την λειτουργία των Συνδέσμων Ύδρευσης
– Να αποκλειστεί η συμμετοχή της κοινωνίας από την συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των νέων ΔΕΥΑ (καταργείται η συμμετοχή εκπροσώπων και πολιτών)
– Να επιβληθούν επιπλέον τέλη ώστε να καλυφθεί το κόστος των νέων επενδύσεων σε υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης την στιγμή που μειώνονται οι κρατικές επιχορηγήσεις και επιβάλλεται εκ νέου το τέλος του 80% για την κατασκευή νέων έργων.
– Να καταργηθούν βασικά θεσμοθετημένα εργασιακά δικαιώματα και να δημιουργηθεί ένα ασαφές περιβάλλον για τους εργαζόμενους που κινδυνεύουν ακόμη και με απολύσεις εφόσον συρρικνωθούν τα οργανογράμματα των ΔΕΥΑ.

#7 Σχόλιο Από ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 02:12

1.Η δυνατότητα ορθολογικής στελέχωσης και η σοβαρή μείωση του ενεργειακού κόστους των φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελούν τις βασικότερες προϋθέσεις για τη βιωσιμότητά τους, την καλύτερη λειτουργία τους, τη βελτίωση των πορεχόμενων υπηρεσιών και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των νερών και του περιβάλλοντος.
Για τα παραπάνω θέματα στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμία ουσιαστική ρύθμιση.

2. Οι Σύνδεσμοι ύδρευσης, που αποτελούν κύριους φορείς διαχείρισης νερών συνεργαζόμενων Δήμων και έχουν σοβαρά λειτουργικά και οικονομικά προβλήματα, αγνοούνται παντελώς.΄
Η αναγκαιότητα ένταξή τους στις ρυθμίσεις του παρόντος σχεδίου νόμου, μαζί με τις ΔΕΥΑ και τις δημοτικές υπηρεσίες, είναι πιστεύουμε αυτονόητη.

3. Οι ευεργετικές διατάξεις για την επιδότηση των οφειλών προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70%, πρέπει να αφορούν το σύνολο των φορέων που θα αναδιοργανωθούν (ΔΕΥΑ, Σύνδεσμοι, Δημοτικές υπηρεσίες) και πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για τη βιώσιμη ρύθμιση και του υπόλοιπου 30%.

4. Η συμμετοχή επιστημονικών και κοινωνικών φορέων στη Διοίκηση των ΔΕΥΑ, έχει αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη και πρέπει να συνεχιστεί και στα νέα σχήματα.

5. Οι εργαζόμενοι είναι η ψυχή των επιχειρήσεων και έχουμε όλοι υποχρέωση να τους αντιμετωπίζουμε με υπευθυνότητα και ευαισθησία.
Στο σχέδιο νόμου πρέπει να υπάρξουν σαφείς ρυμίσεις και εγγυήσεις για τα θεσμικά, τα εργασικά και τα μισθολογικά τους θέματα, τα οποία έχουν οι ίδιοι αναδείξει διαχρονικά.

6. Για όλα τα παραπάνω και για επιμέρους κατ΄άρθρο προτάσεις, θα αποσταλεί και αναλυτικότερο κείμενο, όπως αφασίστηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων που συζήτησε το θέμα.

#8 Σχόλιο Από ΙΤΑ Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 02:17

Αρθρο 1. Η διάταξη αυτή είναι αρκετά αφηρημένη και απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στο ειδικότερο πλαίσιο καθορισμού αρμοδιοτήτων των υφιστάμενων ΔΕΥΑ και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης αποχέτευσης. Η εν λόγω διάκριση είναι αναγκαία, λαμβανομένων υπόψη των πολλαπλών εναλλακτικών διαδικασιών υδροδότησης. θα ήταν δόκιμο να συμπληρωθεί με συγκεκριμένη αναφορά ότι οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται κατά την εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών αναφορικά με δίκτυα, υποδομές, εγκαταστάσεις και συναφείς δραστηριότητες που ανήκουν στις ΔΕΥΑ, τους ΟΤΑ Α βαθμού ή τις δημοτικές υπηρεσίες.

#9 Σχόλιο Από Ναλμπαντης Τριανταφυλλος Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 07:11

Προσχηματική η οικειοθελής συγχώνευση των ΔΕΥΑ με τον διαχωρισμό χρηματοδότησης στις οφειλές προς του παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Καθαρά εκβιαστική. Από την ανάγνωση του σχεδίου Νόμου αντιλαμβανόμαστε ότι δεν λύνεται προβλήματα άλλα τα διογκώνεται. Κάθε ΔΕΥΑ ανάλογα με γεωμορφολογικές επικρατούσε συνθήκες έχουν διαφορετικές ανάγκες. Δεν αναφέρεται πουθενά σχετικά με την χρήση των φυσικών πηγών. Υπάρχει κίνδυνος μεταφοράς του νερού μετά τις συγχωνεύσεις σε άλλες περιοχές εκτός Δήμου.
Δεν χρειάζεται καμία συγχώνευση για να μπορούν να αναπεξέλθουν οι ΔΕΥΑ στον σκοπό τους.
Διαφορετική τιμολόγηση στους παρόχους της ηλεκτρικής ενέργειας.
Πρόσληψη προσωπικού.
Συστηματικός και ουσιαστικός έλεγχος από επιτροπή για τα οικονομική διαχείριση.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΣΤΙΣ ΔΕΥΑ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΔΟΣΟΥΝ ΛΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΣΩΡΕΥΤΕΙ ΑΠΟ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΤΙΜΩΡΕΙ.

#10 Σχόλιο Από Φ.Α. Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 08:58

Τα τελευταία χρόνια 2,5-3 που ξεκίνησε η φημολογία ότι θα επιδοτηθεί το χρέος των ΔΕΥΑ στους παρόχους ενέργειας ακόμα και αυτές που ήταν συνεπείς σταμάτησαν να πληρώνουν αναμένοντας τις ελαφρύνσεις αυτές. Είχαν προηγηθεί βέβαια οι τραγικές αυξήσεις του ρεύματος και οι ρήτρες προκαλώντας δυσβάσταχτα κόστη και χρέη. Δεν εισακούστηκε ποτέ το πάγιο αίτημα της ΕΔΕΥΑ για βιομηχανικό τιμολόγιο. Μετά από 2-3 σχέδια νόμου και τεράστια φημολογία το υπουργείο επανέρχεται τώρα με έναν εκβιαστικό τρόπο ή συνενώνεσαι ή δεν επιδοτείσαι. Αυτό δεν είναι οικειοθελείς συνένωση. Αυτό δεν είναι εξυγίανση. Πως διαπιστώνεται ότι οι νέες ΔΕΥΑ που θα προκύψουν θα είναι βιώσιμες έγινε κάποια οικονομοτεχνική μελέτη? διερεύνησε η ΡΑΑΕΥ(η οποία ακόμα δεν έχει στελεχωθεί καν) την κατάσταση των υφιστάμενων ΔΕΥΑ και έβγαλε κάποιο τέτοιο συμπέρασμα???? Το νομοσχέδιο δεν ακουμπάει καν τα προβλήματα που ταλανίζουν επί χρόνια τις ΔΕΥΑ και εν γένει τους παρόχους ύδατος όπως η υποστελέχωση, το ενεργειακό, τα εργασιακά θέματα, οι διαρροές κλπ, απλά αναγκάζει σε συνενώσεις, χωρίς να προβλέπει δυνατότητα πρόσληψης νέου προσωπικού, χωρίς να διευκρινίζει τον τρόπο λειτουργίας μειώνοντας ταυτόχρονα την δυνατότητα επιχορήγησης. Ουσιαστικά οι ενεργειακές ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο είναι η εξασφάλιση των παρόχων με κάθε τρόπο και όχι ρυθμίσεις όπως η εφαρμογή βιομηχανικού τιμολογίου ρεύματος η χρήση ΑΠΕ ,προώθηση για συμμετοχή σε ενεργειακές κοινότητες και η εξασφάλιση ενεργειακού χώρου, έλεγχος και μείωση των διαρροών που προκαλούν κατασπατάληση τόσο του πόρου όσο και ενέργειας.
Ως προς το τυπικό του νομοσχεδίου σχετικά:
Άρθρο 5: αναφέρεται ότι το 70% των χρεών επιδοτείται σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 5167/2024 (Α’ 207).
Στον 5167/2024 αναφέρεται ότι η επιδότηση 70% δίνεται: β) αν, εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εφαρμόζεται η περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν.1069/1980 (Α’ 191), περί επέκτασης της περιοχής αρμοδιότητας συνιστώμενης επιχείρησης δήμου ή κοινότητας. Ο 5167/2024 δημοσιεύτηκε 20-12-24 δηλ. δίνει τη δυνατότητα επιδότησης εφόσον οι επεκτάσεις /συνενώσεις γίνουν έως 20-6-2025…ΑΔΥΝΑΤΟΝ να έχουν ολοκληρωθεί
Άρθρο 7 παρ.1,2: το ΔΣ ΔΕΥΑ ενός ΟΤΑ είναι 7μελές ενώ το ΔΣ 2 δήμων προκύπτει 5μελές??? σύμφωνα με τον τύπο που αναφέρεται. Εκπροσώπηση μόνο αιρετών??? Σε περίπτωση 2,3 ΟΤΑ τα μέλη είναι μόνο από την παράταξη των δημάρχων, πόσα μέλη δικαιούται η αντιπολίτευση και πως προκύπτουν??? εδώ απαιτείται διευκρίνιση
Πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη όλα τα εργασιακά θέματα που αναλύονται εκτενώς σε πλήθος σχολίων της διαβούλευσης, σχετικά με προσλήψεις/μετακίνηση/μισθολογικό προσωπικού και διευθυντών
Άρθρο 11 & 12 να αποσαφηνιστεί ο τρόπος πρόσληψης και ιδιαίτερα σχετικά με την προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα των Γενικών Διευθυντών
Άρθρο 12 ιε): Απαράδεκτο να καθορίζεται από το νομοσχέδιο διακριτή αρμοδιότητα του Γενικού να αποτελεί η εξόφληση παρόχων Ηλεκτρ. Ενέργ. και όχι του συνόλου των λειτουργικών εξόδων και των υποχρεώσεων της ΔΕΥΑ Αρ:12§2: για τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του ΔΣ στον Γεν. Διευθυντή δεν καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής το οποίο θα πρέπει να αφορά ζητήματα λειτουργίας και όχι κρίσιμες αποφάσεις (στρατηγικές οικονομικές και διοικητικές). υπάρχει ασυμβίβαστο εισηγητικός /αποφασιστικός ρόλος συγκέντρωση εξουσιών /κακοδιαχείριση

Αρ.18:στ) επιβάρυνση καταναλωτών με τέλη ομβρίων που εισπράτονται επι του παρόντος με τα δημοτικά τέλη
Αρ.18 παρ.6: Η Δ.Ε.Υ.Α. δεν δύναται να εισπράττει οποιοδήποτε ποσό ή χρηματοδότηση από το κράτος ή φορέα Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που υπερβαίνει ετησίως το πενήντα τοις εκατό (50%) των ιδίων εσόδων.?!?!?!?! Πλήρως αντισυνταγματικό πρέπει να αφαιρεθεί. (βλ. και άρθρο 22)
Άρθρο 25: Δεν υπάρχουν λόγια….από άλλο σχόλιο αντιγράφω: Πλέον, επομένως, προβλημάτων αντίθεσης της προβλεπόμενης στο άρθρο 25 παρ. 2 κύρωσης με την αρχή της αναλογικότητας, μπορεί και να προκύψουν ζητήματα αρμοδιότητας του Συντονιστή επέμβασης σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, η οποία έχει συναφθεί μεταξύ διαφορετικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. και Γεν. Διευθυντής).
Πέραν των παραπάνω πολύ εύστοχων …ο Γενικός θα παύεται για ανεξόφλητους λογαριασμούς ρεύματος και όχι αν δεν λάβει η ΔΕΥΑ διαχειριστική επάρκεια από τη ΡΑΑΕΥ ή αν δεν πληρώνεται το προσωπικό ή άλλες υποχρεώσεις?!?!?! ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ το άρθρο
Άρθρο 37: Χρήζει διερεύνησης η δυνατότητα ανάθεσης σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ η λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας και η δυνατότητα ορισμού τους ως αναθέτοντες φορείς επί δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών ή υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των συνεπειών που απορρέουν από την λειψυδρία, για άλλες περιοχές . Οι οποίες (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ) αναφέρεται ότι μπορούν να προσλαμβάνουν προσωπικό με σύμβαση έργου με θολές διαδικασίες που θα μπορεί να συμμετέχει σε επιτροπές διαγωνισμών, καθώς και σε κλιμάκια διενέργειας ελέγχων. Δηλ. δινεται η δυνατότητα να παραχωρούνται η αξιολόγηση και η επίβλεψη έργων σε εξωτερικό προσωπικό που δεν απασχολείται ούτε στην ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ ούτε στις ενδιαφερόμενες ΔΕΥΑ ή τους Δήμους?
Γενικότερα υπάρχουν πολλά κενά και πολλά ζητήματα συνταγματικότητας, που δείχνουν μία βιαστική και επιπόλαιη αντιμετώπιση καίριων ζητημάτων . Να αποσυρθεί.

#11 Σχόλιο Από ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ Στις 28 Φεβρουάριος, 2025 @ 08:59

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΙ μετά από διεξοδική συζήτηση επί του σχεδίου Νόμου κατέληξε στις παρακάτω κύριες επισημάνσεις :
• Η επαρκής στελέχωση και η σοβαρή μείωση του ενεργειακού κόστος των φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελούν τις κυριότερες προϋποθέσεις για την βιωσιμότητά τους, την καλή λειτουργία τους, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αποτελεσματικότερη προστασία του περιβάλλοντος. Στο σχέδιο νόμου δεν προτείνεται καμία ρύθμιση για τις παραπάνω κρίσιμες παραμέτρους.
• Οι Σύνδεσμοι Ύδρευσης, που αποτελούν κύριους φορείς διαχείρισης υποδομών και δικτύων συνεργαζόμενων Δήμων, δεν αναφέρονται πουθενά στις ρυθμίσεις του σχεδίου. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συμπεριληφθούν.

• Οι ευεργετικές διατάξεις για επιδότηση του 70% των οφειλών προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να αφορούν το σύνολο των φορέων διαχείρισης υποδομών και δικτύων ύδρευσης (ΔΕΥΑ, Σύνδεσμοι, Δημοτικές υπηρεσιίες) και στο σχέδιο νόμου πρέπει να διατυπωθεί σαφής πρόβλεψη και τη ρύθμιση του υπόλοιπου 30%.

• Η εργαζόμενοι είναι η ψυχή των επιχειρήσεων και πρέπει πάντα να αντιμετωπίζουμε με ευαισθησία τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους. Οι προτάσεις για τα εργασιακά τους δικαιώματα, τη θεσμική τους θέση και τα οικονομικά τους προβλήματα, τα οποία έχουν αναδείξει διαχρονικά, πρέπει να συμπεριληφθούν στις ρυθμίσεις του νόμου.

• Η συμμετοχή στη διοίκηση των επιχειρήσεων εκπροσώπων επιστημονικών και κοινωνικών φορέων υπήρξε χρήσιμη και είναι απαραίτητο να συνεχιστεί.