• Σχόλιο του χρήστη 'Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών' | 13 Μαρτίου 2025, 20:02

    Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία θεωρούμε ότι βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και τη βελτίωση του πλαισίου του χρηματιστηρίου. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνουν κάποιες βελτιωτικές αλλαγές σε ορισμένες διατάξεις για την καλύτερη αποσαφήνιση των θεμάτων και των ρυθμίσεων. Επίσης, υπάρχουν διατάξεις που προτάθηκαν από το Χρηματιστήριο Αθηνών και από άλλους φορείς της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και δεν αποτελέσαν μέρος του σχεδίου νόμου. Ευελπιστούμε σε επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου να ληφθούν υπόψη και οι λοιπές αναπτυξιακές προτάσεις μας. Άρθρο 4 Η διάταξη αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς ήδη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει γίνει έντονη συζήτηση για τη ρύθμιση του ζητήματος των μετοχών με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου. Κατά αρχήν δεν φαίνεται να απαγορεύεται η εισαγωγή στο ελληνικό χρηματιστήριο τέτοιων μετοχών αλλοδαπών εκδοτών αν αυτό επιτρέπεται από το δίκαιο της έδρας τους αλλά η αποσαφήνιση αυτή είναι αναγκαία για σκοπούς ασφάλειας δικαίου. Θεωρούμε, ωστόσο, ότι το δεύτερο εδάφιο «H ρυθμιζόμενη αγορά και ο πολυμερής μηχανισμός διαπραγμάτευσης διαθέτουν στον Κανονισμό τους κανόνες που διασφαλίζουν ότι οι μετοχές με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου ταυτοποιούνται ως τέτοιες με βάση τα ρυθμιστικά τεχνικά πρότυπα που διαθέτει η ρυθμιζόμενη αγορά ή ο πολυμερής μηχανισμός διαπραγμάτευσης» θα πρέπει να αφαιρεθεί καθώς δεν υφίστανται τέτοια τεχνικά ρυθμιστικά πρότυπα της ρυθμιζόμενης αγοράς ή του πολυμερή μηχανισμού διαπραγμάτευσης. Το πρώτο εδάφιο που αναφέρεται στους «όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από τον κανονισμό της οικείας ρυθμιζόμενης αγοράς ή του οικείου πολυμερούς μηχανισμού διαπραγμάτευσης» αρκεί για τη διασφάλιση του επενδυτικού κοινού. Άρθρο 5 Στην παρ. 1 του άρθρου 5 θεωρούμε ότι θα πρέπει να εξειδικευτεί η αναφορά στο άρθρο 52 του ν. 4514/2018 με αναφορά στην παρ. 1 αυτού, η οποία αφορά την αρμοδιότητα του διαχειριστή αγοράς να αναστέλλει χρηματοπιστωτικά μέσα που δεν πληρούν τους κανόνες της αγοράς. Συνεπώς προτείνεται το άρθρο να αναδιαμορφωθεί ως εξής: «Τηρουμένου του άρθρου 52 παρ. 1 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14), περί αρμοδιότητας του διαχειριστή ρυθμιζόμενης αγοράς να αναστέλλει τη διαπραγμάτευση κινητής αξίας που είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην εν λόγω αγορά, για τους λόγους που ορίζονται στην εν λόγω διάταξη και κατά τον Κανονισμό της ρυθμιζόμενης αγοράς, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δύναται να αποφασίζει την αναστολή διαπραγμάτευσης μιας κινητής αξίας όταν δεν διασφαλίζεται ή απειλείται προσωρινά η ομαλή λειτουργία της αγοράς ή όταν τούτο επιβάλλεται για λόγους προστασίας των επενδυτών.» Άρθρο 6 Για να λειτουργήσει σωστά η πρόβλεψη περί συλλογικών λογαριασμών που περιέχουν και μερίδια οργανισμών συλλογικών επενδύσεων πέρα από την τροποποίηση του ορισμού του «διαμεσολαβητή» που ορθώς έχει γίνει θα πρέπει να τροποποιηθεί και όρος «συλλογικός λογαριασμός αξιών» και να αντικατασταθεί ο όρος «κινητές αξίες» με τον ευρύτερο όρο «χρηματοπιστωτικά μέσα» καθώς ο όρος κινητές αξίες δεν περιλαμβάνει τα μερίδια οργανισμών συλλογικών επενδύσεων. Συνεπώς, προτείνουμε να τροποποιηθεί ο ορισμός της περ. γ του άρθρου 2 του ν. 4569/2018 ως ακολούθως: «γ) «Συλλογικός λογαριασμός αξιών»: Ο λογαριασμός χρηματοπιστωτικών μέσων μέσω του οποίου τηρούνται συγκεντρωτικά χρηματοπιστωτικά μέσα που ανήκουν σε τρίτους.». Άρθρο 7 Η σχετική διάταξη ρυθμίζει επαρκώς το ζήτημα της αρχικής καταχώρισης μεριδίων οργανισμών συλλογικών επενδύσεων. Ωστόσο, για σκοπούς αποσαφήνισης και σωστής συστηματικής ερμηνείας με τις λοιπές διατάξεις του νόμου θεωρούμε ότι στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4569/2018 όπως έχει διαμορφωθεί θα πρέπει να προστεθεί το ακόλουθο εδάφιο: «Όπου στις διατάξεις του παρόντος, σχετικά με την καταχώριση και τήρηση μεριδίων οργανισμού συλλογικών επενδύσεων σε κεντρικό αποθετήριο τίτλων, γίνεται αναφορά σε εκδότη νοείται η εταιρεία διαχείρισης». Άρθρο 8 Το ακόλουθο δεύτερο εδάφιο της τροποποιημένης παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 4569/2018 θα πρέπει να αφαιρεθεί: «Στην περίπτωση αυτή, τα στοιχεία των συμμετεχόντων και διαμεσολαβητών τίθενται από τα κεντρικά αποθετήρια τίτλων στη διάθεση των εκδοτριών εταιρειών σε πρώτη ζήτηση και ως φορείς τήρησης των κινητών αξιών κατά την παρ. 6 του άρθρου 124 του ν. 4548/2018 νοούνται το κεντρικό αποθετήριο τίτλων, οι συμμετέχοντες και οι διαμεσολαβητές.». Τούτο, διότι η τροποποίηση του πρώτου εδαφίου με αναφορά σε εξακρίβωση στοιχείων με «κάθε νόμιμο μέσο, όπως ορίζεται στην παρ. 9 του άρθρου 124 του ν. 4548/2018» καλύπτει τη σχετική περίπτωση. Επίσης, η αναφορά στην παρ. 6 του άρθρου 124 του ν. 4548/2018 δεν είναι κατανοητή καθώς εκεί δεν γίνεται καμία μνεία στους φορείς τήρησης των κινητών αξιών. Σε κάθε περίπτωση η εν λόγω αναφορά καλύπτεται και από το άρθρο 27 του ν. 4706/2020 για την εξακρίβωση των στοιχείων των μετόχων. Τέλος, θα πρέπει να αφαιρεθεί από το πρώτο εδάφιο η αναφορά «στο κεντρικό αποθετήριο τίτλων» καθώς οι διαμεσολαβητές πλην των εγγεγραμμένων δεν έχουν κάποια σχέση με το κεντρικό αποθετήριο τίτλων και το κεντρικό αποθετήριο τίτλων δεν τους γνωρίζει αν δεν είναι εγγεγραμμένο. Συνεπώς, προτείνεται η παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 4569/2018 να διαμορφωθεί ως εξής: «4. Εκδότριες ανώνυμες εταιρείες του ν. 4548/2018 με μετοχές σε λογιστική μορφή για τις οποίες δεν παρέχονται υπηρεσίες μητρώου από κεντρικό αποθετήριο τίτλων, εξακριβώνουν τα στοιχεία των μετόχων και των μετοχών ή των δικαιωμάτων ψήφου μέσω των συμμετεχόντων και διαμεσολαβητών με κάθε μέσο, όπως ορίζεται στην παρ. 9 του άρθρου 124 του ν. 4548/2018. Η παρούσα εφαρμόζεται και σε κάθε άλλη περίπτωση κινητών αξιών εκδοτών που εκδίδονται σε λογιστική μορφή για τις οποίες το κεντρικό αποθετήριο τίτλων δεν παρέχει υπηρεσίες μητρώου.» Άρθρο 11 Στην τροποποιημένη παράγραφο 4 του άρθρου 18 του ν. 4569/2018 πρέπει να αφαιρεθεί η αναφορά «στο κεντρικό αποθετήριο τίτλων» καθώς οι διαμεσολαβητές πλην των εγγεγραμμένων δεν έχουν κάποια σχέση με το κεντρικό αποθετήριο τίτλων και το κεντρικό αποθετήριο τίτλων δεν τους γνωρίζει αν δεν είναι εγγεγραμμένοι. Συνεπώς προτείνεται η εν λόγω διάταξη να διαμορφωθεί ως εξής: «Αν το κεντρικό αποθετήριο τίτλων δεν παρέχει στην εκδότρια υπηρεσίες μητρώου και σχετικής ταυτοποίησης, τα στοιχεία δικαιούχων της παρ. 2 οφείλουν να παρέχουν προς τον εκδότη οι συμμετέχοντες και οι διαμεσολαβητές σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 14. Στην περίπτωση αυτή, οι βεβαιώσεις εκδίδονται από τους συμμετέχοντες και τους διαμεσολαβητές.» Άρθρο 23 Ενώ στην παρ. 1 του άρθρου 23 του Ν/Σ γίνεται αναφορά σε ομολογίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης και έχουν οριστεί ως «εισηγμένες ομολογίες» στην παρ. 2 γίνεται αναφορά μόνο σε εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά ομολογίες. Επομένως, πρέπει να γίνει σχετική προσαρμογή. Επιπλέον, θεωρούμε πολύ σημαντική την προσθήκη των ακόλουθων αποφάσεων ως «σημαντικών αποφάσεων» για τα οποία θα πρέπει να ακολουθηθεί η νέα διαδικασία που προβλέπεται για τις σημαντικές αποφάσεις: η μεταβολή σε δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η εκδότρια αναφορικά με τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων και την ανάληψη πρόσθετου χρέους, η μεταβολή στο εφαρμοστέο δίκαιο και τη δικαιοδοσία και η μεταβολή στις απαιτήσεις και τη διαδικασία για την τροποποίηση των όρων του ομολογιακού δανείου. Σημειώνουμε ότι τα ομολογιακά δάνεια που είναι εισηγμένα στο Χ.Α. είναι κατ’ εξοχήν ανεξασφάλιστα και βασίζονται σε δεσμεύσεις του εκδότη για μη διάθεση περιουσιακών στοιχείων και ανάληψης πρόσθετου χρέους οπότε οποιαδήποτε μεταβολή των δεσμεύσεων θα πρέπει να γίνεται με αυξημένες προϋποθέσεις. Τέλος, κρίνεται ότι η πλειοψηφία του 50,01% για τη λήψη Σημαντικών Αποφάσεων είναι αρκετά χαμηλή και δε διασφαλίζει τα συμφέροντα των ομολογιούχων και θα πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον στα 2/3. Σημειώνεται ότι σε άλλες σε άλλες ευρωπαϊκές έννομες τάξεις, όπως η γερμανική το ποσοστό αυτό φτάνει στο 75%. Συνεπώς, προτείνεται η αναδιαμόρφωση των παρ. 2 και 3 ως εξής: «2. Αποφάσεις των ομολογιούχων εισηγμένων ομολογιών που αφορούν στα κάτωθι ορίζονται ως «σημαντικές αποφάσεις»: α) μεταβολή του χρόνου που καθίστανται απαιτητοί οι τόκοι, μεταβολή του ύψους του επιτοκίου ή μηδενισμό αυτού, β) μεταβολή του χρόνου που καθίσταται απαιτητό το κεφάλαιο, καθώς και περιορισμό του ύψους του κεφαλαίου, γ) εισαγωγή όρου, για την ικανοποίηση των ομολογιούχων δανειστών ύστερα από ορισμένους ή όλους τους υπόλοιπους πιστωτές, δ) κεφαλαιοποίηση του ομολογιακού δανείου ή τροπή του σε άλλους τίτλους ή ανταλλαγή των ομολογιών με τίτλους εκδόσεως της εκδότριας ή τρίτου, ε) εναλλαγή υποθηκικής ή ενεχυρικής τάξης ή υποκατάσταση ασφαλειών του ομολογιακού δανείου με άλλες ή παραίτηση από ασφάλειες, στ) καταγγελία του ομολογιακού δανείου, ζ) παραίτηση από γεγενημένο δικαίωμα καταγγελίας ή ο περιορισμός αυτού, η) μεταβολή του νομίσματος του ομολογιακού δανείου και θ) αναδοχή, στερητική ή σωρευτική, των υποχρεώσεων από το ομολογιακό δάνειο. ι) η μεταβολή σε δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η εκδότρια αναφορικά με τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων και την ανάληψη πρόσθετου χρέους ια) η μεταβολή στο εφαρμοστέο δίκαιο και τη δικαιοδοσία ιβ) η μεταβολή στις απαιτήσεις και τη διαδικασία για την τροποποίηση των όρων του ομολογιακού δανείου 3. Για τη λήψη σημαντικών αποφάσεων επί εισηγμένων ομολογιών, η συνέλευση των ομολογιούχων βρίσκεται σε απαρτία και λαμβάνει έγκυρα αποφάσεις αν παρίστανται ή εκπροσωπούνται σε αυτή ομολογιούχοι δανειστές με δικαίωμα ψήφου, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν στην αρχική συνέλευση τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) της ανεξόφλητης ονομαστικής αξίας του ομολογιακού δανείου ή το είκοσι τοις εκατό (20%) της ανεξόφλητης ονομαστικής αξίας του ομολογιακού δανείου, στην περίπτωση επαναληπτικής συνέλευσης. Οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται με τη σύμφωνη γνώμη ομολογιούχων που κατέχουν τουλάχιστον τα δύο τρίτα (2/3) της ονομαστικής αξίας των εκπροσωπούμενων στη συνέλευση ομολογιών, είτε στην αρχική συνέλευση είτε στην επαναληπτική.» Άρθρο 25 Το εν λόγω μέτρο είναι πολύ σημαντικό και θα συνεισφέρει στην ενδυνάμωση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς με αύξηση της προσβασιμότητας σε ΜμΕ. Ωστόσο, κρίνεται αναγκαίο το μέτρο να επεκταθεί και στον πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης που λειτουργεί στην Ελλάδα καθώς είναι μία κατ’ εξοχήν αγορά ΜμΕ. Επιπλέον, είναι κρίσιμο στις επιλέξιμες δαπάνες να προστεθεί και η συμμόρφωση της εταιρίας με τις απαιτήσεις εταιρικής διακυβέρνησης και τα διεθνή λογιστικά πρότυπα καθώς είναι πάγιο αίτημα των εισηγμένων εταιριών ο περιορισμός των εν λόγω δαπανών. Συνεπώς, προτείνεται το άρθρο να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4127/2013, Α΄ 167) προστίθεται άρθρο 22ΣΤ ως εξής: «Άρθρο 22ΣΤ Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά 1. Οι δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή μετοχών και άλλων τίτλων ισοδύναμων με μετοχές πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων (μικρομεσαίων) επιχειρήσεων, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003 σχετικά µε τον ορισµό των πολύ µικρών, των µικρών και των µεσαίων επιχειρήσεων (L 124), σε ρυθμιζόμενη αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα σύμφωνα με τον ν. 4514/2018 (Α’ 14), εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα αυτών, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) με ανώτατο όριο της προκύπτουσας ωφέλειας λόγω της προσαύξησης αυτής τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ. 2. Δαπάνες που εμπίπτουν στην παρ. 1 αποτελούν ιδίως: α) οι δαπάνες που προκύπτουν για τη συμμόρφωση με τα κατά νόμον απαιτούμενα λογιστικά πρότυπα, β) οι δαπάνες που προκύπτουν για τη συμμόρφωση με τις κατά νόμον υποχρεώσεις εταιρικής διακυβέρνησης, γ) οι δαπάνες για τη διενέργεια απαραίτητων νομικών, οικονομικών και φορολογικών ελέγχων στο πλαίσιο εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά ή στον πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, δ) οι δαπάνες για την ανάθεση σε ανάδοχο/σύμβουλο του συντονισμού και της διαχείρισης της διαδικασίας εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά ή στον πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, ε) οι δαπάνες που αφορούν σε χρεώσεις, τέλη και φόρους που προκύπτουν στο πλαίσιο εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά ή στον πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, στ) οι δαπάνες για την εκτύπωση ενημερωτικών/πληροφοριακών δελτίων, ζ) λοιπές δαπάνες που αφορούν στην προετοιμασία του φακέλου εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά ή στον πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης. 3. Αν προκύψουν ζημίες μετά από την αφαίρεση του ποσοστού της παρ. 1, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27. 4. Σε περίπτωση διατήρησης των μετοχών και άλλων τίτλων ισοδύναμων με μετοχές μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη ρυθμιζόμενη αγορά για χρονικό διάστημα μικρότερο των δέκα (10) συναπτών ετών από την εισαγωγή τους, αίρεται η χορηγηθείσα προσαυξημένη έκπτωση, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 1. 5. Η χορήγηση της ενίσχυσης με βάση το παρόν πραγματοποιείται σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτοί εξειδικεύονται στην απόφαση του επόμενου εδαφίου. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, εξειδικεύονται οι δαπάνες της παρ. 2, οι προϋποθέσεις συμβατότητας από άποψη κρατικών ενισχύσεων, οι διαδικασίες χορήγησης της προσαυξημένης έκπτωσης και ελέγχου αυτής, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. 6. Το παρόν εφαρμόζεται για δαπάνες που πραγματοποιούνται κατά τα φορολογικά έτη 2025, 2026 και 2027.».» Άρθρο 26 Η μείωση του συντελεστή φόρου σε 5% από 15% επί των τόκων εισηγμένων εταιρικών ομολόγων μόνο για τα φυσικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι ημεδαπής που εισάγεται με τις διατάξεις του άρθρου 26 του σχεδίου νόμου, ενώ παράλληλα διατηρείται η απαλλαγή από τον φόρο συνολικά για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, αποτελεί μια αξιοσημείωτη φορολογική ελάφρυνση για τους ημεδαπούς επενδυτές, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συμμετοχή των ημεδαπών επενδυτών στην αγορά εταιρικών ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών την τελευταία 5ετία (2020-2024) ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 95%. Όμως, ακριβώς αυτή η διαφοροποίηση της φορολογικής μεταχείρισης ημεδαπών και αλλοδαπών επενδυτών (με εφαρμογή συντελεστή φόρου μόνο για τους ημεδαπούς), αποτελεί την κύρια αιτία που αποθαρρύνει τη συμμετοχή των αλλοδαπών θεματοφυλάκων και διεθνών αποθετηρίων – ICSDs στην αγορά εταιρικών ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Και αυτό διότι, για το υφιστάμενο μικρό μέγεθος της αγοράς (€5 δις), δεν μπορούν να δικαιολογήσουν το σημαντικό κόστος υποστήριξης της διαφοροποιημένης φορολογικής μεταχείρισης των ημεδαπών και αλλοδαπών πελατών τους, ιδίως στην περίπτωση τήρησης των τίτλων τους σε συλλογικούς λογαριασμούς, όπως έχουν θεσμοθετηθεί και λειτουργούν στην ελληνική κεφαλαιαγορά από τις 12/4/2021 και εξής. Για να επιτευχθεί η απρόσκοπτη συμμετοχή των αλλοδαπών θεματοφυλάκων και των πελατών τους στην αγορά εταιρικών ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών, απαιτείται και προτείνεται η συνολική κατάργηση του φόρου επί των τόκων εισηγμένων εταιρικών ομολογιών για όλα τα (φυσικά και νομικά) πρόσωπα, εξομοιώνοντας έτσι τη φορολογική μεταχείριση για ημεδαπούς και αλλοδαπούς επενδυτές. Με πολύ μικρή επιπλέον επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου, η προτεινόμενη φορολογική εξομοίωση θα επιλύσει ταυτόχρονα και μια σειρά από πολύ ουσιαστικά προβλήματα που σήμερα δημιουργούν κωλύματα στην περαιτέρω ανάπτυξη και μεγέθυνση της αγοράς με συμμετοχή και αλλοδαπών επενδυτών προς όφελος των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα: 1. Θα επιτρέψει την απρόσκοπτη συμμετοχή αλλοδαπών επενδυτών, διεθνών θεματοφυλάκων και διεθνών αποθετηρίων - ICSDs (Euroclear, Clearstream, SIX SIS) στην αγορά εταιρικών ομολόγων, κάτι που η διαφοροποίηση του φορολογικού συντελεστή το καθιστά αποτρεπτικό. 2. Θα μηδενίσει το υψηλό κόστος επίλυσης μιας σειράς ζητημάτων προσαρμογής που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλα τα μέλη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς. 3. Θα εξαλείψει την ανομοιόγενεια που υφίσταται σήμερα στη δευτερογενή αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, καθώς οι «δεδουλευμένοι τόκοι» δεν αναγνωρίζονται ούτε αντιμετωπίζονται φορολογικά ως «τόκος» από όλους τους διαμεσολαβητές, λόγω μη ύπαρξης ρητής νομοθετικής ή άλλης πρόβλεψης υπό μορφή εγκυκλίου από αρμόδια διοικητική αρχή. Για τους παραπάνω λόγους, προτείνεται η αναδιαμόρφωση του άρθρου ως κατωτέρω: Άρθρο 26 Τροποποίηση των άρθρων 37, 47 και 64 του Ν. 4172/2013 (Α΄ 167) σχετικά με την απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος των τόκων εταιρικών ομολογιών τον φόρο εισοδήματος των τόκων εταιρικών ομολογιών 1. Η παράγραφος 5 του άρθρου 37 του Ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «5. Οι τόκοι εταιρικών ομολογιών εισηγμένων σε τόπο διαπραγμάτευσης εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης βάσει των διατάξεων του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 ή σε οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά εκτός Ε.Ε., η οποία εποπτεύεται από αρχή διαπιστευμένη στον Διεθνή Οργανισμό Εποπτικών Αρχών Κεφαλαιαγοράς (International Organization of Securities Commissions, IOSCO), καθώς και των πάσης φύσεως ομολογιών που εκδίδουν οι πιστωτικοί συνεταιρισμοί που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα, οι οποίοι αποκτώνται από φυσικά πρόσωπα, απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος.» 2. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 47 του Ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «Οι διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 37 εφαρμόζονται και στα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες.» 3. Η παράγραφος 9 του άρθρου 64 του Ν. 4172/2013 καταργείται. 4. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού έχουν εφαρμογή για πληρωμές τόκων που πραγματοποιούνται από την αρχή του μήνα που έπεται της ημερομηνίας δημοσίευσης του παρόντος νόμου και μετά. Σημειώνεται δε ότι η αιτιολογική έκθεση του σχετικού άρθρου ως έχει είναι αρκετά ασαφής και χρήζει αναδιατύπωσης. Άρθρο 27 Το εν λόγω μέτρο είναι πολύ σημαντικό για την τόνωση της Εναλλακτικής Αγοράς του Χ.Α. Είναι μόνο απαραίτητη η προσθήκη του κεντρικού αποθετηρίου τίτλων και των συμμετεχόντων του ως μέσο για την εκτέλεση της εισφοράς καθώς είναι οι μόνοι αρμόδιοι να βεβαιώσουν την υλοποίηση της επένδυσης. Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να βεβαιωθεί μέσω τράπεζας. Επομένως, προτείνουμε την προσθήκη 2ης παραγράφου στο σχετικό άρθρο ως ακολούθως: 2. Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 70Α του ν. 4172/2013 προστίθεται η φράση «ή μέσω κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή συμμετεχόντων σε αυτό» και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Η εισφορά κεφαλαίου της παρ. 1 εκτελείται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικής κατάθεσης ή μέσω κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή συμμετεχόντων σε αυτό. Εφόσον αποδειχθεί, μετά από σχετικό έλεγχο της αρμόδιας υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης, ότι η εισφορά του κεφαλαίου έχει γίνει με σκοπό την απόκτηση φορολογικού πλεονεκτήματος, που ματαιώνει τον σκοπό της παρούσας, επιβάλλεται πρόστιμο στο φυσικό πρόσωπο ίσο με το ύψος του οφέλους που επιδίωξε. Για την επιβολή του προστίμου της παρούσας παραγράφου εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 65 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α` 58).» Άρθρο 52 Κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη της διαγραφής από το Χ.Α. ως περίπτωση ανάκλησης αδείας, η οποία σε κάθε περίπτωση θεωρείται αυτονόητη. Η ΑΕΕΑΠ θεσμοθετήθηκε ως μία υποχρεωτικά εισηγμένη εταιρία και μόνο ως τέτοια μπορεί να νοείται. Άλλωστε, όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση ν. 4209/2013, ο οποίος τροποποίησε το άρθρο 23 παρ. 1, ν. 2778/1999, η διάταξη που επιβάλει την υποχρεωτική εισαγωγή των ΑΕΕΑΠ στο Χ.Α. επιδιώκει την «ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς μέσω της υποχρεωτικής εισαγωγής των ΑΕΕΑΠ σε οργανωμένη αγορά του ελληνικό χρηματιστηρίου. Με τον τρόπο αυτό η εποπτεία των διατάξεων του νόμου 2778/1999 καθίσταται πιο άμεση και αποτελεσματική ως ασκούμενη από την ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς λαμβάνοντας υπόψη και το ανταγωνιστικό φορολογικό καθεστώς που ισχύει για τις εταιρίες αυτές στην Ελλάδα». Περαιτέρω, είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι βασικό επιχείρημα για την μη υπαγωγή των ΑΕΕΑΠ στο καθεστώς των ΑΕΔΟΕΕ του ν. 4209/2013, η οποία προτείνεται με το παρόν Σ/Ν, είναι η αυξημένη εποπτεία τους από το οικείο κανονιστικό πλαίσιο. Αν η ΑΕΕΑΠ δεν είναι εισηγμένη τα εχέγγυα εποπτείας της, όπως αναφέρεται και ανωτέρω στην αιτιολογική έκθεση, μειώνονται σημαντικά. Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση θεωρούμε ότι θα πρέπει να παραμείνει σε ισχύ η υπάρχουσα ρύθμιση της παρ. 11 του άρθρου 30 του ν. 2778/1999 περί υποχρεωτικής θέσης σε εκκαθάριση της εταιρίας αντίστοιχα όπως ισχύει και στην περίπτωση των Ανώνυμων Εταιριών Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου. Τούτο, διότι στην περίπτωση που η εταιρία συνεχίζει να υφίσταται ως απλή ανώνυμη εταιρία διαχείρισης ακινήτων και μετά την διαγραφή της από το χρηματιστήριο θα έχει ένα αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες εταιρίες διαχείρισης ακινήτων που δεν είναι ΑΕΕΑΠ λόγω της υπεραξίας που έχει αποκτηθεί εξαιτίας της εισαγωγής στο χρηματιστήριο και του προνομιακού φορολογικού καθεστώτος. Συνεπώς, προτείνεται η προσθήκη της ακόλουθης περίπτωση στην παρ. 1 του άρθρου 52 του Ν/Σ: «στ) δεν διαθέτει πλέον μετοχές εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά λόγω διαγραφής τους από αυτήν, όπου στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται για την Α.Ε.Ε.Α.Π. οι παρ. 3-10 του άρθρου 37 του ν. 3371/2005 »