ΜΕΡΟΣ Η΄ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΙΣΧΥΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΣΕ ΤΙΤΛΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 185-191)

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕΡΟΥΣ Η΄

 

Άρθρο 185

Σκοπός Μέρους Η΄

Σκοπός του Μέρους Η΄ είναι η εξυγίανση των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων μέσω της παράτασης της διάρκειας του Προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ».

 

Άρθρο 186

Αντικείμενο Μέρους Η΄

Αντικείμενο του Μέρους Η΄ είναι η τροποποίηση του ν. 4649/2019 (Α΄ 206) ώστε να καλύπτεται και η παράταση επανεισαγωγής του Προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ», προκειμένου να παραμείνει λειτουργικό το Πρόγραμμα «Ηρακλής» κατά την εξαμηνιαία παράταση της διάρκειάς του, σύμφωνα με την υπό στοιχεία C (2024) 8749/13.12.2024 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΙΣΧΥΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΣΕ ΤΙΤΛΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ

 

Άρθρο 187

Πεδίο εφαρμογής – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 1 ν. 4649/2019

Στην παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4649/2019 (Α’ 206), περί πεδίου εφαρμογής, μετά από τις λέξεις «(«εφεξής απόφαση επανεισαγωγής»)» προστίθενται οι λέξεις «και την υπό στοιχεία C (2024) 8749/13.12.2024 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (εφεξής «απόφαση παράτασης επανεισαγωγής»),» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Με τον παρόντα νόμο καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι όροι υπό τους οποίους δύναται να παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με την από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (εφεξής «αρχική απόφαση»), την από 9.4.2021 C (2021) 2545 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (εφεξής «απόφαση παράτασης»), την από 28.11.2023 C (2023) 8034 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτή θα ισχύσει από τη δημοσίευσή της («εφεξής απόφαση επανεισαγωγής») και την υπό στοιχεία C (2024) 8749/13.12.2024 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (εφεξής «απόφαση παράτασης επανεισαγωγής»), οι οποίες αφορούν στο πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, με σκοπό τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους, με την ονομασία «ΗΡΑΚΛΗΣ.».

 

Άρθρο 188

Παροχή εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 6 ν. 4649/2019

Στην παρ. 4 του άρθρου 6 του ν. 4649/2019 (Α΄ 206), περί παροχής εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, μετά από τις λέξεις «της «απόφασης επανεισαγωγής»» προστίθενται οι λέξεις «και της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής»» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου είναι ρητή, ανέκκλητη, ανεπιφύλακτη και σε πρώτη ζήτηση, σύμφωνα με τα άρθρα 213, 214 και 215 της παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 575/2013, ως εάν το Ελληνικό Δημόσιο ήταν πρωτοφειλέτης, διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου και ερμηνεύεται σύμφωνα με τις διατάξεις της «αρχικής απόφασης», της «απόφασης παράτασης», της «απόφασης επανεισαγωγής» και της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και του πρωτογενούς, παραγώγου και επικουρικού ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων.».

 

Άρθρο 189

Διαδικασία υποβολής και εξέτασης των αιτημάτων για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου – Αντικατάσταση περ. α παρ. 4 άρθρου 9 ν. 4649/2019

Στην παρ. 4 του άρθρου 9 του ν. 4649/2019 (Α΄ 206), περί διαδικασίας υποβολής και εξέτασης των αιτημάτων για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, η περ. α) αντικαθίσταται και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Το υποβαλλόμενο αίτημα γίνεται αποδεκτό εφόσον:

α) Υποβληθεί έως τις 30.6.2025.

β) Έχει συμπληρωθεί σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος του παρόντος νόμου.

γ) Συνοδεύεται από το σύνολο των εγγράφων της παρ. 3 προσηκόντως υπογεγραμμένο από τους νόμιμους εκπροσώπους του μεταβιβάζοντος και του αποκτώντος, οι οποίοι βεβαιώνουν την πληρότητα και ακρίβεια των υποβαλλομένων συνοδευτικών εγγράφων.».

 

Άρθρο 190

Κατάπτωση της εγγύησης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 13 ν. 4649/2019

Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 13 του ν. 4649/2019 (Α΄ 206), περί κατάπτωσης της εγγύησης, μετά από τις λέξεις ««της «απόφασης επανεισαγωγής»» προστίθενται οι λέξεις «και της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής»» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Εντός τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή του αιτήματος κατάπτωσης από τον εγγυητή, το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλει τα οφειλόμενα στους ομολογιούχους υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας ποσά, σύμφωνα με τους όρους των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας που διαλαμβάνονται στα συμβατικά έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων. Το Ελληνικό Δημόσιο υποκαθίσταται σε όλα τα δικαιώματα των ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και έχει το δικαίωμα να εισπράξει τα καταβληθέντα στους ομολογιούχους ποσά, μαζί με τους νόμιμους τόκους και έξοδα είσπραξης από τον αποκτώντα, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, σε εφαρμογή της «αρχικής απόφασης», της «απόφασης παράτασης», της «απόφασης επανεισαγωγής» και της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.».

 

Άρθρο 191

Υπολογισμός προμήθειας – Τροποποίηση Παραρτήματος Β’ ν. 4649/2019

Στην παρ. 3 του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Β΄ του ν. 4649/2019 (Α’ 206), περί μεθόδου υπολογισμού του ύψους της προμήθειας για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α): αα) η υπ’ αρ. 2 υποσημείωση αντικαθίσταται, αβ) στην υπ’ αρ. 3 υποσημείωση, το σύμβολο «LP07TREU» αντικαθίσταται από το σύμβολο «I05443EU», β) στην περ. β): βα) μετά από τις λέξεις «της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» προστίθενται οι λέξεις «και επικαιροποιήθηκε στο 47,5%4 (επικαιροποιημένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων) για την περίοδο 1.1.2025 έως 30.6.2025, σύμφωνα με την «απόφαση παράτασης επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να αντικατοπτρίσει τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς», ββ) στην υπ’ αρ. 4 υποσημείωση, i) μετά από τις λέξεις «ελληνικές αρχές,» προστίθενται οι λέξεις «σύμφωνα με την υπ’ αρ. 9 υποσημείωση της «απόφασης επανεισαγωγής», ii) μετά από τις λέξεις «ορίζοντα 1 έτους, 6 μηνών και 3 μηνών» προστίθενται οι λέξεις «ενώ ο υπολογισμός που παρέχεται από τις ελληνικές αρχές, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 7 υποσημείωση της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής», δείχνει ότι η αναλογία περιθωρίου επιτοκίου ανέρχεται σε 0,452, 0,491 και 0,482 όταν υπολογίζεται με χρονικό ορίζοντα 1 έτους, 6 μηνών και 3 μηνών αντίστοιχα», γ) στην περ. ε): γα) οι λέξεις «το 41% είναι ο Αναλογικός Συντελεστής» αντικαθίστανται από τις λέξεις «το 47,5% είναι ο επικαιροποιημένος Αναλογικός Συντελεστής», γβ) ο μαθηματικός τύπος «1 – 41%» αντικαθίσταται από τον μαθηματικό τύπο «1 – 47,5%», και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«(3) Η Προμήθεια προ Προσαρμογής, διαμορφώνεται περαιτέρω από έναν «Προσαρμοσμένο Αναλογικό Συντελεστή Επιτοκιακών Περιθωρίων». Αυτός ο συντελεστής λαμβάνει υπόψη τη διαφορά της αξιολόγησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και του μέσου όρου αξιολογήσεων του Δείκτη Αναφοράς2.

Αυτός ο Προσαρμοσμένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων προκύπτει ως ακολούθως:

(α) Για τον Αναλογικό Συντελεστή Επιτοκιακών Περιθωρίων, λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος της αναλογίας της ελάχιστης αποδεκτής απόδοσης («ΕΑΑ») δύο αντιπροσωπευτικών δεικτών3 του Bloomberg, όπου ο ένας συμπεριλαμβάνει εταιρείες με αξιολόγηση στο εύρος ΒΒΒ και ο άλλος εταιρείες με αξιολόγηση στο εύρος ΒΒ, μείον το 5-ετές συμβόλαιο ανταλλαγής επιτοκίων σε Ευρώ («Swap Rate») (5-year Euro swap rate) αντιστοίχως, και ο υπολογισμός του έχει ως ακολούθως:

 

Αναλογικός Συντελεστής ΕΑΑ (Δείκτης BBB)t – Swap Rate t

Επιτοκιακών Περιθωρίων t = ————————————————

ΕΑΑ (δείκτης BB)t – Swap Rate t

 

(β) Λόγω της περιορισμένης μεταβλητότητας αυτής της αναλογίας και προκειμένου να διασφαλισθεί η σταθερότητα και συγκρισιμότητα, ο Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων ορίστηκε στο 41% καθ’ όλη τη διάρκεια του Προγράμματος, σύμφωνα με την «απόφαση επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επικαιροποιήθηκε στο 47,5%4 (επικαιροποιημένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων) για την περίοδο 1.1.2025 έως 30.6.2025, σύμφωνα με την «απόφαση παράτασης επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να αντικατοπτρίσει τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς.

(γ) Κατά τον χρόνο εκάστης Τιτλοποίησης, ο Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων προσαρμόζεται με βάση τον μέσο όρο αξιολογήσεων του (τότε) εφαρμοστέου Δείκτη Αναφοράς, ο οποίος προκύπτει από το μέσο όρο αξιολογήσεων ΕΟΠΑ5 ενός διμήνου («Συνολικός Μέσος Όρος Αξιολογήσεων»). Σε κάθε βαθμίδα αξιολόγησης αποδίδεται μια αριθμητική βαθμολογία, η οποία εξαρτάται από την αξιολόγηση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας στη συγκεκριμένη Τιτλοποίηση, σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα βαθμολόγησης:

 

Πίνακας 1: Αριθμητική βαθμολογία ανά βαθμίδα

 

Αξιολόγηση του Αξιολόγηση ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας

Δείκτη Αναφοράς

 

ΒΒΒ ΒΒΒ- ΒΒ+

 

ΒΒΒ                             0 -0,33 -0,67

ΒΒΒ-                            0,33 0 -0,33

ΒΒ+                              0,67 0,33 0

ΒΒ                                1,00 0,67 0,33

ΒΒ-                              1,33 1,00 0,67

 

(δ) Η μέση βαθμολογία κάθε ΕΟΠΑ υπολογίζεται σταθμίζοντας την αξιολόγηση για τον σχετικό αριθμό ημερών προς την περίοδο αναφοράς. Ο Συνολικός Μέσος Όρος Βαθμολόγησης υπολογίζεται ως ο απλός μέσος όρος των σταθμισμένων μέσων βαθμολογιών των ΕΟΠΑ.

(ε) Κατόπιν, ο Προσαρμοσμένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων υπολογίζεται ως ακολούθως, όπου το 47,5% είναι ο επικαιροποιημένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων:

Προσαρμοσμένος Αναλογικός Συντελεστής Επιτοκιακών Περιθωρίων = 1 – 47,5% επί Συνολικό Μέσο Όρο Αξιολογήσεων.».

 

 

___________________________________________________________________________

  1. Η τιμή των συμβάσεων αντιστάθμισης πιστωτικού κινδύνου (CDS) της Ελληνικής Δημοκρατίας αναφέρεται στην πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας που στις 23 Οκτωβρίου 2023 ήταν BBB (low) (DBRS), BB+ (Fitch Ratings), Ba1 (Moody’s), and BBB- (Standard & Poor’s), ενώ στις 28 Οκτωβρίου 2024 ήταν BBB (low) (DBRS), BBΒ- (Fitch Ratings), Ba1 (Moody’s), and BBB- (Standard & Poor’s).
  2. Τα σύμβολα είναι I02202EU και I05443EU για τους δείκτες BBB και BB αντίστοιχα.
  3. Ο υπολογισμός που παρέχεται από τις ελληνικές αρχές, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 9 υποσημείωση της «απόφασης επανεισαγωγής», δείχνει ότι η αναλογία περιθωρίου επιτοκίου είναι 0,412, 0,407 και 0,408 όταν υπολογίζεται με χρονικό ορίζοντα 1 έτους, 6 μηνών και 3 μηνών αντίστοιχα, ενώ ο υπολογισμός που παρέχεται από τις ελληνικές αρχές, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 7 υποσημείωση της «απόφασης παράτασης επανεισαγωγής», δείχνει ότι η αναλογία περιθωρίου επιτοκίου ανέρχεται σε 0,452, 0,491 και 0,482 όταν υπολογίζεται με χρονικό ορίζοντα 1 έτους, 6 μηνών και 3 μηνών αντίστοιχα.
  4. Εξωτερικός Οργανισμός Πιστοληπτικής Αξιολόγησης (ΕΟΠΑ).

 

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».