• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΙΤΩΡΑΚΗΣ' | 10 Ιανουαρίου 2025, 13:20

    1). Αρθρο 17 παρ 9 ΚΟΚ. Για να καταστεί επιτρεπτή η κίνηση των μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας (διήθηση), κάτω από τις οριζόμενες προϋποθέσεις από την υπό θέσπιση διάταξη ( πχ ταχύτητα μέχρι 30 χ/ω), θα πρέπει τα λοιπά οχήματα ή να είναι ακινητοποιημένα ή να κινούνται με ταχύτητα ίση ή κατώτερη των 29 χ/ω. Το παραπάνω κριτήριο της ταχύτητας διήθησης των διτρόχων είναι ανέφικτο να τηρηθεί, διότι στην πράξη έχει αποδειχτεί ότι τα κινούμενα ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας δίκυκλα συχνά αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 60-70 χ/ω ( οράτε Λ. Κηφισίας, Πανεπιστημίου, Βουλιαγμένης,Λ Κηφισού κλπ).Μια νομιμοποίηση αυτής της μορφής με τις προϋποθέσεις που επιχειρούνται να θεσμοθετηθούν, μόνο παραβάτες οδηγούς διτρόχων θα αναδείξει και ένα ατέρμονα διαπληκτισμό μεταξύ των εμπλεκομένων οδηγών για το ύψος των ταχυτήτων που είχαν αναπτύξει. Θεωρώ ότι αν επιτραπεί η διήθηση, απλά με σχετική τροποποίηση της παρ 9 του άρθρου 17 και της παρ 3 του άρθρου 16 ΚΟΚ, όπως σήμερα έχει καταστεί ανεκτή, με τήρηση όμως εκ μέρους όλων των χρηστών της οδού των διατάξεων των άρθρων 12, 19,20, 21 και 26 ΚΟΚ και επιπλέον για τους οδηγούς των δικύκλων υποχρέωση τήρησης και των διατάξεων του άρθρου 40 ΚΟΚ, θα προσφέρει μια πιο αποτελεσματική ρύθμιση προς όφελος όλων των χρηστών της οδού. Πλέον των παραπάνω αδυνατώ να κατανοήσω την υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας, που επιχειρείται να καθιερωθεί, για τους οδηγούς των δικύκλων κατά το χρόνο της διήθησης. 2). ΄Αρθρο 20 παρ 1 ΚΟΚ. ΄Οπως έχει διατυπωθεί η διάταξη, επιχειρείται να καθιερωθεί στις κατοικημένες περιοχές ανώτατο όριο ταχύτητας 30 χ/ω για τους μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορίας ή και περισσότερες, χωρίς όμως να διαχωρίζονται αυτές ( λωρίδες) με κατά μήκος διαγράμμιση, ενώ αντίθετα διατηρείται το όριο των 50 χ/ω στις κατοικημένες περιοχές για τους υπόλοιπους μονόδρομους (άνω των 2 λωρίδων διαχωρισμένων όμως με διαγράμμιση) και στις οδούς διπλής κατεύθυνσης. Με την παραπάνω ρύθμιση όμως παρατηρείται το παράδοξο σε μονόδρομους ευρέως πλάτους 8-12 μ ( πχ μονόδρομους κέντρου Αθηνών : Βερανζέρου, Χαλκοκονδύλη, Καποδιστρίου, Σολωμού, Στουρνάρη, Ιουλιανού κλπ, στερούμενους όμως κατά μήκους διαγράμμισης να ισχύει το όριο των 30 χ/ω, ενώ σε άλλες οδούς διπλής κατεύθυνσης ( τόσο του κέντρου όσο και περιφερειακών Δήμων), μικρότερου πλάτους οδοστρώματος, να ισχύει το όριο των 50 χ/ω. Η παραπάνω επιχειρούμενη ρύθμιση, ανατρέπει και τις σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις περί κυκλοφοριακής τεχνικής που δέχονται μεταξύ άλλων ότι οι δείκτες ατυχημάτων σε μονόδρομους είναι κατά 30-50% χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους δείκτες για τις οδούς διπλής κατεύθυνσης (ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Φραντζεσκάκη- Γκόλια ΕΜΠ 2006). Για να αποτραπεί η παραπάνω ανακολουθία, κατά την άποψή μας θα πρέπει νομοθετικά να διατηρηθεί το όριο των 50 χ/ω, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, πλην όμως οι αρμόδιοι φορείς συντήρησης των οδών, ύστερα από υπόδειξη του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών να συστήσουν στους ΟΤΑ ( Δήμους - Περιφέρειες) να συγκροτήσουν άμεσα τεχνικές επιτροπές στις οποίες απαραίτητα να συμμετάσχει μηχανικός συγκοινωνιολόγος ( έστω ιδιώτης με ανάθεση) οι οποίες κάτω από ειδική κυκλοφοριακή μελέτη που θα εκπονήσουν με βάση αυστηρά κυκλοφοριακά κριτήρια, να εντάξουν τις οδούς της περιοχής τους που εμφανίζουν αυξημένο δείκτη ατυχημάτων σε κατηγορίες οδών που το όριο ταχύτητάς τους θα πρέπει να υποβιβαστεί σε 40 χ/ω ή 30 χ/ω με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων και την αύξηση του βαθμού οδικής ασφάλειας, ώστε μέχρι την 31-12-2025 να έχουν εκδοθεί και οι απαιτούμενες από την παρ 6 του άρθρου 20 ΚΟΚ αποφάσεις. Εξυπακούεται 'οτι η σχετική μελέτη θα λάβει υπόψη το ΔΕΙΚΤΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ κάθε οδού που προκύπτει από τον τύπο Rs= ( A* 10 εις την 6η)/ (Τ*U*L).[ Oράτε ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ σελ 30 /ΤΕΕ 2006)] και ως εκ τούτου η ένταξη των οδών θα είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη και νομοτεχνικά αιτιολογημένη. 3). Αρθρο 47 παρ 5 ΚΟΚ. Η παρ 5 να τροποποιηθεί ώστε η εξ αμελείας φθορά της οδού που προκαλείται κατά την εκτέλεση εργασιών και εναπόθεσης υλικών επ αυτής, που συνιστά ποινικό αδίκημα σε βαθμό πλημμελήματος να συμπεριλαμβάνει όχι μόνο την οδό κατά την έννοια αυτής όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 2 ΚΟΚ, αλλά και τον τεχνικό εξοπλισμό των οδών (πχ στηθαία, οριοδείκτες, πινακίδες σήμανσης, σηματοδότες, γέφυρες κλπ. 4). Τέλος επιβάλλεται να γίνει μια προσεκτική επαναδιατύπωση αρκετών επί μέρους άρθρων του ΚΟΚ ( άρθρα 3-102), αναφορικά με τη χρήση των ορισμών του άρθρου 2 ΚΟΚ, διότι συχνά αναφέρεται ο όρος "αυτοκίνητο όχημα", στην έννοια του οποίου δεν περιλαμβάνονται οι Γεωργικοί Ελκυστήρες και τα οχήματα τα χρησιμοποιούμενα παρεμπιπτόντως μόνο για την οδική μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων ή για τη ρυμούλκηση, στις οδούς, οχημάτων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων. Ενδεικτικά στο άρθρο 20 ΚΟΚ που ορίζει τα όρια ταχύτητας, δεν περιλαμβάνεται η ταχύτητα πχ των Γεωργικών ελκυστήρων αφού αυτά δε θεωρούνται αυτοκίνητα οχήματα. Επίσης στην παρ 2 του άρθρου 70 ΚΟΚ που προβλέπει την παράβαση των φώτων οπισθοπορείας για κάθε οδηγό αυτοκινήτου οχήματος, καθ υπέρβαση της λογικής είναι δυνατό να υποστηριχθεί ότι εντάσσονται ως παραβάτες και οι οδηγοί δικύκλων μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, αφού και αυτά τα δίκυκλα εμπίπτουν στην κατηγορία των αυτοκινήτων οχημάτων, άσχετα αν δε διαθέτουν σύστημα οπισθοδρόμησης, ώστε να καθίσταται αναγκαίος ο εφοδιασμός τους με αντίστοιχα φώτα.