Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ – Άρθρο 106Σχόλιο του χρήστη Παναγιώτης Παυλίδης | 11 Ιανουαρίου 2025, 07:06
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχετικά με την προτεραιότητα στους κυκλικούς κόμβους, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οδηγός εντός του κυκλικού κόμβου έχει προτεραιότητα έναντι εκείνων που εισέρχονται σε αυτόν. Αυτό ισχύει και σε αρκετές άλλες χώρες, όπως η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και τμήματα των Ηνωμένων Πολιτειών. Ωστόσο, σε ορισμένες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες (όπου οι κανόνες μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την πολιτεία), ο Καναδάς και τμήματα της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Πολωνίακαι η χώρα μας, ο οδηγός που εισέρχεται στον κυκλικό κόμβο μπορεί να έχει προτεραιότητα, αν και αυτό είναι λιγότερο συνηθισμένο. Με βάση αυτές τις γενικεύσεις: Οι χώρες όπου ο οδηγός που βρίσκεται μέσα στον κυκλικό κόμβο έχει προτεραιότητα, είναι πάνω από 50 χώρες, λαμβάνοντας υπόψη το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης, τμήματα της Ωκεανίας και ορισμένες περιοχές της Βόρειας Αμερικής και της Ασίας ακολουθούν αυτόν τον κανόνα. Οι χώρες όπου ο εισερχόμενος οδηγός μπορεί να έχει προτεραιότητα είναι λιγότερες από 20, κυρίως στη Βόρεια Αμερική και σε τμήματα της Ανατολικής Ευρώπης. Από την άποψη της επιστήμης της οδικής κυκλοφορίας και της συγκοινωνιολογίας, ο κανόνας σύμφωνα με τον οποίο ο οδηγός που βρίσκεται ήδη στον κυκλικό κόμβο έχει προτεραιότητα θεωρείται γενικά καλύτερος για διάφορους λόγους: Ασφάλεια: Μειωμένα σημεία σύγκρουσης: Υπάρχουν λιγότερα σημεία στα οποία τα οχήματα ενδέχεται να διασταυρώσουν τις πορείες τους ή να συγκρουστούν. Απλοποιεί τη λήψη αποφάσεων για τους οδηγούς που εισέρχονται στον κυκλικό κόμβο, καθώς χρειάζεται να επικεντρωθούν μόνο στην παραχώρηση προτεραιότητας στην κυκλοφορία που ήδη κυκλοφορεί, αντί να ανταγωνίζονται επίσης για την είσοδο με οχήματα από άλλες κατευθύνσεις. Χαμηλότερη ταχύτητα: Οι οδηγοί εντός του κυκλικού κόμβου τείνουν να διατηρούν σταθερή, χαμηλότερη ταχύτητα, γεγονός που μειώνει τη σοβαρότητα των πιθανών συγκρούσεων. Αποτελεσματικότητα: Συνεχής ροή: Ο κανόνας αυτός επιτρέπει μια ομαλότερη, λιγότερο διακοπτόμενη ροή της κυκλοφορίας. Όταν οι οδηγοί γνωρίζουν ότι δεν χρειάζεται να σταματήσουν ή να επιβραδύνουν υπερβολικά μόλις βρεθούν στον κυκλικό κόμβο, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερη συμφόρηση. Καλύτερη κρίση του κενού: Οι οδηγοί που βρίσκονται έξω από τον κυκλικό κόμβο μπορούν να κρίνουν καλύτερα πότε πρέπει να εισέλθουν, καθώς χρειάζεται να περιμένουν μόνο ένα ρεύμα κυκλοφορίας αντί για πολλαπλά. Σαφήνεια και προβλεψιμότητα: Απλούστεροι κανόνες: Ο κανόνας απλοποιεί το έργο της οδήγησης μειώνοντας τον αριθμό των αποφάσεων που πρέπει να λάβει ο οδηγός ταυτόχρονα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερα λάθη και λιγότερους δισταγμούς, γεγονός που με τη σειρά του μειώνει την πιθανότητα ατυχημάτων. Ομοιομορφία: Σε περιοχές όπου ο κανόνας αυτός έχει υιοθετηθεί ευρέως, οι οδηγοί μπορούν να αναμένουν την ίδια συμπεριφορά σε κάθε κυκλικό κόμβο, μειώνοντας τη σύγχυση τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες. Περιβαλλοντικά οφέλη: Λιγότερες στάσεις: Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένες εκπομπές ρύπων, καθιστώντας τους κυκλικούς κόμβους με αυτόν τον κανόνα προτεραιότητας φιλικότερους προς το περιβάλλον. Ωστόσο, αυτά τα οφέλη εξαρτώνται από τον καλό σχεδιασμό, την κατάλληλη σήμανση, την εκπαίδευση των οδηγών και την τήρηση των κανόνων: Σχεδιασμός: Ο κυκλικός κόμβος πρέπει να είναι σχεδιασμένος ώστε να διαχειρίζεται κατάλληλα τον όγκο της κυκλοφορίας και την ταχύτητα. Εκπαίδευση: Οι οδηγοί πρέπει να κατανοούν και να τηρούν τους κανόνες για να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα. Επιβολή: Χωρίς τήρηση, τα οφέλη μπορούν να ακυρωθούν. Αντίθετα, το σύστημα όπου ο εισερχόμενος οδηγός έχει προτεραιότητα μπορεί να οδηγήσει σε πιο επιθετική συμπεριφορά, λιγότερο προβλέψιμη ροή κυκλοφορίας και ενδεχομένως περισσότερα ατυχήματα λόγω λανθασμένης εκτίμησης των οδηγών ή ανταγωνισμού για την είσοδο. Ωστόσο, σε σενάρια πολύ χαμηλής κυκλοφορίας ή όπου οι κυκλικοί κόμβοι είναι μικροί και απλοί, ο κανόνας αυτός μπορεί να μην δημιουργεί σημαντικά προβλήματα. Συνολικά, από τη σκοπιά της επιστήμης της οδικής κυκλοφορίας και της συγκοινωνιολογίας, η παροχή προτεραιότητας σε όσους βρίσκονται ήδη στον κυκλικό κόμβο ευνοείται για την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και τα περιβαλλοντικά οφέλη, όταν εφαρμόζεται σωστά.