• Σχόλιο του χρήστη 'Ευθύμιος Αθανασόπουλος' | 11 Ιανουαρίου 2025, 17:40

    Για την κάλυψη νεώτερων αναγκών σηματοδότησης, όπως είναι η σήμανση των αυτοκινητοδρόμων, ο εναρμονισμός με ευρωπαϊκές νομολογίες, η επανασύσταση γραμμών τροχιοδρόμων και η δημιουργία οργανωμένων λεωφορειολωρίδων και ποδηλατοδρόμων, διαπιστώθηκε επανειλημμένως η ανάγκη επικαιροποίησης και εμπλουτισμού του καταλόγου των πινακίδων του 1974, και όσων προστέθηκαν στις μετέπειτα εκδόσεις του ΚΟΚ μέσω της σύνταξης μιας σειράς οδηγιών σήμανσης. Αποτέλεσμα αυτού είναι ο κατακερματισμός της λίστας των πινακίδων σήμανσης των οδών μεταξύ διαφόρων νομικών εγγράφων, ο οποίος έχει οδηγήσει σε μία πανσπερμία ασυνεπειών, ασυνεχειών και πολυτυπίας. Αυτό δεν φαίνεται να αποτέλεσε αντικείμενο ενασχόλησης για την ομάδα σύνταξης του νέου ΚΟΚ. Υπάρχουν προτάσεις των ΟΜΟΕ-ΚΣΑ και των ΟΜΟΕ-ΚΣΟ οι οποίες παρέχουν μεγαλύτερη ευκρίνεια ή/και ομοιομορφία σε σχέση με τα σχέδια πινακίδων του ΚΟΚ ή επικαιροποιούν τις τελευταίες και θα πρέπει να γίνουν στον ΚΟΚ οι απαραίτητες αλλαγές. Αφορούν τις πινακίδες Κ-17, Ρ-62, Ρ-73α, Ρ-73δ, Ρ-74δ, Π-7, Π-11, Π-12, Π-13, Π-14, Π-15, Π-16, Π-17, Π-65, Π-67, Π-68, Π-69, Π-70, Π-124 και Π-125 και την απαραίτητη κατάργηση της Π-91 που στο υπόδειγμα του ΚΟΚ δεν παρουσιάζεται εναλλακτική διαδρομή για τον προορισμό δεξιά όπου υφίσταται απαγόρευση/περιορισμός. Αντίθετα, θεωρούνται άστοχες οι προτάσεις των ΟΜΟΕ-ΚΣΟ για κάποιες νέες πινακίδες αμερικανικού στυλ, οι υποδείξεις των οποίων μπορούν να καλυφθούν από τις υφιστάμενες πινακίδες του ΚΟΚ ή συνδυασμούς αυτών. Επιπλέον, θα έπρεπε να επαναξιολογηθούν οι παρακάτω ασυνέπειες, ανομοιομορφίες και λανθασμένες εφαρμογές στην υφιστάμενη και προτεινόμενη σήμανση. * Κ-38α, Κ-38δ: Οι απεικονίσεις του εμπρόσθιου μέρους των οχημάτων στα σχέδια του ΚΟΚ είναι ανάποδα σε σχέση με τη θέση των υποδεικνυόμενων ερεισμάτων. Θα έπρεπε να απεικονίζεται το πίσω μέρος των οχημάτων , ώστε να υποδεικνύεται η σωστή θέση των ερεισμάτων. * Ρ-1, Ρ-2, Ρ-3, Πρ-7 ως Πρ-13: Απαιτείται περισσότερη συνέπεια στην επιλογή χρήσης της πινακίδας Ρ-2 έναντι της Ρ-1, στο συνδυασμό χρήσης τους με τις αντίστοιχες διαγραμμίσεις, στη λελογισμένη χρήση της Ρ-3, στη συστηματική χρήση των Πρ-7 ως Πρ-13 όπου απαιτείται και στην επιλογή μεταξύ Ρ-1 και Ρ-2 όταν αυτές τοποθετούνται σε κόμβους με φωτεινούς σηματοδότες για την περίπτωση μη λειτουργίας τους η οποία σήμερα δείχνει να γίνεται τυχαία. * Ρ-32, Ρ-39, Ρ-40, Ρ-41, Ρ-42: Παρατηρούνται συχνά αδικαιολόγητα χαμηλά όρια ταχύτητας και υπερβολική χρήση των πινακίδων απαγόρευσης στάθμευσης και στάσης. Η πρακτική αυτή έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να αγνοούν τις πινακίδες, ακόμα και εκεί που οι υποδείξεις τους είναι απαραίτητες. Για τις πινακίδες απαγόρευσης στάθμευσης και στάσης απαιτείται και η συνεπής συνύπαρξή τους με τις αντίστοιχες διαγραμμίσεις. * Ρ-52: Υπάρχει ασάφεια αν η πινακίδα Ρ-52 αναφέρεται στο διαχωρισμό κατευθύνσεων προς διαφορετικούς προορισμούς όπως στην Ιταλία ή υποδεικνύει διέλευση και δεξιά και αριστερά από νησίδα/εμπόδιο για τον ίδιο προορισμό όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η «ιταλική ερμηνεία», που έχει καθιερωθεί στην πράξη, δεν ειδοποιεί για κάποια πιθανή διαφορά στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των δύο οδών στις οποίες μπορεί να κατευθυνθεί ο οδηγός και αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχημάτων, αν εκείνος δεν κινηθεί προσεκτικά από μία κύρια προς μία δευτερεύουσα οδό. Επίσης, γίνεται χρήση διαφορετικού τύπου βέλους από τις άλλες πινακίδες υποχρεωτικής πορείας. * Ρ-66α: Ο ορισμός της πινακίδας Ρ-66α θα πρέπει να τροποποιηθεί σε «οδός αποκλειστικής διέλευσης μηχανοκινήτων οχημάτων και ποδηλάτων», αφού και τα ποδήλατα είναι οχήματα. Επίσης, η πινακίδα θα έπρεπε να περιέχει το σύμβολο του αυτοκινήτου ως μηχανοκινήτου οχήματος, που υπάρχει και στις άλλες ρυθμιστικές πινακίδες του ΚΟΚ. Επειδή το μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου απευθύνεται στα μηχανοκίνητα οχήματα και τα ποδήλατα, η συγκεκριμένη πινακίδα, ίσως θα πρέπει να χρησιμοποείται μόνο σε τμήματα οδών, όπου η επιτρεπόμενη είσοδος των ενδεικνυόμενων οχημάτων μπορεί να μην είναι απόλυτα ξεκάθαρη για τους οδηγούς (πχ. ειδικοί διάδρομοι κυκλοφορίας οχημάτων σε πεζοδρόμους). * Π-21: Συχνά, σε λεωφόρους με μεγάλη κίνηση και υψηλές ταχύτητες υπάρχουν αφύλακτες (χωρίς φωτεινούς σηματοδότες) διαβάσεις πεζών, που έχουν σημανθεί με πινακίδες Π-21/363 και διαγραμμίσεις “zebra” (πχ. Αλεξάνδρας, Θησέως, Κηφισίας, Πέτρου Ράλλη, Ποσειδώνος). Αναπόφευκτα, εκεί δεν ισχύει η προτεραιότητα των πεζών, καθώς είναι απίθανο οι οδηγοί να διακόψουν την κίνησή τους για να παραχωρήσουν προτεραιότητα στους πεζούς. Ακόμα και αν κάποιος οδηγός επιχειρούσε να ακινητοποιηθεί, θα υπήρχε κίνδυνος ατυχήματος με οχήματα που έπονται. Είναι επιτέλους καιρός να εφαρμοστεί με ορθολογικό τρόπο, η απόλυτη προτεραιότητα των πεζών σε όλες τις διαβάσεις, κάτι που έχει αναγνωριστεί και από τις ΤΟΠΑΠ και ΤΟΔΠ. Αυτό ισχύει και για τις θεσμοθετημένες διαβάσεις ποδηλάτων. Η αδιαφορία για τις συγκεκριμένες άχρηστες διαβάσεις οδηγεί σε παρόμοια συμπεριφορά και στις διαβάσεις, όπου είναι ασφαλές οι οδηγοί να σταματήσουν για να παραχωρήσουν προτεραιότητα σε πεζούς. * Π-66, Π-100: Οι πινακίδες Π-66 και Π-100 πρέπει να αντικατασταθούν. Μάλιστα, η Π-100, στην παρούσα μορφή της, τυπικά δεν υποδεικνύει την εξαίρεση κυκλοφορίας των λεωφορείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνδυασμός βέλους κατεύθυνσης με απαγορευτικό εισόδου δεν εφαρμόζεται στην παρόμοιας σημασίας Π-100α. * Π-97 ως Π-102, Π-104α: Στις πινακίδες αυτές θα πρέπει να ομογενοποιηθούν τα σύμβολα των λεωφορείων, μοτοσυκλετών και ποδηλάτων, ο προσανατολισμός τους να είναι προς τα αριστερά και η απεικόνιση των εξαιρέσεων επιτρεπόμενης εισόδου να γίνεται με ορθότερο τρόπο – ένα σκέτο σύμβολο μοτοσυκλέτας, τυπικά δεν επιτρέπει την είσοδο στις μοτοσυκλέτες. Επίσης, απαιτείται η απλοποίηση του μεγάλου κειμένου με τους χρόνους ισχύος των λεωφορειολωρίδων. * Π-103, Π-103α, Π-130: Οι αναγραφές των πινακίδων πρέπει να ομογενοποιηθούν με χρήση πεζών γραμμάτων και γραμματοσειράς DIN 1451. Παρομοίως, οι αναγραφές των πινακίδων που αναφέρονται σε ΟΜΟΕ-ΚΣΑ και ΤΟΠΑΕΦ θα πρέπει, επίσης, να είναι με πεζά γράμματα για λόγους ομοιομορφίας. Επίσης, πρέπει να διασαφηνιστεί η χρήση τους, καθώς στην πελιοψηφία τους χρησιμοποιούνται μόνο για τη δεξιά στροφή σε κάθετους δρόμους όπου υπάρχουν λεωφορειολωρίδες και στις δύο κατευθύνσεις ή/και χρησιμοποιούνται για μη επιτρεπόμενες στροφές. * Π-122, Π-122α: Οι πινακίδες Π-122 και Π-122α πρέπει να αντικατασταθούν με πινακίδες, που θα ομογενοποιούν τη σήμανση ποδηλατοδρόμων. Σημειώνεται ότι η Π-122α συμβολίζει λωρίδα μη αποκλειστικής χρήσης, κάτι που έρχεται σε αντίφαση με την ένθετη Ρ-54, η οποία υποδεικνύει αποκλειστική χρήση από ποδήλατα. * Π-134α, Π-134β: Οι πινακίδες Π-134α και Π-134β έχουν την ίδια ακριβώς σημασία. Θα μπορούσε η πρώτη να χρησιμοποείται για τμήματα οδών εκτός σηράγγων και η δεύτερη εντός σηράγγων. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να έχει υιοθετηθεί το ένα από τα δύο σχήματα, με βάση την ισχύουσα Διεθνή Σύμβαση για την Οδική Κυκλοφορία. * Πρ-17: Το μήνυμα της πινακίδας Πρ-17 θα διαβαζόταν ορθότερα με μια επαναδιατύπωση, που θα μετέτρεπε το πχ. «Λεωφορεία εκτός» σε «Εξαιρούνται λεωφορεία». * Διαγραμμίσεις λεωφορειολωρίδων: Οι διαγραμμίσεις αυτές θα έπρεπε να έχουν λευκό χρώμα, καθώς το κίτρινο υποδηλώνει μόνο διαγραμμίσεις για προσωρινές ρυθμίσεις λόγω έργων ή περιορισμών στη στάθμευση. * Κυκλικοί κόμβοι: Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, αν δεν υπάρχει σχετική σήμανση στους κυκλικούς κόμβους, προτεραιότητα έχουν οι εισερχόμενοι στον κόμβο. Επειδή στη συντριπτική πλειοψηφία των κυκλικών κόμβων η προτεραιότητα παραχωρείται με πινακίδα Ρ-2 (κακώς) ή Ρ-1 (σωστά) στους ευρισκόμενους μέσα στον κόμβο, ενώ είναι ασφαλέστερη η απρόσκοπτη πορεία των οχημάτων εντός του κόμβου, θεωρείται απαραίτητη η γενική θέσπιση προτεραιότητας των ευρισκόμενων εντός του κυκλικού κόμβου, εκτός περιπτώσεων που θα σηματοδούνται ανάλογα. * Θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη συνέπεια στην τήρηση του ΚΟΚ από τους δικυκλιστές κάθε είδους. Στη συντριπτική πλειοψηφία τους παραβαίνουν τις περισσότερες προβλέψεις του ΚΟΚ. * Οι προβλέψεις για διαφορετικά όρια σε κατοικημένες περιοχές θα προκαλέσουν μεγάλες παρανοήσεις και θα πρέπει να επανεξεταστεί.