• Σχόλιο του χρήστη 'Τάσος Π.' | 14 Ιανουαρίου 2025, 09:27

    Αρχικά πριν τις απόψεις επί των νέων ρυθμίσεων θα αναφέρω ότι χρήσιμο θα ήταν το νέο κείμενο που προκύπτει να ψηφιστεί ως νέος Νόμος – Κώδικας, σε αντικατάσταση – κατάργηση του Ν. 2699/1999. Η διαδικασία αυτή είναι εύκολη για τον νομοθέτη στο στάδιο που βρίσκεται η διαδικασία και αντίστοιχα εξυπηρετεί πολλαπλώς τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές στην εφαρμογή του ΚΟΚ., έχοντας ένα νέο νομοθετικό κείμενο και όχι έναν νόμο του 1999 με τις τροποποιήσεις που έχει και θα έχει υποστεί. Επί των άρθρων: ΑΡΘΡΟ 15 παρ. 1-3 – Εκπομπή θορύβων κλπ. Η προτεινόμενη ρύθμιση: «3. Οι παραβάσεις της παρ. 1 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β και στην κατηγορία Σ. Τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της αρμόδιας Υπηρεσίας της Περιφερειακής Ενότητας για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων.» δημιουργεί ασάφεια ως προς την αφαίρεση των στοιχείων. Η μία (και ορθή θεωρώ) ερμηνεία είναι να αφαιρούνται σε κάθε περίπτωση για τον συνολικό χρόνο που ορίζεται από τις κατηγορίες Ε3-Β και Σ και περαιτέρω να κρατούνται μέχρι την προσκόμιση σημειώματος. Η άλλη ερμηνεία είναι να κρατούνται μόνο μέχρι την προσκόμιση του σημειώματος, δηλαδή ακόμη και για μία ημέρα μόνο, κάτι που ισχύει με το υφιστάμενο πλαίσιο. Προτείνεται η διατύπωση προς άρση ασάφειας και αμφιβολιών ως εξής: «Τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται και μετά την λήξη του χρόνου ισχύος του διοικητικού μέτρου μέχρι να προσκομισθεί από τον παραβάτη σημείωμα…. » και επιπλέον να προστεθεί στο τέλος «… Μετά την πάροδο ενός μηνός από την λήξη του χρόνου ισχύος του μέτρου αφαίρεσης, και εφόσον δεν προσκομίσθηκε το σημείωμα αυτό, αποστέλλονται από την αρμόδια Αρχή στην Υπηρεσία Μεταφορών του του τόπου κατοικίας του ιδιοκτήτη ή στο Τμήμα Τροχαίας, που εξέδωσε την άδεια κυκλοφορίας, αν πρόκειται για μοτοποδήλατο» (σ.σ.: οι άδειας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτων εκδίδονται από τα κατά τόπους Τμήματα Τροχαίας). Τέλος, η ρύθμιση αυτή είναι αναγκαία, δηλαδή να επιβάλλεται η αφαίρεση των στοιχείων για ένα χρονικό διάστημα και μετά να δύναται να τα παραλάβει ο παραβάτης, για την αντιμετώπιση του φαινομένου της πρόκλησης θορύβων, κυρίως από δίκυκλα οχήματα, καθώς μέχρι τώρα έχουν την δυνατότητα να τα παραλάβουν αμέσως μετά την ακινητοποίηση, με την προσκόμιση του σημειώματος. ΑΡΘΡΟ 42 – Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος. Οι ρυθμίσεις ως προς τα επιβαλλόμενα πρόστιμα είναι ορθές. Το παράδοξο είναι ότι εισάγεται (αν δεν πρόκειται απλώς για σφάλμα στην κατάρτιση του κειμένου) η αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας (κατηγορία Ε3-Β) για την 1η κατηγορία παράβασης (την «μικρότερη» 0,25-0,40) και όχι για τις επόμενες, που η ένδειξη αλκοόλ είναι μεγαλύτερη και βαρύτερα τιμωρούνται. Στο πνεύμα του νέου νόμου για μη αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας, πλην εξαιρέσεων, όπως διατυπώνεται και στην συνημμένη «Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης», προτείνεται να απαλειφθεί η ούτως ή άλλως παράδοξη πρόβλεψη για αφαίρεση αυτών στην μικρότερη κατηγορία, ήτοι να κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Α. Επιπλέον, επειδή είναι συχνό το φαινόμενο να μην φέρουν μαζί τους οι οδηγοί την άδεια οδήγηση, χρήσιμο θα ήταν να προβλεφθεί και εδώ η διάταξη για αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας μέχρι την προσκόμιση της άδειας οδήγησης, καθώς στις περιπτώσεις αυτές, εκτός από την γραφειοκρατική επιβάρυνση προκειμένου να εκτελεστεί η αφαίρεση της άδειας οδήγησης, ενίοτε παρατηρείται και μεγάλη καθυστέρηση στην εκτέλεση, ακυρώνοντας εν μέρει τον σκοπό επιβολής του μέτρου. ΑΡΘΡΟ 86 – Τεχνικός έλεγχος (μείωση προστίμου κατ’ άρθρο 104). Α) Η ρύθμιση του άρθρου 104 για μείωση του προστίμου εφόσον προσκομισθεί δελτίο τεχνικού ελέγχου εντός 10 ημερών έχει ως σκοπό την παρότρυνση του ιδιοκτήτη να το πράξει. Η νέα ρύθμιση δίνει μικρότερο «όφελος» στον παραβάτη από την ισχύουσα, καθώς από τα 150€ το πρόστιμο μειώνεται στα 45€, (αντίστοιχα από 200€ σε 1/8 ή 25€ με την ισχύουσα). Εντούτοις αυτή η ρύθμιση αφενός προκαλεί επιπλέον γραφειοκρατικές διαδικασίες, όπως η μετάβαση του παραβάτη στην αστυνομική αρχή που επέβαλε το πρόστιμο ή του τόπου κατοικίας του, η αποστολή της πράξης βεβ. παράβασης στην δεύτερη περίπτωση στην αρμόδια αστυνομική αρχή, η αναμονή για μείωση, επιστροφή της πράξης, επίδοση στον παραβάτη κλ.π. και αφετέρου αποτελεί **κίνητρο** για τον κάθε ιδιοκτήτη να μην περνάει το όχημα από ΚΤΕΟ, βασιζόμενος στις πιθανότητες να του βεβαιωθεί η παράβαση σε έλεγχο και όταν αυτό συμβεί να φροντίσει για την διενέργεια του ελέγχου και την καταβολή ενός μικρού προστίμου. Προτείνεται να απαλειφθεί η διατύπωση στο άρθρο 104 για μείωση του προστίμου. Μέσο εξασφάλισης ότι ο παραβάτης θα προσκομίσει το όχημα για τεχνικό έλεγχο είναι η αφαίρεση των πινακίδων που εισάγεται στην περίπτωση αυτή. Εδώ όμως πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα της μετακίνησης του οχήματος και πώς αυτή θα γίνει. Με την πράξη βεβ. Παράβασης επιτρέπεται η μετακίνηση το οχήματος από τον τόπο της παράβασης στον τόπο κατοικίας. Δεν επιτρέπεται περαιτέρω μετακίνηση σε δεύτερο χρόνο (επόμενες ημέρες) που θα απαιτηθεί για την μεταφορά του οχήματος στο ΚΤΕΟ. ΑΡΘΡΟ 107 – Υποτροπή. Στο άρθρο αυτό εισάγονται ρυθμίσεις για βαρύτερες ποινές σε περιπτώσεις υποτροπής. Υπάρχει λάθος στην αρίθμηση των παραγράφων (1,2,4,5,6 – δεν υπάρχει παράγραφος 3). Στην διατύπωση της νυν παραγράφου 4, ανεξάρτητα από τα αναφερόμενα στις παρ. 1-2 δεν αναφέρεται ρητά ποιος και πότε θα επιβάλει τις αυξημένες ποινές σε περίπτωση υποτροπής, τα όργανα ελέγχου επί τόπου κατά τον έλεγχο ή κάποιος άλλος μεταγενέστερα; Επί τόπου είναι πρακτικά δύσκολο ή και αδύνατο με τα διαθέσιμα μέσα για κάθε μία από τις παραβάσεις αυτές να διενεργείται έλεγχος υποτροπής από τον διενεργούντα τον έλεγχο. Μεταγενέστερα, αν επιβάλλεται από την Αρχή στην οποία ανήκει το όργανο προκύπτουν πρακτικά και νομικά και γραφειοκρατικά ζητήματα ειδικά για τα διοικητικά πρόστιμα. Αν το όργανο ελέγχου επιβάλει το Χ αρχικό πρόστιμο που προβλέπεται και η Αρχή διαπιστώσει υποτροπή, θα επιβάλει το πλεονάζων πόσο; Θα ακυρώσει το Χ πρόστιμο και θα επιβάλει το συνολικό; Πολύ πιθανό από τον παραβάτη μέχρι να συμβεί αυτό να έχει ήδη καταβληθεί το αρχικό Χ ποσό που εκ των υστέρων ή ήδη ακυρώθηκε.