• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΡΕΛΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ' | 15 Ιανουαρίου 2025, 18:30

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ «ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ» ΑΘΗΝΑ 15/01/2025 ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟ 1 Σύμφωνα με το ισχύον άρθρο 43 παρ. 2 α και β ΚΟΚ - Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – «Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος» υπάρχει νομική υποχρέωση του οδηγού που ενεπλάκη σε οδικό τροχαίο ατύχημα να προβεί σε ενέργειες όπως αυτές περιγράφονται στην παράγραφο 2 υπό στοιχεία α και β του εν λόγω άρθρου, Αντιστοίχως σύμφωνα το άρθρο 43 παρ. 4 σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του οδηγού στις επιταγές του νόμου προβλέπεται επιβολή ποινής σε βαθμό πλημμελήματος. Ισχύουν τα εξής: «2. Αν από το οδικό τροχαίο ατύχημα επήλθε θάνατος ή σωματική βλάβη, κάθε οδηγός ή άλλος που χρησιμοποιεί την οδό, ο οποίος ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο στο ατύχημα, υποχρεούται επιπλέον: α) Να δώσει την αναγκαία βοήθεια και συμπαράσταση στους παθόντες. β) Να ειδοποιήσει την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή και να παραμείνει στον τόπο του ατυχήματος μέχρι την άφιξή της, εκτός αν είναι αναγκαία η απομάκρυνσή του για την ειδοποίηση της Αστυνομίας ή για την περίθαλψη των τραυματιών ή του ίδιου. Και στην περίπτωση αυτήν ο οδηγός υποχρεούται να αναγγείλει το ατύχημα στην Αστυνομική Αρχή το ταχύτερο δυνατόν. 4. Αυτός, που παραβαίνει τις διατάξεις της παραγράφου 2 περίπτωση α' και β' του άρθρου αυτού, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Αν από τη συμπεριφορά του ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, ο υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα τριών (3) έως έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο. 5. Σε περίπτωση σωματικής βλάβης, η οποία προκαλείται από όχημα, αν ο οδηγός αυτού συμμορφώθηκε με τις υποχρεώσεις της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για κράτηση του άρθρου 419 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Στην περίπτωση αυτήν οι αστυνομικοί που επιλαμβάνονται ως προανακριτικοί υπάλληλοι, μετά τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων και την ενέργεια των σχετικών προανακριτικών πράξεων, παύουν την προσωρινή κράτηση του οδηγού. Αν πρόκειται για οδηγούς οι οποίοι είναι ύποπτοι φυγής ή ιδιαίτερα επικίνδυνοι, προκύπτουν δε σε βάρος τους στοιχεία ενοχής, οι πιο πάνω υπάλληλοι προσάγουν αυτούς στον αρμόδιο εισαγγελέα, ο οποίος μπορεί να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 419 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.» Επειδή η εγκατάλειψη ανθρώπου όπως περιγράφεται στο άρθρο 43 παρ. 4 ΚΟΚ «Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος» συνιστά πλημμέλημα και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης, εισηγούμαστε εν πρώτοις την τροποποίηση της εν λόγω διάταξης, ώστε η εγκατάλειψη ανθρώπου τον οποίο υπαίτια τραυμάτισε οδηγός προξενώντας του βαριά σωματική βλάβη, είτε θάνατο σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, να τιμωρείται ως κακούργημα με ποινή πρόσκαιρης καθείρξεως ως 10 έτη και όχι ως πλημμέλημα με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών. Επιπλέον προκειμένου να αποτραπεί η σκέψη της εγκατάλειψης του θύματος στα τροχαία ατυχήματα με τραυματισμό ή θάνατο προκειμένου ο οδηγός να αποφύγει την αυτόφωρη διαδικασία, να τύχει ευνοϊκότερης μεταχείρισης αλλά και να καλύπτεται από την ασφαλιστική εταιρεία εισηγούμαστε την τροποποίηση άρθρου 43 παρ.4 ΚΟΚ και την συμπλήρωση του εν λόγω άρθρου ώστε σε περίπτωση που ο οδηγός εγκαταλείψει το θύμα στο οποίο προκάλεσε βαριά σωματική βλάβη είτε θάνατο, να τεκμαίρεται άρνηση ελέγχου ωσάν να είχε προβεί σε άρνηση ελέγχου περί χρήσης αλκοόλ είτε ναρκωτικών ουσιών κατά αναλογική εφαρμογή του άρθρου 42 παρ. 6 και να θεωρείται ότι ο οδηγός αρνείται τον απαιτούμενο έλεγχο και συνεπώς να θεωρείται ότι έχει ξεπεράσει το 1, 10 γραμμάριο ανά λίτρο αίματος είτε ότι βρίσκεται υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών. Με την ανωτέρω τροποποίηση θα καταργηθεί η δυνατότητα κάλυψης οποιαδήποτε ζημίας από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο αστικής ευθύνης καθώς ο οδηγός θα υποχρεούται να πληρώσει από την τσέπη του την ζημιά. Η εν λόγω αλλαγή θα αποτελέσει ανάχωμα στην μέχρι σήμερα «πρακτική» ασυνείδητων οδηγών να εγκαταλείπουν το θύμα που τραυμάτισαν και να επιστρέφουν μετά τη παρέλευση του αυτοφώρου και καλύπτονται από την ασφάλεια τους. Συνεπώς εισηγούμαστε τις κάτωθι αλλαγές του άρθρου 43 παρ. 4 ισχύοντος ΚΟΚ ως εξής : «…Αν από τη συμπεριφορά του ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, ο υπαίτιος τιμωρείται με ποινή πρόσκαιρης καθείρξεως έως 10 ετών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα επτά ετών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο. Επιπλέον εισηγούμαστε την συμπλήρωση της ανωτέρω διατάξεως με το « τεκμήριο μέθης» κατά αναλογική εφαρμογή του άρθρου 42 παρ. 6 ΚΟΚ, ώστε σε περίπτωση εγκατάλειψης ανθρώπου, να τεκμαίρεται άρνηση ελέγχου περί χρήσης αλκοόλ είτε ναρκωτικών ουσιών και να θεωρείται ότι ο οδηγός που χτύπησε και εγκατέλειψε άνθρωπο, ότι τεκμαίρεται η άρνηση από πλευράς του του απαιτούμενου ελέγχου όπως προβλέπεται στο άρθρα 42 παρ. 6 και συνεπώς να θεωρείται ότι έχει ξεπεράσει το 1, 10 γραμμάριο ανά λίτρο αίματος είτε ότι βρίσκεται υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, ώστε να καθίσταται αδύνατη η κάλυψη οποιαδήποτε ζημίας από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο αστικής ευθύνης και να υποχρεούται να πληρώσει από την τσέπη του την ζημιά. Οι ανωτέρω αλλαγές θα συνδράμουν στην καταπολέμηση της μάστιγας των οδηγών που χρησιμοποιούν την ανωτέρω «πρακτική» να εγκαταλείπουν το θύμα και να επανέρχονται μετά τη παρέλευση του αυτοφώρου ώστε να καλυφθεί η ζημία. Δεν μπορεί να εγκαταλείπει κάποιος σε τροχαίο και να του λέμε και μπράβο καλύπτοντας τον. ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟ 2 «ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ ΣΤΙΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ» Με αφορμή τη Δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ» προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση της κυκλοφοριακής οργάνωσης και οδικής ασφάλειας στην Αττική, καταθέτουμε πρόταση νεοπαγούς διατάξεως στον ΚΟΚ και παράλληλης τροποποίησης του άρθρου 52 παρ. 6 ΚΟΚ με στόχο την νομιμοποίηση χρήσης και κίνησης στα οχήματα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και της συνεχούς και απρόσκοπτης διέλευσης τους στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής (λεωφορειολωρίδες) χωρίς περιορισμό. Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο άρθρο 52 παρ. 6 ΚΟΚ σε συνδυασμό με τις προσαρτόμενες σε αυτόν ΚΥΑ που καθορίζουν την κίνηση στις Ειδικές Λωρίδες για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς παράλληλης ροής ισχύει ότι Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε οχήματος (Ε.Ι.Χ., ΤΑΧΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών). Επιπλέον βάσει της ρυθμιστικής πινακίδας (σήμανσης) Ρ67 ισχύει η αποκλειστική διέλευση λεωφορείων ή τρόλεϊ στις Λεωφορειολωρίδες και συνεπώς απαγορεύεται στα ταξί. Με την παρούσα Πρόταση Τροποποίησης , «ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ ΣΤΙΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ», εισηγούμαστε εν πρώτοις: Tην αφαίρεση – διαγραφή της λέξεως «μαζικής» από τη διατύπωση που αναφέρεται στα οχήματα δημόσιας χρήσης μαζικής μεταφοράς στο άρθρο 52 παρ. 6 ΚΟΚ. Συνεπώς εισηγούμαστε την τροποποίηση της παρ. 6 άρθρο 52 ΚΟΚ ως εξής: «Για την ανακούφιση, την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της οδικής κυκλοφορίας, σε συνδυασμό με την ανάγκη εξασφάλισης καλύτερων συνθηκών διεξαγωγής της οδικής κυκλοφορίας με τα μέσα δημόσιας οδικής μεταφοράς προσώπων ή για λόγους γενικότερου δημόσιου συμφέροντος, μπορούν να παίρνονται μέτρα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας ή της στάθμευσης μηχανοκίνητων οχημάτων οποιασδήποτε κατηγορίας ή ορισμένων κατηγοριών, καθώς και μοτοποδηλάτων σε ορισμένη περιοχή ή περιοχές της χώρας ή πόλεων ή κωμοπόλεων ή σε ορισμένη οδό ή οδούς ή και σε τμήμα οδού ή οδών. Στις περιοχές όπου, σύμφωνα με τις διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου, έχει απαγορευθεί η στάθμευση οχημάτων και μοτοποδηλάτων, εκτός από τις προβλεπόμενες από την παράγραφο αυτήν κυρώσεις, μπορεί να γίνεται και η μεταφορά του οχήματος ή του μοτοποδηλάτου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 34 του παρόντος Κώδικα. Τα μέτρα που προβλέπονται στην παράγραφο αυτή παίρνονται για την περιοχή της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης και για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας με απόφαση του οικείου Νομάρχη. Η παράβαση των διατάξεων των αποφάσεων που εκδίδονται κατά το προηγούμενο εδάφιο τιμωρείται, για μεν τη στάθμευση, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του παρόντος Κώδικα, για δε τα μέτρα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας με πρόστιμο πενήντα χιλιάδων (50.000) δραχμών. Επιπλέον, στους παραβάτες που δεν συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των αστυνομικών οργάνων για στάθμευση σε συγκεκριμένο σημείο ή άμεση έξοδο από την απαγορευμένη περιοχή επιβάλλεται φυλάκιση μέχρις ενός (1) έτους.» Με την διαγραφή της λέξεως «μαζικής», δίνεται η δυνατότητα νομοθέτησης, μέσω Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος, στην νομιμοποίηση της κίνησης των και των οχημάτων ταξί (οχήματα δημόσιας χρήσης μεταφοράς επιβατών) στις λεωφορειολωρίδες και να εμπίπτει η κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες στην διοικητική αρμοδιότητα των Υπουργών ώστε ασκώντας κατά διακριτική ευχέρεια την διοικητική τους δικαιοδοσία να εντάσσουν και τα ταξί στις Λεωφορειολωρίδες. Επιπλέον εισηγούμαστε την διαμόρφωση αυτοτελούς άρθρου στον ΚΟΚ που θα αφορά την «ΚΙΝΗΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ» ήτοι: To νέο άρθρο του ΚΟΚ θα διαμορφωθεί ως εξής: «ΚΙΝΗΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ Στη λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων επιτρέπεται η κίνηση, η στάση και απαγορεύεται η στάθμευση των: α. Δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ) β. Ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, αστικά κ.λπ.) γ. Δικύκλων δ. Οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά κ.λπ.) ε. Δίτροχων Οχημάτων στ. Ε.Δ.Χ. ΤΑΧΙ Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε οχήματος Ε.Ι.Χ, ημιφορτηγών ή φορτηγών.» «Δεδομένα και Επιχειρήματα που καθιστούν επιτακτική ανάγκη της ελεύθερης κίνησης των οχημάτων Ταξί στις λεωφορειολωρίδες.» Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, μόλις 1 στα 12 οχήματα που χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες μήκους 52 χλμ. στην Αττική είναι λεωφορείο. Η προσθήκη των ταξί στις λεωφορειολωρίδες μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην αύξηση της αποδοτικότητας των οδικών δικτύων και της βιώσιμης μετακίνησης. Αναλυτικότερα τα αναμενόμενα οφέλη είναι τα εξής: • Βελτίωση της Μέσης Ταχύτητας των Αστικών Λεωφορείων: Με την αυστηρή τήρηση της χρήσης της λεωφορειολωρίδας, τα λεωφορεία θα κινούνται απρόσκοπτα. • Αύξηση της Ελκυστικότητας Χρήσης Ταξί: Διευκολύνοντας την κίνηση των ταξί, μειώνεται ο χρόνος μεταφοράς επιβατών, καθιστώντας την υπηρεσία πιο αποδοτική και ελκυστική. • Μείωση Τροχαίων Ατυχημάτων: Τα ταξί θα μπορούν να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες χωρίς την ανάγκη απότομης εισόδου ή εξόδου από τη λεωφορειολωρίδα, μειώνοντας τις επικίνδυνες ελιγμούς. • Αποσυμφόρηση των Κανονικών Λωρίδων Κυκλοφορίας: Τα ταξί δεν θα χρειάζεται να εναλλάσσουν λωρίδες, βελτιώνοντας τη συνολική ροή της κυκλοφορίας. Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης: 1. Επέκταση του Δικτύου Τεχνικών Μέσων Αστυνόμευσης: Εγκατάσταση πρόσθετων μέσων επιτήρησης στις λεωφορειολωρίδες, ώστε να διασφαλιστεί ότι η χρήση τους θα παραμένει αποκλειστικά για λεωφορεία και ταξί. Ευρωπαϊκή Εμπειρία Σε όλες τις σύγχρονες μητροπολιτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα ταξί επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες, με σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν πόλεις όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Μαδρίτη, όπου η πρακτική αυτή ενισχύει τη βιωσιμότητα των μεταφορών και την οδική ασφάλεια. Συμπέρασμα Η υιοθέτηση της προτεινόμενης τροποποίησης θα συμβάλει στη συνολική βελτίωση του κυκλοφοριακού συστήματος στην Αττική και στην αύξηση της ασφάλειας και της αποδοτικότητας στις μεταφορές. Καλούμε τα μέλη των επιτροπών να στηρίξουν τη πρόταση μας. στα τροχαία με τραυματισμό ή θάνατο με ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ να προβλεφθεί στο άρθρο 43 ότι όποιος εγκαταλείπει ή να θεωρείται μεθυσμένος όπως θεωρείται στην άρνηση μέθης στο άρθρο 42 ή τελοσπαντων να ΜΗΝ τον καλύπτει η ασφάλεια ώστε να πληρώνει από την τσέπη του την ζημιά. Τώρα η πρακτική είναι να εγκαταλείπουν και να έρχονται κύριοι μετά τη παρέλευση του αυτοφώρου και καλύπτει η ασφάλεια μια χαρά, ούτε γάτα ούτε ζημιά. Δεν μπορεί να εγκαταλείπει κάποιος σε τροχαίο και να του λέμε και μπράβο καλύπτοντας τον. ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΒΑΡΕΛΑ (ΕΒΙΤΑ) ΚΙΜΩΝ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ