• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ & ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ' | 18 Ιανουαρίου 2025, 08:26

    ΠΣΕΟ | 5 ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΣΥΓΚΡΟΎΣΕΩΝ ΚΑΤΑ 80% Επαναφέρουμε την πρότασή μας στην δημόσια διαβούλευση, ελπίζοντας..! Είναι κοινός τόπος ότι η μείωση των τροχαίων συγκρούσεων, αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την ασφάλεια των πολιτών και τη δημόσια υγεία. Η οδική ασφάλεια επηρεάζει όλους μας, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου ή κοινωνικοοικονομικής κατάστασης. Από τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο μέχρι τους ηλικιωμένους που διασχίζουν τον δρόμο, όλοι είμαστε εκτεθειμένοι σε κινδύνους κατά τη διάρκεια της μετακίνησής μας. Η υιοθέτηση μιας σειράς άμεσων μέτρων, χωρίς κόστος ή με ελάχιστο κόστος, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των τροχαίων συμβάντων, ακόμη και πάνω από 80%. Τα μέτρα που προτείνονται είναι τα εξής: 1. Όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές 30 km/h και σε οδούς γειτνιάζοντας με σχολεία 20 km/h 2. Θεσμοθέτηση 0% αλκοόλ ή ψυχοτρόπων ουσιών κατά την οδήγηση οποιουδήποτε οχήματος 3. Απαγόρευση οδήγησης μετά από χρήση αλκοόλ ή άλλων ψυχοτρόπων ουσιών εφαρμόζοντας μηχανισμό κλειδώματος – ξεκλειδώματος οχήματος 4. Απενεργοποίηση σήματος GSM στο αυτοκίνητο 5. Κλείδωμα της ανώτατης ταχύτητας του οχήματος στα 130 km/h +10% Οφέλη, το κόστος εφαρμογής και παραδείγματα από άλλες χώρες ή περιοχές όπου έχουν εφαρμοστεί παρόμοια μέτρα. 1. Όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές 30 km/h και σε οδούς γειτνιάζοντας με σχολεία 20 km/h Ανάλυση Η μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές και κοντά σε σχολεία έχει αποδειχθεί ότι μειώνει σημαντικά τον αριθμό και τη σοβαρότητα των τροχαίων ατυχημάτων. Ο λόγος είναι απλός: σε χαμηλότερες ταχύτητες, οι οδηγοί έχουν περισσότερο χρόνο να αντιδράσουν σε απρόβλεπτες καταστάσεις, και η απόσταση φρεναρίσματος είναι μικρότερη. Επιπλέον, σε περίπτωση σύγκρουσης, η ενέργεια που απελευθερώνεται είναι μικρότερη, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα σοβαρών τραυματισμών ή θανάτου κατά 90% Παραδείγματα Στη Σουηδία, η πόλη της Στοκχόλμης έχει υιοθετήσει το όριο ταχύτητας των 30 km/h σε πολλές κατοικημένες περιοχές, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα κατά 50% μέσα σε λίγα χρόνια. Στη Γερμανία, πολλές πόλεις έχουν επίσης υιοθετήσει χαμηλότερα όρια ταχύτητας κοντά σε σχολεία και παιδικούς σταθμούς, με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Κόστος Το κόστος εφαρμογής αυτών των μέτρων είναι χαμηλό, περιλαμβάνοντας κυρίως την τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και τη συντήρησή τους. Επιπλέον, μπορεί να απαιτηθεί αύξηση της αστυνόμευσης για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση των οδηγών με τα νέα όρια ταχύτητας. 2. Θεσμοθέτηση 0% αλκοόλ ή ψυχοτρόπων ουσιών κατά την οδήγηση οποιουδήποτε οχήματος Ανάλυση Η επίδραση του αλκοόλ και των ψυχοτρόπων ουσιών στην ικανότητα οδήγησης είναι ευρέως γνωστή και επιστημονικά τεκμηριωμένη. Η κατανάλωση ακόμη και μικρών ποσοτήτων αλκοόλ μπορεί να μειώσει την αντίληψη και τις αντιδράσεις του οδηγού, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχήματος. Η θεσμοθέτηση μηδενικής ανοχής για το αλκοόλ και τις ψυχοτρόπες ουσίες κατά την οδήγηση μπορεί να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στους οδηγούς και να συμβάλει στην πρόληψη τροχαίων συγκρούσεων. Παραδείγματα Η Νορβηγία και η Σουηδία έχουν θεσμοθετήσει μηδενική ανοχή για το αλκοόλ κατά την οδήγηση, και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Στη Νορβηγία, η εφαρμογή αυτής της πολιτικής έχει μειώσει τις τροχαίες συγκρούσεις που οφείλονται μόνο στο αλκοόλ, κατά 70%. Κόστος Το κόστος αυτής της πολιτικής είναι μηδαμινό, καθώς περιλαμβάνει κυρίως αλλαγές στη νομοθεσία και την αυστηρότερη αστυνόμευση. Οι δαπάνες αυτές μπορούν να θεωρηθούν επένδυση στη δημόσια ασφάλεια και την υγεία. 3. Απαγόρευση οδήγησης μετά από χρήση αλκοόλ ή άλλων ψυχοτρόπων ουσιών εφαρμόζοντας μηχανισμό κλειδώματος – ξεκλειδώματος οχήματος Ανάλυση Οι μηχανισμοί κλειδώματος – ξεκλειδώματος οχήματος που συνδέονται με αντίστοιχα όργανα μέτρησης αποτελούν μια τεχνολογία που μπορεί να αποτρέψει τους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ ή ψυχοτρόπων ουσιών από το να ξεκινήσουν το όχημα. Αν το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα του οδηγού είναι πάνω από το επιτρεπτό όριο, η έχει κάνει χρήση «ουσιών» το όχημα δεν ξεκινά. Παραδείγματα Στις Ηνωμένες Πολιτείες, πολλές πολιτείες έχουν υιοθετήσει αυτή την τεχνολογία για τους οδηγούς που έχουν καταδικαστεί για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Στο Μεξικό, η Πόλη του Μεξικού έχει εφαρμόσει το μέτρο αυτό σε επαγγελματίες οδηγούς, με εντυπωσιακά αποτελέσματα στη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων. Κόστος Το κόστος εγκατάστασης και συντήρησης αυτών των συστημάτων είναι υψηλότερο από τα προηγούμενα μέτρα, καθώς απαιτεί την τεχνολογική αναβάθμιση των οχημάτων. Ωστόσο, το κόστος αυτό μπορεί να επιμεριστεί στους ιδιοκτήτες των οχημάτων ή να καλυφθεί μέσω κρατικών επιδοτήσεων και προγραμμάτων επιχορήγησης. 4. Απενεργοποίηση σήματος GSM στο αυτοκίνητο Ανάλυση Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι ένας σημαντικός παράγοντας απόσπασης της προσοχής και έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο τροχαίων συγκρούσεων. Η απενεργοποίηση του σήματος GSM μέσα στο όχημα μπορεί να μειώσει την πιθανότητα χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, επιτρέποντας στους οδηγούς να επικεντρωθούν στην οδήγηση. Παραδείγματα Στη Γαλλία, έχουν γίνει πειράματα με την απενεργοποίηση του σήματος GSM στα σχολικά λεωφορεία για να αποτρέπεται η χρήση κινητού τηλεφώνου από τους οδηγούς. Τα αποτελέσματα δείχνουν σημαντική μείωση των περιστατικών απόσπασης της προσοχής των οδηγών. Κόστος Το κόστος αυτού του μέτρου είναι χαμηλό, και πρέπει να δημιουργήσει προκλήσεις, στην επιστημονική κοινότητα, όσον αφορά την επικοινωνία σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και σε συστήματα πλοήγησης η άλλες εφαρμογές που βασίζονται στο σήμα GSM. 5. Κλείδωμα της ανώτατης ταχύτητας του οχήματος στα 130 km/h +10% Ανάλυση Ο περιορισμός της ανώτατης ταχύτητας των οχημάτων μπορεί να μειώσει τα σοβαρά ατυχήματα που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα. Η ρύθμιση αυτή μπορεί να γίνει μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων των οχημάτων, επιτρέποντας στους κατασκευαστές να καθορίσουν ανώτατο όριο ταχύτητας στα 130 km/h με ένα επιπλέον 10% περιθώριο, για την χρήση στην λωρίδας επιτάχυνσης, δηλαδή 143 km/h. Παραδείγματα Οι Κάτω Χώρες έχουν υιοθετήσει παρόμοια μέτρα για τα οχήματα στις εθνικές οδούς, με θετικά αποτελέσματα στη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων. Στη Γερμανία, ενώ η χρήση της τεχνολογίας αυτής δεν είναι υποχρεωτική, αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ενσωματώσει περιοριστές ταχύτητας στα νέα τους μοντέλα. Κόστος Το κόστος αυτού του μέτρου είναι μέτριο, καθώς απαιτεί την αναβάθμιση των υφιστάμενων οχημάτων και την ενσωμάτωση του συστήματος στα νέα. Παρόλα αυτά, το κόστος αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί από τα οφέλη στη δημόσια ασφάλεια και τη μείωση των δαπανών που συνδέονται με τις τροχαίες συγκρούσεις. Η υιοθέτηση των παραπάνω μέτρων μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη μείωση των τροχαίων συμβάντων, με ποσοστό μείωσης που μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει το 80%, ανάλογα με την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής και την αποδοχή τους από το κοινό. Η επιτυχία αυτών των μέτρων εξαρτάται από την σωστή εφαρμογή, τη συνεχή εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση των οδηγών, καθώς και την ενίσχυση των ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές. Επιπλέον, η υιοθέτηση των μέτρων αυτών μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη, όπως η μείωση της ρύπανσης και της κατανάλωσης καυσίμων λόγω της μείωσης της ταχύτητας, καθώς και η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αστικές περιοχές λόγω της μείωσης του θορύβου και της αύξησης της ασφάλειας. Τέλος, η πολιτική βούληση και η συνεργασία μεταξύ των διαφόρων φορέων (κυβέρνηση, τοπικές αρχές, συλλογικότητες και πολίτες) είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση και μακροχρόνια επιτυχία αυτών των μέτρων..! ΠΣΕΟ