• Η συγκεκριμένη πρόταση αναμόρφωσης του ΚΟΚ ενέχει θετικές προτάσεις αλλά και προκλήσεις. Αναλυτικότερα: Στην παρ. 2 του άρθρου 2 του ΚΟΚ (άρθρο 3) περί ορισμών θεωρούμε θετική την συμπερίληψη δυνατότητας κυκλοφορίας ποδηλάτων υπό προϋποθέσεις σε Πεζόδρομο υπό τον όρο όμως ότι αυτό γίνεται στο πλαίσιο σχεδιασμού δικτύου ποδηλατικών υποδομών όπου μέρος αυτού για τεχνικούς/πραγματικούς λόγους δεν μπορεί να υλοποιηθεί παρά μέσω χρήσης πεζοδρόμων από τα ποδήλατα. Προτείνουμε την εξής διατύπωση: «Πεζόδρομος»: Οδός η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους πεζούς και για είσοδο – έξοδο οχημάτων προς και από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, παροδίων ιδιοκτησιών ως και για οχήματα εφοδιασμού ή έκτακτης ανάγκης. Είναι δυνατή η κυκλοφορία ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 52 στο πλαίσιο ολοκλήρωσης δικτύου ποδηλατικών υποδομών όταν δεν είναι δυνατή η υλοποίηση τέτοιας υποδομής», Επίσης θεωρούμε θετική τη συμπερίληψη της οδού ποδηλάτων, πρακτική άλλωστε που συναντάται και στο εξωτερικό π.χ. Γερμανία: https://www.mobilitaetsforum.bund.de/DE/Themen/Fahrradstrassen/Fahrradstrassen_node.html και θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθεί μία ρυθμιστική πινακίδα αντίστοιχη με τη γερμανική. Αναφορικά με την παρ. 11 του άρθρου 4 του ΚΟΚ (άρθρο 5) στην παρ. 11 ε, για την πινακίδα Ρ-11 θα πρέπει να επιβληθεί η ποινή Ε2-Α καθώς δεν υφίσταται άδεια οδήγησης ποδηλάτου ώστε αυτή να αφαιρεθεί όπως απαιτεί η Ε2-Β. Εκτιμούμε ότι η ποινή για την παραβίαση των πινακίδων Ρ-55, Ρ-56, Ρ-66 κλπ (εδάφιο ζ) είναι ελαφρές για τη σοβαρότητα αυτών των παραβιάσεων. Προτείνουμε την ποινή Ε2-Α και Σ αντί για Ε1-Α και Σ. Σχετικά με την περ. ε της παρ. 4 του άρθρου 5 του ΚΟΚ περί οριζόντιας σήμανσης οδών (άρθρο 6) πιστεύουμε ότι τα ποδήλατα είναι τα πλέον ευάλωτα από τα οχήματα που η νέα ρύθμιση επιτρέπει να αναμένουν στον ίδιο χώρο. Κατά τη γνώμη μας δεν είναι ούτε ασφαλές, ούτε προωθεί τη βιώσιμη αστική κινητικότητα να αναμένουν ανακατεμένα ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα. Από την άλλη αναγνωρίζουμε ότι καθώς επιτρέπεται η διήθηση τα δίκυκλα κάπου πρέπει να φτάσουν – και όχι στη διάβαση των πεζών όπως κάνουν σήμερα. Για το λόγο αυτό προτείνουμε ένα μέρος του χώρου αναμονής (αν εκτείνεται πέρα της μίας λωρίδας, μία λωρίδα – αν είναι μία λωρίδα, μέρος αυτής) να προορίζεται αποκλειστικά για ποδήλατα. Κατά συνέπεια προτείνουμε το συγκεκριμένο άρθρο να τροποποιηθεί ως εξής: «ε) η αποτελούμενη από δύο (2) συνεχείς παράλληλες γραμμές, σε απόσταση τεσσάρων (4) ως πέντε (5) μέτρων μεταξύ τους, η οποία καθορίζει την επιφάνεια αναμονής ποδηλάτων, Ε.Π.Η.Ο., μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων. Η επιφάνεια αναμονής διαμορφώνεται σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις μπροστά από τη γραμμή υποχρεωτικής διακοπής πορείας των οχημάτων και σημαίνεται με τα σύμβολα των οχημάτων του προηγούμενου εδαφίου. Εάν η οδός είναι δύο ή παραπάνω λωρίδων ο χώρος της επιφάνειας διαμονής στην πλέον δεξιά λωρίδα διατηρείται αποκλειστικά για χρήση ποδηλάτων. Αν η οδός είναι μίας λωρίδας το μισό δεξιό μέρος αυτής διατηρείται αποκλειστικά για χρήση ποδηλάτων Σε περίπτωση ύπαρξης λωρίδας ποδηλάτου, αυτή καταλήγει στην επιφάνεια αναμονής και είναι χρωματισμένη στο ίδιο χρώμα με αυτή.» Αν και η διήθηση είναι κατά τη γνώμη μας μία ανορθόδοξη ρύθμιση που κανονικοποιεί μία παράνομη μέχρι σήμερα πρακτική, δεν καταλαβαίνουμε γιατί τα ποδήλατα εξαιρούνται. Προτείνουμε τα ποδήλατα να μπορούν να κάνουν διήθηση μεταξύ της πλέον δεξιάς και της δεύτερης λωρίδας και προτείνουμε να προστεθεί παράγραφος μετά την παρ. 9β του άρθρου 17 του ΚΟΚ (άρθρο 17): β) η κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης (διήθηση) σε οδούς με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση, αν η ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα …) η κίνηση ποδηλάτων μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης (διήθηση) σε οδούς με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση μεταξύ της πλέον δεξιάς και της δεύτερης λωρίδας. Η ρύθμιση για τα 30 χλμ/ώρα είναι άτολμη και ενδεχομένως χωρίς ιδιαίτερη επίπτωση αν διατηρηθεί ως έχει στην πρόταση. Δρόμοι όπως η Χαριλάου Τρικούπη, η Δημητρίου Σούτσου ή η Σεβαστουπόλεως διατηρούν χωρίς κανένα λόγο το όριο των 50 χλμ/ώρα. Πιστεύουμε ότι η καθιέρωση των 30 χλμ/ώρα καθολικά και εξ ορισμού στις κατοικημένες περιοχές είναι απαραίτητο προαπαιτούμενο για την προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, από κοινού φυσικά με την συνεχή επιτήρηση της εφαρμογής του μέτρου αυτού. Σημειώνουμε ότι καθιέρωση των 30 χλμ/ώρα χωρίς επιτήρηση μπορεί να οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς δίνεται η λανθασμένη εντύπωση ότι οι δρόμοι είναι ασφαλείς, και αν τα αυτοκίνητα δεν τηρούν το μέτρο αυτό, αυξάνεται ο κίνδυνος για τους πλέον ευάλωτους χρήστες. Προτείνουμε την ακόλουθη διατύπωση της παρ 1 του άρθρου 20 του ΚΟΚ (άρθρο 20) : «1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Από την 1η Νοεμβρίου 2025 το όριο αυτό ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.» Εκτιμούμε ότι το μη επιτρεπτό άνοιγμα των θυρών επηρεάζει ιδιαίτερα την ασφάλεια των χρηστών ποδηλάτου και προτείνουμε πιο αυστηρή ποινή για την παράβαση αυτή (παρ. 3 του άρθρου 31 ΚΟΚ (άρθρο 31), ειδικότερα Ε1-Β αντί για το προτεινόμενο Ε1-Α Τέλος, στην παρ. 14 του άρθρου 32 του ΚΟΚ (άρθρο 32) πιστεύουμε ότι πρέπει να προστεθούν δύο σημεία: (α) η δυνατότητα μεταφορά ποδηλάτων και στο μπροστινό τμήμα των οχημάτων – ειδικότερα των λεωφορείων και (β) η πρόβλεψη για προεξέχουσα μπάρα φώτων, πινακίδας, όπου το ποδήλατο τοποθετείται ακριβώς πίσω της όταν δεν είναι δυνατόν να μην καλύπτονται τα φώτα/πινακίδα του οχήματος. Προτείνουμε την εξής αναδιατύπωση του εδαφίου 14: 14. Επιτρέπεται: α) η μεταφορά ποδηλάτων στην οροφή και στο οπίσθιο μέρος των οχημάτων με εξαρτήματα εγκεκριμένα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, τα οποία τοποθετούνται με μέριμνα του οδηγού. Κατά τη μεταφορά ποδηλάτων στο οπίσθιο μέρος των οχημάτων, δεν καλύπτονται τα πίσω φώτα θέσης, στάθμευσης, οι δείκτες κατεύθυνσης και η πινακίδα κυκλοφορίας του οχήματος, ή αν καλύπτονται ο οδηγός υποχρεούται να εγκαταστήσει μπάρα με φανάρια/αντανακλαστικά και με όλα τα ανωτέρω, ενώ η όλη προεξοχή επισημαίνεται με ερυθρό ανακλαστικό στοιχείο και αφαιρείται όταν δεν πραγματοποιείται αυτού του είδους η μεταφορά. β) Η μεταφορά ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών στο οπίσθιο μέρος των μηχανοκίνητων τροχόσπιτων με εξαρτήματα εγκεκριμένα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Δεν επιτρέπεται να καλύπτονται τα πίσω φώτα θέσης, στάθμευσης, οι δείκτες κατεύθυνσης και η πινακίδα αριθμού κυκλοφορίας ή αν καλύπτονται ο οδηγός υποχρεούται να εγκαταστήσει μπάρα με φανάρια/αντανακλαστικά με όλα τα ανωτέρω. Η προεξοχή αυτή επισημαίνεται με ερυθρό ανακλαστικό στοιχείο. γ) Η μεταφορά ποδηλάτων στο εμπρόσθιο μέρος λεωφορείων με εξαρτήματα εγκεκριμένα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Κατά τη μεταφορά ποδηλάτων στο εμπρόσθιο μέρος των οχημάτων, δεν καλύπτονται τα εμπρόσθια φώτα θέσης, στάθμευσης, οι δείκτες κατεύθυνσης και η πινακίδα κυκλοφορίας του οχήματος, ή αν καλύπτονται το όχημα υποχρεούται να φέρει μπάρα με φανάρια/αντανακλαστικά με όλα τα ανωτέρω.