• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΝΔΥΛΗΣ' | 20 Ιανουαρίου 2025, 18:10

    Θεωρώ πως οι νέες τροποποιήσεις του Κ.Ο.Κ., παρότι έχουν ως σκοπό την βελτίωση της τρέχουσας κατάστασης, πρέπει να υποστούν μερικές "διορθωτικές" κινήσεις ώστε να είναι εναρμονισμένες με τους αντίστοιχους κώδικες των υπολοίπων χωρών της Ευρώπης αλλά να εφαρμόζονται σε λογικά πλαίσια. Μερικά σχόλια που θα ήθελα να διατυπώσω προς αυτό είναι τα εξής: Άρθρο 20 - Όρια ταχύτητας Η τροποποίηση της παραγράφου 1, η οποία από ότι κατανοώ έχει υποστεί διορθώσεις κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, προκαλεί μια σύγχυση στον αναγνώστη. Αυτό που αντιλαμβάνεται κάποιος με τις διορθωτικές αλλαγές, όπως έχουν καταγραφεί και αναγνώστηκαν την 20η Ιανουαρίου 2025, είναι το γεγονός πως το όριο των 50 χλμ/ώρα (τροποποιήσιμο σύμφωνα με τις σχετικές πινακίδες που θα είναι εγκατεστημένες στο οδικό δίκτυο) παραμένει ως έχει, εκτός εάν η οδός είναι μονόδρομος 1 λωρίδας κατεύθυνσης (δηλαδή αν μιλάμε για στενό/οδό ήπιας κυκλοφορίας). Πιστεύω πως η παράγραφος θα πρέπει να τροποποιηθεί και να αναγράφεται ως εξής: 1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Κατ' εξαίρεση, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 30 χιλιόμετρα την ώρα όταν αυτά κινούνται σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας (όπως ορίζονται σύμφωνα με την εκάστοτε σήμανση) όπως και σε οδούς μονής κατεύθυνσης (μονόδρομους), εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Σχετικά με τις παραβάσεις των ορίων ταχύτητας, θεωρώ πως η επιβολή της ποινής Ε2-Α για υπέρβαση των ορίων ταχύτητας έως 20 χλμ/ώρα είναι εκτός πραγματικότητας και σχετικά υπερβολική. Η υπέρβαση κατά 1 χιλιόμετρο ανά ώρα του ορίου δεν θα έχει καμία ουσιαστική διαφορά σε περίπτωση ατυχήματος ώστε να δικαιολογείται η επιβολή διοικητικού προστίμου των 150 ευρώ. Προτείνω να τροποποιηθεί και να επιβάλλεται πρόστιμο Ε1-Α καθώς η παραβίαση έως 20 χλμ/ώρα έχει ίδια επικινδυνότητα με την παραβίαση για κάποιον που οδηγεί με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας το οποίο ορθώς έχει κατηγοριοποιηθεί στη βαθμίδα Ε1-Α. Ωστόσο, εάν όντως είναι απαραίτητο να επιβάλλεται η ποινή Ε2-Α, προτείνω να γίνει διαχωρισμό σε αυτό το σκέλος των ορίων ταχύτητας ως εξής: α) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας έως δέκα (10) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α. β) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας από δέκα (10) έως είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α. Η παραπάνω τροποίηση θεωρώ πως είναι πιο ρεαλιστική, καθώς σχεδόν όλοι οι οδηγοί ανεξαρτήτου μέσου (ακόμα και τα υπηρεσιακά οχήματα της ΕΛΑΣ) διαπράττουν το συγκεκριμένο αδίκημα, στη πλειοψηφία άλεθα τους. Άρθρο 17: Διήθηση μοτοποδηλάτων & μοτοσυκλετών Είμαι 100% σύμφωνος με την συγκεκριμένη προσθήκη καθώς η διήθηση σαν ενέργεια (αν πραγματοποιείται σε λογικά πλαίσια και με σύνεση) έχει θετικό αντίκτυπο στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του ελληνικού οδικού δικτύου. Ωστόσο, θεωρώ πως το ορισθέν όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα είναι οριακά χαμηλό και μπορεί να αποτελέσει αιτία πρόκλησης ατυχήματος, καθώς οι μοτοσυκλέτες (ακόμα και χαμηλού κυβισμού) "ζορίζονται" να κρατήσουν ήπια και σταθερή ταχύτητα στο εύρος των 20-30 χλμ/ώρα, ειδικά τώρα με τους νέους κανονισμούς για τους ρύπους. Θεωρώ πως το όριο είτε πρέπει να αυξηθεί στα 40 χλμ/ώρα και για τις δύο καταστάσεις της διήθησης (είτε σε κινούμενη είτε σε σταθερή κατάσταση των υπόλοιπων οχημάτων) , είτε το όριο να τροποποιηθεί στα πρότυπα της διήθησης που ισχύει στη Γαλλία όπου σε ακινητοποιημένη κυκλοφορία έχει ορισθεί όριο στα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ σε κίνηση των οχημάτων αυξάνεται το όριο στα 50 χιλιόμετρα ανά ώρα. Για να έχουν θεσπίσει αυτές τις δύο περιπτώσεις στη Γαλλία, σίγουρα κάτι θα έδειξαν οι μελέτες των 26 τελευταίων ετών. Επιπλέον, θεωρώ πως πρέπει να προστεθεί στον ΚΟΚ το δικαίωμα χρήσης των λεωφοφρειοδιαδρόμων (ΑΛΛ) για τις μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα και τα ποδήλατα (ηλεκτρικά και μη, πατίνια και λοιπές υποκατηγορίες) καθώς αυτό αναφέρεται από όσο γνωρίζω μόνο στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ. Επιπρόσθετα, θεωρώ πως για λόγους ασφαλείας, θα έπρεπε να επιτρέπεται και η χρήση της ΛΕΑ από δίκυκλα και τρίκυκλα οχήματα (όπως ισχύει και στις λεωφορειολωρίδες για το αστικό οδικό δίκτυο) σε αντίστοιχες κυκλοφοριακές συνθήκες. Επειδή η χρήση των ΛΕΑ από τα υπόλοιπα οχήματα απαγορεύεται, και λόγω του διαθέσιμου χώρου, το όριο στη ΛΕΑ για μοτοσυκλέτες θα μπορούσε να ορισθεί στα 50 χλμ/ώρα. Φυσικά θα πρέπει να προστεθεί παράγραφος που να αναφέρει πως σε περίπτωση που κινείται όχημα έκτακτης ανάγκης, οι μοτοσυκλέτες θα είναι υποχρεωμένες να εισχωρήσουν άμεσα και με ασφάλεια στη δεξία λωρίδα κυκλοφορίας παραχωρώντας προτεραιότητα στους χρήστες της ΛΕΑ και στους χρήστες της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας (οι οποίοι ωστόσο θα οφείλουν να πράξουν με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθήσουν τον μοτοσικλετιστή να εισέλθει στη λωρίδα που κινούνται). Επιπλέον, πρέπει να λάβουμε υπόψιν πως υπάρχουν οδοί με μία λωρίδα κυκλοφορίας όπου το φάρδος τους είναι τόσο μεγάλο ώστε η "διήθηση" να είναι πιο ασφαλής από περιπτώσεις όπου το μοτοποδήλατο/μοτοσυκλέτα/ποδήλατο θα προσπαθήσουν να κινηθούν σε πυκνή κυκλοφορία ανάμεσα σε δύο λωρίδες. Μήπως θα έπρεπε να συμπεριληφθεί και αυτή η πράξη ως διήθηση (αντί για αντικανονικό προσπέρασμα); Τέλος, παρακαλώ όπως αναδιατυπωθεί με σαφήνεια η πρόταση η οποία αναφέρει ότι "Κατά τη διενέργεια της διήθησης οι οδηγοί μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών παραχωρούν προτεραιότητα, τηρούν ασφαλή πλευρική απόσταση από τα υπόλοιπα οχήματα," καθώς δεν είναι κατανοητό ποιες είναι οι περιπτώσεις παραχώρησης προτεραιότητας από τους οδηγούς, πέραν της προτεραιότητας σε πεζούς που εισέρχονται σε σεσημασμένες διαβάσεις (χωρίς φωτεινή σηματοδότηση). Αλλά ακόμα, επειδή ο μοτοσυκλετιστής/μοτοποδηλάτης/ποδηλάτης θεωρείται μετά τους πεζούς δεύτερος στη λίστα των ευάλωτων ομάδων, θα πρέπει να συμπεριληφθεί παράγραφος που θα υποχρεώνει τους οδηγούς των λοιπών οχημάτων να παραχωρούν χώρο ώστε να πραγματοποιήσουν διήθηση ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας αλλά και να κρατούν αποσταση μεταξύ των οχημάτων τους και των στις διαβάσεων/σηματοδοτών (όπως έχουν ειδικά διαμορφωμένους χώρους στο εξωτερικό για τα ποδήλατα).