Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ | 21 Ιανουαρίου 2025, 19:14
ΠΣΕΟ | Ολοκληρωμένη Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση για τον ΚΟΚ και την Κυκλοφοριακή Αγωγή Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ενώ ρυθμίζει αναλυτικά τις υποχρεώσεις των οδηγών, των πεζών και των οχημάτων, δεν αναφέρεται ρητά στις διαδικασίες εκπαίδευσης για την απόκτηση άδειας οδήγησης, ούτε στις προδιαγραφές και τις δεξιότητες που πρέπει να διαθέτουν οι εκπαιδευτές υποψηφίων και τακτικών οδηγών. Η απουσία μιας ενιαίας και σαφώς ορισμένης εκπαιδευτικής πολιτικής στον ΚΟΚ οδηγεί στην ανάγκη ύπαρξης επιμέρους διατάξεων και κανονιστικών πράξεων, οι οποίες συμπληρώνουν το θεσμικό πλαίσιο. Ωστόσο, αυτή η αποσπασματική προσέγγιση συχνά δημιουργεί κενά, αλληλοεπικαλύψεις, ασάφειες και μειωμένη συνοχή στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται και εφαρμόζεται η εκπαίδευση των νέων αλλά και των τακτικών οδηγών. Η έλλειψη ενός σαφούς θεσμικού πλαισίου που να ενσωματώνει τις απαιτήσεις για την κατάρτιση των εκπαιδευτών, τις μεθόδους διδασκαλίας και τα ελάχιστα εκπαιδευτικά κριτήρια υποβαθμίζει τη συνολική ποιότητα της εκπαίδευσης. Παράλληλα, η μη θεσμοθετημένη σύνδεση του ΚΟΚ με τις διαδικασίες εκπαίδευσης και αξιολόγησης των υποψηφίων οδηγών καθιστά δύσκολη τη διασφάλιση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού συστήματος κυκλοφοριακής αγωγής, ικανού να ανταποκριθεί στις εξελίξεις της αυτοκίνησης, της μικροκινητικότητας των νέων τεχνολογιών και τις απαιτήσεις της Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ) Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ), στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του συστήματος εκπαίδευσης και αξιολόγησης των οδηγών, έχει προτείνει, με ένα ολοκληρωμένο νομοθέτημα, τα εξής: - Ίδρυση Σχολής Κινητικότητας και Οδικής Ασφάλειας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. - Δημιουργία Σύγχρονων Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολών Οδήγησης, Κυκλοφοριακής Αγωγής και δια Βίου Μάθησης. - Αναβάθμιση Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής. - Ενίσχυση της Εκπαίδευσης με Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ). - Σύσταση Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ). Η εκπαίδευση των οδηγών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την οδική ασφάλεια και την ποιότητα της μετακίνησης. Είναι αναμφισβήτητο ότι το επίπεδο εκπαίδευσης των εκπαιδευτών οδήγησης επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των νέων οδηγών και, κατά συνέπεια, τον αριθμό των τροχαίων συμβάντων. Η ελλιπής εκπαίδευση των οδηγών είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν στα τροχαία ατυχήματα. Πολλοί οδηγοί δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τους κανόνες κυκλοφορίας, ενώ η εκπαίδευση συχνά δεν εστιάζει στις πραγματικές συνθήκες οδήγησης, στην ενσυναίσθηση, στην αλληλεγγύη και στη διαχείριση κρίσεων στον δρόμο, αλλά στο πως θα πετύχουν στις διάτρητες εξετάσεις! Επιπλέον, η έλλειψη προσαρμογής της εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες (όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης) και στις σύγχρονες κυκλοφοριακές απαιτήσεις δημιουργεί οδηγούς που δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι. Η σκληρή πραγματικότητα δείχνει ότι ο ισχύων νόμος που διέπει την εκπαίδευση εκπαιδευτών οδήγησης (π.δ. 208, 337) δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες της εποχής μας. Θεωρούμε απαραίτητη την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, πιστεύοντας ότι η εκπαίδευση οδηγών είναι μια απαιτητική και πολυδιάστατη υπόθεση, και όπως καθημερινά αποδεικνύεται δεν μπορεί να υποστηριχθεί από τους σημερινούς εκπαιδευτές (απόφοιτους Λυκείου και ΙΕΚ) Η Πρόκληση της Εκπαίδευσης Οδηγών και η Ευθύνη των Εκπαιδευτών Η οδήγηση είναι μία σύνθετη δεξιότητα, η οποία απαιτεί όχι μόνο γνώση των κανόνων κυκλοφορίας αλλά και καλλιέργεια της σωστής συμπεριφοράς στο δρόμο. Σήμερα, οι οδηγοί καλούνται να διαχειριστούν έναν όλο και πιο σύνθετο κόσμο μετακίνησης, με νέα συστήματα, όπως η ηλεκτροκίνηση και η αυτόνομη οδήγηση. Ο εκπαιδευτής, λοιπόν, δεν μπορεί να είναι απλώς ένας μεταδότης πρακτικών οδηγιών, αλλά χρειάζεται να είναι κάτοχος εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων που επιτρέπουν την ολιστική κατανόηση και διδασκαλία της κυκλοφοριακής ασφάλειας και των νέων τεχνολογιών. Για παράδειγμα, οι σύγχρονοι εκπαιδευτές οδήγησης πρέπει να είναι σε θέση να εξηγούν και να εκπαιδεύουν τους μαθητές στη λειτουργία και τη χρήση προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS), τα οποία μπορούν να σώσουν ζωές αν χρησιμοποιηθούν σωστά. Η έλλειψη αυτής της γνώσης ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες, καθώς ένας οδηγός που δεν κατανοεί πώς να αναλάβει τον έλεγχο σε κρίσιμες καταστάσεις μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα. Ανάγκη για Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτών Η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί από μόνη της έναν ιδιαίτερο τομέα, καθώς απαιτεί όχι μόνο κατάρτιση αλλά και μεθοδολογικές δεξιότητες που ενισχύουν τη μάθηση και τη διαχείριση ανθρώπων με διαφορετικές αντιλήψεις και ανάγκες. Αυτός ο τύπος εκπαίδευσης δεν μπορεί να εφαρμοστεί από έναν απόφοιτο Λυκείου, χωρίς ανώτατη εκπαίδευση και εξειδικευμένη κατάρτιση. Θεωρούμε ότι οι εκπαιδευτές οδήγησης πρέπει να ακολουθούν σπουδές επιπέδου ανώτατης εκπαίδευσης, σε πεδία που σχετίζονται με την κυκλοφοριακή αγωγή, τη σύγχρονη κινητικότητα, την πολυτροπικότητα στις μετακινήσεις, τις νέες τεχνολογίες, την ψυχολογία και την εκπαίδευση ενηλίκων. Ο νέος εκπαιδευτής οδήγησης δεν θα είναι απλώς ένας δάσκαλος πρακτικών δεξιοτήτων οδήγησης. Αλλά θα αποτελεί έναν κομβικό παράγοντα στη διαμόρφωση ασφαλούς και βιώσιμης κινητικότητας. Δεν θα περιορίζεται στην εκμάθηση πρακτικών δεξιοτήτων οδήγησης, αλλά θα λειτουργεί ως επιστήμονας της κυκλοφοριακής αγωγής και επαγγελματίας με πολυδιάστατη εξειδίκευση. Θα κατέχει γνώσεις στις νέες τεχνολογίες, όπως τα αυτόνομα οχήματα, τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), και τα δίκτυα επικοινωνίας οχημάτων (V2X). Θα είναι εξοικειωμένος με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, προωθώντας τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, την ένταξη της μικροκινητικότητας και την ανάπτυξη ασφαλών αστικών υποδομών. Παράλληλα, ο ρόλος του θα περιλαμβάνει την εκπαίδευση σε θέματα κυκλοφοριακής ασφάλειας, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, και την ενίσχυση της υπεύθυνης και ήπιας οδήγησης. Θα πρέπει να είναι ικανός να διαχειρίζεται ψυχολογικές παραμέτρους, όπως η επιθετικότητα και το άγχος των οδηγών, καλλιεργώντας μια ολιστική αντίληψη για την οδική συμπεριφορά. Επιπλέον, θα διαδραματίζει ρόλο κοινωνικού παιδαγωγού, ευαισθητοποιώντας για θέματα περιβαλλοντικής προστασίας και ενθαρρύνοντας τη μετάβαση σε τρόπους μετακίνησης που ελαχιστοποιούν το αποτύπωμα άνθρακα. Η εκπαίδευσή του θα είναι συνεχής, μέσα από ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης και συνεργασίες με ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια. Ο μελλοντικός εκπαιδευτής θα είναι μια γέφυρα ανάμεσα στην τεχνολογία, την κοινωνία και τον οδηγό, συνδυάζοντας θεωρία και πράξη για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, ασφαλούς, βιώσιμου και συμπεριληπτικού περιβάλλοντος κυκλοφορίας. Το πρόγραμμα εκπαίδευσής του θα πρέπει να είναι εξίσου ολοκληρωμένο και να καλύπτει τόσο τη θεωρία όσο και την πράξη, με ενσωμάτωση ψηφιακών και τεχνολογικών μέσων. Η οδική ασφάλεια, η κυκλοφοριακή αγωγή και η πρόσβαση στην οδήγηση αποτελούν θεμελιώδη δικαιώματα και βασικούς πυλώνες για μια βιώσιμη και δίκαιη κοινωνία. Η ένταξη σύγχρονων τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), στον τομέα της εκπαίδευσης οδηγών και χρηστών του δρόμου, προσφέρει νέες δυνατότητες για εξατομικευμένη και αποδοτική μάθηση. Το νομοσχέδιο, στοχεύει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος εκπαίδευσης και ενσωμάτωσης της τεχνολογίας, περιλαμβάνοντας: 1. Δημόσιες Σχολές Οδήγησης, που λειτουργούν ως πρότυπα για αντίστοιχες ιδιωτικές σχολές. 2. Τεχνητή Νοημοσύνη, που χρησιμοποιείται για την εξατομίκευση της μάθησης και την αξιολόγηση δεξιοτήτων. 3. Εξατομικευμένη προσέγγιση για ΑμεΑ άτομα με δυσλεξία, αυτισμό, αναπτυξιακές διαταραχές και μαθησιακές δυσκολίες, προσαρμόζοντας την εκπαίδευση στις ανάγκες τους. 4. Σχολή Κινητικότητας και Οδικής Ασφάλειας, για την κατάρτιση εξειδικευμένων επιστημόνων στις ανάγκες της σύγχρονης Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ) 5. Ταμείο Εκπαίδευσης Κινητικότητας, που χρηματοδοτεί δράσεις εκπαίδευσης, προσβασιμότητας και καινοτομίας. Με αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει πρότυπο στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας και της συμμετοχικότητας στην Κοινωνία της Κυκλοφορίας (ΚτΚ). ... ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι : Αναλυτικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης νέων Εκπαιδευτών. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ : Πρόγραμμα Αναβάθμιση των υφιστάμενων εκπαιδευτών οδήγησης ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ: Σχολή Κινητικότητας και Οδικής Ασφάλειας ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV: Δημιουργία Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ)