• Σχόλιο του χρήστη 'Άρης Ζωγράφος' | 22 Ιανουαρίου 2025, 09:08

    Θέμα: Επιπτώσεις της διήθησης στην οδική κυκλοφορία. Νομικά πλαίσια και πρακτικές εφαρμογές "‘Ώριμο τέκνο της Ανάγκης ή πορεία προς το κενό;" Η οδήγηση μοτοσυκλέτας, είτε στις πολυσύχναστες αστικές οδούς είτε στις ταχύτερες υπεραστικές διαδρομές, χαρακτηρίζεται από μοναδικές προκλήσεις και δυναμικές που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των οδηγών και τη ροή της κυκλοφορίας. Δύο συνηθισμένες πρακτικές που συναντώνται στην καθημερινή κίνηση των δικύκλων είναι η διήθηση και οι σφήνες. Παρά τις επιφανειακές ομοιότητες, οι πρακτικές αυτές διαφέρουν ουσιωδώς ως προς τη φύση, τη νομιμότητα και την επίδρασή τους στην οδική ασφάλεια. Σφήνα: Ένας επικίνδυνος και απορριπτέος από κάθε άποψη ελιγμός. Η σφήνα, ή αλλιώς ο επιθετικός ελιγμός ανάμεσα σε κινούμενα οχήματα, αποτελεί μια ριψοκίνδυνη πρακτική που χαρακτηρίζεται από μεγάλη ταχύτητα και απότομες κινήσεις της μοτοσυκλέτας. Αυτός ο τρόπος οδήγησης εκθέτει τόσο τον οδηγό της μοτοσυκλέτας όσο και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου σε σοβαρούς κινδύνους. Οι σφήνες μπορούν να προκαλέσουν αιφνιδιασμό στους άλλους οδηγούς, δημιουργώντας απρόβλεπτες καταστάσεις και αυξάνοντας σημαντικά τις πιθανότητες τροχαίων ατυχημάτων. Ειδικά σε πυκνή κυκλοφορία, όπου οι διαθέσιμοι πόροι αντίδρασης είναι περιορισμένοι, οι σφήνες συνιστούν μια μη αποδεκτή και παράνομη πρακτική, η οποία επιδεινώνει το στρες και την αίσθηση ανασφάλειας στους δρόμους. Τι είναι η διήθηση; Η διήθηση, από την άλλη, αναφέρεται στη διέλευση μιας μοτοσυκλέτας, η ενός δίκυκλου γενικά, ανάμεσα σε σταματημένα ή κινούμενα με πολύ χαμηλή ταχύτητα οχήματα. Είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται ευρέως στους δρόμους, ιδιαίτερα σε πολυσύχναστες αστικές περιοχές, όπου η συμφόρηση αποτελεί καθημερινό φαινόμενο. Σε αντίθεση με τη σφήνα, η διήθηση, όταν εκτελείται με προσοχή και με χαμηλή ταχύτητα (20-30 km/h), μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της κυκλοφορίας, καθώς μειώνει τον χρόνο αναμονής τόσο για τους μοτοσικλετιστές όσο και για τα υπόλοιπα οχήματα. Παρότι η πρακτική αυτή είναι διαδεδομένη, παραμένει συχνά ασαφής από πλευράς νομοθεσίας, κάτι που προκαλεί προβλήματα στη διαχείρισή της από τις αρχές, ειδικά σε περιπτώσεις τροχαίων συμβάντων. Γιατί να νομοθετηθεί η διήθηση; Το ερώτημα που τίθεται είναι: Γιατί να θεσμοθετηθεί μια ήδη διαδεδομένη πρακτική; Η απάντηση κρύβεται στη δυνατότητα να περιοριστεί η αναρχία που συχνά συνοδεύει την έλλειψη σαφών κανόνων. Η νομοθέτηση της διήθησης θα μπορούσε να προσφέρει σαφή και εφαρμόσιμα πλαίσια για την ασφαλή εφαρμογή της. Αυτό περιλαμβάνει καθορισμό των ταχυτήτων, των συνθηκών οδού, καθώς και των σημείων όπου η διήθηση θα επιτρέπεται. Με αυτόν τον τρόπο, θα προστατευθούν οι οδηγοί μοτοσυκλετών, θα μειωθεί το ρίσκο τροχαίων ατυχημάτων και θα διασφαλιστεί η ομαλή ροή της κυκλοφορίας. Η πρόταση για την τροποποίηση της παρ. 9 του άρθρου 17 του ΚΟΚ πρέπει να διασφαλίζει την ασφάλεια όλων των οδηγών δικύκλων, ανεξαρτήτως κατηγορίας οχήματος, και να είναι βασισμένη σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα. Είναι απαραίτητο να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες όλων των εμπλεκόμενων φορέων, όπως οδηγών, αρχών και κοινωνικών εταίρων, και να διατυπώνεται με τρόπο σαφή και κατανοητό, ώστε να διευκολύνει την εφαρμογή της και να προάγει την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Πώς μπορεί να εφαρμοστεί και τι προτείνουμε; Μερικές βασικές προτάσεις για την επιτυχή θεσμοθέτηση της διήθησης περιλαμβάνουν: • Καθορισμός οδών που επιτρέπεται η διήθηση με ανάλογη σήμανση • Πιλοτική εφαρμογή της νομοθεσίας Προτού η νομοθεσία εφαρμοστεί σε όλη τη χώρα, μπορεί να δοκιμαστεί πιλοτικά σε επιλεγμένες περιοχές ή δρόμους, με στόχο: Να εντοπιστούν πιθανές δυσκολίες στην εφαρμογή. Να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα σε επίπεδο κυκλοφορίας και ασφάλειας. Να γίνουν απαραίτητες βελτιώσεις στο πλαίσιο. • Καθορισμός ορίων ταχύτητας: Η διήθηση θα πρέπει να επιτρέπεται μόνο όταν τα οχήματα κινούνται με πολύ χαμηλή ταχύτητα ή είναι σταματημένα.. • Βελτίωση υποδομών με δημιουργία ειδικών λωρίδων για δίκυκλα όπου είναι εφικτό. • Ενσωμάτωση της διήθησης στα εκπαιδευτικά προγράμματα: Η διήθηση πρέπει να γίνει μέρος της επίσημης εκπαίδευσης στις σχολές οδήγησης. • Εκπαίδευση και ενημέρωση όλων των οδηγών: Οι μοτοσικλετιστές και οι οδηγοί άλλων οχημάτων θα πρέπει να ενημερωθούν για τα οφέλη και τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται η διήθηση. • Καμπάνιες ενημέρωσης για μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με τη διαφορά μεταξύ ασφαλών και επικίνδυνων πρακτικών. Η διήθηση των μοτοσυκλετών αποτελεί ένα ζήτημα που διχάζει τις απόψεις εδώ και χρόνια ανάμεσα και στους εκπαιδευτές οδήγησης. Θεωρώ όμως ότι: Ενώ οι επιθετικοί ελιγμοί ανάμεσα σε κινούμενα οχήματα, γνωστοί ως σφήνες, αποτελούν μια παράνομη και επικίνδυνη για την κυκλοφορία ενέργεια που θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια όλων των χρηστών του δρόμου, η διήθηση μπορεί να αναδειχθεί σε ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής. Η διήθηση, εφόσον θεσμοθετηθεί με βάση την ασφάλεια, τη λογική και τις βέλτιστες πρακτικές, έχει τη δυνατότητα να μειώσει τη συμφόρηση στους δρόμους και να προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο για τους μοτοσικλετιστές όσο και για τους οδηγούς των υπόλοιπων οχημάτων. Άρης Ζωγράφος Πρόεδρος ΠΣΕΟ ...