• ΠΣΕΟ | Πρόταση για Δημιουργία Ταμείο Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ) Η δημιουργία ενός Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ) αποτελεί μια καινοτόμο πρωτοβουλία που στοχεύει στη διαμόρφωση μιας σύγχρονης κουλτούρας κινητικότητας και στην ενίσχυση της κυκλοφοριακής νοημοσύνης των πολιτών. Η ανάγκη για μια τέτοια παρέμβαση προκύπτει από την αυξανόμενη πολυπλοκότητα των οδικών δικτύων και την υψηλή συχνότητα τροχαίων συγκρούσεων, που συχνά αποδίδονται σε ανθρώπινα σφάλματα, έλλειψη επαρκούς εκπαίδευσης και ανευθυνότητα στη συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου. Το ΤΕΚ φιλοδοξεί να αναλάβει έναν διπλό ρόλο: αφενός, να παρέχει στους πολίτες τα εφόδια για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, και αφετέρου, να καλλιεργήσει στάσεις και αξίες που θα ενισχύσουν την οδική ασφάλεια και θα μειώσουν τις αρνητικές συνέπειες από την αλόγιστη χρήση του οδικού χώρου. Το Ταμείο θα αξιοποιεί τους πόρους του για την ανάπτυξη και την υλοποίηση στοχευμένων δράσεων που αποσκοπούν στη βελτίωση της γνώσης, της συνείδησης και της συμπεριφοράς των πολιτών στο πλαίσιο της οδικής κυκλοφορίας. Ένα βασικό χαρακτηριστικό αυτής της πρωτοβουλίας είναι η προώθηση της πρόληψης μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και καμπανιών ευαισθητοποίησης, οι οποίες θα απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και θα στοχεύουν στη μείωση των τροχαίων παραβάσεων. Ειδικότερα, η επικαιροποίηση των οδηγητικών δεξιοτήτων παραβατικών οδηγών μέσα από εξειδικευμένα προγράμματα διορθωτικής εκπαίδευσης προσφέρει μια προοδευτική εναλλακτική στη μέχρι τώρα τιμωρητική προσέγγιση. Η έννοια της κυκλοφοριακής νοημοσύνης, στην οποία εστιάζει το ΤΕΚ, περιλαμβάνει τη σφαιρική κατανόηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, την ικανότητα πρόβλεψης επικίνδυνων καταστάσεων και τη συνειδητή προσαρμογή της οδηγικής συμπεριφοράς στις εκάστοτε συνθήκες. Παράλληλα, το Ταμείο θα λειτουργήσει ως φορέας που θα ενθαρρύνει την αλλαγή νοοτροπίας, προωθώντας μια κουλτούρα σεβασμού στους κανόνες και στους άλλους χρήστες του δρόμου. Οι δράσεις του μπορούν να ενσωματώσουν σύγχρονες τεχνολογίες, όπως προσομοιωτές οδήγησης και ψηφιακές πλατφόρμες εκπαίδευσης, καθιστώντας την εκπαιδευτική διαδικασία πιο προσιτή και αποτελεσματική. Η σημαντικότητα του ΤΕΚ δεν περιορίζεται μόνο στην ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών. Βασικός στόχος είναι η μείωση των τροχαίων συγκρούσεων και των θανάτων στους δρόμους, καθώς και η συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής. Μέσω συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα, τοπικές αρχές, συλλογικότητες και ιδιωτικούς φορείς, το Ταμείο μπορεί να προσεγγίσει ολοκληρωμένα το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και να προσφέρει καινοτόμες λύσεις. Συνοψίζοντας, το Ταμείο Εκπαίδευσης Κινητικότητας αποτελεί μια απαραίτητη παρέμβαση για τη θεμελίωση μιας κοινωνίας με υπεύθυνους και ενημερωμένους χρήστες του οδικού δικτύου. Η επένδυση στην πρόληψη, την εκπαίδευση και την αλλαγή νοοτροπίας αποτελεί προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός πιο ασφαλούς και βιώσιμου μέλλοντος στους δρόμους. Η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος δεν είναι απλώς ζήτημα πολιτικής βούλησης, αλλά και κοινωνικής συμμετοχής, με στόχο τη μείωση του κοινωνικού και οικονομικού κόστους των τροχαίων ατυχημάτων.   Νομοσχέδιο: Ίδρυση Ταμείου Εκπαίδευσης και Κινητικότητας Η δημιουργία του Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ) αποσκοπεί στη θεμελίωση μιας νέας κουλτούρας κινητικότητας και στην ανάπτυξη της κυκλοφοριακής νοημοσύνης των πολιτών. Το Ταμείο, μέσω των πόρων του, μπορεί να υλοποιήσει δράσεις που θα ενισχύσουν τη γνώση, τη συνείδηση και τη συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου, με στόχο τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Άρθρο 1: Ίδρυση και Σκοπός του Ταμείου 1. Ιδρύεται το Ταμείο Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ), με στόχο: α) τη χρηματοδότηση δράσεων, υποδομών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την οδική ασφάλεια και τη βιώσιμη κινητικότητα, β) την προώθηση ερευνών και καινοτόμων λύσεων για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής αγωγής, γ) την δημιουργία υποδομών αξιολόγησης υποψηφίων οδηγών και οδηγών. δ) τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων μέσω της ευαισθητοποίησης και της εκπαίδευσης πολιτών. Άρθρο 2: Πηγές Χρηματοδότησης Το Ταμείο χρηματοδοτείται από: 1. Το 100% των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ): Όλα τα έσοδα από πρόστιμα κατευθύνονται αποκλειστικά στο Ταμείο. Αυτό διασφαλίζει ότι τα χρήματα από παραβάσεις χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της κυκλοφορίας και την αποτροπή παραβατικότητας. 2. Ποσοστό 1‰ επί των διοδίων: Οι φορείς εκμετάλλευσης διοδίων υποχρεούνται να αποδίδουν το ποσό αυτό ανά συναλλαγή. 3. Ποσοστό 1‰ επί της λιανικής τιμής καυσίμων: Το ποσό αυτό αποδίδεται από τους προμηθευτές καυσίμων στο Ταμείο. 4. Ευρωπαϊκά Προγράμματα και Δωρεές: Το Ταμείο μπορεί να αντλεί επιπλέον χρηματοδότηση από εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα ή/και ιδιωτικές δωρεές. Άρθρο 3: Διάθεση Πόρων 1. Εκπαιδευτικά Προγράμματα: α) Δημιουργία προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής για μαθητές, υποψηφίους οδηγούς και ενήλικες. β) Οργάνωση εκπαιδεύσεων για τακτικούς οδηγούς, επαγγελματίες οδηγούς και ευπαθείς ομάδες (π.χ. ηλικιωμένοι, ποδηλάτες). 2. Υποδομές και Καινοτομία: α) Ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών για την εκπαίδευση στην οδική ασφάλεια. β) Χρηματοδότηση μελετών για τη βελτίωση του αστικού και υπεραστικού δικτύου. 3. Δημιουργία Κέντρων Οδικής Ασφάλειας: Κατασκευή κέντρων σε μεγάλες πόλεις, εξοπλισμένων με προσομοιωτές οδήγησης, αίθουσες διδασκαλίας και εκπαιδευτικά εργαλεία. 4. Έρευνα και Ανάπτυξη: α) Χρηματοδότηση πανεπιστημιακών ερευνών και startups για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. β) Υποστήριξη έργων βιώσιμης κινητικότητας (π.χ. εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, «έξυπνες» πόλεις). Άρθρο 4: Διοίκηση και Διαχείριση του Ταμείου 1. Το Ταμείο διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ), το οποίο αποτελείται από: α) Εκπροσώπους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, β) Εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γ) Ειδικούς επιστήμονες σε θέματα οδικής ασφάλειας και βιώσιμης κινητικότητας. δ) Εκπροσώπους συλλογικοτήτων 2. Το ΔΣ υποβάλλει ετήσιο απολογισμό στη Βουλή, εξασφαλίζοντας τη διαφάνεια και τη λογοδοσία. Άρθρο 5: Παρακολούθηση και Αξιολόγηση 1. Εισάγεται σύστημα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των δράσεων του Ταμείου, με τη συμμετοχή ανεξάρτητων φορέων. 2. Καταρτίζεται ετήσια έκθεση προόδου με στατιστικά στοιχεία για τη μείωση των ατυχημάτων και την εκπαίδευση πολιτών. Άρθρο 6: Κυρώσεις για Μη Απόδοση Πόρων 1. Οι φορείς που δεν αποδίδουν εμπρόθεσμα τους προβλεπόμενους πόρους στο Ταμείο υπόκεινται σε πρόστιμα και άλλες διοικητικές κυρώσεις. Άρθρο 7: Τελικές Διατάξεις 1. Το παρόν νομοθέτημα τίθεται σε ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 2. Εξουσιοδοτείται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την έκδοση των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων. Η πρόταση αυτή ενσωματώνει συγκεκριμένες χρηματοδοτικές πηγές, στόχους, δράσεις και διοικητικές δομές, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας. ΠΣΕΟ