Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Β’ ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (άρθρα 3-102)Σχόλιο του χρήστη ΛΕΜΟΤ ΛΕΣΧΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΙΣΤΩΝ | 24 Ιανουαρίου 2025, 06:48
Θέσεις ΛΕΜΟΤ Λέσχης Ελλήνων Μοτοσυκλετιστών για νέο Κ.Ο.Κ. Διατάξεις για την εύρυθμη και ασφαλή κυκλοφορία των δικύκλων. 1. Διήθηση Όταν τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα ή κινούνται με ταχύτητα έως 10 χαω, επιτρέπεται η μεταξύ αυτών προώθηση των δικύκλων, με διαφορά ταχύτητας μέχρι 30 χαω. Απαγορεύεται το προσπέρασμα δικύκλου που βρίσκεται σε διαδικασία διήθησης από άλλο δίκυκλο. 2. Διαχωρισμός αδειών οδήγησης. Όταν αφαιρείται η άδεια οδήγησης αναβάτη λόγω μη χρήσης προστατευτικού κράνους, ο παραβάτης επιτρέπεται να οδηγεί αυτοκίνητο, εάν έχει άδεια οδήγησης και αυτοκινήτου. 3. Μπαριέρες ασφαλείας. Οι υπάρχουσες μπαριέρες ασφαλείας και όλες οι νέες θα πρέπει να επενδύονται με ελαστικά υλικά. Ομοίως και οι μπάρες των διοδίων. 4. Αντικατάσταση κράνους μετά από τροχαίο. Το προστατευτικό κράνος χρήζει αντικατάστασης μετά από τροχαίο ατύχημα, ακόμα και αν δεν φέρει εμφανή εξωτερικά σημεία καταστροφής από πρόσκρουση. 5. Άδειες οδήγησης ΑΜΕΑ. Με ΥΑ (Μεταφορών) θα ορισθούν οι λεπτομέρειες και η διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης δικύκλου ΑΜΕΑ. 6. Απαγόρευση bull bars. Απαγορεύεται η τοποθέτηση και διατήρηση bull bars στα οχήματα. Στους παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ, αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας για 2 μήνες και ακινητοποίηση του οχήματος. 7. Παράνομες εξατμίσεις, ευθύνη εργοδότη. Όποιος προσλαμβάνει ή χρησιμοποιεί διανομέα ή ταχυμεταφορέα του οποίου η εξάτμιση του δικύκλου δεν είναι νόμιμη, από την άποψη των εκπομπών θορύβων, τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ για κάθε παράβαση. 8. Στάθμευση. Στους χώρους στάθμευσης δικύκλων και ιδίως σε όσους υπάρχουν ή θα δημιουργηθούν σε σταθμούς μετρό και στην αρχή πεζοδρόμων, επιτρέπεται η τοποθέτηση ειδικών διαμορφώσεων (μεταλλικών ή άλλων) σε σχήμα Π, για την πρόσδεση αντικλεπτικών («κουλούρες» κλπ) και να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση των αυτοκινήτων . 9. Ρύθμιση σηματοδοτών. Το «κίτρινο» των φωτεινών σηματοδοτών θα πρέπει να έχει τέτοια χρονική διάρκεια, ώστε να μπορούν τα δίκυκλα όλων των κατηγοριών να σταματούν εγκαίρως και με ασφάλεια. 10. Διπλές διαγραμμίσεις προ σηματοδοτών. Προ των σηματοδοτών θα πρέπει να υπάρχουν δύο γραμμές ακινητοποίησης οχημάτων, η πρώτη για όλες τις κατηγορίες και η δεύτερη, τουλάχιστον 3 μέτρα μετά, ειδικά για τα δίκυκλα. 11. «Σαμαράκια», ασφαλής διέλευση. Όπου υπάρχουν εγκάρσιες υπερυψωμένες λωρίδες («σαμαράκια») στα οδοστρώματα, πρέπει να δημιουργηθεί, στη μέση αυτών, αυλάκι για την ασφαλή διέλευση των δικύκλων. 12. Προτεραιότητα σε στενή κατηφορική οδό. Τα δίκυκλα έχουν προτεραιότητα όταν κατέρχονται σε στενή κατηφορική οδό έναντι των αντιθέτως κινουμένων οχημάτων, εκτός εάν η σήμανση ορίζει διαφορετικά, με ειδική πινακίδα. 13. Διαρροή ντίζελ στο οδόστρωμα Να αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις για οχήματα από τα οποία διαρρέει ντίζελ στο οδόστρωμα και για φορτηγά με φορτίο άμμου κλπ που δεν είναι κατάλληλα σκεπασμένο με αποτέλεσμα να τυφλώνει τους επερχόμενους αναβάτες και να καταλήγει στο οδόστρωμα. 14. Συνθήκες βροχής Σε συνθήκες βροχής να απαγορεύεται σε άλλα οχήματα να προσπερνούν δίκυκλα όταν αυτό μπορεί να τυφλώσει τον αναβάτη και να προκληθεί ατύχημα. 15. Κυρώσεις στους εκτελούντες οικοδομικές εργασίες Να προβλεφθούν κυρώσεις στους εκτελούντες οικοδομικές κα εργασίες όταν από αυτές καρφιά, βίδες κλπ. καταλήγουν στο οδόστρωμα. Τα υλικά αυτά να μην απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων, ιδίως χωρίς κατάλληλη συσκευασία. 16. Αποκομιδή γυαλιών Να υπάρχει πρόβλεψη στον ΚΟΚ για την αποκομιδή γυαλιών κλπ. στο οδόστρωμα από τροχαίο ατύχημα. 17. Απαγόρευση προσπέρασης φορτηγών Σε οδούς με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση να απαγορευθεί στα φορτηγά να προσπερνούν άλλα οχήματα. 18. Διάσχιση οδοστρώματος με ζώα Οι ιδιοκτήτες σκύλων όταν διασχίζουν το οδόστρωμα να κρατούν τα ζώα σε απόσταση μέχρι ένα μέτρο με κατάλληλο λουρί. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΚΟΚ Α. Γενικά 1. Οδικό περιβάλλον και οδοί. Υποδομές. Οι δρόμοι και το περιβάλλον αυτών αποτελούν ενιαίο σύνολο, κεφαλαιώδους σημασίας για τους αναβάτες. Πρέπει, οι υποδομές γενικά, να είναι «αποτρεπτικές», (να μην «επιτρέπουν» στον επίδοξο παραβάτη να διαπράξει την παράβαση) και «συγχωρητικές» (να ελαχιστοποιούν τις συνέπειες του τροχαίου ατυχήματος). 2, Δικαστική προστασία. Κατά των επιβληθεισών διοικητικών κυρώσεων ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προσφύγει ενώπιον του αρμοδίου Διοικητικού Πρωτοδικείου κατά την Προεδρική διαδικασία, καταβάλλοντας παράβολο 50 ευρώ, το οποίο θα του επιστραφεί εάν η αίτησή του γίνει δεκτή (εν όλω ή εν μέρει). 3. «Λογική» των κυρώσεων του ΚΟΚ. Οι κυρώσεις του ΚΟΚ δεν θα πρέπει να είναι ανάλογες προς την επικινδυνότητα μόνον της παράβασης, αλλά και προς την σχέση και «τοποθέτηση» του παραβάτη απέναντι στην παράβαση. Μια παράβαση οφειλόμενη σε στιγμιαία απροσεξία πρέπει να τιμωρείται επιεικώς (ιδίως την πρώτη φορά), ενώ αν η παράβαση γίνεται από πρόθεση (και υποκρύπτει κοινωνική ασυνειδησία) θα πρέπει να τιμωρείται αυστηρά. Η πρόθεση αποδεικνύεται είτε από την φύση της παράβασης (παράνομη αναστροφή, χρήση κινητού, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κλπ), είτε από τις περιστάσεις της διάπραξης. Σε περίπτωση αμφιβολίας, υπερισχύει η αρχή της επιείκειας, σε συνάρτηση και με την πρότερη συμπεριφορά του παραβάτη. Εν πάση περιπτώσει, οι κυρώσεις θα πρέπει να είναι οι ηπιώτερες αναγκαίες για την οδική ασφάλεια. Στον τομέα αυτόν, κεφαλαιώδη ρόλο θα πρέπει να έχει η Δικαιοσύνη. 4. Καλή κατάσταση του οδοστρώματος. Σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα, να μετρώνται υποχρεωτικά: α) ο συντελεστής ολίσθησης του οδοστρώματος (με ειδικό όργανο SRT) και β) οι ανωμαλίες του οδοστρώματος. Αμφότερα παίζουν σημαντικότατο ρόλο στα τροχαία ατυχήματα δικύκλων. Β. Ειδικά 1. Για το όριο των 30χαω στις πόλεις. Η οριζόντια θέσπιση του γενικού ορίου ταχύτητας των 30χαω στις κατοικημένες περιοχές είναι απορριπτέα. Τα κάτω των 50χαω όρια ταχύτητας θα πρέπει να τίθενται βάσει μελετών από τους ΟΤΑ. 2. Επικίνδυνη στάθμευση. Η παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμιο να τιμωρείται αυστηρότερα όταν το όχημα καταλαμβάνει τόσο πλάτος, ώστε οι πεζοί να εξαναγκάζονται να κατέρχονται στο οδόστρωμα. 3. Ειδικές κατηγορίες παραβατών. Παραβάσεις που διαπράττονται από οδηγούς σχολικών λεωφορείων, βαρέα οχήματα και εκπαιδευτικά οχήματα, θα πρέπει να τιμωρούνται αυστηρότερα. 4. Σεμινάρια ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια. Η αφαιρεθείσα άδεια οδήγησης θα επιστρέφεται στο ήμισυ του χρόνου αφαίρεσης αν ο παραβάτης, με δικά του έξοδα, παρακολουθήσει σεμινάριο ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής θα καθορισθούν με ΥΑ (Μεταφορών). 5. Ψυχολογική πίεση σε οδηγό. Ο οδηγός, ο οποίος με οποιονδήποτε τρόπο, (λεκτικά, με χειρονομίες, με την χρήση των φώτων ή ηχητικών μέσων κλπ), ασκεί ψυχολογική πίεση σε άλλον οδηγό για να αυξήσει την ταχύτητά του ή για να διαπράξει κάποια παράβαση, τιμωρείται με πρόστιμο 100 ευρώ. 6. Επικίνδυνες παράνομες συνδέσεις. Αρμόδιες για το κλείσιμο των παρανόμων ή/και επικίνδυνων συνδέσεων στο κεντρικό οδικό δίκτυο είναι αυτοτελώς τόσο οι Αστυνομικές Αρχές, όσο και οι κατά τόπους ΟΤΑ. Μπορούν να ενεργούν είτε αυτεπαγγέλτως, είτε μετά από καταγγελία. Σε αυτούς που δημιουργούν ή διατηρούν τις παράνομες αυτές συνδέσεις επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ. 7. Οι κυρώσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους να είναι: α) ακινητοποίηση του δικύκλου επί τόπου και β) αφαίρεση του άδειας οδήγησης για 10 ημέρες και για 20 ημέρες σε περίπτωση υποτροπής. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Τιμολόγηση ΙΚΤΕΟ δικύκλων. Κατάργηση της ΥΑ (Μεταφορών) υπ’αριθ. 516/58/30-12-2014, ΦΕΚ Β’ , 73/2015(16-1-2015) ή τροποποίησή της ώστε να μην αφορά την τιμολόγηση ΙΚΤΕΟ δικύκλων. 2. Παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας δικύκλων. Δημιουργία παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας δικύκλων, με στόχο μεταξύ άλλων τον εντοπισμό και την εξάλειψη των επικίνδυνων για τα δίκυκλα σημείων, την λήψη υπ’ όψη των δικύκλων στις υποδομές και την εν γένει προώθηση της οδικής τους ασφάλειας. Ο θεσμός θα είναι κατά τα πρότυπα του Γαλλικού “ Monsieur Moto”, σε συνεργασία του κράτους (κεντρικής Διοίκησης – ΟΤΑ) με τις οργανώσεις των μοτοσυκλετιστών. Σημειώνεται ότι οι κατά τόπους παρατηρητές οδικής ασφάλειας των δικύκλων στη Γαλλία ορίζονται από τις οργανώσεις μοτοσυκλετιστών, βρίσκονται σε συνεχή επαφή-συνεργασία με τις αρμόδιες κρατικές αρχές και είναι άμισθοι (εθελοντές) ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Κυκλοφοριακή αγωγή. 2. Εκπαίδευση – μετεκπαίδευση αναβατών. 3. Μείωση του ΦΠΑ στον εξοπλισμό ασφαλείας των αναβατών. 4. Μείωση των τελών κυκλοφορίας των δικύκλων. 5. Μείωση των διοδίων των δικύκλων. 6. Κατάλληλη, επαρκής, ευδιάκριτη σήμανση. Αντιολισθητικές διαγραμμίσεις. 7. Ποιοτική αστυνόμευση. Οδηγών, οχημάτων, υποδομών. 8. Έλεγχος των εκτελουμένων έργων στις οδούς. Υποχρεωτική ασφάλιση των έργων (για αστική ευθύνη). 9. Στην ειδική διαδικασία των διαφορών από αυτοκίνητα να μπορούν με την ίδια αγωγή να εναχθούν (πλην του οδηγού, του ιδιοκτήτη του οχήματος και της ασφαλιστικής εταιρείας) και τυχόν ευθυνόμενοι ιδιώτες (πχ εργολάβος), όπως και οι τυχόν εμπλεκόμενοι ΟΤΑ. 10. Στα άρθρα 290-290Α ΠΚ να συμπεριληφθεί και η ευθύνη των εργολάβων. ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΗΣ Λ.Ε.ΜΟΤ. ΛΕΣΧΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΙΣΤΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΡΤΗΘΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ Κ.Ο.Κ. 4/1/2025 Αρθρο:7-8 Πρόταση μας : Τα πατίνια και τα ποδήλατα εφόσον κυκλοφορούν στους δρόμους όπως όλα τα οχήματα να είναι ασφαλισμένα. Άρθρο 10 Πρότασή μας: Ιδιαίτερα αποτρεπτικές κυρώσεις σε εργολάβους έργων οι οποίοι εκτέλεσαν ή εκτελούν έργα που συμβάλλουν σε τραυματισμό η θάνατο μοτοσυκλετιστών Αρθρο 34 Πρόταση μας: Απάλειψης της κύρωσης αφαίρεσης διπλώματος για στάθμευση δίκυκλου σε πεζοδρόμιο ή πλατεία δεδομένου ότι δεν υπάρχει καν υπόνοια σωματικής βλάβης ουδενός. Άρθρο 45 Πρότασή μας: Απαλοιφή του αορίστου όρου “Παρεμβάλει δυσχέρειες¨ Άρθρο 89 Πρόταση μας: Η κυρώσεις για δυσδιάκριτη Πινακίδα εφαρμόζεται μόνο αν αυτό γίνεται σκόπιμα π.χ. επικάλυψη πινακίδας με πρόσθετα αδιαφανή υλικά. Άρθρο 100 Πρότασή μας: Σε περίπτωση υποτροπής οι παραβατικές κυρώσεις να επιβληθούν ΜΟΝΟ σε παράβαση ορίου ταχύτητος άνω των 50 χιλ. ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΙΩΣΗ Διατηρούμε έντονη αμφιβολία αν ο ΝΕΟΣ Κ.Ο.Κ. φέρει ουσιαστικά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Η αμφιβολία μας στηρίζεται στο ότι ο υπάρχον κώδικας ΔΕΝ ΤΗΡΕΙΤΑΙ άρα δεν έχουμε εικόνα πόσο καλύτερη θα ήταν η κατάσταση αν τηρείτο σχολαστικά. Λ.Ε.ΜΟΤ. Λέσχης Ελλήνων Μοτοσυκλετιστών