• Ως φορέας με κύριο αντικείμενο την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων θεωρούμε πως είναι αναγκαία η τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κινητικότητας όπως αυτή εξελίσσεται. Ο σκοπός του ΚΟΚ πρέπει να είναι πρωταρχικά η δημιουργία ενός πλαισίου κανόνων για την αρμονική συνύπαρξη όλων των χρηστών του οδικού δικτύου με βασικό γνώμονα την ασφάλεια και την προστασία τους, ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων. Το πλαίσιο αυτό συμπληρώνεται με τις προβλεπόμενες κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης. Σχετικά με τις αλλαγές που εισάγονται με τη ρύθμιση: • Η θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές (άρθρο 20) είναι ένα μέτρο που αναμένεται να συμβάλει στη βελτίωση της Οδικής Ασφαλείας, όπως έχει δείξει και η εμπειρία από την εφαρμογή σε άλλες χώρες (ενδεικτικά: Φινλανδία, Βέλγιο, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία), καθώς σημειώθηκε σημαντική μείωση των θανάσιμων τραυματισμών πεζών. Σε συνθήκες μικτής κυκλοφορίας οχημάτων και ευάλωτων χρηστών τα 30 χλμ./ώρα είναι η μέγιστη ασφαλής ταχύτητα. Παράλληλα είναι ένα μέτρο που βοηθά στη διάδοση της χρήσης εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως το ποδήλατο και τα μέσα μικροκινητικότητας. Σχετικά με τα όσα ορίζονται για το πεδίο εφαρμογής του μέτρου στο άρθρο 20 επισημαίνουμε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί το μέτρο σε περισσότερες κατηγορίες οδών καθώς στην ουσία αφορά περισσότερο σε μονοδρόμους με μία λωρίδα κυκλοφορίας. Παράλληλα για την ευρύτερη εφαρμογή του μέτρου στον αστικό ιστό προτείνουμε να περιοριστεί η δυνατότητα μεταβολής του ορίου ταχύτητας (παρ. 6, άρθρο 20) από την Τοπική Αυτοδιοίκηση θέτοντας συγκεκριμένα κριτήρια ή αποκλείοντας συγκεκριμένους τύπους οδών στις οποίες το όριο θα ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα χωρίς δυνατότητα μεταβολής. • Η διήθηση των δικύκλων (άρθρο 17) θα πρέπει να επιτρέπεται με στόχο την προστασία των δικυκλιστών που είναι ευάλωτοι χρήστες της οδού και όχι μόνο για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας τους. Προτείνουμε η δυνατότητα αυτή να παρέχεται ώστε υπό συνθήκες έντονης κυκλοφορίας, όπου τα οχήματα κινούνται σε στοίχους, τα δίκυκλα να μπορούν κινηθούν ανάμεσα και να προσπεράσουν τα οχήματα για να σταματήσουν εμπρός από αυτά σε σηματοδότη ή κόμβο, σύμφωνα και με όσα προβλέπονται στο άρθρο 6 του σχεδίου νόμου. Να μην επιτρέπεται όμως να παραμένουν ακινητοποιημένα ανάμεσα στα οχήματα καθώς σε αυτή την περίπτωση υπάρχει το ενδεχόμενο να μην γίνουν αντιληπτά από τους οδηγούς. Να απαγορεύεται επίσης το προσπέρασμα δικύκλου που βρίσκεται σε διαδικασία διήθησης από άλλο δίκυκλο. Θα πρέπει να διασφαλιστεί τέλος η επαρκής επιτήρηση της διήθησης. • Η δημιουργία ξεχωριστού χώρου αναμονής για μηχανοκίνητα δίκυκλα, ποδήλατα και Ε.Π.Η.Ο. (άρθρο 6) σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις είναι ένα μέτρο προς την σωστή κατεύθυνση με θετική επίδραση στην Οδική Ασφάλεια. • Προς τη σωστή κατεύθυνση είναι η πρόβλεψη για τη μη αφαίρεση πινακίδων και αδείας κυκλοφορίας (άρθρο 99) αλλά θα πρέπει να εφαρμόζονται οι κυρώσεις του άρθρου 92 για όσους εξακολουθούν να οδηγούν ενώ τους έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης. • Να προστεθεί και πρόβλεψη για εναλλακτικές ποινές (κοινωφελή εργασία, επιμορφωτικά σεμινάρια) εκτός από την επιβολή προστίμου και διοικητικών κυρώσεων στο άρθρο 101. • Στο άρθρο 42 να υπάρχει η πρόβλεψη χρήσης συσκευών παρεμπόδισης οδήγησης υπό την επήρεια (alcohol interlocks) για κατ΄ εξακολούθηση παραβάτες, στο πρότυπο αντίστοιχων προγραμμάτων που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες στην Ευρώπη. Προτείνεται η χρήση αυτών των συσκευών να είναι υποχρεωτική τουλάχιστον για όσους βρεθεί να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ με BAC μεγαλύτερο του 1,10 g/l. • Να τροποποιηθεί και η παρ. 8 του άρθρου 10 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57) σχετικά με το βανδαλισμό πινακίδων όπου να αναφέρεται ρητά ποιος είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση των πινακίδων σήμανσης αλλά και για τον εντοπισμό αυτών που τις καταστρέφουν ή παραποιούν και την επιβολή κυρώσεων. • Να γίνει υποχρεωτική η εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σύμφωνα και με την παρ. 10 του άρθρου 12 (ν. 2696/1999, Α΄57). • Να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση σε θέματα περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ιδιαίτερα στην ηχορύπανση και στην απόρριψη αντικειμένων από το όχημα. Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 15 να γίνει σαφής αναφορά στις εκπομπές θορύβου που προέρχονται από την τοποθέτηση εξατμίσεων που δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές με αντίστοιχες κυρώσεις Συνολικά, το σχέδιο νόμου αποτελεί ένα βήμα προς τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, αλλά απαιτείται περαιτέρω εμβάθυνση σε ζητήματα εκπαίδευσης, υποδομών και αυστηρής εφαρμογής των κανόνων επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες κυρώσεις για να επιτευχθούν οι επιθυμητοί στόχοι.