• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης Μητρόπουλος-Κουρουβάνης' | 24 Ιανουαρίου 2025, 13:48

    Η Lime είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κοινόχρηστων ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Παρέχουμε βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών (σκούτερ). Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα μέλλον όπου οι μετακινήσεις θα είναι κοινόχρηστες, οικονομικές και χωρίς εκπομπές άνθρακα. Με ιδιαίτερη χαρά υποβάλλουμε τα ακόλουθα σχόλια επί του Σχεδίου Νόμου για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: 1. Οι χώροι στάθμευσης για τα οχήματα μικροκινητικότητας πρέπει να παραμείνουν ευέλικτοι, ώστε να ανταποκρίνονται στις δυναμικές ανάγκες της πόλης και των χρηστών των υπηρεσιών. Η δημιουργία υποχρεωτικής στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στη μείωση της ακαταστασίας και της κίνησης στους δρόμους, διατηρώντας παράλληλα τη χρήση. Αυτό ισχύει όταν η πυκνότητα και η χωρητικότητα των θέσεων στάθμευσης έχουν τις σωστές διαστάσεις με βάση το μέγεθος της περιοχής εξυπηρέτησης, τη συμπεριφορά των χρηστών και τα πρότυπα ζήτησης, το σημείο που βρίσκονται οι θέσεις στάθμευσης και την πυκνότητα και το μέγεθος του στόλου. Η Lime ήταν ο πρώτος φορέας μικροκινητικότητας που εισήγαγε την υποχρεωτική στάθμευση στο Παρίσι το 2019 και έκτοτε έχει εξάγει τη μοναδική της εμπειρία στο σχεδιασμό πυκνών δικτύων στάθμευσης σε συνεργασία με πόλεις, μαζί με την κορυφαία τεχνολογία, σε όλο τον κόσμο. Στην εφαρμογή, εμφανίζονται στους χρήστες σύμβολα στάθμευσης για όλες τις καθορισμένες περιοχές στάθμευσης. Αυτά μπορεί να λειτουργούν ως προτιμώμενες θέσεις στάθμευσης, υποδεικνύοντας πού μπορούν να ολοκληρώσουν οι χρήστες το ταξίδι τους, ή ως υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης, υποδεικνύοντας πού πρέπει να ολοκληρώσουν επιτυχώς το ταξίδι τους. Εάν ένας χρήστης επιχειρήσει να ολοκληρώσει το ταξίδι του εκτός της ζώνης στάθμευσης, θα εμφανιστεί ένα αναδυόμενο μήνυμα στην εφαρμογή, το οποίο θα τον ενημερώνει για τις υποχρεώσεις στάθμευσης και θα τον προτρέπει να μετακινήσει το όχημα σε μια καθορισμένη θέση. Μέχρι ο χρήστης να μετακινήσει το όχημα σε μια ζώνη στάθμευσης, δεν θα μπορεί να τερματίσει το ταξίδι του, δημιουργώντας του έτσι μια οικονομική υποχρέωση προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους κανόνες στάθμευσης. Η Lime εργάζεται συνεχώς για τη βελτίωση αυτής της εμπειρίας τόσο για τους χρήστες της υπηρεσίας μας όσο και για τις πόλεις στις οποίες δραστηριοποιείται. Νέες τεχνολογίες που παρέχουν άμεση ανατροφοδότηση στον χρήστη, εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Παρίσι, Λονδίνο, Ζυρίχη) - όπου η φωτογραφία λήξης ταξιδιού αξιολογεί εάν τηρούνται όλοι οι κανόνες στάθμευσης και προσφέρει δυναμικές προτάσεις για σωστότερο παρκάρισμα. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει την ευελιξία και την ευκολία στη χρήση, διατηρώντας παράλληλα τη δημόσια τάξη και την ομοιόμορφη κατανομή ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την πόλη. Επιτρέπει, επίσης, τη λειτουργία της υπηρεσίας χωρίς την ύπαρξη φυσικά σηματοδοτημένων θέσεων στάθμευσης. Εάν ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας ορίζει ότι τα σημεία στάθμευσης μικροκινητικότητας πρέπει να οριοθετούνται στο οδόστρωμα και μέσω κατακόρυφης σήμανσης, αυτό μειώνει τη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας μας (οι περισσότεροι δήμοι δεν διαθέτουν τους πόρους ή την χωρητικότητα να δημιουργήσουν επαρκείς φυσικές θέσεις στάθμευσης), ενω δημιουργεί περιορισμούς για την πόλη στη συλλογή των απαραίτητων δεδομένων από τη συμπεριφορά των χρηστών μας σχετικά με το πού χρησιμοποιούν περισσότερο την υπηρεσία. Η Lime συνεργάζεται με τις πόλεις όπου λειτουργεί, ώστε να αξιολογεί τη συμπεριφορά των χρηστών και να σχεδιάσει σταδιακά ένα σύστημα στάθμευσης που επιτρέπει στην πόλη να αξιοποιήσει στο έπακρο τις υπηρεσίες μικροκινητικότητας. Εάν η στάθμευση αυτοκινήτων παραμείνει πιο προσιτή και διαθέσιμη, τότε η στροφή προς πιο βιώσιμες μεταφορές δεν θα πραγματοποιηθεί. 2.Η χρήση κράνους θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για ανηλίκους (κάτω των 18 ετών). Επιπλέον, η δημιουργία ξεχωριστών υποδομών για ποδήλατα κρίνεται απαραίτητη για την ασφάλεια όλων. Ενθαρρύνουμε τη χρήση κράνους και διευκολύνουμε τους χρήστες να αποκτήσουν μέσω δωρεάν διανομής κρανών. Επίσης, προσφέρουμε κίνητρα για τη χρήση κράνους που μειώνουν το κόστος χρήσης της Lime μέσω της λειτουργίας "selfie με κράνος". Υπάρχουν ολοένα και περισσότερα στοιχεία που δείχνουν ότι οι νόμοι για την υποχρεωτική χρήση κράνους δεν βελτιώνουν τη συνολική ασφάλεια των ποδηλατών και των χρηστών σκούτερ. Ενώ τα κράνη μειώνουν τον κίνδυνο ορισμένων τραυματισμών, η υποχρεωτική χρήση τους δεν αντιμετωπίζει τους κύριους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι αναβάτες στο δρόμο, δηλαδή την πιθανότητα να χτυπηθούν από οχήματα. Η υποχρεωτική χρήση κράνους ενέχει τον κίνδυνο μείωσης της συνολικής χρήσης ποδηλάτων και σκούτερ, μειώνοντας το φαινόμενο "ασφάλεια στους αριθμούς", όπου οι τραυματισμοί μειώνονται καθώς περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν ποδήλατα και σκούτερ. Αυτό είναι επίσης αντιπαραγωγικό στην σημαντική προσπάθεια αύξησης του αριθμού των μετακινήσεων με βιώσιμα μέσα. Ο καλύτερος τρόπος για να βελτιωθεί η ασφάλεια των ποδηλατών και των αναβατών σκούτερ είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας και η βελτίωση του σχεδιασμού των δρόμων, ώστε να μειωθούν οι συγκρούσεις μεταξύ αυτοκινήτων και ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Οι πόλεις μπορούν να το πετύχουν αυτό δημιουργώντας αποκλειστικές λωρίδες για ποδήλατα και σκούτερ. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα εμφανές σε πόλεις όπως το Όσλο και το Άμστερνταμ. Για παράδειγμα, η Ολλανδία δεν απαιτεί κράνη για τους ποδηλάτες, ωστόσο έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας ποδηλατών στον κόσμο. Μια έκθεση για τους θανάτους ποδηλατών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι μεταξύ 2016 και 2018, τα ποσοστά θνησιμότητας ποδηλατών ανά 100 εκατομμύρια χιλιόμετρα ήταν 0,9 στην Ολλανδία και τη Δανία, σε σύγκριση με 1,0 στη Γερμανία, 1,6 στο Ηνωμένο Βασίλειο και 6,0 στις ΗΠΑ. Η επιτυχία τους στη μείωση των τραυματισμών και των θανάτων από ποδηλασία οφείλεται στις υποδομές της πόλης και στο ότι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν ποδήλατο, κάτι που κάνει τις μετακινήσεις πιο ασφαλείς. Αυτός είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος για να διατηρούνται ασφαλείς οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Αντί για νόμους που επιβάλλουν την υποχρεωτική χρήση κράνους, προτείνουμε εναλλακτικά μέτρα πολιτικής για την ενίσχυση της ασφάλειας των χρηστών μικροκινητικότητας, όπως: Επενδύσεις σε ασφαλείς υποδομές μικροκινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων φυσικά διαχωρισμένων ποδηλατοδρόμων και δικτύων ποδηλάτων, για τη βελτίωση της ασφάλειας των χρηστών. Ενθάρρυνση της χρήσης κράνους μέσω φθηνότερων, στρατηγικών πολιτικών, όπως εκπτώσεις σε κράνη ή προγράμματα ενοικίασης κρανών. Μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και των ορίων ταχύτητας εντός των πόλεων (τα 30km/h είναι ένα ευρέως αποδεκτό πρότυπο, το οποίο ήδη προωθείται μέσω του συγκεκριμένου νομοσχεδίου) για τη βελτίωση της ασφάλειας των χρηστών μικροκινητικότητας, καθώς και των πεζών. Η Lime είναι στη διάθεσή σας για περαιτέρω ερωτήσεις. Θα θέλαμε να προσφέρουμε τα δεδομένα μας από τη λειτουργία μας σε όλο τον κόσμο, καθώς και από τη λειτουργία μας σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα, για την εξέταση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Με εκτίμηση, Παναγιώτης Μητρόπουλος-Κουρούβανης Lime Operations Manager, Greece