Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ | 24 Ιανουαρίου 2025, 14:28
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ - ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ του ΣΜΕ θέματα Οδικής Ασφάλειας 1. ΚΥΚΛΙΚΟΙ ΚΟΜΒΟΙ Το σημαντικό πλεονέκτημα των κυκλικών κόμβων, έναντι οποιασδήποτε άλλης μορφής ισόπεδου κόμβου, είναι η αυξημένη ασφάλεια που προσφέρει σε μηχανοκίνητα, ποδήλατα και πεζούς, κυρίως λόγω της καλής ρύθμισης της κυκλοφορίας και του (έμμεσου) ελέγχου της ταχύτητας των μηχανοκίνητων. Μερικοί από τους κινδύνους που καταγράφονται σε έναν ισόπεδο κόμβο, με αυξημένη πιθανότητα σύγκρουσης (μετωπικής, πλαγιομετωπικής) κάθε επιπέδου σοβαρότητας, οπότε ατυχήματος ή δυστυχήματος είναι οι παρακάτω ● Πολλαπλά σημεία εμπλοκής κινούμενων οχημάτων ● Κίνδυνοι αριστερής στροφής ● Σημεία εμπλοκής με πεζούς και ποδηλάτες ● Αύξηση της ταχύτητας λόγω φαναριού (π.χ. επιτάχυνση στο πορτοκαλί) Η μεγαλύτερη ασφάλεια και ο έλεγχος ταχύτητας επιτυγχάνει τα εξής ● Ομαλή και συνέχεια ροής της κυκλοφορίας ● Μείωση της συμφόρησης ● Ελεγχόμενη είσοδο, ελεύθερη έξοδο Όλα τα παραπάνω επιτυγχάνονται στον κυκλικό κόμβο με τα εξής: 1. Κατάλληλη θέση και γεωμετρία του κυκλικού κόμβου 2. Κατάλληλη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, καθώς και κανόνες με ενιαίο, μονοσήμαντο, εύληπτο, κατανοητό και προβλέψιμο τρόπο στο σύνολο του οδικού δικτύου Επιπλέον οφέλη που παρατηρούνται είναι 1. Δυνατότητα διαμόρφωσης καλαίσθητου τοπίου 2. Σημαντική μείωση καθυστερήσεων 3. Μειωμένη περιβαλλοντική επιβάρυνση, λόγω της μείωσης εκπομπής καυσαερίων με τις συνεχείς εκκινήσεις 4. Μειωμένο κόστος αντιμετώπισης τραυματισμών ή άλλων ατυχημάτων O ενιαίος και μονοσήμαντος (στο σύνολο του οδικού δικτύου) τρόπο ς σήμ ανσης καθώς και οι ισχύο ντες κ ανό νες επιβάλλεται να ακολουθούν τα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα πρότυπα δίνο ντας προ τεραιό τητα στον κ ινο ύμ ενο εντό ς του κ υκ λικ ο ύ κ όμ βο υ (και όχι στον εισερχόμενο σύμφωνα με τον ισχύοντα ΚΟΚ στην Ελλάδα). ● Η κίνηση εντός του κυκλικού κόμβου διατηρεί τη ροή, ενώ σε αντίθετη περίπτωση συχνά παρατηρείται συμφόρηση στη ροή των οχημάτων και αυξάνονται οι ασάφειες ● Η ασυμφωνία του κανονιστικού πλαισίου με όλες τις άλλες προηγμένες χώρες δημιουργεί σύγχυση και ασάφειες (ειδικά στους άπειρους και ηλικιωμένους οδηγούς) Στην Ελλάδα υπάρχει μία γενικώς ασαφής αντίληψη για την αντιμετώπιση των Κόμβων Κυκλικής Διάταξης ακόμη και ως προς την χρησιμοποιούμενη ορολογία. Η ασάφεια αυτή επεκτείνεται ακόμη και στην φιλοσοφία του ορισμού προτεραιότητας με αποτέλεσμα οι πάγιες διατάξεις του ΚΟΚ να είναι σε αντίθεση με τις αρχές σχεδιασμού κόμβων αυτού του τύπου. Στις αρχές σχεδιασμού, στόχος είναι η ταχύτερη απομάκρυνση από τον κόμβο και η αύξηση του ελέγχου προσέγγισης, καθώς αυτές οι παράμετροι βελτιώνουν την Οδική Ασφάλεια. Με βάση τα παραπάνω προτείνεται η ακόλουθη ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ στον ΚΟΚ. ΠΡΟΤΑΣΗ - ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Στην §5 του άρθρου 26 το υ ΚΟΚ προστίθεται εδάφιο ε) ε) Σε διαμορφωμένους κυκλικούς κόμβους ορίζεται ότι προτεραιότητα έχουν οι κινούμενοι εντός του κυκλικού κόμβου 2. ΛΩΡΙΔΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ Από το 2001 ισχύουν και εφαρμόζονται στην μελέτη και κατασκευή των οδών οι Οδηγίες ΟΜΟΕ/Δ/2001 περί διατομών στις οποίες αναφέρεται και ο όρος Λωρίδα Πολλαπλής Χρήσης(ΛΠΧ). Η λωρίδα αυτή μοιάζει αλλά δεν είναι όμοια με τη γνωστή ΛΕΑ που είναι αρκετά διαδεδομένη στους χρήστες των οδών.. Σύμφωνα με το άρθρο 2.1-Ορισμοί των ΟΜΟΕ που αναφέρθηκαν , η ΛΠΧ ορίζεται ότι εξυπηρετεί : α. τα στιγμιαίως βραδυπορούντα οχήματα προκειμένου να διευκολύνονται ελιγμοί προσπέρασης οχημάτων που κινούνται παράλληλα ή αντίθετα, β. τα οχήματα συντήρησης γ. τη στάση έκτακτης ανάγκης Το εδάφιο α αποτελεί την ουσιώδη διαφορά της ΛΠΧ με τη ΛΕΑ, παράλληλα με το γεγονός ότι η μεν ΛΠΧ εφαρμόζεται σε οδούς με ενιαίο οδόστρωμα ενώ η ΛΕΑ σε οδούς με διαχωρισμένες επιφάνειες (αυτοκινητόδρομοι). Με την ανωτέρω παρατήρηση θεωρείται αναγκαία η διευκρίνηση η οποία πρέπει να λάβει κανονιστική μορφή. ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΜΕ Προτείνεται η εισαγωγή της έννοιας της ΛΠΧ στους ορισμούς του ΚΟΚ 3. ΑΝΟΜΙΟΜΟΡΦΙΑ ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΣΕ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ Παρατηρείται με αυξανόμενο ρυθμό μία ένταση της ανομοιομορφίας της σήμανσης με διαφορετικά χρώματα σε πεζοδιαβάσεις, η συντήρηση των οποίων συνήθως είναι στην αρμοδιότητα των Δήμων της χώρας. Η ανομοιογένεια της σήμανσης είναι στοιχείο σύγχυσης για τους χρήστες με αποτέλεσμα την μείωση της Οδικής Ασφάλειας. Ανάλογες ανομοιομορφίες παρατηρούνται και στην χρήση μέσων φωτεινής σήμανσης (πχ αναλάπτοντες φανοί) καθώς και στην διάρκεια χρήσης αυτών. ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΜΕ Με βάση τα ανωτέρω θεωρούμε πολύ χρήσιμη την έκδοση σχετικής εγκυκλίου προς τους φορείς που υλοποιούν και συντηρούν οδικά έργα με την οποία να επισημαίνονται τα θέματα της πιστής κανονιστικής τήρησης των προδιαγραφών και της ενιαίας χρήσης συμβόλων και χρωμάτων στα μέσα σήμανσης Οδικών Έργων. 4. ΑΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΟΜΟΕ και ΚΟΚ Σε αρκετά σημεία των Οδηγιών Μελέτης Οδικών Έργων παρουσιάζονται ασυμφωνίες και ασυμβατότητες προς τις προβλέψεις του ΚΟΚ, μικρότερης αλλά όχι αμελητέας επικινδυνότητας καθώς συντελούν αρκετές φορές στην δημιουργία σύγχυσης στους χρήστες του Οδικού Δικτύου, η οποία ως γνωστόν μειώνει την Οδική Ασφάλεια. Τέτοιες περιπτώσεις αναφέρονται: α. Οι ΤΟ (Τεχνικές Οδηγίες) για τους Ποδηλατόδρομους που εγκρίθηκαν το 2016 περιλαμβάνουν νέες συμπληρωματικές πινακίδες Κατακόρυφης Σήμανσης. Αυτές είναι : - 2 πινακίδες επικινδύνων θέσεων - 3 Ρυθμιστικές Πινακίδες - 17 Πληροφοριακές - 22 Νέες πινακίδες Κατακόρυφης Σήμανσης β. Οι Γενικές Κατευθυντήριες Οδηγίες Κατακόρυφης Σήμανσης (2017) για την Απαγόρευση της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στους Αυτ/μους έχουν πλήθος νέων Ρυθμιστικών πινακίδων εκτός ΚΟΚ. γ. Οι ΟΜΟΕ/Οδηγίες ζωνών κατοικίας που εγκρίθηκαν το 2019 αναφέρουν επί λέξει: Απαιτείται αναθεώρηση του άρθρου 38 παρ.3 του ΚΟΚ διότι συγχέονται οι περιοχές ήπιας κυκλοφορίας με τις ζώνες κατοικίας .Οι πινακίδες Π-92 και Π-92α ισχύουν μόνο για τις ζώνες κατοικίας. Επίσης σημειώνεται ότι στο άρθρο 2 του ΚΟΚ περί ορισμών πρέπει να περιληφθεί ο ορισμός της οδού ήπιας κυκλοφορίας. δ. Στο Σχέδιο των ΟΜΟΕ/ΚΣΟ /2012 περί Κατακόρυφης Σήμανσης των οδών περιλαμβάνονται περί τις 115 πινακίδες οι οποίες είναι εκτός ΚΟΚ. Από το 2012 παραμένουν σε μορφή Σχεδίου και δεν έχουν εγκριθεί με Υπουργική Απόφαση και δημοσίευση στο ΦΕΚ -όπως απαιτείται- τα παρακάτω Σχέδια ΟΜΟΕ : α Σχέδιο ΟΜΟΕ/ΚΣΟ/2012,περί Κατακόρυφης Σήμανσης των οδών β Σχέδιο ΟΜΟΕ/ΙΚ/2012 περί Ισόπεδων Κόμβων γ Σχέδιο ΟΜΟΕ/Κ3/2012 περί Κόμβων Κυκλικής Κίνησης*