• Σχόλιο του χρήστη 'OSeven PC' | 24 Ιανουαρίου 2025, 18:54

    ΕΙΣΗΓΗΣΗ Προτείνουμε την εφαρμογή της υποχρεωτικής ασφάλισης με τηλεματική σε συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών, οι οποίες έχουν σημαντική οδηγική διακινδύνευση: (α) Νέοι οδηγοί: κυρίως λόγω της έλλειψης εμπειρίας και αυξημένης επιθετικότητας, (β) Ηλικιωμένοι οδηγοί: κυρίως λόγω της έκπτωσης σε νοητικές λειτουργίες κρίσιμες για την οδήγηση, (γ) Επαγγελματίες οδηγοί: κυρίως λόγω της μεγάλης έκθεσης (υψηλή διανυόμενη ετήσια απόσταση), οδηγικής συμπεριφοράς και κόπωσης. Η συγκεκριμένη πρόταση θα αυξήσει σημαντικά το θετικό αντίκτυπο της τηλεματικής στην ελληνική κοινωνία. Επίσης, παράλληλα μπορεί να εξεταστεί, στο γενικό πλαίσιο της βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας, η παροχή οικονομικών ελαφρύνσεων (με τη μορφή Κουπονιών / Vouchers: Safe Pass) και προνομίων από το κράτος σε ετήσια ασφαλιστήρια συμβόλαια επιβατικών οχημάτων με χρήση τηλεματικής, έτσι ώστε να αυξηθεί η υιοθέτηση και κατ’ επέκταση ο θετικός αντίκτυπος της τηλεματικής στην οδική ασφάλεια. Συγκεκριμένα: • Π1: Παροχή Κουπονιού / Voucher (“Safe Pass”) αξίας €50 σε όσους ασφαλιζόμενους αγοράζουν ετήσια ασφαλιστήρια συμβόλαια επιβατικού οχήματος με χρήση τηλεματικής. Το προτεινόμενο πλήθος Safe Passes είναι κατ’ ελάχιστον 600 – 700 χιλ. ετησίως. • Π2: Παροχή επιπλέον προνομίων στους πολύ ασφαλείς οδηγούς επιβατικών οχημάτων που έχουν βαθμολογία ίση ή μεγαλύτερη από ένα υψηλό όριο βαθμολογίας και ανανεώνουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο με χρήση τηλεματικής και δικαιούνται Safe Pass, όπως (α) δυνατότητα εισόδου στο δακτύλιο όλες τις ημέρες και (β) δυνατότητα στάθμευσης χωρίς την αγορά κάρτας στάθμευσης (στις περιοχές που προβλέπεται). Τα προνόμια αυτά προτείνεται να παρέχονται στους δικαιούχους μέσω της ενεργοποίησης ενός Golden Pass στο MyAuto Wallet, διευκολύνοντας τόσο τους χρήστες όσο και τη διαδικασία ελέγχου. • Π3: Επιβράβευση καλής οδηγικής συμπεριφοράς βάσει πετυχημένου Loyalty Reward Scheme/Point System το οποίο θα εξαργυρώνεται σε συνεργαζόμενες εταιρίες (π.χ. δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ, στάθμευση, θέατρο/σινεμά, καφέ, βιβλία κλπ) που θα συμμετέχουν λόγω CSR (Corporate Social Responsibility) και customer loyalty. Επέκταση εφαρμογής και ειδικά σχήματα επιβράβευσης για νεαρούς οδηγούς σε Λύκεια και Παν/μια - δημιουργία οδηγικής παιδείας από νεαρές ηλικίες. ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ H τηλεματική αφορά στην καταγραφή δεδομένων οδηγικής συμπεριφοράς των οδηγών με σκοπό τη βελτίωση της συμπεριφοράς τους και κατ’ επέκταση τη μείωση των οδικών ατυχημάτων. Σημειώνεται ότι το 95% των οδικών ατυχημάτων οφείλεται στην οδηγική συμπεριφορά, η οποία αποτελεί τη βασική αιτία του προβλήματος. Η τεχνολογία της τηλεματικής χρησιμοποιείται ήδη την τελευταία δεκαετία από προγράμματα ασφαλιστικών εταιρειών σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Οι βασικοί πυλώνες των ασφαλιστικών προϊόντων με χρήση τηλεματικής είναι: (α) η αξιόπιστη καταγραφή των δεδομένων οδηγικής συμπεριφοράς, (β) η αξιολόγηση των δεδομένων οδηγικής συμπεριφοράς και η ποσοτικοποίηση της οδηγικής διακινδύνευσης χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες παραμέτρους (όπως συχνότητα απότομων επιταχύνσεων/επιβραδύνσεων, χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης, υπέρβαση ορίου ταχύτητας) που τελικά καταλήγουν σε μία βαθμολογία, (γ) η πληροφόρηση και η εκπαίδευση των οδηγών για τη βελτίωση της οδηγικής τους συμπεριφοράς και (δ) η παροχή λειτουργιών παιχνιδοποίησης (gamification), επιβράβευσης και παροχής κινήτρων για τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς των οδηγών, καθώς και του οικολογικού τους προφίλ και κατ’ επέκταση η μείωση του κοινωνικού και περιβαλλοντικού αντίκτυπου της οδήγησής τους. Η τηλεματική μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της συχνότητας ατυχημάτων έως 50% και μείωση κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 έως 30%. Η τηλεματική στην ασφάλιση μπορεί να εφαρμοστεί με πλήθος διαφορετικών τεχνολογιών με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως (α) με εγκατάσταση πρόσθετης συσκευής (OBD: On Board Diagnostics ή κάμερας) στο όχημα του χρήστη, (β) με αξιοποίηση δεδομένων από τους αισθητήρες κινητών τηλεφώνων των οδηγών, (γ) με αξιοποίηση δεδομένων από το όχημα για τα συνδεμένα οχήματα τελευταίας τεχνολογίας (connected vehicles). Επομένως, κάθε ασφαλιστική εταιρεία έχει τη δυνατότητα να επιλέξει οποιαδήποτε τεχνολογία τηλεματικής θεωρεί ότι ταιριάζει καλύτερα στα δικά της ασφαλιστικά προϊόντα. Επίσης, κάθε ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να επιλέξει οποιονδήποτε τεχνολογικό πάροχο τηλεματικής μεταξύ εκατοντάδων παρόχων που υπάρχουν διεθνώς, με εμπειρία σε αντίστοιχα προγράμματα ασφάλισης με χρήση τηλεματικής «Πληρώνω Βάσει του Πως Οδηγώ» (Pay How You Drive). Η τηλεματική μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας μέσω της βελτίωσης της οδηγικής συμπεριφοράς άμεσα και όχι σε κλίμακα ετών. Στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη ασφαλιστικές εταιρείες και τράπεζες που έχουν αρχίσει να παρέχουν ασφαλιστικά προϊόντα τηλεματικής, αλλά λόγω περιορισμένης δυνατότητας ρίσκου, καθώς είναι ζημιογόνος κλάδος με μικρή διάθεση και δυνατότητα περαιτέρω ρίσκου για επενδύσεις, απαιτείται ενίσχυση αυτής της προσπάθειας, η οποία παρέχεται μέσω των ανωτέρω προτάσεων. Η βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας πρέπει να εστιάσει στη βασική αιτία του προβλήματος, τον Οδηγό και την Οδηγική Συμπεριφορά για την οποία είναι αναγκαία η δημιουργία οδηγικής συνείδησης και σωστής οδηγικής κουλτούρας. Αντίστοιχη αλλαγή κουλτούρας στην Ελλάδα έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν τόσο στον τομέα της ενέργειας (ενεργειακή συνείδηση και επίτευξη ευρωπαϊκών στόχων), όσο και του περιβάλλοντος (περιβαλλοντική συνείδηση και μείωση της μόλυνσης και των απορριμμάτων) με πολύ θετικά αποτελέσματα. Επιπλέον: • Η αστυνόμευση και οι εντατικοί έλεγχοι είναι πολύ σημαντικά στην Οδική Ασφάλεια, αλλά είναι αδύνατο να υπάρχουν αστυνόμοι κατά μήκος όλου του οδικού δικτύου συνεχώς. • Η ανανέωση των οχημάτων είναι, επίσης, πολύ σημαντική στην Οδική Ασφάλεια, αλλά το εκτιμώμενο όφελος από τη βελτίωση του στόλου των οχημάτων θα είναι περιορισμένο τα επόμενα χρόνια. Η μέση ηλικία των οχημάτων στην Ελλάδα (~17 έτη) είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη και ο ρυθμός ανανέωσής του αρκετά μικρός, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια. Επομένως, ακόμη και με αισιόδοξα σενάρια, η μέση ηλικία των οχημάτων θα είναι ~15 έτη το 2030. • Η βελτίωση οδικού δικτύου είναι επίσης σημαντική, αλλά η περαιτέρω βελτίωση του απαιτεί σημαντικές δημόσιες επενδύσεις και χρόνο. Επιπλέον, η βελτίωση που εκτιμάται ότι θα επιφέρει στην Οδική Ασφάλεια είναι αναλογικά μικρή. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αξιοσημείωτη βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου, η οποία έχει συνεισφέρει σημαντικά στην έως τώρα μείωση των οδικών ατυχημάτων. Είναι προφανές πως η βελτίωση του νομικού πλαισίου, των οχημάτων και του οδικού δικτύου είναι σημαντικά, αλλά δεν λύνουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, που είναι η οδηγική συμπεριφορά, η έλλειψη οδηγικής παιδείας και η ανύψωση οδηγικής συνείδησης. Επομένως, απαιτείται να γίνει μια μετάβαση από την εποχή της τιμωρίας/αστυνόμευσης στην εποχή της επιβράβευσης για ένα βιώσιμο μέλλον, και εκτός από τις reactive μεθόδους για περιορισμό της ζημίας (βλ. κράνος, ζώνη) να ενισχυθούν και οι proactive μέθοδοι (εκπαίδευση, επιβράβευση, δημιουργία κουλτούρας/παιδείας, οδηγικής συνείδησης). Έτσι, μέχρι να αποκτήσει η χώρα ασφαλέστερους δρόμους και καλύτερα οχήματα νεότερης τεχνολογίας, είναι σημαντικό να έχουμε ως χώρα και τους καλύτερους οδηγούς να διασφαλίζουν την ασφάλεια στους δρόμους μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ιταλία εφαρμόζονται εδώ και μία δεκαετία αντίστοιχα μέτρα από το κράτος που προάγουν την ασφάλιση με τηλεματική και σήμερα πάνω από το 1/3 των ασφαλιστηρίων συμβολαίων οχημάτων είναι με βάση την τηλεματική. Ομοίως στην Αμερική, η οποία έχει πολύ υψηλά ασφάλιστρα (περίπου πενταπλάσια από την Ελλάδα κατά μέσο όρο), οι δέκα μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρίες οχημάτων έχουν >20% των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους με βάση την τηλεματική με πολύ θετικά αποτελέσματα, και παρατηρείται μείωση της συχνότητας ατυχημάτων 30-40% και βελτίωση οδηγικής συμπεριφοράς βάσει Σκορ οδηγών μέχρι 65-70%. ΟΦΕΛΗ Τα βασικά ποιοτικά οφέλη από την εισήγηση παρουσιάζονται στη συνέχεια: • Βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς των Ελλήνων οδηγών. • Μείωση των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα. • Μείωση των θανάτων και τραυματισμών που σχετίζονται με οδικά ατυχήματα. • Μείωση της επιβάρυνσης του συστήματος υγείας. • Μείωση της επιβάρυνσης του ασφαλιστικού συστήματος. • Μείωση του περιβαλλοντικού αντικτύπου που σχετίζεται με τις μετακινήσεις (μείωση κατανάλωσης καυσίμων / εκπομπών ρύπων / ηχορύπανσης, καθώς η ασφαλής οδηγική συμπεριφορά είναι ταυτόχρονα και οικολογική οδηγική συμπεριφορά). • Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. • Μείωση των ανασφάλιστων οχημάτων μέσω της παροχής πιο οικονομικών ασφαλίστρων, τα οποία αποτελούν ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα. • Σημαντική συμβολή στην επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας. ΠΗΓΕΣ 1) Buying Data from Consumers. The Impact of Monitoring Programs in U.S. Auto Insurance. Y. Jin: UC Berkeley, S. Vasserman: Stanford, 2019; The study has received financial support from Harvard and the Geneva Association. 2) The Impacts of Telematics on Competition and Consumer Behavior in Insurance. I. Reimers: Northeastern University, B.R. Shiller: Brandeis University, 2019. 3) Telematics Reducing Accidents as Crash Death Rates Increase During Pandemic. https://www.prnewswire.com/news-releases/telematics-reducing-accidents-as-crash-death-rates-increase-during-pandemic-301154251.html 4) Singh, S. (2018). Critical reasons for crashes investigated in the National Motor Vehicle Crash Causation Survey. (Traffic Safety Facts Crash Stats. Report No. DOT HS 812 506). Washington, DC: National Highway Traffic Safety Administration.