Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Β’ ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (άρθρα 3-102)Σχόλιο του χρήστη ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΝΟΤΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 24 Ιανουαρίου 2025, 20:37
Επί της τροποποίησης του άρθρου 17 παρ. 9 αναφορικά με την διήθηση: Διήθηση ονομάζεται η κίνηση των δικύκλων ανάμεσα σε στοίχους οχημάτων. Ουσιαστικά πρόκειται για προσπέραση δικύκλων σε άλλα οχήματα με ανορθόδοξο τρόπο σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Η προτεινομένη προσθήκη στον ΚΟΚ της παραγράφου 9 του άρθρου 17 έρχεται σε αντίθεση με τα παρακάτω οριζόμενα όπως περιγράφονται στον ΚΟΚ. Όπως περιγράφεται στον ΚΟΚ άρθρο 16 η ορθή θέση - κίνηση στο στην οδό - οδόστρωμα είναι κοινή για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα. Όταν στο οδόστρωμα υπάρχουν πάνω από μια λωρίδες – στοίχοι κυκλοφορίας προς την ίδια κατεύθυνση, όπως ορίζονται από τις κατά μήκος διαγραμμίσεις του άρθρου 5 παρ. 3β του ΚΟΚ, τότε οι μοτοσικλέτες, όπως όλα τα οχήματα, κινούνται εντός της λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής. Κάθε λωρίδα κυκλοφορίας επιτρέπεται να φιλοξενεί κατά πλάτος μόνο ένα όχημα. (ΚΟΚ άρθρο 16 παρ.3). Όταν οι λωρίδες κυκλοφορίας προς την ίδια κατεύθυνση παρουσιάζουν κυκλοφοριακή συμφόρηση και προκύπτουν οι συνθήκες για το πέρασμα των δικύκλων ανάμεσα σε αυτές (Διήθηση), τότε οι μοτοσικλέτες είναι υποχρεωμένες να κινηθούν ιππαστί επί των διακεκομμένων ή συνεχόμενων κατά μήκος διαγραμμίσεων, πράγμα που ξεκάθαρα απαγορεύεται σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 8δ του ΚΟΚ. Αυτή η διάταξη παραμένει και δεν εξαιρούνται τα δίκυκλα. Η διήθηση εφαρμόζεται σχεδόν από όλους τους οδηγούς. Μάλιστα αποτελεί τον κυριότερο λόγο που ένα πρόσωπο επιλεγεί την μοτοσικλέτα για την μετακίνηση του. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί μια κίνηση αυξημένου κίνδυνου των δικύκλων. Είναι ξεκάθαρο ότι σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα κατά την διάρκεια της διήθησης η ευθύνη βαραίνει το δίκυκλο που την εφαρμόζει χωρίς να αποκλείεται ανά περίπτωση η συνυπευθυνότητα. Επειδή η κίνηση των δικύκλων ανάμεσα στα οχήματα είναι αναπόφευκτο να εφαρμόζεται, αφού έχει κατοχυρωθεί σαν η αναμενόμενη κίνηση σε κάθε ανάλογη περίπτωση, είναι απαραίτητο να υπάρξει κωδικοποίηση της διαδικασίας έτσι ώστε να περιοριστεί το μέγιστο δυνατόν η επικινδυνότητα. Είδαμε με έκπληξη ότι πρόκειται να επιτρέψετε την κίνηση των δικύκλων με ταχύτητα έως 30 km/h ανάμεσα σε κινούμενα αυτοκίνητα που κινούνται με ταχύτητα 25 km/h, σε διαδρόμους πλάτους ενός μέτρου, δηλαδή με απόσταση ασφαλείας 20 εκατοστά εκατέρωθεν!! Είναι αυτό βελτίωση της οδικής ασφάλειας; Σε περίπτωση ανατροπής ο αναβάτης είναι σχεδόν καταδικασμένος.!! Με βάση την υπάρχουσα γενική εμπειρία και βιβλιογραφία για το θέμα, κυρίως πηγή το πρότυπο IRT (σελ. 58), σαν εκπαιδευτές οδήγησης θεωρούμε ότι η ταχύτητα των 30 km/h ως ταχύτητα διέλευσης ανάμεσα στα οχήματα είναι πολύ υψηλή. Εκτιμάται ότι αν η κυκλοφορία κινείται διακεκομμένα και όταν κινείται δεν υπερβαίνει τα 10 km/h, ο μοτοσικλετιστής μπορεί να οδηγεί με ασφάλεια ανάμεσα στις σειρές μέχρι 5 km/h περισσότερο από τα οχήματα που προσπερνά. Από την στιγμή που επιλέγεται από την πολιτεία να επιτρέψει στα δίκυκλα να περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα, ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ να κωδικοποιήσει και τις παρακάτω οδηγίες – απαγορεύσεις. • Ο οδηγός δικύκλου πρέπει να μην κινείται ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν: - τα οχήματα κινούνται με περισσότερο από 10 km/h. - κινείται πάνω σε οποιαδήποτε συνεχόμενη γραμμή. - ανάμεσα στα οχήματα που πρόκειται να περάσει δίπλα τους βρίσκεται φορτηγό, λεωφορείο ή σχολικό. - χρειαστεί να αλλάζει διάδρομο αν ο δικός του μπλοκαριστεί. - υπάρχει λεωφορειολωρίδα (Πινακίδες: Π-97 Π-98 Π-98α Π-101 Π-102 Π-104α). - η ταχύτητα της μοτοσικλέτας είναι πάνω από 5 km/h από την ταχύτητα των οχημάτων που διέρχεται ανάμεσα τους. (ταχύτητα διέλευσης max 15km/h). - δεν πρέπει να κινείται στον χώρο ανάμεσα στα οχήματα και το δεξιό ή αριστερό όριο του οδοστρώματος ή ερείσματος. - δεν πρέπει να εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα. - δεν πρέπει να κινείται σε πεζοδρόμια και νησίδες. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ να καταργηθεί η προσθήκη της παραγράφου 9 στο άρθρο 17, αφού εν κατακλείδι τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει με την διάταξη αυτή. Τα δίκυκλα θα συνεχίσουν να κινούνται κανονικά ανάμεσα στα οχήματα, με την γνωστή κοινώς παραδεκτή επικινδυνότητα. Μάλιστα οι δικυκλιστές θα αυξήσουν την επιθετικότητα τους στην διέλευση τους όταν πιστεύουν ότι πλέον έχουν το δικαίωμα να το κάνουν νόμιμα και μάλιστα με έπαρση χωρίς κανόνες. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ να υπάρξει μια ολοκληρωμένη μελέτη με θέσπιση ειδικών κανόνων στο άρθρο 40 του ΚΟΚ έτσι ώστε η θέσπιση της διήθησης να γίνει σωστά και ολοκληρωμένα με παρεμβάσεις στην οριζόντια και κάθετη σήμανση `έτσι ώστε να μην εγκυμονεί κινδύνους και προβλήματα. Στην τροποποίηση του άρθρου 20 αναφορικά με τα όρια ταχύτητας θεωρούμε ότι η μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα σε κατοικημένες περιοχές θα πρέπει να περιοριστεί στα 30 km/h καθολικά, εκτός αν υπάρχει πινακίδα.