• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ' | 3 Ιανουαρίου 2025, 20:50

    Ιατρός σε αγώνες ανοικτής θάλασσας. Εχοντας υπ'οψιν τον κανονισμό αγώνων που εγκριθηκε με αποφαση του υπουργού Αθλητισμού (7/12/2022, α.π. 607099), τον νομο 4622/19, την ΚΥΑ με ΦΕΚ 3568/Β/10-10-17 και το ΦΕΚ 6609/23-11-23, καθώς και τις επισημάνσεις με α.π. 5691 και 6808 της 5/3/24, λαμβανουμε την πρωτοβουλία να επισημάνουμε τα εξής: Δεν υπάρχει διάταξη τόσο στον νομο 4622/19 όσο και σε όλους τους αθλητικούς νομους που να προβλέπεται η παρουσία ιατρού κατα τη διάρκεια των αγώνων ιστιοπλοϊας ανοικτής θάλασσας. Όμως τόσο στη ΚΥΑ (ΦΕΚ 3568/Β/10-10-2017) όσο και στα έντυπα ελέγχων δεν εξαιρείται το αθλημα ιστιοπλοϊας της ανοικτης θαλασσης απο την υποχρέωση της παρουσίας του ιατρού κατά την διάρκεια ενός ιστιοπλοϊκού αγώνα ανοικτής θαλάσσης. Πραγματικά ο τρόπος διεξαγωγής ενός αγώνα ανοιχτής θάλασσας όπου τα σκάφη απέχουν μίλια μακρυά μεταξύ τους καθιστά εξόχως προβληματική αυτή την οδηγία τοσο απο την πρακτική πλευρά της όσο και απο τη νομική αφού εισάγει ένα μέτρο (τον ιατρό) που δεν προβλέπεται απο τα ισχύοντα μέτρα διάσωσης και αντιμετώπισης κινδύνου στη θάλασσα. Η διαδικασία της ιατρικής παρέμβασης στην θαλασσα υπάρχει ήδη μέσω του συστήματος διάσωσης και εμπλέκει το λιμεναρχείο, το θαλαμο επιχειρήσεων και το ΕΚΑΒ. Η θεσμοθέτηση παρουσίας ιατρού σε καποιο σημείο με μεγάλη συνήθως απόσταση χωρίς δυνατοτητα άμεσης επέμβασης, (π.χ. σε ένα νησί στο άλλο) ενέχει τον κίνδυνο να έχει συνέπειες αποπροσανατολιστικές απο τις συνήθεις διαδικασίες που οι κυβερνήτες και τα πληρώματα γνωρίζουν και εκπαιδευονται. εκπαιδεύονται. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πρώτες βοήθειες προσφέρονται από τους συναθλητές - μέλη του πληρώματος που υποχρεωτικά έχουν συμμετάσχει σε σεμινάρια Α’ βοηθειών με μέσα (κουτί Α’ βοηθειών) που επιβάλλει η σχετική νομοθεσία για όλα τα σκάφη ανοικτής θάλασσας (αναψυχής/αγωνιστικά κλπ) και περιλαμβάνει όσα προβλέπονται στο άρθρο 12 παρ. 3 της ΚΥΑ (ΦΕΚ 3568/Β/10-10-2017). Αν το περιστατικό είναι τόσο σοβαρό, κανένας ιατρός ενός αγώνα δεν θα προλάβει να φτάσει πριν τα οργανωμένα από την πολιτεία μέσα διάσωσης. Συνήθως δε, εάν συμβεί τέτοιο περιστατικό, οι καιρικές συνθήκες θα είναι οπωσδήποτε τέτοιες που θα ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΕΙ ο ίδιος ο ΙΑΤΡΟΣ και το πλήρωμα του σκάφους που θα πρέπει να τον μεταφέρει στο σημειο. Πρόκειται τέλος για μια διάταξη η οποία θα έχει μεγάλο κόστος στους διοργανωτές και πρακτικά κανένα όφελος για την πραγματική ασφάλεια των αγωνιζόμενων που στο κάτω - κάτω ειναι και το ζητούμενο. Ειδικά σε θέματα ασφαλείας οι αγώνες ανοιχτής θάλασσας ακολουθούν τους διεθνείς κανονισμούς και οδηγίες οι οποίοι κάθε χρόνο επικαιροποιούνται από την παγκόσμια ομοσπονδία του αθλήματος της ιστιοπλοΐας την world sailing. Συνεπώς, σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 4 της ΚΥΑ (ΦΕΚ 3568/Β/10-10-2017) σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι αγώνες ιστιοπλοΐας ανοικτής θάλασσας να θεωρούνται ότι διεξάγονται σε ‘μεγάλες εγκαταστάσεις’ αφού δεν υπάρχουν ούτε θεατές, ούτε γήπεδο. Υπαγόμενοι βέβαια οι αγώνες σε ‘μικρές εγκαταστάσεις’, τη θέση του ‘διασώστη και ασθενοφόρου’ κατά τη διάρκεια των αγώνων πρέπει να θεωρείται ρεαλιστικά ότι επέχει ο μηχανισμός Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος. Αντιλαμβάνεστε λογικά, ότι κανένας άλλος δεν μπορεί να φτάσει πιο έγκαιρα στη μέση της ανοικτής θάλασσας για τη παροχή βοήθειας σε ιατρικά περιστατικά που υπερβαίνει τις Α' βοήθειες από τους κατέχοντες γνώσεις Α’ βοηθειών συναθλητές του θύματος. Συνεπώς, θα πρέπει να αναδιατυπωθεί το άρθρο 12 παρ. 4 της ΚΥΑ ως εξής: Σε μεγάλες αθλητικές εγκαταστάσεις είναι απαραίτητη η παρουσία ιατρού και ασθενοφόρου, ενώ σε μικρές εγκαταστάσεις απαιτείται τουλάχιστον η παρουσία διασώστη και ασθενοφόρου κατά τη διάρκεια των αγώνων, πλην εκείνων που διεξάγονται στη θάλασσα όπου σε περιπτώσεις ανάγκης διακομιδής επιλαμβάνεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης, Κατά τη λειτουργία όλων των αθλητικών εγκαταστάσεων είναι απαραίτητη η παρουσία εκπαιδευμένου προσωπικού για χορήγηση πρώτων βοηθειών.