Αρχική Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της – Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμεν...ΜΕΡΟΣ Β΄ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 102-145)Σχόλιο του χρήστη SP | 16 Φεβρουαρίου 2025, 00:36
1. Με σκοπό να βοηθήσουμε στο έργο της τελικής διατύπωσης των διατάξεων, θεωρούμε απαραίτητο να εκφράσουμε την άποψή μας για το άρθρο 13 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου. Η σύσταση της Διεύθυνσης Δεοντολογίας και Εσωτερικού Ελέγχου (Δ.Δ.Ε.Ε.) δείχνει σαν να αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία με ελπίδα ότι αποσκοπεί να ενισχύσει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία εντός του Σώματος. Ωστόσο, υπάρχουν σημεία που χρειάζονται διευκρινίσεις και καταφανώς βελτιώσεις: Ανεξαρτησία και διαφάνεια – Είναι κρίσιμο να διασφαλιστεί ότι οι έλεγχοι και οι διοικητικές εξετάσεις δεν θα υπόκεινται σε πιέσεις ή εσωτερικές παρεμβάσεις. Προτείνουμε να προβλεφθούν σαφείς εγγυήσεις ανεξαρτησίας της Διεύθυνσης όχι μόνο από την ιεραρχία της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και από την πολιτική Ηγεσία, αλλά και θεσμούς έκτοπο αυτών. Προστασία των ελεγχόμενων – Το προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. που υπόκειται σε έλεγχο πρέπει να διατηρεί δικαιώματα και εγγυήσεις δίκαιης διαδικασίας. Η πειθαρχική διαδικασία δεν πρέπει να μετατραπεί σε εργαλείο πιέσεων ή εκφοβισμού. Η εκ βάθρων αναίρεση και κατάργηση της αποκέντρωσης των απειθαρχικών αρμοδιοτήτων και διαδικασίων, που επήλθε και πολυδιαφημίστηκε με τις διατάξεις του π.δ. 120/2008, καταφανώς καταργούνται και επανερχόμαστε στην απόλυτη συγκέντρωση στην κεντρική διοίκηση, με ότι αυτό συνεπάγεται. Αξιολόγηση και λογοδοσία της ίδιας της Δ.Δ.Ε.Ε. – Όπως κάθε ελεγκτικός μηχανισμός, η Διεύθυνση θα πρέπει να υπόκειται σε περιοδική ανεξάρτητη αξιολόγηση, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας ή αναποτελεσματικότητας. Η πρόβλεψη περί εποπτείας από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και το Συνήγορο του Πολίτη καταφανώς δεν τείνει προς το σκοπό αυτό. Στελέχωση και εκπαίδευση – Η επιτυχία της νέας Διεύθυνσης εξαρτάται από το προσωπικό που θα την στελεχώσει. Προτείνουμε διαφανείς διαδικασίες επιλογής, καθώς και ειδική εκπαίδευση στα θέματα δεοντολογίας, εσωτερικών ελέγχων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εν τοις πράγμασι επιβάλλεται τα στελέχη που θα επιλέγονται για αυτές τίς δομές αυτές να είναι τα καλύτερα δυνατά, σε όλα τα επίπεδα αλλά και ιδίως στην κορυφή των επιπέδων διοίκησης. Να μην επιλέγονται για τι θέσεις αυτές, οι μη αρεστοί αλλά οι άριστοι. 2. Η παράγραφος 8 του άρθρου 13 αναφέρεται στην εποπτεία της Διεύθυνσης Δεοντολογίας και Εσωτερικού Ελέγχου (Δ.Δ.Ε.Ε.) από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.) και τον Συνήγορο του Πολίτη, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει, για έναν απλό μελετητή, ένα θετικό βήμα για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της λογοδοσίας της Υπηρεσίας. Ποιος άραγε είναι ο πραγματικός σκοπός αυτών των προβλέψεων. Γιατί εποπτεία από δύο Ανεξάρτητες Αρχές, είναι στις προβλέπεις των ιδρυτικών τους διατάξεων???? Γιατί η παρ. 8 είναι τόσο περιληπτική??? Τα σοβαρά ζητήματα πως θα επιλυθούν ??? Με εσωτερικούς κανονισμούς και εσωτερικές κανονιστικές πράξεις, με πρωτοβουλία των ανεξάρτητων αυτών αρχών?? Έστω υπόψη, τα εύλογά παράπονα αστυνομικών των οποίων οι υποθέσεις οδηγούνται, λόγω αρμοδιότητας, ενώπιων του ΕΜΗΔΙΠΑ, στον Συνήγορο Πολίτη, για αδικαιολόγητες τουλάχιστον καθυστερήσεις διατύπωσης γνώμης και όχι μόνο. Οπωσδήποτε, υπάρχουν σημεία που χρήζουν προσοχής, εάν και εφόσον η διάταξη αυτή δεν απαλειφθεί, όπως πιστεύουμε ότι είναι το καλύτερο για την Ελληνική Αστυνομία. Εξασφάλιση ουσιαστικής εποπτείας – Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί το βάθος και η έκταση της εποπτείας από τους δύο φορείς. Αν πρόκειται μόνο για τυπική παρακολούθηση χωρίς πραγματική δυνατότητα παρέμβασης, τότε η εποπτεία μπορεί να αποδειχθεί ανεπαρκής. Οι υπερβολικές από την άλλη αρμοδιότητες, ασφυκτικές και καταστροφικές για την λειτουργική ανεξαρτησία της Διεύθυνσης. Διαδικασία ελέγχου και λογοδοσίας – Χρειάζεται σαφής καθορισμός των μηχανισμών ελέγχου, όπως: Ποιος είναι ο ρόλος της Ε.Α.Δ. και του Συνηγόρου του Πολίτη σε περιπτώσεις καταγγελιών για αδιαφάνεια ή αυθαιρεσία της Δ.Δ.Ε.Ε.; Θα μπορούν οι εποπτεύοντες φορείς να ζητούν στοιχεία, να διενεργούν δικούς τους ελέγχους ή να επιβάλουν κυρώσεις; Πιθανές συγκρούσεις αρμοδιοτήτων – Η Ε.Α.Δ. έχει γενική εποπτική αρμοδιότητα σε θέματα διαφάνειας, ενώ ο Συνήγορος του Πολίτη είναι ο αρμόδιος θεσμός για τη διερεύνηση αυθαιρεσιών. Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι αρμοδιότητες τους δεν επικαλύπτονται, δημιουργώντας σύγχυση ή καθυστερήσεις σε ελέγχους. Έχει απασχολήσει άραγε τον νομοθέτη, ότι αφενός από την υπέρ-συγκέντρωση αφετέρου από αυτή την εποπτεία, παραδοξότητα νομική θεωρούμε, μπορεί να οδηγηθεί το σύστημα απονομής της πειθαρχικής δικαιοσύνης σε απολύτως αρνητικά αποτελέσματα τόσο για την ορθή απονομή της όσο και για τους πειθαρχικά ελεγχόμενους, συνακόλουθα και για το δημόσιο συμφέρον??? Θεωρούμε αναγκαίο να μην επικρατήσει η αλλαγή για την αλλαγή, όπως παρατηρείται με την εκ νου πρόβλεψη δύο Υπαρχηγών, που καταργήθηκαν με τη σύσταση του Αρχηγείου με το ν. 2800/2000. Οι συνεχείς αναδιοργανώσεις κάνουν μόνο κακό στην Αστυνομία και στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών για την απόλαυση του δημόσιου αγαθού της ασφάλειας από τους Πολίτες. Να μην θυμηθούμε ούτε να ζήσουμε την αναδιοργάνωση του ν. 4249/2014. Από την ανάλυση συνεπειών ρύθμισης, που συνοδεύει το υπό διαβούλευση σχέδιο, δεν παρέχεται καμία ουσιαστική πληροφόρηση. Συγκεκριμένα καταγράφεται ότι «Με την αξιολογούμενη ρύθμιση καθορίζονται οι αρμοδιότητες και η διάρθρωση της Διεύθυνσης Δεοντολογίας και Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς και οι αρμοδιότητες των Τμημάτων της. Στόχος της εν λόγω Διεύθυνσης που συστήνεται για πρώτη φορά με την αξιολογούμενη ρύθμιση, είναι η δημιουργία μίας δομής που θα είναι αρμόδια για την άσκηση αποτελεσματικού εσωτερικού ελέγχου, ενώ παράλληλα, θα επιφορτιστεί με τη διενέργεια και τον έλεγχο πειθαρχικών υποθέσεων, καθώς και την υποστήριξη της λειτουργίας των πειθαρχικών συμβουλίων.» Καμία πληροφόρηση για τον φερόμενο, εμμέσως πλην σαφώς, αναποτελεσματικό εσωτερικό έλεγχο, καμία πρόβλεψη για τον τρόπο και τα μέσα υποστήριξης της λειτουργίας των πειθαρχικών συμβουλίων… και όχι μόνο». Με προεδρικά διατάγματα ή υπουργικές αποφάσεις ή κανονιστικές πράξεις …. ή στις καλένδες. Πρόβλεψη για δημόσια λογοδοσία – Προτείνεται η θέσπιση μιας ετήσιας έκθεσης για τη λειτουργία της Δ.Δ.Ε.Ε., η οποία να δημοσιεύεται και να ελέγχεται από τη Βουλή ή άλλο ανεξάρτητο όργανο, ενισχύοντας τη διαφάνεια. Η πρόθεσή μας είναι να συμβάλουμε σε μια δίκαιη και αποτελεσματική μεταρρύθμιση που θα διασφαλίσει την ορθή λειτουργία της πειθαρχικής δικαιοσύνης στην ΕΛ.ΑΣ. προς όφελος των πολιτών αλλά και των ίδιων των αστυνομικών.