Αρχική Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της – Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμεν...ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 146-167)Σχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ | 17 Φεβρουαρίου 2025, 10:58
Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προτείνεται η εισαγωγή διάταξης για να ρυθμιστεί επιτέλους το θέμα των περιπτώσεων κατά τις οποίες είναι επιτρεπτός ο περιορισμός της ελευθερίας κινήσεως των πολιτών (π.χ. προσαγωγές στο αστυνομικό κατάστημα, ακούσια ακινητοποίηση καταδιωκόμενου οχήματος ή πεζού), με τις προϋποθέσεις επιβολής τους από τους αστυνομικούς υπαλλήλους και τον καθορισμό τόσο των χρησιμοποιούμενων προς τούτο μέσων όσο και των τεχνικών προδιαγραφών τους, σε εκτέλεση, εξάλλου, και της σχετικής υποχρέωσης που επιβάλλεται από το άρθρο 5 παρ. 3 του Συντάγματος. Για το θέμα των προσαγωγών στο αστυνομικό κατάστημα, το οποίο ρυθμίζεται από τα άρθρα 74 παρ. 15 περ. (θ) και 95 παρ. 1 του Π.Δ/τος 141/1991, υφίσταται τόσο η ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη του έτους 2002 (στο κεφάλαιο 6, όπου η σχετική αναφορά βρίσκεται στη σελίδα 210) όσο και το υπ’ αριθ. 16024.02.2.4 από 30.6.2003 πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη (όπου η σχετική αναφορά βρίσκεται στη σελίδα 6), στα οποία παρουσιάζεται η αμφισβήτηση που υφίσταται περί της συνταγματικότητας των σχετικών ρυθμίσεων του προαναφερόμενου Π.Δ/τος και το ανεπίτρεπτα ρευστό και ασαφές περιεχόμενό τους και προτείνεται η εξ αρχής εκπόνηση και θέσπιση, με τυπικό νόμο, ενός σύγχρονου και σαφούς θεσμικού πλαισίου. Για το θέμα της ακούσιας ακινητοποίησης οχήματος, ο οδηγός του οποίου δεν συμμορφώνεται με αστυνομικό σήμα στάσης, υφίστανται, πέραν των σχετικών εσωτερικών διαταγών της Ελληνικής Αστυνομίας, η υπ’ αριθ. 5/2004 γνωμοδότηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η υπ’ αριθ. 2284/2023 από 07-08-2023 γνωμοδότηση του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης και η υπ’ αριθ. 17 από 11-09-2023 εγκύκλιος του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, όπου μνημονεύονται κάποιες προϋποθέσεις για τη χρήση συγκεκριμένου τεχνικού μέσου (λωρίδες με καρφιά). Μέχρι σήμερα, η ακινητοποίηση των καταδιωκόμενων οχημάτων λαμβάνει χώρα, κατά κανόνα χωρίς τη χρήση τεχνικών μέσων και αφού προηγουμένως τα παραπάνω οχήματα έχουν διανύσει απόσταση αρκετών χιλιομέτρων, είτε κατόπιν πρωτοβουλίας των καταδιωκόμενων οδηγών, οι οποίοι επιλέγουν το σημείο όπου θα προβούν στη συγκεκριμένη ενέργεια, ανάλογα με τις δυνατότητες πεζής διαφυγής τους που τους παρέχει, είτε κατόπιν τροχαίου ατυχήματος, όπου συχνά προκαλούνται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί τόσο των επιβαινόντων στα καταδιωκόμενα οχήματα όσο και τρίτων άσχετων πολιτών, είτε αφού εξαντληθούν τα καύσιμα των εν λόγω οχημάτων είτε, τέλος, όταν έχει αποκλειστεί, για οποιονδήποτε λόγο, η περαιτέρω πορεία τους. Εκ των ανωτέρω καταδεικνύεται η επιτακτικότητα της ανάγκης εκπόνησης και θέσπισης, με τυπικό νόμο, του απαιτούμενου θεσμικού πλαισίου, που θα βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με τις διατάξεις του Συντάγματος και της Ε.Σ.Δ.Α. και θα είναι κατάλληλο για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής, με το οποίο θα εισάγονται συγχρόνως οι μέθοδοι και τα μέσα ακινητοποίησης καταδιωκόμενων, κάποια εκ των οποίων χρησιμοποιούνται ήδη από έτερες αστυνομίες, με τις προδιαγραφές και τις προϋποθέσεις χρήσης τους, ώστε να προστατεύεται, κατά το δυνατόν και κατά σειρά προτεραιότητας, η ζωή, η σωματική ακεραιότητα και η ιδιοκτησία του αστυνομικού προσωπικού, των άσχετων πολιτών αλλά και των οδηγών των καταδιωκόμενων οχημάτων καθώς και των προσώπων που επιβαίνουν σ’ αυτά, τα οποία, πολλές φορές, δεν συναινούν στη μη συμμόρφωση προς το δοθέν σήμα στάσης και την επακόλουθη περαιτέρω αντίδραση του οδηγού του οχήματος σ’ αυτό.