Αρχική Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της – Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμεν...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-101)Σχόλιο του χρήστη Ανέστης | 17 Φεβρουαρίου 2025, 15:54
17 Φεβρουαρίου 2025, 11:37 | Ορέστης ΠαπαδόπουλοςΜόνιμος ΣύνδεσμοςΆρθρο 51 (παράγραφος 1, και παράγραφος 8 περίπτ. α’):Η παράγραφος 1 κρίνεται επιβεβλημένο όπως απαληφθεί πλήρως, όπως και η φράση «καθώς και συμβατικών εγκλημάτων που τελούνται μέσω του διαδικτύου» της παραγράφου 8 περίπτωση α’, καθώς έρχονται σε αντίθεση με το εξειδικευμένο αντικείμενο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.Ειδικότερα, οι φράσεις «που διαπράττονται μέσω του διαδικτύου και άλλων μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ψηφιακής αποθήκευσης» (της παραγράφου 1) και «καθώς και συμβατικών εγκλημάτων που τελούνται μέσω του διαδικτύου» (της παραγράφου 8 περίπτωση α’), ουσιαστικά επαναμεταφέρουν (σε αντίθεση με τα καθοριζόμενα στην υπ’ αριθ. 2/2019 Εγκύκλιο Παραγγελία του Εισαγγελέα Αρείου Πάγου) την αρμοδιότητα διερεύνησης στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ΚΑΘΕ αδικήματος, όπου και όποτε υπάρχει απλή εμπλοκή του διαδικτύου ή/και χρήσης ψηφιακών αποθηκευτικών μέσων, ακόμη και για ήσσονος σημασίας αδικήματα ή και χωρίς την πραγματική ανάγκη εξειδικευμένων τεχνικών ενεργειών για τη διερεύνησή τους.Εν έτει 2025 όπου η ζωή της ελληνικής κοινωνίας είναι συνυφασμένη με την καθημερινή δραστηριότητα σε όλες τις εκφάνσεις της στο διαδίκτυο, σχεδόν όλες οι επικοινωνίες πραγματοποιούνται μέσω αυτού (ακόμη και οι συμβατικές τηλεφωνικές κλήσεις δρομολογούνται μέσω του διαδικτύου), και παράλληλα όλες οι πληροφορίες αποθηκεύονται ψηφιακά, με τα έγγραφα σε απλό χαρτί να αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση, σχεδόν κάθε αδίκημα έχει στοιχεία που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου (όπου αυτό χρησιμοποιείται ως μέσο τέλεσης και τα ίδια τα αδικήματα θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν και χωρίς αυτό) ή την ψηφιακή αποθήκευση.Συνεπώς με τις παραγράφους 1 και 8 περίπτ. α’ του άρθρου 51, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος θα είναι αρμόδια να επιληφθεί σε όλα τα αδικήματα, γεγονός που αφενός ΔΕΝ συνάδει με τον εξειδικευμένο χαρακτήρα της (=ενέργειες μη δυνάμενες να πραγματοποιηθούν από τον κάθε ανακριτικό υπάλληλο), αφετέρου ο όγκος των ποινικών υποθέσεων που θα πρέπει η Υπηρεσία αυτή να χειρισθεί θα είναι εξαιρετικά δυσανάλογος των δυνατοτήτων της, ιδίως σε προσωπικό, μη δυνάμενο να ολοκληρωθεί η διερεύνησή τους εντός εύλογων ή ακόμη και θεσμοθετημένων χρονικών πλαισίων.Τούτο, θα έχει επίσης σοβαρό αντίκτυπο στο χειρισμό των υποθέσεων αφορούντων σε γνήσια κυβερνοεγκλήματα όπου πραγματικά απαιτείται εξειδικευμένη τεχνική διερεύνηση, για τα οποία απαιτείται εκ τυς φύσεώς τους διάθεση περισσότερων πόρων για την εμπεριστατωμένη διερεύνησή τους. Άλλωστε η ουσία ύπαρξης μίας Υπηρεσίας για την αντιμετώπιση του Ηλεκτρονικού εγκλήματος είναι ο εξειδικευμένος χαρακτήρας της σχετικά με ενέργειες που απαιτούν ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις και καμία άλλη υπηρεσία δεν μπορεί να πράξει.Επιπροσθέτως, η εγκύκλιος 2/2019 της Εισαγγελίας Αρείου Πάγου, περιγράφει με περισσή σαφήνεια τα στοιχεία εκείνα που διαχωρίζουν της πραγματικές εξειδικευμένες αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τη διερεύνηση συγκεκριμένων περιπτώσεων ποινικών υποθέσεων, από αυτές που δεν ανήκουν (και δεν πρέπει να ανήκουν) στη σφαίρα αρμοδιοτήτων της.Εν κατακλείδι, οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας αυτής απαιτείται για να διατηρεί τον εξειδικευμένο χαρακτήρα της να περιορίζονται στη διερεύνηση ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ γνήσιων κυβερνοεγκλημάτων, με τα υπόλοιπα αδικήματα να χειρίζονται από τις οικείες Υπηρεσίες, φυσικά με την παροχή εφόσον απαιτηθεί στοχευμένης συνδρομής από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος