• Προτείνουμε να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω: • Διασφάλιση της προσβασιμότητας των σωφρονιστικών καταστημάτων, των καταστημάτων κράτησης και των κρατητηρίων των αστυνομικών τμημάτων στα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση με βάση τις ανάγκες τους. • Τοποθέτηση των κρατούμενων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση σε κελιά των σωφρονιστικών καταστημάτων και των καταστημάτων κράτησης με βάση τις ανάγκες τους. • Σχεδιασμό ενός μηχανισμού για τον (έγκαιρο) εντοπισμό αφενός των μη ορατών αναπηριών των νεοεισερχόμενων κρατουμένων, αφετέρου μιας αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης που ενδεχομένως να αναπτύξουν οι κρατούμενοι κατά τη διάρκεια της κράτησης τους στα σωφρονιστικά καταστήματα και καταστήματα κράτησης. • Διασφάλιση της προστασίας των κρατούμενων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις λόγω του κινδύνου κακομεταχείρισης που διατρέχουν από τους/τις υπόλοιπους/ες κρατούμενους/ες. • Παροχή ενός εισαγωγικού φυλλαδίου με πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του εκάστοτε σωφρονιστικού καταστήματος ή καταστήματος κράτησης σε προσβάσιμη μορφή, π.χ. σε κείμενο εύκολο για ανάγνωση (easy-to-read), στη νοηματική γλώσσα, στη γραφή Braille κ.λπ. προκειμένου να ενημερωθούν οι κρατούμενοι/ες με αναπηρία για τα δικαιώματά τους καθώς και το πλαίσιο λειτουργίας του σωφρονιστικού καταστήματος ή του καταστήματος κράτησης που θα εκτίσουν την ποινή τους. • Ορισμό ενός/μιας σωφρονιστικού υπάλληλου ως το άτομο με το οποίο μπορούν να επικοινωνήσουν οι κρατούμενοι/ες με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση σε περίπτωση που χρειαστούν κάτι ή θελήσουν κάποιος/α να τους εξηγήσει τον τρόπο λειτουργίας του σωφρονιστικού καταστήματος ή του καταστήματος κράτησης. • Διασφάλιση ότι όλοι οι κρατούμενοι -με ή χωρίς αναπηρία- απολαμβάνουν ισότιμα το δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και ψυχικής υγείας. • Παροχή στοιχείων σχετικά με: α) τον αριθμό των κρατούμενων με αναπηρία συμπεριλαμβανομένων και των κρατούμενων με ψυχοκοινωνικές αναπηρίες και β) το επίπεδο προσβασιμότητας των καταστημάτων κράτησης. • Σχεδιασμό και εφαρμογή μέσων και υπηρεσιών διαφυγής των κρατούμενων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση από τα σωφρονιστικά καταστήματα, τα καταστήματα κράτησης καθώς και τις δομές υγείας που βρίσκονται εντός αυτών σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών, π.χ. σεισμός, πυρκαγιά κ.λπ., και την παροχή σχετικής εκπαίδευσης στους σωφρονιστικούς υπαλλήλους. • Λήψη μέτρων που θα διασφαλίσουν την πρόσβαση των κρατούμενων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση στις υφιστάμενες δραστηριότητες -π.χ. εκπαιδευτικές δραστηριότητες, επαγγελματική κατάρτιση- σε όλα τα καταστήματα κράτησης σε ίση βάση με τους κρατούμενους χωρίς αναπηρία. • Επίτευξη συνεργασίας με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών για το σχεδιασμό δράσεων για τους/τις κρατούμενους/ες με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση με βάση τις ανάγκες τους. • Παροχή συνεχούς εκπαίδευσης των σωφρονιστικών υπαλλήλων τόσο στα δικαιώματα των κρατούμενων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση όσο και στις ανάγκες τους ανά κατηγορία αναπηρίας με γνώμονα την προστασία της εγγενούς αξιοπρέπειας τους. • Παροχή εκπαίδευσης στους σωφρονιστικούς υπαλλήλους για το πώς να φροντίζουν και να επιβλέπουν τους/τις κρατούμενους/ες με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση, καθώς και για να εμποδίσουν οποιαδήποτε κακομεταχείριση εις βάρος τους από τους κρατούμενους χωρίς αναπηρία. Επιπρόσθετα, στο άρθρο 179 Επαναπροσδιορισμός του ευεργετικού υπολογισμού ημερών ποινής καταδίκων και υποδίκων λόγω εργασίας ή απασχόλησης σε προγράμματα ή σπουδές - Τροποποίηση παρ. 1 και αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 46 Σωφρονιστικού Κώδικα, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής: Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι στην παρ. 1, σημείο βα) προβλέπεται το εξής: «Κάθε ημέρα απασχόλησης σε θέση βοηθού νοσοκόμου αποκλειστικά για τη φροντίδα κρατουμένων με σοβαρή αναπηρία ή χρόνιες παθήσεις, με ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω και που απαιτούν συνεχόμενη φροντίδα από τρίτο άτομο υπολογίζεται σε δύο (2) επιπλέον ημέρες εκτιόμενης ποινής». Κρίνουμε σημαντικό να επισημάνουμε, ότι σύμφωνα με την παρατήρηση/σύσταση της Επιτροπής κατά των Βασανιστηρίων (CPT) του Συμβουλίου της Ευρώπης για τις συνθήκες κράτησης στα καταστήματα κράτησης, η παροχή υπηρεσιών φροντίδας και νοσηλείας στους κρατούμενους με σοβαρή αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση, θα πρέπει να παρέχεται από εξειδικευμένο υγειονομικό προσωπικό και όχι από άλλους κρατούμενους, όπως προβλέπεται στο εν λόγω σχέδιο νόμου (βλ. σελ. 67 της Έκθεσης της Επιτροπής κατά των Βασανιστηρίων (CPT) του είναι διαθέσιμη στο: https://rm.coe.int/1680a7ce97).