Αρχική Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της – Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμεν...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-101)Σχόλιο του χρήστη Ιωάννης Καραγιώργος | 23 Φεβρουαρίου 2025, 20:55
Λαμβάνοντας υπ' όψιν τα παρακάτω: 1. Επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ των Διευθύνσεων Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών & Δικτύων Η σαφής οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων των δύο Διευθύνσεων είναι καθοριστική για την εύρυθμη λειτουργία των υποδομών δεδομένων και τηλεπικοινωνιών. Αν και ιστορικά υπήρχε διάκριση μεταξύ των τηλεπικοινωνιών και των δικτύων δεδομένων, οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις (VoIP, 5G, IoT) έχουν καταστήσει τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα εξαρτημένα από τα δίκτυα δεδομένων. Από την ανάλυση των σχετικών αρμοδιοτήτων, προκύπτει ότι υπάρχει αλληλοεπικάλυψη σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η διαχείριση των δικτυακών υποδομών, η ασφάλεια δικτύων και η διαδικτυακή συνδεσιμότητα. Για την αποφυγή δυσλειτουργιών, προτείνονται τα εξής: • Καθορισμός σαφών ορίων αρμοδιοτήτων: Η Διεύθυνση Επικοινωνιών & Δικτύων να αναλάβει πλήρως τη διαχείριση των τηλεπικοινωνιακών και δικτυακών υποδομών, ενώ η Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και υποστήριξη πληροφοριακών εφαρμογών. • Ορισμός ενιαίας στρατηγικής διαχείρισης δικτύων: Για τη βέλτιστη κατανομή πόρων και την αποφυγή επικαλύψεων. 2. Διαχωρισμός τεχνικής διαχείρισης (IT) και στρατηγικής ασφάλειας Σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανονισμών GDPR και NIS2, το Τμήμα Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων πρέπει να είναι ανεξάρτητο από τη Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε να διασφαλίζεται η διακυβέρνηση, η λογοδοσία και η αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων. Βασικές επισημάνσεις: • GDPR: Η προστασία των δεδομένων απαιτεί ανεξάρτητη εποπτεία και έλεγχο συμμόρφωσης, ξεχωριστά από τη διαχείριση πληροφοριακών συστημάτων. • NIS2: Η οδηγία επιβάλλει αυξημένες υποχρεώσεις κυβερνοασφάλειας και διαχείρισης κινδύνων, απαιτώντας διακριτούς ρόλους για την τεχνική διαχείριση και την ασφάλεια πληροφοριών. • Η ασφάλεια πληροφοριών πρέπει να υπάγεται σε ανεξάρτητη αρχή ή ειδικό τμήμα, αντί να υπόκειται σε αποφάσεις της δομής που διαχειρίζεται πληροφοριακά συστήματα. 3. Θεσμοθέτηση 24ωρης λειτουργίας NOC & SOC στη Διεύθυνση Επικοινωνιών & Δικτύων Η δημιουργία και λειτουργία Κέντρων NOC (Network Operations Center) και SOC (Security Operations Center) σε 24ωρη βάση αποτελεί υποχρέωση βάσει του κανονισμού NIS2. • Το NOC είναι απαραίτητο για τη συνεχή παρακολούθηση και διαχείριση των δικτύων, διασφαλίζοντας τη διαθεσιμότητα και αξιοπιστία των υπηρεσιών. • Το SOC είναι κρίσιμο για τη διαχείριση της κυβερνοασφάλειας, εξασφαλίζοντας την έγκαιρη ανίχνευση, απόκριση και αποτροπή περιστατικών ασφαλείας. Ο κανονισμός NIS2 θέτει αυστηρότερες απαιτήσεις ανθεκτικότητας κρίσιμων υποδομών και διαχείρισης κυβερνοκινδύνων. Συνεπώς, η θεσμοθέτηση και λειτουργία 24/7 NOC & SOC στη Διεύθυνση Επικοινωνιών & Δικτύων είναι ζωτικής σημασίας για τη συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις και την ενίσχυση της εθνικής κυβερνοασφάλειας. 4. Διαχείριση εξειδικευμένου προσωπικού και αποτροπή διαρροής στελεχών Οι Διευθύνσεις Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών & Δικτύων διαχειρίζονται εξειδικευμένο προσωπικό με επιστημονικό υπόβαθρο στην πληροφορική, τις τηλεπικοινωνίες και την κυβερνοασφάλεια. • Η απασχόληση αυτών των στελεχών σε άσχετα καθήκοντα (όπως μέτρα τάξης, σκοπιές ή διοικητικές εργασίες) μειώνει την παραγωγικότητα και εμποδίζει την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας που απαιτείται για την εκπλήρωση των επιχειρησιακών αναγκών. • Είναι κρίσιμο να διασφαλιστεί ότι το εξειδικευμένο προσωπικό αξιοποιείται αποκλειστικά στα αντικείμενα της αρμοδιότητάς του. Προτείνω τις παρακάτω αλλαγές στο Σχέδιο Νόμου (οι προσθήκες είναι το υπογραμμισμένο κείμενο και οι αποκοπές το διαγραμμένο κείμενο): Άρθρο 12 Γραφείο Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα 1. Συστήνεται στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας Γραφείο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας. Στο Γραφείο Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων προΐσταται ο Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων. 2. Το Γραφείο Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα παρέχει γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη στον Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (Υ.Π.Δ.) και στελεχώνεται από το αναγκαίο αστυνομικό και πολιτικό προσωπικό. Το αστυνομικό προσωπικό είναι κατά βαθμό ιεραρχικά κατώτερο του Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων. 3. Ως Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων ορίζεται με απόφαση του Αρχηγού, αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων δεν λαμβάνει εντολές κατά την άσκηση των καθηκόντων του και αναφέρεται απευθείας στον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας. Ασκεί τα καθήκοντα που προβλέπονται στο άρθρο 39 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ [Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (Γ.Κ.Π.Δ.), L 119] και στην παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4624/2019 (Α΄ 137) και έχει ως βασική αρμοδιότητα τη διευκόλυνση της συμμόρφωσης του υπευθύνου επεξεργασίας και του εκτελούντος την επεξεργασία με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019, καθώς και τη μεσολάβηση μεταξύ των διάφορων ενδιαφερομένων. Ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός και δεν φέρει προσωπική ευθύνη για τη μη συμμόρφωση με τον Γ.Κ.Π.Δ. και τον ν. 4624/2019. Ειδικότερα, ο Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων είναι αρμόδιος για: α) να ενημερώνει και να συμβουλεύει τις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και τους αρμόδιους υπαλλήλους τους, σχετικά με τις υποχρεώσεις τους, που απορρέουν από τον Γ.Κ.Π.Δ. και από άλλες διατάξεις περί προστασίας δεδομένων, β) να παρακολουθεί την εσωτερική συμμόρφωση με τον Γ.Κ.Π.Δ., καθώς και με άλλες διατάξεις της ενωσιακής ή εθνικής νομοθεσίας, σχετικά με την προστασία δεδομένων και με τις πολιτικές του υπευθύνου επεξεργασίας ή του εκτελούντος την επεξεργασία σε σχέση με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, συμπεριλαμβανομένων της ανάθεσης αρμοδιοτήτων, της ευαισθητοποίησης και της κατάρτισης των υπαλλήλων που συμμετέχουν στις πράξεις επεξεργασίας και των σχετικών ελέγχων, γ) να παρέχει συμβουλές, όταν ζητείται, όσον αφορά την εκτίμηση αντικτύπου σχετικά με την προστασία των δεδομένων και να παρακολουθεί την υλοποίησή της, σύμφωνα με το άρθρο 35 του Γ.Κ.Π.Δ., δ) να συνεργάζεται με τις εποπτικές αρχές και ιδίως με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ε) να ενεργεί ως σημείο επικοινωνίας για την εποπτική αρχή, για ζητήματα που σχετίζονται με την επεξεργασία, περιλαμβανομένης της προηγούμενης διαβούλευσης κατά το άρθρο 36 του Γ.Κ.Π.Δ. και να πραγματοποιεί διαβουλεύσεις, ανάλογα με την περίπτωση, για οποιοδήποτε άλλο θέμα. στ) τη σύνταξη, ανασκόπηση και επικαιροποίηση της Πολιτικής Ασφάλειας Πληροφοριών και Πληροφοριακών Συστημάτων και του Εγχειριδίου Ασφάλειας σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την ισχύουσα κάθε φορά νομοθεσία και τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας (Ε.Κ.Α.), ζ) τον έλεγχο συμμόρφωσης προς την Πολιτική Ασφάλειας Πληροφοριών και Πληροφοριακών Συστημάτων με τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων, η) την ενημέρωση και καθοδήγηση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας ως προς τα μέτρα προστασίας και ασφάλειας εξοπλισμού και υπηρεσιών πληροφορικής και την ορθή χρήση αυτών, θ) την παρακολούθηση και τη γνωμοδότηση επί περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια πληροφοριών και την προστασία προσωπικών δεδομένων στα αρχεία που τηρούνται στις βάσεις δεδομένων και στα πληροφοριακά συστήματα της Διεύθυνσης, ι) την υποβολή προτάσεων αναθεώρησης διαδικασιών ασφάλειας, καθώς και προμήθειας και αναβάθμισης τεχνολογικού εξοπλισμού για τη διασφάλιση της ορθής και ασφαλούς λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας, ια) τον έλεγχο, την αξιολόγηση και την έγκριση ως προς την ασφάλεια του σχεδιασμού και του τρόπου λειτουργίας τόσο των υφιστάμενων όσο και νέων πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και των ενδεχόμενων διασυνδέσεων και διεπαφών αυτών με άλλα συστήματα εντός και εκτός της Ελληνικής Αστυνομίας, ιβ) τη σύνταξη αναφορών ελέγχων συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής με όλες τις διαπιστώσεις οι οποίες καταγράφηκαν και αφορούν την ασφαλή λειτουργία αυτών, ιγ) τη διενέργεια μελετών αποτίμησης κινδύνου, βάσει μεθόδου ανάλυσης επικινδυνότητας και προτύπων διαχείρισης της ασφάλειας, ιδ) τη συμμετοχή σε ασκήσεις ασφάλειας πληροφοριών που διενεργούνται τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο για τη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων ηλεκτρονικών επιθέσεων και τον συντονισμό άμεσων ενεργειών, ιε) τη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για θέματα ασφάλειας εθνικών επικοινωνιών και συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής, πιστοποίησης διαβαθμισμένου υλικού, καθώς και για θέματα προστασίας του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ιστ) την ενημέρωση της Αρχής Επιχειρησιακής Λειτουργίας (Α.Ε.Λ.), όπως ορίζεται από τον Ε.Κ.Α., του Διευθυντή της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, ιεραρχικά, για την πρόοδο του πλαισίου διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών και πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και για τα αποτελέσματα των ελέγχων και των μελετών αποτίμησης κινδύνου για τα πληροφοριακά συστήματα της Ελληνικής Αστυνομίας, ιζ) την εκπροσώπηση της χώρας σε τεχνικές ομάδες εργασίας για θέματα ασφάλειας πληροφοριών τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, 4. Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ο Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων λαμβάνει δεόντως υπόψη τον κίνδυνο που συνδέεται με τις πράξεις επεξεργασίας, συνεκτιμώντας τη φύση, το πεδίο εφαρμογής, το πλαίσιο και τους σκοπούς επεξεργασίας. 5. Ο Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων και το προσωπικό του Γραφείου Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων δεσμεύονται, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, από την τήρηση του απορρήτου ή της εμπιστευτικότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις της εθνικής και της ενωσιακής νομοθεσίας περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Άρθρο 37 Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης 1. Η Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Δ.Π.Σ.Ψ.Δ.) είναι αρμόδια για την επιχειρησιακή εφαρμογή των πολιτικών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τη συνεργασία με συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και αξιοποίηση υποδομών και υπηρεσιών πληροφορικής, την παροχή τεχνικής υποστήριξης για την κάλυψη των μηχανογραφικών αναγκών της Ελληνικής Αστυνομίας και την εκπροσώπηση της χώρας σε τεχνικές ομάδες εργασίας για θέματα πληροφορικής τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η Δ.Π.Σ.Ψ.Δ. συντονίζει όλες τις δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των εποπτευόμενων από αυτό φορέων, σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 4727/2020 (Α’ 184) ως αρμόδια Υπηρεσία Ψηφιακής Υποστήριξης, ενώ παράλληλα εντοπίζει βέλτιστες πρακτικές παροχής ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών αρμοδιότητας της Ελληνικής Αστυνομίας προς τους πολίτες και λοιπούς δημόσιους φορείς. 2. Η Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης διαρθρώνεται στα ακόλουθα Τμήματα: α) Τμήμα Προϋπολογισμού και Παρακολούθησης Έργων, β) Τμήμα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Ψηφιακών Υπηρεσιών, γ) Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας, δ) Τμήμα Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων, ε) Τμήμα Υποστήριξης Ευρωπαϊκών Πληροφοριακών Συστημάτων και στ) Τμήμα Διαχείρισης Υλικού και Υποστήριξης Τελικών Χρηστών. 3. Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατανέμονται στα Τμήματά της, ως εξής: α) Το Τμήμα Προϋπολογισμού και Παρακολούθησης Έργων είναι αρμόδιο για: αα) την κατάρτιση και τον έλεγχο προόδου του στρατηγικού και επιχειρησιακού πλάνου της Ελληνικής Αστυνομίας σε θέματα πληροφορικής, τόσο σε ετήσια όσο και σε πολυετή βάση, καθώς και τον σχεδιασμό και την εφαρμογή επιχειρησιακών δράσεων για την εκπλήρωση της αποστολής της Διεύθυνσης, στο πλαίσιο του πενταετούς Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Προγράμματος της Ελληνικής Αστυνομίας, την υποβολή αναφοράς προόδου αυτών, καθώς και διορθωτικών ή βελτιωτικών προτάσεων, αβ) τη διοίκηση έργων πληροφορικής, την τυποποίηση διαδικασιών και τη σχεδίαση σύγχρονων ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορικής, αγ) την τήρηση, επικαιροποίηση και τυποποίηση των τεχνικών προδιαγραφών και την αξιοποίηση αυτών κατά την προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών πληροφορικής, αδ) την παρακολούθηση των συμβάσεων της Διεύθυνσης, αε) την παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων στον τομέα της πληροφορικής και την εισήγηση προτάσεων για προσαρμογές και βελτιώσεις, αστ) την εκπροσώπηση της χώρας σε τεχνικές ομάδες εργασίας για θέματα πληροφορικής τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αζ) τη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη της Διεύθυνσης, αη) τη μέριμνα για τον καθορισμό των απαιτούμενων προσόντων σύμφωνα µε τις ισχύουσες διατάξεις, για την επιλογή του προσωπικού που θα στελεχώνει τη Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Διευθύνσεις του Αρχηγείου, αθ) την ενημέρωση, επιμόρφωση και περαιτέρω εξειδίκευση του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας σε θέματα πληροφορικής, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και αι) την παρακολούθηση και εκτέλεση του προϋπολογισμού της Διεύθυνσης. β) Το Τμήμα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Ψηφιακών Υπηρεσιών είναι αρμόδιο για: βα) την υποβοήθηση του έργου των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών πληροφορικής µε ανάλυση, σχεδιασμό, εσωτερική ανάπτυξη, ποιοτικό και λειτουργικό έλεγχο και συντήρηση εφαρμογών πληροφορικής, με σκοπό την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας της Ελληνικής Αστυνομίας, ββ) τη μελέτη μεθόδων βελτίωσης των παρεχόμενων εφαρμογών πληροφορικής και της διακίνησης πληροφοριών μέσω αυτών, βγ) τον σχεδιασμό και την παραγωγική λειτουργία των διαδικτυακών υπηρεσιών για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου τομέα, σε συνεργασία με το Κέντρο Διαλειτουργικότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, βδ) τη μέριμνα για τη βελτίωση των μεθόδων σχεδιασμού, ανάπτυξης και τεκμηρίωσης των εφαρμογών και την επίτευξη της διαλειτουργικότητας μέσω λογισμικού της Ελληνικής Αστυνομίας, βε) τον συντονισμό των δράσεων που σχετίζονται με την υλοποίηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης («gov.gr»), εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες συνέργειες, καθώς και την απαραίτητη διασύνδεση με εσωτερικές και με άλλες εφαρμογές, βστ) τη στατιστική επεξεργασία των στοιχείων και τη μέριμνα για την έκδοση της στατιστικής επετηρίδας της Ελληνικής Αστυνομίας, βζ) τον σχεδιασμό, τη μελέτη και την αξιοποίηση των στατιστικών δεδομένων και πληροφοριών που περιέχονται στους πίνακες δράσης του Σώματος, σε συνεργασία µε την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τη διάθεσή τους στις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας για μελέτη και αξιοποίηση, βη) την εφαρμογή μέτρων ασφάλειας σε επίπεδο εφαρμογών και τη μέριμνα για τον έλεγχο πρόσβασης στις βάσεις δεδομένων, βθ) την ανάπτυξη κόμβου της Ελληνικής Αστυνομίας, τη δημιουργία και ενημέρωση ιστοσελίδων και την υποβοήθηση του έργου των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας μέσω της ανάπτυξης και περαιτέρω βελτίωσης σχετικών μηχανογραφικών εφαρμογών και βι) τον σχεδιασμό της επιχειρησιακής αρχιτεκτονικής όλων των παρεχόμενων πληροφοριακών υπηρεσιών και τον καθορισμό των κατευθυντήριων γραμμών διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας με τα αντίστοιχα άλλων εθνικών ή διεθνών φορέων, σε συνεργασία με το Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας. γ) Το Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας είναι αρμόδιο για: γα) την παροχή ολοκληρωμένης τεχνικής υποστήριξης πληροφοριακών συστημάτων μέσω οργανωμένου κέντρου που θα λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, γβ) την εγκατάσταση, τεχνική υποστήριξη, παρακολούθηση της απόδοσης και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας, των ενσύρματων, ασύρματων και δορυφορικών δικτύων δεδομένων που εξυπηρετούν τα προαναφερόμενα συστήματα, των παρεχόμενων εφαρμογών, υπηρεσιών και των διασυνδέσεών τους με αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα τρίτων φορέων, καθώς και τη διαχείριση των σχετικών βάσεων δεδομένων, γγ) την εγκατάσταση, τεχνική υποστήριξη, παρακολούθηση της απόδοσης και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων μεγάλης κλίμακας, σε επίπεδο εξοπλισμού, καθώς και σε επίπεδο δικτύου και τη διαχείριση των σχετικών βάσεων δεδομένων, γδ) τη διασφάλιση της ποιότητας παροχής υπηρεσιών πληροφορικής, με τη συντήρηση των πληροφοριακών συστημάτων του δικτύου δεδομένων και των υποδομών πληροφορικής της Ελληνικής Αστυνομίας, που εξυπηρετούν αυτές, καθώς και την προστασία τους µε τεχνικές, κανόνες και διαδικασίες ασφαλούς πρόσβασης, γε) την εγκατάσταση, τεχνική υποστήριξη, παρακολούθηση της απόδοσης του δικτύου των Κέντρων Δεδομένων. γε) την τεχνική υποστήριξη του κόμβου της Ελληνικής Αστυνομίας στο διαδίκτυο, γστ) την υποστήριξη και παρακολούθηση της απόδοσης των υπηρεσιών «φωνής» και «βίντεο» πάνω από το δίκτυο (ενσύρματο, ασύρματο και δορυφορικό) δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων, γζ) την επέκταση και βελτίωση του δικτύου (ενσύρματο, ασύρματο και δορυφορικό), δεδομένων και των υποδομών πληροφορικής της Ελληνικής Αστυνομίας, µε την ένταξη νέων Υπηρεσιών και γη) την εικοσιτετράωρη παρακολούθηση πληροφοριακών συστημάτων ασφάλειας. δ) Το Τμήμα Ασφάλειας Πληροφοριών και Προστασίας Δεδομένων είναι αρμόδιο για: δα) τη σύνταξη, ανασκόπηση και επικαιροποίηση της Πολιτικής Ασφάλειας Πληροφοριών και Πληροφοριακών Συστημάτων και του Εγχειριδίου Ασφάλειας σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την ισχύουσα κάθε φορά νομοθεσία και τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας (Ε.Κ.Α.), δβ) τον έλεγχο συμμόρφωσης προς την Πολιτική Ασφάλειας Πληροφοριών και Πληροφοριακών Συστημάτων με τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων, δγ) την ενημέρωση και καθοδήγηση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας ως προς τα μέτρα προστασίας και ασφάλειας εξοπλισμού και υπηρεσιών πληροφορικής και την ορθή χρήση αυτών, δδ) την παρακολούθηση και τη γνωμοδότηση επί περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια πληροφοριών και την προστασία προσωπικών δεδομένων στα αρχεία που τηρούνται στις βάσεις δεδομένων και στα πληροφοριακά συστήματα της Διεύθυνσης, δε) την υποβολή προτάσεων αναθεώρησης διαδικασιών ασφάλειας, καθώς και προμήθειας και αναβάθμισης τεχνολογικού εξοπλισμού για τη διασφάλιση της ορθής και ασφαλούς λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας, δστ) τον έλεγχο, την αξιολόγηση και την έγκριση ως προς την ασφάλεια του σχεδιασμού και του τρόπου λειτουργίας τόσο των υφιστάμενων όσο και νέων πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και των ενδεχόμενων διασυνδέσεων και διεπαφών αυτών με άλλα συστήματα εντός και εκτός της Ελληνικής Αστυνομίας, δζ) τη σύνταξη αναφορών ελέγχων συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής με όλες τις διαπιστώσεις οι οποίες καταγράφηκαν και αφορούν την ασφαλή λειτουργία αυτών, δη) τη διενέργεια μελετών αποτίμησης κινδύνου, βάσει μεθόδου ανάλυσης επικινδυνότητας και προτύπων διαχείρισης της ασφάλειας, δθ) τη συμμετοχή σε ασκήσεις ασφάλειας πληροφοριών που διενεργούνται τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο για τη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων ηλεκτρονικών επιθέσεων και τον συντονισμό άμεσων ενεργειών, δι) τη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για θέματα ασφάλειας εθνικών επικοινωνιών και συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής, πιστοποίησης διαβαθμισμένου υλικού, καθώς και για θέματα προστασίας του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, δια) την ενημέρωση της Αρχής Επιχειρησιακής Λειτουργίας (Α.Ε.Λ.), όπως ορίζεται από τον Ε.Κ.Α., του Διευθυντή της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, ιεραρχικά, για την πρόοδο του πλαισίου διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών και πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και για τα αποτελέσματα των ελέγχων και των μελετών αποτίμησης κινδύνου για τα πληροφοριακά συστήματα της Ελληνικής Αστυνομίας, διβ) την εκπροσώπηση της χώρας σε τεχνικές ομάδες εργασίας για θέματα ασφάλειας πληροφοριών τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, διγ) την τεχνική υποστήριξη του συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών στο πλαίσιο του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Συνεργασία στον Τομέα της Επιβολής του Νόμου (EUROPOL), καθώς και τη διασφάλιση της τεχνικής επικοινωνίας και συνεργασίας με τη EUROPOL και τους συναρμόδιους φορείς σε θέματα πληροφορικής και προστασίας δεδομένων, διδ) τη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και ασφάλειας των αρχείων και των βάσεων δεδομένων του κεντρικού συστήματος ψηφιακής υποστήριξης της Ελληνικής Αστυνομίας και την καθοδήγηση των Υπηρεσιών στη λήψη ανάλογων μέτρων προστασίας και ασφάλειας του εξοπλισμού, των ηλεκτρονικών αρχείων και των βάσεων δεδομένων που διαθέτουν και διε) την παρακολούθηση των Πληροφοριακών Συστημάτων Ασφάλειας και τη διαχείριση και αξιολόγηση ειδοποιήσεων. ε) Το Τμήμα Υποστήριξης Ευρωπαϊκών Πληροφοριακών Συστημάτων είναι αρμόδιο για την υποστήριξη πληροφοριακών συστημάτων που σχετίζονται με υποχρεώσεις της χώρας μας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλες διεθνείς συμφωνίες και ειδικότερα: εα) την τεχνική υποστήριξη και λειτουργία του εθνικού συστήματος πληροφοριών SCHENGEN (N.SIS) για την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του, εβ) τη διασφάλιση της αδιάλειπτης και απρόσκοπτης τεχνικής επικοινωνίας με το κεντρικό σύστημα πληροφοριών SCHENGEN (N.SIS) και τους συναρμόδιους φορείς, εγ) την τεχνική υποστήριξη, παρακολούθηση της απόδοσης και εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των συστημάτων που απορρέουν από υποχρεώσεις της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, των παρεχόμενων εφαρμογών, υπηρεσιών και των διασυνδέσεών τους με αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα τρίτων φορέων, καθώς και την τήρηση των σχετικών βάσεων δεδομένων, εδ) την τεχνική υποστήριξη του συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Υπηρεσίας (EUROPOL), καθώς και τη διασφάλιση της τεχνικής επικοινωνίας και συνεργασίας με τη EUROPOL και τους συναρμόδιους φορείς σε θέματα πληροφορικής και διαλειτουργικότητας, εε) τη διασφάλιση τεχνικής δυνατότητας των εξουσιοδοτημένων αρχών για πρόσβαση στο σύστημα πληροφοριών, εστ) την εκπροσώπηση της Ελλάδας στις τεχνικές ή μικτές ομάδες και επιτροπές του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών, που εξετάζουν θέματα πληροφορικής και διαλειτουργικότητας, καθώς και την υλοποίηση των αποφάσεων αυτών που αφορούν τροποποιήσεις της αρχιτεκτονικής των συστημάτων πληροφοριών, καθώς και των εφαρμογών αυτών, εζ) τη διασύνδεση των συστημάτων πληροφοριών SCHENGEN (N.SIS) και Σ.Ε.Ε. με τα αντίστοιχα άλλων κρατικών φορέων και αστυνομιών άλλων χωρών και φορέων διεθνούς αστυνομικής συνεργασίας, εη) την παρακολούθηση και διαχείριση των αντιστοίχων υποχρεώσεων του εθνικού συστήματος πληροφοριών N.SIS και Σ.Ε.Ε. προς τους φορείς άλλων κρατών εθ) την τεχνική υποστήριξη του συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών στο πλαίσιο του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Συνεργασία στον Τομέα της Επιβολής του Νόμου (EUROPOL), καθώς και τη διασφάλιση της τεχνικής επικοινωνίας και συνεργασίας με τη EUROPOL και τους συναρμόδιους φορείς σε θέματα πληροφορικής και προστασίας δεδομένων και ει) την προετοιμασία διοικητικών πράξεων σε θέματα αρμοδιότητάς του. στ) Το Τμήμα Διαχείρισης Υλικού και Υποστήριξης Τελικών Χρηστών είναι αρμόδιο για: στα) τον καθορισμό διαδικασιών αναφοράς και επίλυσης προβλημάτων για τη χρήση του περιφερειακού εξοπλισμού και του λογισμικού πληροφορικής, την παρακολούθηση και τη μέριμνα για την επίλυση αυτών, στβ) την παραλαβή, καταγραφή, φύλαξη και διαχείριση ειδών πληροφορικής, καθώς και την εκτέλεση αποφάσεων κατανομής και ανακατανομής αυτού στις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, στγ) τη μέριμνα για τη συντήρηση και την επισκευή του εξοπλισμού και των ειδών πληροφορικής της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και την τήρηση των όρων συντήρησής τους, στδ) τη μέριμνα για τη συλλογή μη λειτουργικών ηλεκτρονικών υπολογιστών, συσκευών δικτύωσης και εν γένει ειδών πληροφορικής με σκοπό την αξιοποίηση λειτουργικών ανταλλακτικών στην επισκευή όμοιων ή παρόμοιων συσκευών, στε) την υποστήριξη των τελικών χρηστών και των περιφερειακών Γραφείων Τεχνικής Υποστήριξης Εξοπλισμού Πληροφορικής σε θέματα αρμοδιότητας της Διεύθυνσης, στστ) την προετοιμασία διοικητικών πράξεων σε θέματα αρµοδιότητάς του, στζ) τον προσδιορισμό των αναγκών σε υπηρεσίες πληροφορικής και σε εξοπλισμό πληροφορικής, καθώς και τη μέριμνα για την προμήθειά του και την κατανομή ή ανακατανομή αυτού στις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και στη) τη μέριμνα για τη συντήρηση των ειδών πληροφορικής που είναι ενταγμένα στο δίκτυο της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και για την τήρηση των όρων συντήρησης που προβλέπονται στις σχετικές συμβάσεις. 4. Η Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνεργάζεται, στο πλαίσιο εκπλήρωσης της αποστολής της, με τη Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων και παρέχει σε αυτή την αναγκαία τεχνολογική υποστήριξη σε θέματα κοινής αρμοδιότητας. 5. Κατά την επεξεργασία και ανταλλαγή δεδομένων, στο πλαίσιο εκπλήρωσης της αποστολής της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εφαρμόζεται ο ν. 4624/2019 (Α΄ 137) σε σχέση με την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. 6. Στη Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπάγονται, ως προς το ειδικό αντικείμενο της αποστολής τους, τα Γραφεία Τεχνικής Υποστήριξης Εξοπλισμού Πληροφορικής που λειτουργούν στις επιχειρησιακές περιφερειακές υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και στις Διευθύνσεις Αστυνομίας Αττικής και Θεσσαλονίκης. Το προσωπικό των Γραφείων Τεχνικής Υποστήριξης Εξοπλισμού Πληροφορικής τοποθετείται σ’ αυτά κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ, σε εξαιρετικές περιπτώσεις και ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι δυνατό να διατίθεται σε άλλα καθήκοντα. Η υποστήριξη σε θέματα πληροφορικής όλων των αστυνομικών Υπηρεσιών που λειτουργούν στην περιοχή της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής και της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης, παρέχεται απευθείας από τους ορισμένους, για τον σκοπό αυτό, Περιφερειακούς Χειριστές των κατά τόπους Διευθύνσεων Αστυνομίας. 7. Λόγω του ειδικού αντικειμένου και του επιστημονικού υπόβαθρου το προσωπικό της Διεύθυνσης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν είναι δυνατό να διατίθεται σε άλλα καθήκοντα. 7. Η Διεύθυνση Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύναται να εισηγείται νομοθετικές ρυθμίσεις και διοικητικές πράξεις για θέματα αρμοδιότητάς της. Άρθρο 38 Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων 1. Η Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων (Δ.Ε.Δ.) χειρίζεται γενικότερα θέματα οργάνωσης, λειτουργίας, συντήρησης, ανάπτυξης, ασφάλειας και υποστήριξης των δικτύων και των συστημάτων ενσύρματης και ασύρματης επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας. 2. Η Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων διαρθρώνεται ως εξής: α) Τμήμα Κεντρικών Υποδομών και Λειτουργικών Συστημάτων, β) Τμήμα Περιφερειακού Τερματικού Εξοπλισμού και Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών γ) Τμήμα Προγραμματισμού και Ασφάλειας δ) Τμήμα Ασφάλειας. 3. Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Επικοινωνιών και Δικτύων κατανέμονται στα Τμήματά της, ως εξής: α) Το Τμήμα Κεντρικών Υποδομών και Λειτουργικών Συστημάτων είναι αρμόδιο για: αα) τη διαχείριση και την υποστήριξη των κεντρικών υποδομών και των λειτουργικών συστημάτων επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας, αβ) την κατανομή και ανακατανομή των μέσων ασύρματης και ενσύρματης επικοινωνίας και των λοιπών τεχνικών μέσων και την παρακολούθηση των μεταβολών των σχετικών τηλεφωνικών συνδέσεων, καθώς και των λογαριασμών των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, αγ) τη μέριμνα για την ανάπτυξη τηλεοπτικοακουστικών συστημάτων, αδ) τη σύνταξη προδιαγραφών και την τεχνική αξιολόγηση προσφορών για την προμήθεια τηλεπικοινωνιακών και τεχνικών μέσων, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Οικονομικής Υποστήριξης και τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και Επιτελικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αε) τη διατύπωση γνώμης επί θεμάτων καταλογισμού απωλειών και φθορών των τηλεπικοινωνιακών και τεχνικών μέσων σε βάρος των υπαιτίων, αστ) τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη των αναγκαίων διαδικασιών για την ορθολογική χρήση, λειτουργία, υποστήριξη, συντήρηση και διαχείριση των συστημάτων των προηγούμενων περιπτώσεων και τον συντονισμό των εμπλεκομένων υπηρεσιών και φορέων για τον σκοπό αυτό και αζ) την προετοιμασία διοικητικών πράξεων για τα θέματα αρμοδιότητάς του. β) Το Τμήμα Περιφερειακού Τερματικού Εξοπλισμού και Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών είναι αρμόδιο για: βα) την ανάπτυξη, την τεχνική υποστήριξη, την παρακολούθηση της απόδοσης, τη βελτίωση και την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των συστημάτων και των δικτύων επικοινωνίας και γενικά του μηχανογραφικού και διαδικτυακού εξοπλισμού και των υπολογιστικών συστημάτων του δικτύου επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ββ) την οργάνωση και λειτουργία των δικτύων ασύρματης και ενσύρματης επικοινωνίας, τη μέριμνα για τον προγραμματισμό της συντήρησης και τον σχεδιασμό της ασφάλειας και της βελτίωσής τους και τον προσδιορισμό των αναγκών της Ελληνικής Αστυνομίας σε τηλεπικοινωνιακά και τεχνικά μέσα, βγ) την αναβάθμιση και την επέκταση των δικτύων και των συστημάτων επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας, βδ) τη διαχείριση, τη λειτουργία και την υποστήριξη του περιφερειακού τερματικού εξοπλισμού και του λειτουργικού ενσύρματης και ασύρματης επικοινωνίας, βε) την κατάρτιση μακροπρόθεσμων σχεδίων και τεχνικών προδιαγραφών για τα δίκτυα και τις επικοινωνίες της Ελληνικής Αστυνομίας, βστ) την τεχνική υποστήριξη και την αντιμετώπιση προβλημάτων των δικτύων επικοινωνίας, βζ) την λειτουργία 24ωρου κέντρου επιτήρησης δικτύου με ρόλο Παρακολούθηση Δικτύου, Διαχείριση Συμβάντων και Βλαβών, Διαχείριση Υποδομών, Εφαρμογή και Διαχείριση, Διαχείριση Κυκλοφορίας και Βελτιστοποίηση Δικτύου και Αναφορών. βζ) την αναζήτηση νέων τεχνολογικών λύσεων επικοινωνίας, τη δοκιμή και την αξιολόγηση αυτών και βη) τη συνεργασία με συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς για την καλύτερη αξιοποίηση και την αποτελεσματικότερη επιχειρησιακή χρήση των τεχνολογικών συστημάτων. γ) Το Τμήμα Προγραμματισμού και Ασφάλειας είναι αρμόδιο για: γα) την παροχή συμβουλών και την υποβολή προτάσεων προς τη φυσική και την πολιτική ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας για ζητήματα επικοινωνιών και δικτύων, γβ) τη μελέτη των εξελίξεων της τεχνολογίας σε θέματα τηλεπικοινωνιών και τη μέριμνα για την αξιοποίηση των σχετικών πορισμάτων, γγ) την παραλαβή, αποθήκευση, φύλαξη, διαχείριση και αποστολή στις υπηρεσίες, τηλεπικοινωνιακών και λοιπών συναφών μέσων, φωτογραφικού υλικού και των ανταλλακτικών τους και γδ) τη διαχείριση και αντιμετώπιση των ζητημάτων που αφορούν στην υλοποίηση της σύμβασης προμήθειας των συστημάτων C4I και στην αξιοποίηση του σχετικού υλικού των συστημάτων αυτών. δ) Τμήμα Ασφάλειας είναι αρμόδιο για: δα) τη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και ασφάλειας των αρχείων και των βάσεων δεδομένων του κεντρικού συστήματος ψηφιακής υποστήριξης της Ελληνικής Αστυνομίας και την καθοδήγηση των Υπηρεσιών στη λήψη ανάλογων μέτρων προστασίας και ασφάλειας του εξοπλισμού, των ηλεκτρονικών αρχείων και των βάσεων δεδομένων που διαθέτουν και δβ) την παρακολούθηση των Πληροφοριακών Συστημάτων Ασφάλειας και τη διαχείριση και αξιολόγηση ειδοποιήσεων. δγ) τη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και ασφάλειας των αρχείων και των βάσεων δεδομένων του κεντρικού συστήματος ψηφιακής υποστήριξης της Ελληνικής Αστυνομίας και την καθοδήγηση των Υπηρεσιών στη λήψη ανάλογων μέτρων προστασίας και ασφάλειας του εξοπλισμού, των ηλεκτρονικών αρχείων και των βάσεων δεδομένων που διαθέτουν και δδ) την παρακολούθηση των Πληροφοριακών Συστημάτων Ασφάλειας και τη διαχείριση και αξιολόγηση ειδοποιήσεων. δε) Την διοργάνωση εκπαιδεύσεων για τους υπαλλήλους σχετικά με τις κυβερνοαπειλές και τις βέλτιστες πρακτικές ασφάλειας και δστ) την λειτουργία 24ωρου κέντρου επιτήρησης ασφάλειας με ρόλο Συνεχής Παρακολούθηση Ασφαλείας, Διαχείριση και Ανάλυση Συμβάντων Ασφαλείας, Ανίχνευση και Αντιμετώπιση Απειλών, Διαχείριση εργαλείων συλλογής, ανάλυσης και ανίχνευσης ανωμαλιών από πολλαπλές πηγές δεδομένων, Διαχείριση Ευπαθειών και Κανονιστική Συμμόρφωση. 4. Στη Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων υπάγονται, ως προς το ειδικό αντικείμενο της αποστολής τους, τα Ελαφρά Συνεργεία Τηλεπικοινωνιών που λειτουργούν στα Τμήματα Διοικητικής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης των Επιτελείων των Γενικών Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων. 5. Η Διεύθυνση Επικοινωνιών και Δικτύων δύναται να εισηγείται νομοθετικές ρυθμίσεις και διοικητικές πράξεις για θέματα αρμοδιότητάς της. 6. Στη Διεύθυνση λειτουργεί Γραφείο Γραμματείας αρμόδιο για τη γραμματειακή εξυπηρέτηση, τον χειρισμό θεμάτων προσωπικού, εξοπλισμού, μέσων, οχημάτων και δημόσιου υλικού, την εξασφάλιση της εσωτερικής λειτουργίας, την τήρηση του αρχείου και τη διεκπεραίωση αιτημάτων διοικητικής φύσεως. 7. Λόγω του ειδικού αντικειμένου και του επιστημονικού υπόβαθρου το προσωπικό της Διεύθυνσης Επικοινωνιών και Δικτύων δεν είναι δυνατό να διατίθεται σε άλλα καθήκοντα. _______________________________________________ Επιπλέον, ο Φορέας οφείλει να προχωρήσει άμεσα στις ακόλουθες ενέργειες: 1. Περίγραμμα Θέσεων Εργασίας Είναι απαραίτητη η σύνταξη σαφών και τεκμηριωμένων Περιγραμμάτων Θέσης Εργασίας, στα οποία θα αποτυπώνονται εξατομικευμένα οι υποχρεώσεις, τα καθήκοντα και οι ευθύνες κάθε υπαλλήλου. Παράλληλα, κάθε θέση θα πρέπει να αντιστοιχιστεί με τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, όπως αυτά καθορίζονται από τις πραγματικές ανάγκες του οργανισμού, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/127/οικ.26931/16-10-2016 Εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών. 2. Ανάσχεση του Φαινομένου Παραιτήσεων Εξειδικευμένου Προσωπικού Η αυξανόμενη αποχώρηση στελεχών με εξειδικευμένες γνώσεις προς ευρωπαϊκούς οργανισμούς και τον ιδιωτικό τομέα έχει σοβαρό αντίκτυπο στη διατήρηση κρίσιμης τεχνογνωσίας και στην επιχειρησιακή συνέχεια των υπηρεσιών. Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, κρίνεται αναγκαία η θεσμοθέτηση στοχευμένων κινήτρων, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο: • Επαγγελματικά κίνητρα: Συνεχής εκπαίδευση, αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις, σαφείς προοπτικές εξέλιξης. • Οικονομικά κίνητρα: Ανταγωνιστικές αποδοχές, ειδικά επιδόματα, προγράμματα επιβράβευσης και επιπλέον παροχές. Η διατήρηση εξειδικευμένου προσωπικού αποτελεί προτεραιότητα για τη βιώσιμη και αποδοτική λειτουργία των υπηρεσιών, ιδίως στο πλαίσιο των αυξημένων απαιτήσεων κυβερνοασφάλειας και ψηφιακού μετασχηματισμού. Συνεπώς, η άμεση υιοθέτηση και εφαρμογή πολιτικών προσέλκυσης και συγκράτησης ταλέντων κρίνεται επιτακτική.