ΜΕΡΟΣ ΣΤ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ – Άρθρο 197 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά από επιμέρους διατάξεις του παρόντος.

  • 23 Φεβρουαρίου 2025, 18:51 | ΕΜΜΑΝΟΥΉΛ ΚΟΥΚΟΥΜΊΔΗΣ

    Αναφερόμενος στο άρθρο 78, παρ. 10 η άποψή μου είναι η εξής:
    Στο υπ’ αριθμό 2134/2019 έγγραφο του ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΑΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ (Τ.Ε.Ε) και σύμφωνα πάντα με το Ελληνικό Σύνταγμα οι έννοιες μεταξύ «Υπαλλήλων» και «Ένστολων» (άρθρα 6.3, 56.4, 73.4, 119.2) είναι διακριτές. Γι’ αυτό το λόγο και οι Οργανισμοί των Υπουργείων που έχουν αντίστοιχες περιπτώσεις Πολιτικού και ”Ένστολου” Προσωπικού”, έχουν διακριτές θέσεις για κάθε κατηγορία Προσωπικού, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται τόσο η ισότιμη δυνατότητα Υπηρεσιακής Εξέλιξης, όσο και η ανεξαρτησία κρίσης, κυρίως επί Τεχνικών Θεμάτων.
    Ο Ν.4412/2016 ορίζει ξεκάθαρα ότι στη διαδικασία Μελέτης – Υλοποίησης των Δημοσίων Έργων της χώρας, εμπλέκονται αποκλειστικά και μόνο «Τεχνικοί Υπάλληλοι».
    Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί του Υπουργείου αλλά και το υπόλοιπο Πολιτικό Προσωπικό, προσφέρουν τα μέγιστα στις υπηρεσίες που υπηρετούν και είναι εντελώς παράλογο ξαφνικά να υποκαθίστανται από προσωπικό διαφορετικών καθηκόντων και προτεραιοτήτων, με ότι αυτό συνεπάγεται.
    Αναλυτικότερα για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου προτείνω τα κάτωθι.
    1. Η θέση Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων θα πρέπει να καλύπτεται από τους κλάδους των ΠΕ ή ΤΕ Μηχανικών και τις σχετικές ειδικότητες του διότι ως Αναθέτουσα Αρχή Έργων και Μελετών μόνο Διπλωματούχοι Μηχανικοί έχουν τα πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα να μελετούν και να επιβλέπουν τα σχετικά έργα σύμφωνα με τη Νομοθεσία.
    2. Το προηγούμενο θα πρέπει να ισχύει και για την θέση του Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης αλλά και για το Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και το τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης.
    Οι θέσεις Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων, Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης και τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης θα πρέπει να καλύπτονται αποκλειστικά από Πολιτικό προσωπικό για τους εξής λόγους:
    1. Το ένστολο προσωπικό δεν είναι τεχνικά καταρτισμένο σε ικανοποιητικό επίπεδο κι αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε διάφορα στάδια εκτέλεσης ενός τεχνικού έργου.
    2. Το ένστολο προσωπικό δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις της έννοιας του «τεχνικού υπαλλήλου» του Ν.4412/2016.
    3. Θα πρέπει το πολιτικό και ένστολο προσωπικό να αντιμετωπίζονται με ισονομία και να μην υπάρχει διάκριση υπέρ του ένστολου προσωπικού και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη κι αν το ένστολο προσωπικό είναι χαμηλότερων προσόντων από το πολιτικό προσωπικό.
    4. Αν δεν υπάρχει δυνατότητα εξέλιξης του πολιτικού προσωπικού σε ανώτερες θέσεις ευθύνης, λόγω καπελώματος από υποδεέστερο ένστολο προσωπικό, δεν θα υπάρχει και διάθεση από υπάρχοντες ή νέους δημοσίους υπαλλήλους να υπηρετήσουν στις συγκεκριμένες θέσεις.
    5. Το πολιτικό προσωπικό, ερχόμενο σε επαφή και συνεργασία με το ένστολο προσωπικό, αποκτά πέραν των ήδη υπαρχόντων καλύτερων τεχνικών ικανοτήτων και καλύτερες διοικητικές ικανότητες από το ένστολο.
    Καταλήγοντας, οι συγκεκριμένες θέσεις Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων, Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης και τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης θα πρέπει να καλύπτονται αποκλειστικά και μόνο από Πολιτικό προσωπικό.

  • 23 Φεβρουαρίου 2025, 14:33 | Π. Β.

    Οι αστυνομικοί καλό θα είναι να βγουν στους δρόμους περιπολία και όχι να παίρνουν πενθήμερα και νυχτερινά πίσω από ένα πληκτρολόγιο.
    Αν πάλι κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη τους σε διευθυντικές θέσεις να γίνει μέσω πραγματικής κρίσης και όχι αποκλειστικά με αστυνομικό προσωπικό το οποίο ανά πάσα στιγμή καλό θα είναι να καλεστεί να κάνει πραγματική υπηρεσία στο πεδίο.
    Οι πολιτικοί υπάλληλοι είναι απλοί δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν ένα μισθό χωρίς μπόνους αστυνομικών, που παρατώντας το ελεύθερο επάγγελμα αυτήν την εποχή που ακμάζει παραμένουν στο δημόσιο.

  • 23 Φεβρουαρίου 2025, 13:00 | Β. Π.

    Στο πλαίσιο διαβούλευσης του νομοσχέδιου για την αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ και ειδικά για το άρθρο 78 παρ. 10, σας καταθέτουμε τα εξής :
    Σύμφωνα με τον Ν.4412/2016 δεσμευτικά και περιοριστικά ορίζει ότι στη διαδικασία Μελέτης – Υλοποίησης των Δημοσίων Έργων της χώρας, εμπλέκονται αποκλειστικά «Τεχνικοί Υπάλληλοι» όπως άλλωστε διαφαίνεται και στο υπ’ αριθμ. 2134/2019 έγγραφο του ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΑΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ (Τ.Ε.Ε). Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Χώρας υφίσταται διακριτή έννοια μεταξύ «Υπαλλήλων» και «Ένστολων» (άρθρα 6.3, 56.4, 73.4, 119.2) για το λόγο αυτό και οι Οργανισμοί των Υπουργείων που έχουν αντίστοιχες περιπτώσεις Πολιτικού και ”Ένστολου” Προσωπικού”, έχουν διακριτές θέσεις για κάθε κατηγορία Προσωπικού, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται τόσο η ισότιμη δυνατότητα Υπηρεσιακής Εξέλιξης, όσο και η ανεξαρτησία κρίσης, ειδικά επί Τεχνικών Θεμάτων. Το Πολιτικό Προσωπικό και ειδικά οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί του Υπουργείου διαχρονικά έχουν προσφέρει στον τομέα ευθύνη τους και δεν είναι δυνατό ξαφνικά να υποκαθίστανται από άλλες κατηγορίες προσωπικού με διαφορετικά καθήκοντα και προτεραιότητες».
    Διαπιστώνουμε πως με το εν λόγω Σχέδιο Νόμου μόνο εν μέρει αποκαθίσταται το σφάλμα αυτό.Συγκεκριμένα:
    -Για την τοποθέτηση Πολιτικού Υπαλλήλου ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων: «τοποθετείται πολιτικός υπάλληλος ως Διευθυντής κατηγορίας Π.Ε., κλάδου και ειδικότητας σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 συναφώς με την αποστολή τους», ενώ όπως προαναφέραμε αποτελεί μια θέση που κατεξοχήν πρέπει να καλύπτεται από τον κλάδο των ΠΕ Μηχανικών και τις σχετικές ειδικότητες του διότι ως Αναθέτουσα Αρχή Έργων και Μελετών μόνο Διπλωματούχοι Μηχανικοί έχουν τα πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα να μελετούν και να επιβλέπουν τα σχετικά έργα σύμφωνα με τη Νομοθεσία.
    Για τη θέση του Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης, δεν υπάρχει κάποια ρητή αναφορά, αλλά ισχύουν όσα αναφέρουμε και στην προηγούμενη παράγραφο.
    Τέλος για το Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και το τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης θα πρέπει να προστεθεί το προβάδισμα κατηγοριών μεταξύ των ΠΕ και ΤΕ Μηχανικών όπως ορίζουν και οι Εγκύκλιες οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών καθώς και οι αποφάσεις του ΣτΕ.
    Η τοποθέτηση Πολιτικού Υπαλλήλου ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων, ως Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης αλλά και ως τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης αποτελεί μονόδρομο για τους εξής λόγους:
    1.Οι αξιωματικοί γενικών ή ειδικών καθηκόντων δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι για να αναλάβουν αυτά τα τεχνικά καθήκοντα, διότι η εκπαίδευση και η εμπειρία τους επικεντρώνονται σε άλλους τομείς, όπως η διοίκηση, η στρατηγική ή οι επιχειρησιακές διαδικασίες και όχι σε τεχνικά θέματα. Παρόλο που μπορεί να έχουν γενικές διοικητικές ικανότητες, δε διαθέτουν την κατάρτιση που απαιτείται για τη σωστή εφαρμογή των τεχνικών κανονισμών, την εκτίμηση των αναγκών για έργα ή την επίβλεψη της κατασκευής. Πιθανή τοποθέτησή τους σε θέσεις που απαιτούν εξειδίκευση σε τεχνικά θέματα μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στην ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας των τμημάτων, όπως καθυστερήσεις, έλλειψη αποτελεσματικής εποπτείας κτλ. Οι αξιωματικοί, ενώ είναι καταρτισμένοι για άλλους τομείς, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την τεχνική εκπαίδευση που απαιτείται για τις θέσεις αυτές. Συνεπώς, η τοποθέτηση Πολιτικών Υπαλλήλων είναι η μόνη ορθή και αποτελεσματική επιλογή.
    2. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι κατέχουν πτυχία με τις ειδικότητες που ορίζονται στο π.δ. 85/2022, όπως τα αντίστοιχα που προβλέπονται για την κατάληψη των θέσεων των τμηματαρχών, με προβάδισμα από τους μηχανικούς ειδικών και γενικών καθηκόντων, καθώς σύμφωνα με το Σύνταγμα της Χώρας υφίσταται διακριτή έννοια μεταξύ ‘’Υπαλλήλων‘’ και ΄’Ένστολων’’ (παρ 3, παρ.4, 73 παρ 4, 119 παρ 2)και ως εκ τούτου ακόμα και οι ένστολοι μηχανικοί δεν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του ΄΄ Τεχνικού Υπαλλήλου’’.
    Κρίνεται δε σκόπιμο, οι διακριτές διαδικασίες της Σύνταξης –ελέγχου- θεώρησης ενός έργου, τόσο κατά την σύνταξη –υλοποίηση αυτού όσο και κατά την πιθανή τροποποίηση του, να γίνονται από διακριτά πρόσωπα –μηχανικούς, έχοντα την γνώση, εμπειρία και τα επαγγελματικά δικαιώματα προς τούτο, σύμφωνα με το ΠΔ 99/2018.
    Επισημαίνεται ότι η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος δεν είναι τυπικό έγγραφο αλλά μια ουσιαστική διαδικασία η οποία παρέχει το δικαίωμα ασκήσεως του συγκεκριμένου επαγγέλματος, γεγονός το οποίο κατ΄ ουσία ακυρώνεται αφού δε μπορεί να ασκείται και μάλιστα ταυτόχρονα, από άτομα τα οποία έχουν διαφορετικό Νομικό καθεστώς, Πειθαρχικό κώδικα και εντέλει σημαντικά διαφορετικό ρόλο, σε σχέση με τους ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ.
    Όλα τα ανωτέρω είναι απαραίτητα να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα σε οποιαδήποτε τυχόν αναδιάρθρωση- αναδιοργάνωση δομών τεχνικού αντικειμένου, γιατί μόνο έτσι το τελικό αποτέλεσμα θα συνάδει με τις σαφείς διατάξεις του εν ισχύ νομοθετικού πλαισίου (Ν 4412/2016).
    3. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι υπηρετώντας στην Ελληνική Αστυνομία αποκτάν βαθιά γνώση της αστυνομικής πρακτικής, της ποινικής και διοικητικής νομοθεσίας που εφαρμόζει η Ελληνικής Αστυνομία, καθώς και της εσωτερικής δομής του Σώματος. Επιπρόσθετα, αποτελεί αντικίνητρο παραμονής στην Υπηρεσία ή ακόμη και στο Σώμα για τους υφιστάμενους Πολιτικούς Υπαλλήλους εάν δεν υπάρχει προοπτική εξέλιξης.
    4.Τα τελευταία χρόνια καταστρατηγείται το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης, καθότι από τις εν λόγω θέσεις των Τμηματαρχών των συγκεκριμένων Τμημάτων, αποκλείονταν οι Πολιτικοί Υπάλληλοι, οι οποίοι κατέχουν βαθμίδα εκπαίδευσης, μέχρι και Διδακτορικού επιπέδου, ενώ τοποθετούνται ως Τμηματάρχες ένστολοι μηχανικοί, έχοντας οι τελευταίοι ακόμα και χαμηλότερης βαθμίδας εκπαίδευσης.
    Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι Πολιτικοί Υπάλληλοι , που υπηρετούν στη νυν Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης/Α.Ε.Α., προσλήφθηκαν από την Ελληνική Αστυνομία, με απαραίτητα προσόντα την κατοχή τίτλου Πανεπιστημιακής ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης, Διδακτορικού διπλώματος, πτυχίου ξένων γλωσσών κλπ και κλήθηκαν να καταλάβουν θέσεις σε συγκεκριμένες Υπηρεσίες, σύμφωνα με την ειδικότητα που κατέχουν. Παρόλα αυτά δεν τους παρέχεται το δικαίωμα κατάληψης θέσεως Τμηματάρχη με ίσους όρους με τους αντίστοιχους ένστολους υπαλλήλους, ενώ κατά βάση δεν προβλέπεται η μετακίνησή τους σε έτερες Υπηρεσίες ή Φορείς μέσω της κινητικότητας λόγω της ποσόστωσης.
    5. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι όπως περίτρανα έχουν αποδείξει μπορούν να ασκήσουν εξουσία με ουσιαστική διοικητική και πειθαρχική εποπτεία τόσο στο ένστολο όσο και στο πολιτικό προσωπικό. Δεν είναι άλλωστε λίγα τα περιστατικά υπονόμευσης μεταξύ του αστυνομικού προσωπικού.

    6. Τόσα χρόνια η ύπαρξη του Πολιτικού Προσωπικού έχει αποδείξει ότι έχει πλήρως ενσωματωθεί στην κουλτούρα του Σώματος χωρίς να δημιουργεί εσωτερικά προβλήματα στην επικοινωνία, συνεργασία και στην αποτελεσματικότητα της Διεύθυνσης και εν τέλει στη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας.

    7. Στο πλαίσιο της ισονομίας και της ίσης μεταχείρισης θα πρέπει επιτέλους οι Πολιτικοί Υπάλληλοι να ενταχθούν στην ιεραρχική διοίκηση καθότι στην πλειοψηφία τους είναι ανώτατοι Υπάλληλοι οι οποία μέχρι και σήμερα είθισται να κατατάσσονται ιεραρχικά κάτω και από τον βαθμό του υπαρχιφύλακα. Είναι παράλογο και άδικο να ενισχύεται το Υπουργείο και συγκεκριμένα η νυν Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης/Α.Ε.Α. και το Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών με νέους πολιτικούς Υπαλλήλους μέσω του ΑΣΕΠ (πρόσφατα με τον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ) χωρίς να προδιαγράφεται το δικαίωμα τους για εξέλιξη. Κάθε ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μέρος της Ελληνικής Αστυνομίας, παρέχοντας του το δικαίωμα για επαγγελματική αναβάθμιση, και όχι ως “εργαλείο” της. Ας μην ξεχνάμε ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είναι Πολιτικός φορέας που έχει κάτω από τη σκέπη του την Ελληνική Αστυνομία και συνεπάγεται ότι θα πρέπει να διοικείται από τους άρτια καταρτισμένους Πολιτικούς Υπαλλήλους.
    Να σημειώσουμε επίσης, ότι οι ένστολοι υπάλληλοι ξεκίνησαν την καριέρα τους ως αστυνομικοί, και στην πορεία σπούδασαν, παράλληλα με τα καθήκοντά τους, το αντικείμενο του μηχανικού (πολιτικοί, αρχιτέκτονες, μηχανολόγοι κλπ), με αποτέλεσμα ακόμα και σήμερα να μην μπορούν να αποδεσμευθούν από τα καθήκοντα τους ως ένστολοι, ενώ οι Πολιτικοί Υπάλληλοι έλαβαν τις ανάλογες θέσεις όντας έτοιμοι και άρτια εκπαιδευμένοι μηχανικοί, με εμπειρία στα έργα και στις μελέτες,αφοσιωμένοι μόνο στα καθήκοντα που τους ανατίθενται (τα οποία είναι πάντα στο αντικείμενο του μηχανικού). Με εμπειρία στην διοίκηση γραφείων και εταιριών ως ιδιώτες μηχανικοί ή ως υπάλληλοι σε εταιρίες.
    Κατόπιν των ανωτέρω διαφαίνεται ότι ορισμός Πολιτικού Υπαλλήλου κατηγορίας (ΠΕ ή ΤΕ -ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ) ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων, ως Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης αλλά και ως Τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης θα επιφέρει οφέλη και πρόσθετη αξία τόσο σε διοικητικό όσο και σε Τεχνικό επίπεδο.