ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – Άρθρο 196 Εμπορία πυροτεχνημάτων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 4 ν. 456/1976

  1. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 456/1976 (Α΄ 277), περί εμπορίας φωτοβολίδων, βεγγαλικών και πυροτεχνικών παιδικών αθυρμάτων, οι λέξεις «επί εν έτος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «επί πέντε (5) έτη» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Η εμπορία φωτοβολίδων, βεγγαλικών και πυροτεχνικών παιδικών αθυρμάτων επιτρέπεται κατόπιν αδείας της κατά τόπον αρμοδίας αστυνομικής αρχής, τηρουμένων των εις τας επομένας παραγράφους όρων. Η άδεια αύτη ισχύει επί πέντε (5) έτη. Η εμπορία κροτίδων απαγορεύεται.».

 

  1. Οι άδειες της παρ. 1, που τελούν σε ισχύ κατά τη δημοσίευση του παρόντος, παρατείνονται μέχρι τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών από την ημερομηνία έκδοσης τους.
  • 22 Φεβρουαρίου 2025, 14:23 | ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αυτη η τροποποίηση αλλά δεν αρκεί.
    Υπάρχουν σοβάρα θέματα που ζητούν άμεσα επίλυση.
    Είναι φυσικό ένας νόμος που είναι σε ισχύ 50 χρόνια να δημιουργεί στρεβλώσεις την σημερινή εποχή που όλα έχουν αλλάξει.

    Είναι καιρός να πάει μπροστά ο κλάδος με μια νομοθεσία σύγχρονη χωρίς αυστηρούς και παράλογους περιορισμούς που απλά γιγαντώνουν το παραεμπόριο.
    Ο κλάδος μας προσφέρει έσοδα στο κράτος ,με έμμεσους και άμεσους φόρους. Είναι απαραίτητο λοιπόν να γίνουν αλλαγές για την εύρυθμη λειτουργία της κάθε επιχείρησης μικρής ή μεγάλης.

    Επί του Ν. 456/76:

    Α) Το άρθρο 1 αντικαθίσταται, βάση του άρθρου 7 της ΚΥΑ ΟΙΚ. 127200/ΔΤΒΝ2234/Τμ.Δ./Φ. 14.3/09-12-2015 (ΦΕΚ 2659/Β/2015) ως εξής:

    α) Πυροτεχνήματα:
    i) κατηγορία F1: πυροτεχνήματα που ενέχουν πολύ χαμηλό κίνδυνο και αμελητέο επίπεδο θορύβου και τα οποία προορίζονται για χρήση σε περιορισμένους χώρους, συμπεριλαμβανομένων των πυροτεχνημάτων που προορίζονται για χρήση εντός των κατοικιών.
    ii) κατηγορία F2: πυροτεχνήματα που ενέχουν χαμηλό κίνδυνο και χαμηλό επίπεδο θορύβου και προορίζονται για υπαίθρια χρήση σε σαφώς οριοθετημένες περιοχές.
    iii) κατηγορία F3: πυροτεχνήματα που ενέχουν μέτριο κίνδυνο, προορίζονται για εξωτερική χρήση σε μεγάλες υπαίθριες εκτάσεις, και το επίπεδο θορύβου τους δεν είναι επιβλαβές για την υγεία του ανθρώπου.
    iv) κατηγορία F4: πυροτεχνήματα που ενέχουν υψηλό κίνδυνο, προορίζονται για χρήση μόνον από άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις (κοινώς γνωστά ως «πυροτεχνήματα για επαγγελματική χρήση») και το επίπεδο θορύβου τους δεν είναι επιβλαβές για την υγεία του ανθρώπου.

    β) Είδη πυροτεχνίας για το θέατρο:
    i) κατηγορία Τ1: είδη πυροτεχνίας για χρήση επί σκηνής που ενέχουν περιορισμένο κίνδυνο.
    ii) κατηγορία Τ2: είδη πυροτεχνίας για χρήση επί σκηνής που προορίζονται για χρήση μόνον από άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις.

    γ) Άλλα είδη πυροτεχνίας:
    i) κατηγορία P1: είδη πυροτεχνίας εκτός των πυροτεχνημάτων και των ειδών πυροτεχνίας για το θέατρο, που ενέχουν χαμηλό κίνδυνο.
    ii) κατηγορία P2: είδη πυροτεχνίας εκτός των πυροτεχνημάτων και των ειδών πυροτεχνίας για το θέατρο, που προορίζονται για χειρισμό ή χρήση μόνον από άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις.

    – Στο ίδιο άρθρο 1 προστίθενται παράγραφος ως εξής:

    β. Τα πυροτεχνήματα της κατηγορίας F1 του άρθρου 7 της ΚΥΑ ΟΙΚ. 127200/ΔΤΒΝ2234/Τμ.Δ./Φ. 14.3/09-12-2015 (ΦΕΚ 2659/Β/2015), διατίθενται στην αγορά ελεύθερα χωρίς άδεια αγοράς από καταστήματα με άδεια εμπορίας ειδών πυροτεχνίας σε άτομα άνω των 14 ετών. Τα πυροτεχνήματα της κατηγορίας P1,T1,F2, F3 της παραπάνω ΚΥΑ πωλούνται ελεύθερα σε άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών χωρίς να απαιτείται άδεια για την αγορά ή την μεταφορά τους μέχρι το όριο των 10 κιλών . Η καύση τους μπορεί να πραγματοποιηθεί από ιδιώτες σύμφωνα πάντα με τους κανόνες ασφαλείας και τις οδηγίες χρήσης του εκάστοτε είδους. Τήρηση αποστάσεων ασφαλείας από θεατές, τήρηση κοινής ησυχίας και πυροσβεστικών διατάξεων τους καλοκαιρινούς μήνες.

  • Στα πλαίσια της διαβούλευσης για την τροποποίηση του νόμου 456/76 – εμπορία πυροτεχνημάτων – τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 4, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο η τροποποίηση των λέξεων «επί εν έτος» σε «επί πέντε (5) έτη» . Με αυτή την τροποποίηση θα επιλυθεί ένα από τα πολλά μακροχρόνια προβλήματα του κλάδου μας.
    Θα πρότεινα όμως επί τη ευκαιρία της τροποποίησης του νόμου 456/76, να τροποποιηθεί και το Άρθρο 1, παράγραφος 2. Οι λέξεις «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» να αντικατασταθούν με τις λέξεις:
    <> προκειμένου να εναρμονιστεί ο νόμος 456/76 και να χρησιμοποιούνται κοινές ορολογίες με την ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/ΤΜ. ΔΦ. 14.3/9.12.2015. προς αποφυγή παρερμηνειών και αναντιστοιχίας των ως άνω ειδών που εμπίπτουν στην κατηγορία των «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» σύμφωνα με τον νόμο 456/76.
    Όλα τα ως άνω είδη που αναφέρονται στην ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/ΤΜ. ΔΦ. 14.3/9.12.2015. στο άρθρο 8 παράγραφος 1, κυκλοφορούσαν ελεύθερα στην Ελληνική αγορά με εγκρίσεις κυκλοφορίας, επί 40 και πλέον έτη ως «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» οι οποίες είχαν χορηγηθεί, σύμφωνα με το άρθρο 47 της υπ. αριθ. 3329 ΚΥΑ και εξακολουθούσαν να ισχύουν έως τις 4 Ιουλίου 2017. Έκτοτε, όλα τα εν λόγω είδη έπρεπε απαραιτήτως να έχουν CE και έχουν μετονομαστεί σύμφωνα με την ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/Τμ.ΔΦ.14.3/9.12.2015: από «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» σε
    α) i) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F1, ii) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F2, iii) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F3.
    β) Είδη πυροτεχνίας για το θέατρο της ΚΑΤ. T1 και άλλα είδη πυροτεχνίας της ΚΑΤ. P1.
    Εάν γίνει αποδεκτή και αυτή η τροπολογία θα αντιμετωπισθούν τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος μας.

    Με εκτίμηση

    ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

  • Στα πλαίσια της διαβούλευσης για την τροποποίηση του νόμου 456/76 – εμπορία πυροτεχνημάτων – τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 4, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο η τροποποίηση των λέξεων «επί εν έτος» σε «επί πέντε (5) έτη» . Με αυτή την τροποποίηση θα επιλυθεί ένα από τα πολλά μακροχρόνια προβλήματα του κλάδου μας.
    Θα πρότεινα όμως επί τη ευκαιρία της τροποποίησης του νόμου 456/76, να τροποποιηθεί και το Άρθρο 1, παράγραφος 2. Οι λέξεις «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» να αντικατασταθούν με τις λέξεις:
    <> προκειμένου να εναρμονιστεί ο νόμος 456/76 και να χρησιμοποιούνται κοινές ορολογίες με την ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/ΤΜ. ΔΦ. 14.3/9.12.2015. προς αποφυγή παρερμηνειών και αναντιστοιχίας των ως άνω ειδών που εμπίπτουν στην κατηγορία των «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» σύμφωνα με τον νόμο 456/76.
    Όλα τα ως άνω είδη που αναφέρονται στην ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/ΤΜ. ΔΦ. 14.3/9.12.2015. στο άρθρο 8 παράγραφος 1, κυκλοφορούσαν ελεύθερα στην Ελληνική αγορά με εγκρίσεις κυκλοφορίας, επί 40 και πλέον έτη ως «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» οι οποίες είχαν χορηγηθεί, σύμφωνα με το άρθρο 47 της υπ. αριθ. 3329 ΚΥΑ και εξακολουθούσαν να ισχύουν έως τις 4 Ιουλίου 2017. Έκτοτε, όλα τα εν λόγω είδη έπρεπε απαραιτήτως να έχουν CE και έχουν μετονομαστεί σύμφωνα με την ΚΥΑ 127200/ΔΤΒ2234/Τμ.ΔΦ.14.3/9.12.2015: από «πυροτεχνικά παιδικά αθύρματα» σε
    α) i) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F1, ii) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F2, iii) Πυροτεχνήματα ΚΑΤ. F3.
    β) Είδη πυροτεχνίας για το θέατρο της ΚΑΤ. T1 και άλλα είδη πυροτεχνίας της ΚΑΤ. P1.
    Εάν γίνει αποδεκτή και αυτή η τροπολογία θα αντιμετωπισθούν τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος μας.

    Με εκτίμηση
    ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

  • 20 Φεβρουαρίου 2025, 11:34 | ΜΧ

    Πρέπει να εναρμονισθεί η νομοθεσία με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και να γίνεται μνεία μόνο σε κατηγορίες F1, F2 κλπ. Δεν υπάρχει λόγος να γίνεται ξανά αναφορά σε νόμο του 2025 σε βεγγαλικά και παιδικά αθύρματα.
    Επίσης με το ισχύον καθεστώς, κατ’ ουσίαν δεν επιτρέπεται σχεδόν ποτέ η καύση βεγγαλικών κλπ από ιδιώτη. Είναι ανάγκη να τροποποιηθεί το ΠΔ 293/1977 ως προς το ζήτημα αυτό.

  • 16 Φεβρουαρίου 2025, 11:57 | Γιώργος

    Πολύ σωστή κίνηση όσο αφορά την διάρκεια της άδειας εμπορίας πυροτεχνημάτων, δεδομένου πως τα σχετικά έγγραφα που απαιτούνται για την έκδοσή της (πιστοποιητικό πυρασφάλειας κτλ) έχουν αντίστοιχη ισχύ.
    Ίσως ήρθε όμως η ώρα να γίνει μία γενικότερη κίνηση και να αναθεωρηθεί όλος ο νόμος 456/76 προκειμένου να γίνει ρεαλιστικός, σύγχρονος και να εναρμονιστεί με τις κατευθύνσεις και οδηγίες της ΕΕ.
    Πρώτον και κύριον, οι έννοιες βεγγαλικά, παιδικά αθύρματα και φωτοβολίδες αποτελούν πλέον μόνο ένα ελάχιστο κομμάτι του συνόλου των πυροτεχνημάτων τα οποία διατίθενται στην ελληνική και παγκόσμια αγορά και είναι παντελώς αναγχρονιστικές και αλληλοεπικαλυπτόμενες.
    Συνεπώς η οποιαδήποτε προσπάθεια τα σύγχρονα πυροτεχνήματα να αντιστοιχηθούν με αυτές τις έννοιες οδηγεί στο να «ποινικοποιούνται». Και έτσι έχουμε το οξύμωρο σχήμα από την μία οι εισαγωγείς να περνούν εξονυχιστικούς ελέγχους νομιμότητας για να φέρουν ένα πυροτέχνημα, εφαρμόζοντας όλες τις διατάξεις της 127200/ΔΤΒ2234/Τμ.ΔΦ.14.3/9.12.2015 ΚΥΑ, από την άλλη τα εμπορεύματα (ακόμα και απλές σβούρες ή συντριβανάκια) μόλις φτάνουν στα καταστήματα λιανικής να θεωρούνται φωτοβολίδες και βεγγαλικά βάσει του Ν. 456/76 και να μην μπορούν να διατεθούν στο κοινό για το οποίο και εισήχθησαν.
    Δεύτερο σημαντικό σημείο όσο αφορά την εμπορία πυροτεχνημάτων είναι η ικανότητα αποθήκευσης σε ένα αδειοδοτημένο κατάστασημα. Για άλλη μία φορά ερχόμαστε αντιμέτωποι με το εξής οξύμωρο σχήμα:
    Σε ένα αυτοκίνητο (βάσει του κανονισμού ADR) να μπορείς να μεταφέρεις πυροτεχνήματα κατηγορίας 1.4G με συνολική πυροτεχνουργική ύλη 333 κιλών.
    Από την άλλη, σε ένα κατάστημα – το οποίο είναι καλά φυλαγμένο με κάγκελα, ειδικές πυράντοχες πόρτες, με ειδικά συστήματα πυρασφάλειας, κάμερες κτλ – μπορείς να αποθηκεύσεις μόλις 20 κιλά πυροτεχνουργικής ύλης, ποσότητα η οποία είναι ουσιαστικά ουτοπική για την υγιή και νόμιμη λειτουργία μίας τέτοιας επιχείρησης καθόσον πολλές φορές δεν δύναται να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της, ειδικά σε περιόδους αυξημένης κίνησης. Εκτός αυτού, ένας απλός πολίτης μπορεί να πάει σε δέκα μαγαζιά, να αγοράσει νόμιμα από 20 κιλά πυροτεχνήματα κατηγορίας 1.4G (να έχει δηλαδή συνολικά στο αμάξι του 200 κιλά) και να είναι απολύτως νόμιμος, ενώ ο έμπορος – ο οποίος πληροί όλες τις διατάξεις ασφαλείας που η ίδια η αστυνομία θέτει και έχει γνώση του αντικειμένου – να μην μπορεί να δουλέψει σωστά.
    Τρίτο σημαντικό κομμάτι σχετικά με την κυκλοφορία των πυροτεχνημάτων έχει να κάνει με τις περιπτώσεις χρήσης τους. Έως και το 2004, η χρήση ακόμα και των επαγγελματικών (F4) πυροτεχνημάτων ήταν ελεύθερη. Μετά το ατύχημα στον λόφο της Φιλοθέης κατά τους Ολυμπιακούς αγώνες, ορθώς αποφασίστηκε η χρήση των βεγγαλικών (που μέχρι και σήμερα θεωρούνταν πως αντιστοιχούν στα επαγγελματικά πυροτεχνήματα F4) να γίνεται αποκλειστικά και μόνο σε δημόσιες επίσημες εκδηλώσεις. Τον τελευταίο όμως καιρό, έχει επέλθει μία σύγχυση από διάφορες διαταγές της ΕΛΑΣ η οποία κατατάσσει ουσιαστικά όλα τα πυροτεχνήματα (F2-F3-F4) στα βεγγαλικά (άρα απαγορεύει ουσιαστικά την διάθεση τους σε μη επίσημες εκδηλώσεις), την ίδια στιγμή που η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, σε διάφορους ελέγχους που έχει διενεργήσει για δικαστικές υποθέσεις, αναφέρει πως τα προϊόντα F2-F3 είναι μεν είδη πυροτεχνίας αλλά δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αντιστοιχηθούν στους όρους βεγγαλικά ή παιδικά αθύρματα του Ν. 456/76. Επίσης, αναλόγως την Αστυνομική Διεύθυνση και την κρίση του κάθε εμπλεκόμενου αξιωματικού, παρατηρούμε να εκδίδονται άδειες εμπορίας, αγοράς και μεταφοράς διαφορετικής μορφής και περιεχομένου, οι οποίες μάλιστα χαρακτηρίζουν άλλες φορές τα πυροτεχνήματα F2-F3 ως βεγγαλικά και άλλοτε ως παιδικά αθύρματα.
    Χωρίς περαιτέρω.
    Σε γενικές γραμμές, θεωρώ πως πρέπει η νομοθεσία να εκσυγχρονιστεί, να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα και να αναγνωρίσει τα πυροτεχνήματα ως προς την αντικειμενική τους υπόσταση, χωρίς ουτοπικές και αυστηρές διατάξεις που μόνο την παρανομία και το παραεμπόριο θα προάγουν (πχ βάσει του Ν.456/76 απαγορεύεται η ρίψη πυροτεχνημάτων την Ανάσταση ενώ την ίδια ώρα οι δήμοι ανά την Ελλάδα κάνουν επισήμως χρήση αυτών και η πολιτική και αστυνομική ηγεσία παρευρίσκεται στις εκδηλώσεις αυτές) , αλλά να θέσει τους ρεαλιστικούς όρους με τους οποίους θα κυκλοφορούν στην αγορά.

  • 9 Φεβρουαρίου 2025, 07:25 | Vasily Psaromatis

    Ορθώς

  • 8 Φεβρουαρίου 2025, 20:14 | greekfrezyness@hotmail.com

    Bravo well done έπρεπε